Tánc

A koreográfus, aki mindent üvöltve közöl

2016.09.15. 15:38
Ajánlom
Hiroaki Umeda a japán avantgárd egyik legbefolyásosabb művésze. Kinetic Force Method elnevezésű munkamódszere ezúttal a magyar kortárs táncosok magas szintű technikai felkészültségével találkozott.Így született meg a Drives című produkció, amely kapcsán Varga Csabát kérdeztük a nem mindennapi közös munkáról.
Drives - Varga Csaba (az előtérben)

Drives - Varga Csaba (az előtérben) (Fotó/Forrás: Kővágó Nagy Imre)

- Hogyan jött a lehetőség, hogy Hiroaki Umedával dolgozzatok?

Varga Csaba: Tavaly augusztusban, miután a Szigeten fellépett az egyik szólójával, tartott egy válogatást a SÍN-ben. Körülbelül 25-30 táncos jelentkezett, akik közül hatunkat választotta a projekthez. Köztünk volt Fülöp Laci is, aki sajnos (vagy szerencsére - mivel örülünk, hogy sok más táncosi és koreográfusi elfoglaltsága van) nem tudta elkezdeni velünk a munkát.

- Ismerted korábban az ő munkásságát?

- Részben. Sok évvel ezelőtt golisként (Budapest Tánciskola: GOLI - a szerk.) láttam a Toldiban az Edit Táncfilmfesztiválon egy rövid alkotását. Lenyűgözött a mozgása. Akkor még gondolni se mertem volna, hogy egyszer együtt fogok vele dolgozni. Egy-két éve is volt itt a Trafóban, akkor nem értem rá munka miatt, de a felvételi előtti szigetes előadást szerencsére pont azért tudtam megnézni, mert én is ott léptem fel.

Bevallom őszintén, nem tudtam végig magára a darabra koncentrálni. Szakmai ártalom: tudván, hogy nemsokára itt a válogatás, azt lestem, hogy vajon milyen minőségeket, technikákat fog kérni a táncosoktól.

Egy hét alatt megtanulni nem lehet mindezt, de felkészítettem magamat fejben a dolog nehézségeire.

- Táncosként mennyire jelentett új kihívást az ő színházi formanyelvét megérteni, elsajátítani, vele dolgozni?

- Azt hiszem, mondhatom a többiek nevében is, hogy hatalmas kihívás volt mindenkinek. Hiroaki elmesélte nekünk, hogy próbálkozott mindenféle táncórával, de végül otthon VHS kazettákról "tanult meg" táncolni. Aztán egy saját, illetve sajátos tánctechnikát fejlesztett ki, amihez hasonló dolgokkal lehet találkozni a hiphopban, de

a sajátossága pont abban rejlik, hogy amikor elsőre azt hiszem, hogy én ezt már tanultam, akkor ő rámutat olyan részletekre, amiből kiderül, hogy még hosszú út áll előttem, mielőtt sikerülne elsajátítani.

Szuper üdítő volt vele dolgozni. Eleinte eléggé zárkózottnak és szigorúnak tűnt, de pár hét után kiismertük egymást, és nem volt olyan próbanap, ami ne telt volna nagyon jókedvűen. Még ha fájdalmakkal küszködtünk is. Mert bizony iszonyatosan fájt a teste mindenkinek a szokatlan bemelegítési és technikai módszere miatt. De szerencsére ehhez is hozzászokik a test, mint mindenhez, és megerősödik tőle.

Drives

Drives (Fotó/Forrás: Mónus Márton)

Magyar táncosokkal dolgozik a világhírű japán koreográfus

Hiroaki Umeda öt magyar táncossal dolgozik a Drives című darabon, aminek előbemutatója a Szigeten volt, szeptemberben pedig a nagy sikerű Holistic Strata című darabbal együtt a Trafóban lesz látható.

- Mit gondolsz erről az újfajta vizuális nyelvről, amit ő képvisel, és amelyben a technika egyenrangú társa a táncosnak? Nem félő, hogy egyszer eljön majd a „táncos/színész nélküli színház ideje”?

- Biztos eljön az az idő, de nem hiszem, hogy tartanunk kell tőle. Az emberek megszerették az elektronikus zenét is, az élő hang mégis ugyanannyira keresett, és ez szerintem soha nem lesz máshogy a tánccal sem. A táncos/színész nélküli színház csak egy zsáner lesz a sok közül. A Drivesban nem érzem egyenrangúnak a vizuális részt a tánccal, az inkább egy hangulatot, környezetet teremt, míg a hangsúly még mindig a mozgáson van. Ez máshogy működik Hiroaki szólójában, ahol az egész térben és a táncoló testén táncoló vetítés egy meditatív, vizuális tripet hoz létre.

Videó a Holistic Strata című előadásból:

- Vannak Umedának olyan műhelytitkai, amikkel eddig más koreográfusnál nem találkoztál?

- Igen, vannak. Emese például többször is megjegyezte, hogy milyen érdekes módon koreografál, illeszt össze mozdulatokat, bánik a mozgás zeneiségével, ritmikájával. Rengeteget számolunk. És nem valami ismétlődő rendszer alapján, hanem olyan ez, mintha egy decimális számrendszerben írt verset kellene megtanulnunk, és az alapján mozogni. Az is egy nagy erénye, hogy nyugodt, megértő személyiség. Ha valakinek sérülése/fájdalma volt, vagy betegek lettünk, nem esett pánikba. Hagyta, hogy a maga idejében helyrejöjjenek a dolgaink. Sőt, pszichológiailag az is sokat számított, hogy

nem hajszolt minket túl, hanem ha látta, hogy már nem teljes a koncentráció 5 órányi számolás és kreatív munka után, akkor megköszönte az aznapi munkát, és mi másnap kipihentebben, több energiával érkeztünk.

Drives

Drives (Fotó/Forrás: Mónus Márton)

- Adódtak különleges szituációk a  japán és a magyar kultúra találkozásából ? Egyáltalán érzékelhető volt a kultúrák találkozásának különlegessége?

- Igen, teljes mértékben. Például

nagyon furcsának találtuk, hogy mindent kiabálva közöl. Aztán ez igazából nagyon megtetszett mindannyiunknak, és már ő is tudja, hogy jót mulatunk rajta.

Nem tudom, hogy pont azért csinálja-e, vagy csak a megszokás. Aztán volt olyan, hogy két hét után félénken megkérdezte, jellemző-e a magyar táncosokra, hogy bemelegítés közben folyamatosan beszélgetnek. Ugyanis neki nehezére esik ilyenkor megszólalni, mert úgy érzi, hogy soha nincs pont a mondataink végén, és nem akar közbevágni... De most már csak elkiáltja magát, hogy "START!".

- Rád hogyan hatott az alkotófolyamat?

- Nagyon pozitívan! Egy szuper jó csapattal dolgoztam együtt, akik inspiráltak, és rengeteg sírva-nevető pillanatot hagytak az emlékeimben.

- A Szigeten már bemutattátok a darabot, ott milyen fogadtatása volt?

- Nagyon lelkes közönségünk volt, és a szakmai visszajelzések is pozitívak voltak, de persze nagyon vártuk már, hogy beszűrődő "nagyszínpadzajtól" mentesen is előadhassuk a darabot.

- Szóba került a folytatás lehetősége?

- Igen, szerencsére nagy az érdeklődés. A most meghirdetett előadásokra már az összes jegy elkelt, ezért reméljük, hogy minél előbb újra játszhatjuk majd a Trafóban, hogy az is láthassa, aki most lemarad róla. Külföldi turnéra is vágyunk, de erről még nem tudunk sokat. Mindenesetre mi, táncosok is megpróbáljuk hasznosítani az összes kapcsolatunkat színházakkal és fesztiválokkal, hogy nagyobb eséllyel adhassuk elő minél többször.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

"...sajnálom, Marci" - Földes Eszter búcsúzik a Karinthy Színház művészeti vezetésétől

Facebook oldalán adta hírül Földes Eszter, hogy a továbbiakban nem őt bízzák meg a Karinthy Színház művészeti vezetésével. Arról, hogy színművészként folytatja-e a munkát a társulatban még nem tudott nyilatkozni.
Klasszikus

Bősze Ádám: Félelmetes, ami van, de kíváncsi vagyok, hogyan jövünk ki belőle

Bár stand-up műsorai leálltak, a rádióban továbbra is rengeteget dolgozik. Azt állítja, ez szerencse, mert rettentően félne attól, ha semmit se kéne csinálnia. A Fidelio interjúsorozatában Bősze Ádám műsorvezetővel, zenei antikváriussal beszélgettünk, túlélésről, szorongásról, kíváncsiságról.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

„A humor minden karanténból kiszabadul” – Novák Ferenccel beszélgettünk születésnapján

A Kossuth-díjas koreográfus, rendező – a szakmában csak ’Tatának’ hívják – ma 89 éves. Születésnapján hívtuk föl, és most tudtuk meg tőle: 1 millió forintot ajánlott föl – a Magyar Táncművészek Szövetségén keresztül – tíz, a karantén miatt állás nélkül maradt táncosnak. Úgy gondolja: a Nemzet Művésze cím arra kötelezi őt, hogy visszaadjon a közösségének. Boldog születésnapot, Novák Ferenc!
Tánc néptánc

Otthon legényesezik a magyar táncélet legjava - videó!

A táncok királyát Sánta Gergő kihívása nyomán már több ezren táncolják, többek közt Juronics Tamás és Ertl Péter is járta. A kihívással biztatnak az otthonmaradásra és demonstrálják, hogy ott is van lehetőség a gyakorlásra.
Tánc videó

Artisták otthon – Kulisszatitok és humoros jelenet a cirkuszosok videóin

A cirkuszosok is kampányt indítottak az otthon maradásért, a kezdeményezéshez már száznál is több művész csatlakozott.
Tánc cirkusz

Esténként előadásokat közvetít a Nemzeti Cirkusz

A Magyar Nemzeti Cirkusz minden este cirkuszi előadásokkal szórakoztatja a közönséget a közösségi oldalán a koronavírus-járvány miatt elmaradó produkciók miatt.
Tánc interjú

„Amikor színpadon van az ember, nincs más lehetősége, mint hogy belehal”

Március 6-án mutatták be a felfrissített koreográfiájú Laurenciát az Erkel Színházban, amelyben próbavezető balettmesterként működött közre Pongor Ildikó Kossuth- és Liszt Ferenc díjas táncművész, az Operaház örökös tagja és a Halhatatlanok társaságának tagja. Ennek apropóján beszélgettünk az előadás szünetében a mesternővel a pályakezdőségről, a hazai balettről és Leningrádról, szerepálmokról, valamint arról, mit tehet az ember, ha elveszíti a motivációját.