Tánc

A kortárs tánc a legőszintébb táncforma

2017.03.03. 12:04
Ajánlom
Ez a véleményegy húsz éves, modern szakirányos táncművészetis hallgató szájából hangzott el a Mi a kortárs tánc és hol vagyok ebben én? című előadáson, ami február 24-én a Vigadóban, a Budapest Táncfesztivál és a Magyar Táncművészeti Egyetem szervezésében valósult meg. Ezt az állítást már-már intim vallomásokkal is alátámasztották úgy szóban, mint szuggesztív koreográfiák formájában.

Lőrinc Katalin és tanítványai ezen az estén lebontották azt a bizonyos negyedik falat, amit már több évtizede bontogatnak az aktuális kor művészei, de mintha soha nem lenne, nem lehetne teljes ez a „destrukciós” tevékenység. Ez a bontás azonban a legteljesebb mértékben volt építő ezen az estén: először is Lőrinc Kati korszakonként magyarázta el a tánc jelentős mérföldköveit, amit a sokoldalúan képzett fiatal táncosok szemléltettek is egy-egy tánctörténeti jelentőségű koreográfia részletének felidézésével, majd pedig saját koreográfiáikból is részleteket adtak elő.

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-13

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-13 (Fotó/Forrás: Eifert János)

Hogyan alakult ki a balett felsőbbrendűséget sugárzó szabályossága és mit gondolt Isadora Duncan, amikor lenge öltözékekben a szabályok elvetésével a test szabadságára helyezte a hangsúlyt? Miért hatott ehhez képest revelációként Marta Graham táncnyelve, aki újra előtérbe helyezte a test képzésének fontosságát, de mégis az érzelemkifejezést állította középpontba? És hogy jött mindehhez Pina Bausch, aki számára egy személyes gyerekkori élmény, a kávéházi miliő szolgált kiindulópontul korszakalkotó koreográfiái és táncnyelve megalkotásában? Miért gondolta úgy egy ma is élő svéd koreográfus, Mats Eck, hogy a Giselle fehér jelenete akár egy elmegyógyintézetben is játszódhat? Ezekre a kérdésekre nemcsak tényszerű magyarázatot kaptunk, hanem vallomásos reflexiókat is.

Isadora Duncan koreográfiájának rekosntrukciója

Isadora Duncan koreográfiájának rekosntrukciója (Fotó/Forrás: Eifert János)

Olyan kulisszatitkat is megosztottak velünk a húsz éves táncosok, minthogy hogyan lehet egy testhez feszülő kezeslábas okozta frusztrációt visszaforgatni a táncba, vagy hogy miért nehéz ma egy baletton edződött táncosnak Isadora Duncan szabad mozdulatait rekonstruálni, egészen olyan élményekig, hogy hogyan segít az elmegyógyintézetben játszódó jelenet eltáncolása a vulgárisabb érzések elfogadásában. Rég nem csak a technikáról volt itt szó, hanem formálódó személyiségek legbensőbb megnyilvánulásairól, aminek hallatán végig az járt a fejemben: de jó lenne, ha hallaná ezt az is, aki legyint a kortárs táncra, mondván, hogy az lila ködös és értehetetlen. Merthogy nem csak megértettük, hogyan alakultak az idők során a tánctrendek, és mik a jelenleg ható társműfajok és mozgásformák, de érzelmi kötődése is kialakulhatott a nézőnek látva és hallva ezt a személyességet. 

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-05

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-05 (Fotó/Forrás: Eifert János)

A tánctörténeti idézetek után Lőrinc Kati - aki láthatóan mester, kolléga és barát is egyszerre - arra kérte tanítványait, mutassák be saját, sokszor már díjnyertes vagy még készülő koreográfiáikat. Merthogy ő mindig arra biztatja őket, hogy ne csak végrehajtsanak, hanem alkossanak is. Ez az inspiráló hozzáállás pedig annyira működik, hogy volt, aki egy nappal a bemutató előtt jelezte, hogy ő is készített egy saját koreográfiát, amit bemutatna.

Hirtelen végtelenül egyértelmű és igaz lett az a szó, hogy "kortárs", látva a még alakuló koreográfiákban is tapintható éleslátást, koncentrált energiát és jelenidejűséget.

Irigylésreméltó, hogy a mai eltestetlenedett, digitalizált világban ilyen erős eszköz van a kezükben, testükben kifejezni azt, ami szavakkal nehezen megragadható.  "Akkor vagyok a helyemen, ha táncolok" - mondta erre egyikük.  

2017.02.24.-vigado-kortars-tanc-finale

2017.02.24.-vigado-kortars-tanc-finale

Persze az csak részben adottság kérdése, hogy ki mennyire képes egyenesen csatornázni a belső energiát a közönség számára is értékelhető formában. Még egy ilyen improvizatív műfajban is nagyot vet a latba a spiritus mellett a technicus, vagyis azok a technikák, amikkel megtanulják az improvizációt keretbe foglalni. Lőrinc Kati arra kéri a közönséget, hogy adjon valaki egy zenét a telefonjáról. Nagyon szép, monumentális francia zene érkezik, amire hirtelen mindenki mozgásba jön, és egy olyan improvizatív össztánc bontakozik ki, amiben a sok különböző test, identitás, mozgásforma összekapcsolódik, rendszerbe illeszkedik.

A táncosok használatba vették nem csak a színpadi teret, de a nézőteret is.

Kivételesnek éreztem magam, hogy ott lehettem az alkotás pillanatában és azt hiszem, ez az egyik legtöbb, amit a művészet adhat. Még, még, még - legyen sok ilyen alkalom, amikor "közel jön" a kortárs tánc!

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Könyv

Elhunyt Konrád György

Életének 87. évében elhunyt Konrád György Kossuth- és Herder-díjas író, esszéista, szociológus - tudatta a család pénteken az MTI-vel.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.
Tánc magazin

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Tánc hír

Magyarok is csatlakoztak a #BoysDanceToo kampányhoz

A Táncművészet Magazin felhívására több magyar táncegyüttes és táncos is csatlakozott fotóval a két hete indult internetes mozgalomhoz, ami a férfi táncosok társadalmi elfogadottságát igyekszik növelni.
Tánc hír

Több mint háromszáz táncos állt egyszerre spiccen

Megdőlt a „legtöbb egyidejűleg spiccen álló táncos” világrekordja. Szeptember 10-én még a reggeli kávé előtt sikerült történelmet írniuk a balettosoknak.
Tánc ajánló

70 éves a Honvéd Férfikar és a Nemzeti Táncegyüttes

Egész estés gálaműsorral ünnepli fennállásának 70. évfordulóját a Honvéd Együttes két művészeti kara, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes és zenekara, valamint a Honvéd Férfikar szeptember 29-én az Erkel Színházban.