Tánc

A KULT50 bemutatja: Molnár Csaba

2017.11.11. 13:59
Ajánlom
Azt mondja, semmi máshoz nem ért, és semmi mást nem akar csinálni, mint élete végéig táncolni. Molnár Csaba portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

molnar-csaba-A40A3336 (1)

molnar-csaba-A40A3336 (1) (Fotó/Forrás: Szecsi Istvan)

A táncos-koreográfus a Budapest Tánciskola elvégzése után a kortárs tánc egyik legtöbb kibontakozási lehetőséget kínáló iskolájában, a brüsszeli P.A.R.T.S.-ban folytatta tanulmányait, ezt követően az olasz Compagnia Virgilio Sieni tagjaként dolgozott.

Saját koreográfiákkal 2003-ban jelentkezett először, és ugyanettől az évtől vált szorossá az együttműködése Hód Adrienn-nel.

Fontos számára a nemzetközi közeg, annak inspiráló, stimuláló ereje, utazásai és külföldi munkái között azonban erős bázist és identitásképző erőt jelent számára a magyar főváros nyújtotta szakmai és baráti közeg.

Amellett, hogy Molnár Csaba önálló koreográfus-rendezőként is dolgozik, Hód Adrienn társulata, a Hodworks egyik stabil tagja előadóként és alkotótársként, illetve a Budapest Tánciskolában, a Budapest Kortárstánc Főiskola vendégtanáraként kortárs táncot, repertoárt és kompozíciót tanít. Alapító tagja a Bloom! nemzetközi alkotóközösségnek. Hisz a műhelymunkában, a nem hierarchikus közösségi alkotásban, valamint a színpadon használt kifejezési eszközök korlátlanságában. Érdeklődésének középpontjában az áll, hogyan hathatnak ezek egymásra, akár erősítően, akár kioltóan, és az egyéni, a személyes hitel miképp tágíthatja univerzálissá a jelentést és a színházi élményt:

„A tánc jó esetben nyomot hagy az emlékezetben. De ha nem, lehet, elég, hogy akkor és ott megtörtént. Hogy volt” (Kútszéli Stílus, 2015).

A magyar táncélet egyik legfontosabb elismerésének, a Lábán Rudolf-díjnak többszörös birtokosa, az utóbbi évek díjnyertes műveinek alkotójaként a CITY (Bloom!), a Basse Danse és a Pirkad (Hodworks),a Nyúzzatok meg! (Dányi Viktóriával és Vadas Zsófia Tamarával), illetve a Tropical Escape (Marcio Canabarróval) kötődik hozzá. A kortárs tánc jelentős nemzetközi platformja, az Aerowaves hálózat több olyan produkciót is beválogatott az évad húsz legjobbja közé (CITY,  KITTY2012, Nyúzzatok meg!, Pirkad, A halandóság feltételei), amelyekben dolgozott.

csak címlap (5)

csak címlap (5) (Fotó/Forrás: FotoThaler r)

Azt mondja, semmi máshoz nem ért, és semmi mást nem akar csinálni, mint élete végéig táncolni. Ez a műfaj öndefiníciójának alapköve, ennek következménye, hogy magából fogalmazó, intuitív alkotó. Nem tartja magát jó színésznek, kizárólag személyes érintettségű történetből, helyzetből, problémából képes kiindulni.

„Addig fogom tudni ezt csinálni, amíg a privát életem, és amit az előadásokban csinálunk, összefonódik.

(...) Mostanában éppen azon gondolkodom, hogyan lehetne a személyességet univerzálisabbá tenni, amihez a néző azon túl is tud kapcsolódni, hogy értékeli a dolog bátorságát” – osztotta meg nemrég kételyeit. Pedig egyáltalán nem nehéz nézőileg is személyes viszonyba kerülni ezekkel a produkciókkal, szóljanak azok a minden generációt érintő nagyvárosi élet ritmusáról, a tizen- és huszonévesek partikultúrájáról, a szabályoknak és elvárásoknak való megfelelésről, a közösségi kapcsolatokról. Nem nehéz, mert mindegyiket az önazonosság, a frivol játékosság, a humor, az asszociativitás jellemzi.

A nyitottságot a BUTI kreatív, ösztönző közegéből hozza magával. Más műfajokat is inkorporál: teljes nyugalommal dönt testi és színházi tabukat, magabiztosan kölcsönöz a mainstream popkultúrából, a kortárs táncban szokatlan módon alapoz a dramaturgiára és a látványra, de a zene is meghatározhatja a rendszert. Felületesen úgy tűnhet, viccesen fecseg a test, ám a mély nála nem hallgat. A kötöttségek számára semmilyen értelemben nem meghatározók. Határmezsgyén mozog, amelyben nem a „vagy”, hanem az „és” a megfelelő kötőszó: „Ez egy élő kérdés:

műalkotásokat akarok-e létrehozni, amik önmagukban gyöngyszemek (más kérdés, hogy tudok-e), vagy valami sokkal nyitottabb dolgot, ami mindegy is, hogy tánc, színház vagy trash,

hogy van-e néző a színpadon, vagy nincs. De nem hiszem, hogy dönteni kell a kettő között. Bármit lehet csinálni.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Könyv

„A leírt szó mindig veszélyes, de csak annak, aki fél tőle" – az Open Books is felszólalt az átláthatósági törvény ellen

Al Ghaoui Hesna, Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Csáki Judit, Kemény Zsófi, Kepes András, Dr. Máté Gábor, Szentesi Éva és Ungváry Krisztián is aláírta az Open Books kiadó nyílt levelét, amelyben szolidaritásukat fejezik ki azokkal, akik veszélyeztetve érzik magukat a kormány új törvénytervezete miatt. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

A csapat, akik a múltban és a jelenben kutatva írják a cirkuszművészet jövőjét

Miközben a porondon artisták pörögnek a levegőben, és gyerekcsoportok tapsolnak önfeledten, a cirkusz falain belül egy másik csapat láthatatlan mutatványon dolgozik. Riportunk a Magyar Cirkuszművészeti Múzeum, Könyvtár és Archívum munkájáról.
Tánc ajánló

Uhrik Teodóra: „A balett a pillanat művészete”

Május 5-én a Budapest Táncfesztivál keretében mutatják be az Uhrik Teodóráról szóló előadást Egy áttáncolt élet címmel. A Kossuth- és Liszt-díjas, érdemes művész szerint ez igazi családi összefonódás lesz.
Tánc ajánló

Egy kivételes tehetségű balettművész: Sík Milán

Tanulmányai befejeztével rögtön a Budapesti Operettszínházhoz szerződött, ahol olyan előadásokban láthatta a közönség, mint a Diótörő, a Hegedűs a háztetőn vagy A képfaragó. Sík Milán portréja.
Tánc ajánló

Szabó Barbara Szofia ezúttal Hófehérkeként varázsolja el a közönséget

Áprilisban mutatta be a Budapesti Operettszínház Hófehérke című előadását. A Kocsák Tibor Zenéjével és ifj. Harangozó Gyula koreográfiájával készült produkció főszerepében Szabó Barbara Szofia balettművész látható.
Tánc interjú

Frenák Pál: „Az ihlet kiapadhatatlan forrása az ember hitében rejlik”

Május 2-án a Budapest Táncfesztivál keretében debütál a FrenÁk Társulat legújabb előadása Nostalg_Y címmel, amelyben a fiatal táncművészekkel karöltve színpadra lép a Harangozó-díjas Lőrinc Katalin, valamint az előadás koreográfusa, az együttes Kossuth-díjas alapítója, Frenák Pál.