Tánc

A leghatásosabb tudatmódosítás: fogyassz kortárs művészetet a Szigeten!

2017.07.08. 14:44
Ajánlom
A Fidelio Színházi és Táncsátor olyan kortárs tánc és újcirkusz előadásokat vonultat föl, amiket nézve egészen új perspektívák nyílnak a világra. Itt nincs helye sztereotípiáknak, tabuknak, sőt, még a gravitáció és a vizuális érzékelés is másképp működik.

Reggel 10-től például Nagy Csilla jóvoltából rögtön egy lelazító, ébresztő, józanító táncórával indíthatjuk a napot, amiben a kortárs tánc, a hip-hop, a jóga és különböző testtudati módszerek keverednek, de kívánság szerint akár Jackson imitációra vagy Shakira-féle csípő bűvölésre is sor kerülhet. Aki még kora délután is az előző nap mámorában úszna, és inkább maradna az álomösvényen, az részt vehet 14:00-tól a Sleeping Beauty Project által létrehozott, Dream Experiment elnevezésű alvó installációban, és kipróbálhatja a vezetett altatást. 

15:00 órától az ausztrál koreográfus, Liesel Zink táncosai vizsgálják az emberi test működését. A darab különlegessége, hogy a nézők a zenét vezeték nélküli fejhallgatókon keresztül hallgatják, miközben a kilenc ausztrál és magyar táncos mozdulatait figyelik. Ezáltal különösen meghitt hangulat alakulhat ki a művészek és a nézők között, akik mindannyian személyre szabott, “csak nekik szóló” műsort kapnak – ameddig csak szeretnék.

Liesel Zink: The Stance (AUS)

Liesel Zink: The Stance (AUS)

16 órától aztán már érdemes lesz betérni a sátor hűsítő terébe is, hiszen egészen izgalmas produkciók váltják majd egymást egészen 22 óráig. A két angol kortárs táncos, Júlia és Rudi Nomadis című előadásában a kvantumfizika törvényeire építve két ember első találkozásának izgalmát, az ösztönök fontosságát, a vonzalmat és újdonsült kapcsolatuk alakulását mutatja be két nomád szemszögéből.

Franciaországból érkezik Joli Vyann és L'Eolienne párosa, akik akrobatikus kortárs táncukban gyönyörűen írják le térben a párkapcsolatok törvényszerűségeit, az „egyszer lent, egyszer fent” állandó dialektikáját. Egymás fején-vállán állva-forogva űznek tréfát a lefelé rántó erőből, a gravitációból, miközben tökéletes bizalommal viseltetnek egymás iránt.

A francia Compagnie Dyptik D-Construction című előadásában az utcatáncot emeli új szintekre hat táncos, mindezt egy különös fém térelem köré építve, ami egyszerre korlátoz és szólít fel a korlátok legyőzésére. A szintén francia Compagnie La Migration társulat pedig az emberiség és a táj kapcsolatán elmélkedik egy fontos téralkotó elemmel, amin hintázni, de kötéltáncolni is lehet. Szokatlan térbeli viszonyokat hoznak létre és arra szólítanak fel minket is, hogy alkossuk meg a saját nézőpontunkat a tájról, és úgy általában véve a minket körülvevő világról. A MAZE társulatban Nagy Emese, Simet Jessica és Várnagy Kristóf határtalan szenvedéllyel és dinamizmussal viszi színre az izraeli Guy Shomroni és Yaniv Avraham munkáját.

Cie La Migration

Cie La Migration

Akiben régóta gyűlnek a kérdések a kortárs tánccal kapcsolatban, az most megkaphatja a válaszokat a Közép-Európa Táncszínház Ki vagy te, kortárs tánc? című interaktív előadásán, ahol a koreográfiákhoz magyarázat is társul. Olyan is lesz, ami még soha nem volt: a CCN Créteil & Val-de-Marne és a Compagnie Käfig Pixel című előadásában megnézhetjük, mihez kezdenek a táncosok egy 3D-s illúziókkal teli térben. A digitális technológia életre kel és kapcsolatba lép a táncosokkal, elképesztő összhatást alkotva. Márkus Sándor, a Nylon Group alkotója egy hatalmas bálna szájába bújik, és bárkinek lehetősége nyílik őszintén beszélgetni vele bármiről, amiről csak szeretne. 

Divatbemutató is lesz, amihez foghatót világviszonylatban is nehéz találni: a Tabu kollekció  Nagy Fruzsina jelmeztervező és a Halas Dóra által vezetett Soharóza kórus kooperációjából született látványos és hangzatos show, amit nézve egyik pillanatban még nevetünk, a másikban sírunk a nagyon is jelenlévő tabuk groteszk ábrázolásától.

Ha már tabudöntögetés, nem szabad kihagyni azt előadást, ami a tánc jelenlegi legégetőbb tabujára hívja fel a figyelmet, mégpedig a bőrszín szerinti kirekesztésre. A dél-afrikai Dada Masilo társulatban a "fehér balett" műfajának emblematikus darabját, A hattyúk tavát Swan Lake címmel kizárólag fekete testek viszik színre, nem kevés afrikai mozgáselemmel fűszerezve. 

Egy egész generáció problémáit, dilemmáit foglalja előadásba Horváth Nóra és a finn Jenna Jalonen  DOPE 'I just wish to help you' című koreográfiája. A kilátástalanság, az érdektelenség, az egymástól való elidegenedés, a droghasználat, a konvenciók és a szabadságvágy, valamint extrém és szélsőséges fizikai aktivitások között vonnak párhuzamot.  Varga Csaba, Theo Samsworth, Jari Boldrini, Nelson Reguera előadása pedig a kultúrák közötti párbeszédet a mozgás nyelvén kísérli meg.

22:40-től a magyar tűzzsonglőr szcéna krémje lép fel estéről estére. A Tűzmadarak, a Solstick, a Flame Flowers és a Kócos Cirkusz szelídítik meg a lángokat mérhetetlen hidegvérrel és hanyag eleganciával. 

Kálmán Eszter: A tó

Kálmán Eszter: A tó

A programnak itt még mindig nincs vége: az éjszakai sávban, 23:00-tól olyan előadások lesznek láthatók mint a spanyol Animal Religon kortárs cirkusza, amiben arra keresik a választ, miben különbözik az ember az állattól, vagy Yaniv Cohen How Hard Can It Be? című előadása, amiben a jeruzsálemi életre reflektál az alkotó. Szintén a napzáró előadások egyike lesz a Timothy and the Things: nagysikerű Schrödingerre várva című előadása és Kálmán Eszter: A tó című rendezése, amiben a báb és a tánc különleges viszonyba kerül egymással. Ha kortárs tánc, akkor Molnár Csaba, az egyik legprogresszívebb fiatal alkotó sem maradhat ki a programból, az ő Bewitched Love című előadása Lander Patrick: OHM című koreográfiájával együtt zárja a Fidelio Színházi és Táncsátor programját péntek este 23:00-tól. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.