Tánc

A KULT50 bemutatja: Molnár Csaba

2017.11.11. 13:59
Ajánlom
Azt mondja, semmi máshoz nem ért, és semmi mást nem akar csinálni, mint élete végéig táncolni. Molnár Csaba portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

molnar-csaba-A40A3336 (1)

molnar-csaba-A40A3336 (1) (Fotó/Forrás: Szecsi Istvan)

A táncos-koreográfus a Budapest Tánciskola elvégzése után a kortárs tánc egyik legtöbb kibontakozási lehetőséget kínáló iskolájában, a brüsszeli P.A.R.T.S.-ban folytatta tanulmányait, ezt követően az olasz Compagnia Virgilio Sieni tagjaként dolgozott.

Saját koreográfiákkal 2003-ban jelentkezett először, és ugyanettől az évtől vált szorossá az együttműködése Hód Adrienn-nel.

Fontos számára a nemzetközi közeg, annak inspiráló, stimuláló ereje, utazásai és külföldi munkái között azonban erős bázist és identitásképző erőt jelent számára a magyar főváros nyújtotta szakmai és baráti közeg.

Amellett, hogy Molnár Csaba önálló koreográfus-rendezőként is dolgozik, Hód Adrienn társulata, a Hodworks egyik stabil tagja előadóként és alkotótársként, illetve a Budapest Tánciskolában, a Budapest Kortárstánc Főiskola vendégtanáraként kortárs táncot, repertoárt és kompozíciót tanít. Alapító tagja a Bloom! nemzetközi alkotóközösségnek. Hisz a műhelymunkában, a nem hierarchikus közösségi alkotásban, valamint a színpadon használt kifejezési eszközök korlátlanságában. Érdeklődésének középpontjában az áll, hogyan hathatnak ezek egymásra, akár erősítően, akár kioltóan, és az egyéni, a személyes hitel miképp tágíthatja univerzálissá a jelentést és a színházi élményt:

„A tánc jó esetben nyomot hagy az emlékezetben. De ha nem, lehet, elég, hogy akkor és ott megtörtént. Hogy volt” (Kútszéli Stílus, 2015).

A magyar táncélet egyik legfontosabb elismerésének, a Lábán Rudolf-díjnak többszörös birtokosa, az utóbbi évek díjnyertes műveinek alkotójaként a CITY (Bloom!), a Basse Danse és a Pirkad (Hodworks),a Nyúzzatok meg! (Dányi Viktóriával és Vadas Zsófia Tamarával), illetve a Tropical Escape (Marcio Canabarróval) kötődik hozzá. A kortárs tánc jelentős nemzetközi platformja, az Aerowaves hálózat több olyan produkciót is beválogatott az évad húsz legjobbja közé (CITY,  KITTY2012, Nyúzzatok meg!, Pirkad, A halandóság feltételei), amelyekben dolgozott.

csak címlap (5)

csak címlap (5) (Fotó/Forrás: FotoThaler r)

Azt mondja, semmi máshoz nem ért, és semmi mást nem akar csinálni, mint élete végéig táncolni. Ez a műfaj öndefiníciójának alapköve, ennek következménye, hogy magából fogalmazó, intuitív alkotó. Nem tartja magát jó színésznek, kizárólag személyes érintettségű történetből, helyzetből, problémából képes kiindulni.

„Addig fogom tudni ezt csinálni, amíg a privát életem, és amit az előadásokban csinálunk, összefonódik.

(...) Mostanában éppen azon gondolkodom, hogyan lehetne a személyességet univerzálisabbá tenni, amihez a néző azon túl is tud kapcsolódni, hogy értékeli a dolog bátorságát” – osztotta meg nemrég kételyeit. Pedig egyáltalán nem nehéz nézőileg is személyes viszonyba kerülni ezekkel a produkciókkal, szóljanak azok a minden generációt érintő nagyvárosi élet ritmusáról, a tizen- és huszonévesek partikultúrájáról, a szabályoknak és elvárásoknak való megfelelésről, a közösségi kapcsolatokról. Nem nehéz, mert mindegyiket az önazonosság, a frivol játékosság, a humor, az asszociativitás jellemzi.

A nyitottságot a BUTI kreatív, ösztönző közegéből hozza magával. Más műfajokat is inkorporál: teljes nyugalommal dönt testi és színházi tabukat, magabiztosan kölcsönöz a mainstream popkultúrából, a kortárs táncban szokatlan módon alapoz a dramaturgiára és a látványra, de a zene is meghatározhatja a rendszert. Felületesen úgy tűnhet, viccesen fecseg a test, ám a mély nála nem hallgat. A kötöttségek számára semmilyen értelemben nem meghatározók. Határmezsgyén mozog, amelyben nem a „vagy”, hanem az „és” a megfelelő kötőszó: „Ez egy élő kérdés:

műalkotásokat akarok-e létrehozni, amik önmagukban gyöngyszemek (más kérdés, hogy tudok-e), vagy valami sokkal nyitottabb dolgot, ami mindegy is, hogy tánc, színház vagy trash,

hogy van-e néző a színpadon, vagy nincs. De nem hiszem, hogy dönteni kell a kettő között. Bármit lehet csinálni.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Vizuál

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.