Tánc

A kortárs tánc a legőszintébb táncforma

2017.03.03. 12:04
Ajánlom
Ez a véleményegy húsz éves, modern szakirányos táncművészetis hallgató szájából hangzott el a Mi a kortárs tánc és hol vagyok ebben én? című előadáson, ami február 24-én a Vigadóban, a Budapest Táncfesztivál és a Magyar Táncművészeti Egyetem szervezésében valósult meg. Ezt az állítást már-már intim vallomásokkal is alátámasztották úgy szóban, mint szuggesztív koreográfiák formájában.

Lőrinc Katalin és tanítványai ezen az estén lebontották azt a bizonyos negyedik falat, amit már több évtizede bontogatnak az aktuális kor művészei, de mintha soha nem lenne, nem lehetne teljes ez a „destrukciós” tevékenység. Ez a bontás azonban a legteljesebb mértékben volt építő ezen az estén: először is Lőrinc Kati korszakonként magyarázta el a tánc jelentős mérföldköveit, amit a sokoldalúan képzett fiatal táncosok szemléltettek is egy-egy tánctörténeti jelentőségű koreográfia részletének felidézésével, majd pedig saját koreográfiáikból is részleteket adtak elő.

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-13

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-13 (Fotó/Forrás: Eifert János)

Hogyan alakult ki a balett felsőbbrendűséget sugárzó szabályossága és mit gondolt Isadora Duncan, amikor lenge öltözékekben a szabályok elvetésével a test szabadságára helyezte a hangsúlyt? Miért hatott ehhez képest revelációként Marta Graham táncnyelve, aki újra előtérbe helyezte a test képzésének fontosságát, de mégis az érzelemkifejezést állította középpontba? És hogy jött mindehhez Pina Bausch, aki számára egy személyes gyerekkori élmény, a kávéházi miliő szolgált kiindulópontul korszakalkotó koreográfiái és táncnyelve megalkotásában? Miért gondolta úgy egy ma is élő svéd koreográfus, Mats Eck, hogy a Giselle fehér jelenete akár egy elmegyógyintézetben is játszódhat? Ezekre a kérdésekre nemcsak tényszerű magyarázatot kaptunk, hanem vallomásos reflexiókat is.

Isadora Duncan koreográfiájának rekosntrukciója

Isadora Duncan koreográfiájának rekosntrukciója (Fotó/Forrás: Eifert János)

Olyan kulisszatitkat is megosztottak velünk a húsz éves táncosok, minthogy hogyan lehet egy testhez feszülő kezeslábas okozta frusztrációt visszaforgatni a táncba, vagy hogy miért nehéz ma egy baletton edződött táncosnak Isadora Duncan szabad mozdulatait rekonstruálni, egészen olyan élményekig, hogy hogyan segít az elmegyógyintézetben játszódó jelenet eltáncolása a vulgárisabb érzések elfogadásában. Rég nem csak a technikáról volt itt szó, hanem formálódó személyiségek legbensőbb megnyilvánulásairól, aminek hallatán végig az járt a fejemben: de jó lenne, ha hallaná ezt az is, aki legyint a kortárs táncra, mondván, hogy az lila ködös és értehetetlen. Merthogy nem csak megértettük, hogyan alakultak az idők során a tánctrendek, és mik a jelenleg ható társműfajok és mozgásformák, de érzelmi kötődése is kialakulhatott a nézőnek látva és hallva ezt a személyességet. 

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-05

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-05 (Fotó/Forrás: Eifert János)

A tánctörténeti idézetek után Lőrinc Kati - aki láthatóan mester, kolléga és barát is egyszerre - arra kérte tanítványait, mutassák be saját, sokszor már díjnyertes vagy még készülő koreográfiáikat. Merthogy ő mindig arra biztatja őket, hogy ne csak végrehajtsanak, hanem alkossanak is. Ez az inspiráló hozzáállás pedig annyira működik, hogy volt, aki egy nappal a bemutató előtt jelezte, hogy ő is készített egy saját koreográfiát, amit bemutatna.

Hirtelen végtelenül egyértelmű és igaz lett az a szó, hogy "kortárs", látva a még alakuló koreográfiákban is tapintható éleslátást, koncentrált energiát és jelenidejűséget.

Irigylésreméltó, hogy a mai eltestetlenedett, digitalizált világban ilyen erős eszköz van a kezükben, testükben kifejezni azt, ami szavakkal nehezen megragadható.  "Akkor vagyok a helyemen, ha táncolok" - mondta erre egyikük.  

2017.02.24.-vigado-kortars-tanc-finale

2017.02.24.-vigado-kortars-tanc-finale

Persze az csak részben adottság kérdése, hogy ki mennyire képes egyenesen csatornázni a belső energiát a közönség számára is értékelhető formában. Még egy ilyen improvizatív műfajban is nagyot vet a latba a spiritus mellett a technicus, vagyis azok a technikák, amikkel megtanulják az improvizációt keretbe foglalni. Lőrinc Kati arra kéri a közönséget, hogy adjon valaki egy zenét a telefonjáról. Nagyon szép, monumentális francia zene érkezik, amire hirtelen mindenki mozgásba jön, és egy olyan improvizatív össztánc bontakozik ki, amiben a sok különböző test, identitás, mozgásforma összekapcsolódik, rendszerbe illeszkedik.

A táncosok használatba vették nem csak a színpadi teret, de a nézőteret is.

Kivételesnek éreztem magam, hogy ott lehettem az alkotás pillanatában és azt hiszem, ez az egyik legtöbb, amit a művészet adhat. Még, még, még - legyen sok ilyen alkalom, amikor "közel jön" a kortárs tánc!

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.
Tánc ajánló

Aki az életét táncolja – szerzői estet tart Ladányi Andrea

A Divided Time-ban a táncművész arra vállalkozik, hogy egy órába sűrítse több mint 40 éves pályafutásának legfontosabb pillanatait, miközben hat generáció találkozik a Nemzeti Táncszínház Nagytermének színpadán.