Tánc

A kortárs tánc a legőszintébb táncforma

2017.03.03. 12:04
Ajánlom
Ez a véleményegy húsz éves, modern szakirányos táncművészetis hallgató szájából hangzott el a Mi a kortárs tánc és hol vagyok ebben én? című előadáson, ami február 24-én a Vigadóban, a Budapest Táncfesztivál és a Magyar Táncművészeti Egyetem szervezésében valósult meg. Ezt az állítást már-már intim vallomásokkal is alátámasztották úgy szóban, mint szuggesztív koreográfiák formájában.

Lőrinc Katalin és tanítványai ezen az estén lebontották azt a bizonyos negyedik falat, amit már több évtizede bontogatnak az aktuális kor művészei, de mintha soha nem lenne, nem lehetne teljes ez a „destrukciós” tevékenység. Ez a bontás azonban a legteljesebb mértékben volt építő ezen az estén: először is Lőrinc Kati korszakonként magyarázta el a tánc jelentős mérföldköveit, amit a sokoldalúan képzett fiatal táncosok szemléltettek is egy-egy tánctörténeti jelentőségű koreográfia részletének felidézésével, majd pedig saját koreográfiáikból is részleteket adtak elő.

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-13

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-13 (Fotó/Forrás: Eifert János)

Hogyan alakult ki a balett felsőbbrendűséget sugárzó szabályossága és mit gondolt Isadora Duncan, amikor lenge öltözékekben a szabályok elvetésével a test szabadságára helyezte a hangsúlyt? Miért hatott ehhez képest revelációként Marta Graham táncnyelve, aki újra előtérbe helyezte a test képzésének fontosságát, de mégis az érzelemkifejezést állította középpontba? És hogy jött mindehhez Pina Bausch, aki számára egy személyes gyerekkori élmény, a kávéházi miliő szolgált kiindulópontul korszakalkotó koreográfiái és táncnyelve megalkotásában? Miért gondolta úgy egy ma is élő svéd koreográfus, Mats Eck, hogy a Giselle fehér jelenete akár egy elmegyógyintézetben is játszódhat? Ezekre a kérdésekre nemcsak tényszerű magyarázatot kaptunk, hanem vallomásos reflexiókat is.

Isadora Duncan koreográfiájának rekosntrukciója

Isadora Duncan koreográfiájának rekosntrukciója (Fotó/Forrás: Eifert János)

Olyan kulisszatitkat is megosztottak velünk a húsz éves táncosok, minthogy hogyan lehet egy testhez feszülő kezeslábas okozta frusztrációt visszaforgatni a táncba, vagy hogy miért nehéz ma egy baletton edződött táncosnak Isadora Duncan szabad mozdulatait rekonstruálni, egészen olyan élményekig, hogy hogyan segít az elmegyógyintézetben játszódó jelenet eltáncolása a vulgárisabb érzések elfogadásában. Rég nem csak a technikáról volt itt szó, hanem formálódó személyiségek legbensőbb megnyilvánulásairól, aminek hallatán végig az járt a fejemben: de jó lenne, ha hallaná ezt az is, aki legyint a kortárs táncra, mondván, hogy az lila ködös és értehetetlen. Merthogy nem csak megértettük, hogyan alakultak az idők során a tánctrendek, és mik a jelenleg ható társműfajok és mozgásformák, de érzelmi kötődése is kialakulhatott a nézőnek látva és hallva ezt a személyességet. 

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-05

2017.02.24.-vigado-mi-a-kortars-tanc-05 (Fotó/Forrás: Eifert János)

A tánctörténeti idézetek után Lőrinc Kati - aki láthatóan mester, kolléga és barát is egyszerre - arra kérte tanítványait, mutassák be saját, sokszor már díjnyertes vagy még készülő koreográfiáikat. Merthogy ő mindig arra biztatja őket, hogy ne csak végrehajtsanak, hanem alkossanak is. Ez az inspiráló hozzáállás pedig annyira működik, hogy volt, aki egy nappal a bemutató előtt jelezte, hogy ő is készített egy saját koreográfiát, amit bemutatna.

Hirtelen végtelenül egyértelmű és igaz lett az a szó, hogy "kortárs", látva a még alakuló koreográfiákban is tapintható éleslátást, koncentrált energiát és jelenidejűséget.

Irigylésreméltó, hogy a mai eltestetlenedett, digitalizált világban ilyen erős eszköz van a kezükben, testükben kifejezni azt, ami szavakkal nehezen megragadható.  "Akkor vagyok a helyemen, ha táncolok" - mondta erre egyikük.  

2017.02.24.-vigado-kortars-tanc-finale

2017.02.24.-vigado-kortars-tanc-finale

Persze az csak részben adottság kérdése, hogy ki mennyire képes egyenesen csatornázni a belső energiát a közönség számára is értékelhető formában. Még egy ilyen improvizatív műfajban is nagyot vet a latba a spiritus mellett a technicus, vagyis azok a technikák, amikkel megtanulják az improvizációt keretbe foglalni. Lőrinc Kati arra kéri a közönséget, hogy adjon valaki egy zenét a telefonjáról. Nagyon szép, monumentális francia zene érkezik, amire hirtelen mindenki mozgásba jön, és egy olyan improvizatív össztánc bontakozik ki, amiben a sok különböző test, identitás, mozgásforma összekapcsolódik, rendszerbe illeszkedik.

A táncosok használatba vették nem csak a színpadi teret, de a nézőteret is.

Kivételesnek éreztem magam, hogy ott lehettem az alkotás pillanatában és azt hiszem, ez az egyik legtöbb, amit a művészet adhat. Még, még, még - legyen sok ilyen alkalom, amikor "közel jön" a kortárs tánc!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Tánc

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A világ táncai 1 előadásban

Japán taiko ritmusok, vad afro táncok, a velencei karnevál hangulata, egy tradicionális zsidó esküvői ceremónia, spanyol flamenco, ír sztepptánc, görög szirtaki és mulatós cigánytánc - mindez egyetlen előadásban a magyar táncélet egyik legkarakteresebb együttesétől, a Varidance-től.
Tánc hír

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Tánc tranzdanz

Krasznahorkai inspirálta fekete-fehér táncképeket fest a TranzDanz

Kovács Gerzson Péter a TranzDanz társulattal január 17-én mutatja be Noir című, legújabb előadását a MU Színházban. A Krasznahorkai világát idéző előadás kapcsán Gyepesi Flóra beszélgetett a társulatvezetővel.
Tánc hír

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Tánc róna viktor

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.