Tánc

A kortárs tánc a legőszintébb táncforma

2017.03.03. 12:04
Ajánlom
Ez a véleményegy húsz éves, modern szakirányos táncművészetis hallgató szájából hangzott el a Mi a kortárs tánc és hol vagyok ebben én? című előadáson, ami február 24-én a Vigadóban, a Budapest Táncfesztivál és a Magyar Táncművészeti Egyetem szervezésében valósult meg. Ezt az állítást már-már intim vallomásokkal is alátámasztották úgy szóban, mint szuggesztív koreográfiák formájában.

Lőrinc Katalin és tanítványai ezen az estén lebontották azt a bizonyos negyedik falat, amit már több évtizede bontogatnak az aktuális kor művészei, de mintha soha nem lenne, nem lehetne teljes ez a „destrukciós” tevékenység. Ez a bontás azonban a legteljesebb mértékben volt építő ezen az estén: először is Lőrinc Kati korszakonként magyarázta el a tánc jelentős mérföldköveit, amit a sokoldalúan képzett fiatal táncosok szemléltettek is egy-egy tánctörténeti jelentőségű koreográfia részletének felidézésével, majd pedig saját koreográfiáikból is részleteket adtak elő.

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-13

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-13 (Fotó/Forrás: Eifert János)

Hogyan alakult ki a balett felsőbbrendűséget sugárzó szabályossága és mit gondolt Isadora Duncan, amikor lenge öltözékekben a szabályok elvetésével a test szabadságára helyezte a hangsúlyt? Miért hatott ehhez képest revelációként Marta Graham táncnyelve, aki újra előtérbe helyezte a test képzésének fontosságát, de mégis az érzelemkifejezést állította középpontba? És hogy jött mindehhez Pina Bausch, aki számára egy személyes gyerekkori élmény, a kávéházi miliő szolgált kiindulópontul korszakalkotó koreográfiái és táncnyelve megalkotásában? Miért gondolta úgy egy ma is élő svéd koreográfus, Mats Eck, hogy a Giselle fehér jelenete akár egy elmegyógyintézetben is játszódhat? Ezekre a kérdésekre nemcsak tényszerű magyarázatot kaptunk, hanem vallomásos reflexiókat is.

Isadora Duncan koreográfiájának rekosntrukciója

Isadora Duncan koreográfiájának rekosntrukciója (Fotó/Forrás: Eifert János)

Olyan kulisszatitkat is megosztottak velünk a húsz éves táncosok, minthogy hogyan lehet egy testhez feszülő kezeslábas okozta frusztrációt visszaforgatni a táncba, vagy hogy miért nehéz ma egy baletton edződött táncosnak Isadora Duncan szabad mozdulatait rekonstruálni, egészen olyan élményekig, hogy hogyan segít az elmegyógyintézetben játszódó jelenet eltáncolása a vulgárisabb érzések elfogadásában. Rég nem csak a technikáról volt itt szó, hanem formálódó személyiségek legbensőbb megnyilvánulásairól, aminek hallatán végig az járt a fejemben: de jó lenne, ha hallaná ezt az is, aki legyint a kortárs táncra, mondván, hogy az lila ködös és értehetetlen. Merthogy nem csak megértettük, hogyan alakultak az idők során a tánctrendek, és mik a jelenleg ható társműfajok és mozgásformák, de érzelmi kötődése is kialakulhatott a nézőnek látva és hallva ezt a személyességet. 

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-05

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-05 (Fotó/Forrás: Eifert János)

A tánctörténeti idézetek után Lőrinc Kati - aki láthatóan mester, kolléga és barát is egyszerre - arra kérte tanítványait, mutassák be saját, sokszor már díjnyertes vagy még készülő koreográfiáikat. Merthogy ő mindig arra biztatja őket, hogy ne csak végrehajtsanak, hanem alkossanak is. Ez az inspiráló hozzáállás pedig annyira működik, hogy volt, aki egy nappal a bemutató előtt jelezte, hogy ő is készített egy saját koreográfiát, amit bemutatna.

Hirtelen végtelenül egyértelmű és igaz lett az a szó, hogy "kortárs", látva a még alakuló koreográfiákban is tapintható éleslátást, koncentrált energiát és jelenidejűséget.

Irigylésreméltó, hogy a mai eltestetlenedett, digitalizált világban ilyen erős eszköz van a kezükben, testükben kifejezni azt, ami szavakkal nehezen megragadható.  "Akkor vagyok a helyemen, ha táncolok" - mondta erre egyikük.  

2017.02.24.-vigado-kortars-tanc-finale

2017.02.24.-vigado-kortars-tanc-finale

Persze az csak részben adottság kérdése, hogy ki mennyire képes egyenesen csatornázni a belső energiát a közönség számára is értékelhető formában. Még egy ilyen improvizatív műfajban is nagyot vet a latba a spiritus mellett a technicus, vagyis azok a technikák, amikkel megtanulják az improvizációt keretbe foglalni. Lőrinc Kati arra kéri a közönséget, hogy adjon valaki egy zenét a telefonjáról. Nagyon szép, monumentális francia zene érkezik, amire hirtelen mindenki mozgásba jön, és egy olyan improvizatív össztánc bontakozik ki, amiben a sok különböző test, identitás, mozgásforma összekapcsolódik, rendszerbe illeszkedik.

A táncosok használatba vették nem csak a színpadi teret, de a nézőteret is.

Kivételesnek éreztem magam, hogy ott lehettem az alkotás pillanatában és azt hiszem, ez az egyik legtöbb, amit a művészet adhat. Még, még, még - legyen sok ilyen alkalom, amikor "közel jön" a kortárs tánc!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.