Tánc

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

2019.06.06. 13:55
Ajánlom
Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.

Videósorozatunk hetente két alkalommal, kedden és csütörtökön jelentkezik új részekkel, amelyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit.

Nézze meg a legújabb részt itt:

Artman

A fogyatékkal élők művészeti integrációjáért 2018-ban, a Lábán-díj történetében először különdíjat is átadtak, amelyet az ArtMan Egyesület kapott. Az alkotói munka akadálymentes akkor is, ha a minket körülvevő világ nem az. A mozgás, az alkotói tér, a kreativitás határtalansága, a művészet gyógyít – nemcsak alkotót, hanem befogadót is. Közös alkotói tér létrehozása a tánc és a terápia eszközeivel, értékeink és sérüléseink mentén az elfogadóbb társadalomért – ez az ArtMan Egyesület missziója. 2005-ben alakultak (betagozódott hozzájuk a Tánceánia) azzal a törekvéssel, hogy új bázisa legyenek a társadalommal folytatott kulturális és szociális párbeszédnek, a sérültek társadalmi integrációjának.

Artmanestfoto201803061-112113.jpg

Artman Egyesület (Fotó/Forrás: Fidelio)

Szakmai munkájukban és színpadi előadásaikban a kortárs tánc módszereire építenek. Magyarországon egyedülállóan vonják be a legsúlyosabban sérült csoportokat is. Az elmúlt két évtizedben a hazai és a nemzetközi művészvilág több jeles képviselőjével működtek együtt. Hat éve rendszeresen fellépnek a Trafó Kortárs Művészetek Házában. Darabjaik egyik visszatérő központi témája a sérülékenység. „A táncosok szerint inkább színház, amit csinálunk, a színházasok szerint inkább tánc, a terapeuták szerint művészet, a művészek szerint terápia. Ez a sokféle aspektus mind benne van a munkánkban, csak időnként az egyik irányba szándékoltan eltolódik a hangsúly” – mondja Farkas Dorka koreográfus, az egyesület elnökségi tagja, aki a vezetőségben együtt dolgozik Kopeczny Katával és Kálmán Ferenccel. Az ArtMan azt igyekszik megmutatni, hogy

„egy a világunk, ahol mindannyian élünk: épek és fogyatékosok, fogyatékos épek és ép fogyatékosok, és az akadálymentesítésre nemcsak fizikálisan, hanem a fejekben, lelkekben is szükség van. A tánc pedig mindenkié!”

(Molnár Barbara)

Hód Adrienn

Hód Adrienn

Hód Adrienn (Fotó/Forrás: Hamarits Zsolt)

Hód Adrienn az egyik legszikárabb alkotó a hazai táncszakmában, aki kegyetlenül irt mindent, ami a felszínesség gyanúját kelti. A Hodworks előadásai velőig hatolnak. A lemeztelenítés – ami szó szerint is igaz rájuk – gyenge kifejezés arra, amit csinálnak.

Olykor az a gyanúja a nézőnek, hogy ha tehetnék, elevenen kifiléznék az embert a színpadon. Ha fizikailag nem is, szimbolikusan mindenképp végrehajtják ezt, az emberi lényegre kérdeznek rá,

leszámolva a szépelgés és a látszatvalóság minden elképzelhető módjával. Látszólag nagyon modern és progresszív az, amit csinálnak, valójában azonban nagyon is ősi: egészen az ókori Saturnaliaünnepekig nyúlik vissza ez a szemlélet, amire az ösztönvilág felszínre hozása, a társadalmi szerepek gúnyos kifigurázása, a nemi szerepek gátlástalan kiforgatása jellemző. Hogy erre mekkora szükség van formalitásokkal teli világunkban, azt hazai és külföldi sikereik sora bizonyítja. Előadásaikat három alkalommal válogatták be az európai tánchálózat Aerowaves programjába, és négyszer hozták el a kortárs táncelőadásoknak szóló Lábán Rudolf-díjat, a Basse Danse (2011), a Pirkad (2014), a Grace (2017) után 2018-ban a Szólók című előadással. Az előadásról írott laudációjában Artner Szilvia Sisso így fogalmazott: „A kiűzetés történetét adja elő a Hodworks repülő cirkusza. (…) Olyan fülledt és giccses az egész, hogy az már szinte kozmológia, de egyébként is teljesen elveszíthetjük a hétköznapi tájékozódási pontjainkat, és az idő is végtelenné válik – minden szóló minden szereplője a saját időnkben lüktet, él tovább.” Hód Adrienn és a Hodworks munkája azért is megkerülhetetlen, mert – különös tekintettel az Angelus Iván vezette Budapest Kortárs Főiskola bizonytalan helyzetére – egyre kevesebben vannak, akik hadműveletet folytatnak a művészi és személyes autonómia megőrzéséért. (Szász Emese)

Ha kíváncsi a Fidelio további videóira, és szeretne elsőként értesülni az új részekről, iratkozzon fel YouTube csatornánkra ide kattintva>>>

Lelki akadálymentesítés tánccal

Kapcsolódó

Lelki akadálymentesítés tánccal

A mozgásterápiával és művészettel foglalkozó Artman Egyesület március elején két kortárs táncelőadással mutatkozott be a Trafóban, amiben sérült és ép előadók is színpadra léptek. Április 8-án a szakmai munkájukba betekintést engedő, egész napos programmal várnak mindenkit ugyanitt. Farkas Dorkával és Kopeczny Katával, az egyesület elnökségi tagjaival beszélgettünk.

Hód Adrienn:

Hód Adrienn: "Mi nem a szexualitást provokáljuk"

A Hodworkstől már megszokhattuk, hogy gátlástalanul kitárulkoznak a színpadon, hogy az emberi lét szélsőségeiről beszéljenek. Valószínűleg ezt az energiát érezte a külföldi szakma is, amikor három alkalommal is bekerültek a legjobb kortárs táncelőadásokat felvonultató Aerowaves Spring Forward fesztiválra. Új bemutatójuk, a Grace című előadás a korábbi darabokéhoz hasonló őszinteséget ígér. Az előadás január 21-én és 22-én 19 órától látható a MU Színházban.

Sorozatunk előző részei

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„A hagyományos koncerteknek egyszer csak vége lesz” – Beszélgetés Tihanyi László és Horváth Balázs zeneszerzőkkel

Mindketten régóta részt vesznek az UMZE Kamaraegyüttes és Egyesület munkájában, a jövő évadban ismét játssza is darabjaikat a zenekar. Tihanyi László és Horváth Balázs a jövő évi koncertek mellett a kortárs zene népszerűsítéséről is mesélt, és arról, hogyan vezényli egy komponista a saját művét.
Színház

Bezárja kapuit az Átrium

A színház a Facebook-oldalán jelentette be, hogy a támogatások hiánya olyan helyzetbe sodorta őket, amelyben az intézmény fenntartását nem tudják megoldani.
Színház

Feminista tragikomédiából a náci Németországba

A kisvárdai tartózkodásom harmadik napjára elárasztottak az olyan „elintézésre váró”, kulturális tevékenységhez csak lazán kapcsolódó ügyek, mint a másnap hajnali taxi intézése, vagy a megfelelő mennyiségű és hőmérsékletű víz beszerzése. Erőfeszítéseimet ugyan csak részben koronázta siker, de legalább maradt időm lélekben felkészülni az esti két előadásra.
Vizuál

Gondolán érkezik Kolodko Mihály legújabb miniszobra

Nem példanélküli, hogy a gerillaszobrász miniatűr alkotásai külföldön bukkannak fel – ezúttal egészen az olaszországi Velencéig kell utaznunk az új szoborért.
Plusz

Több mint 440 ezer látogató után újabb különleges koncertekkel vár a Magyar Zene Háza

Januári megnyitása óta nagy érdeklődés kísérte a Magyar Zene Háza programjait, koncertjeit, műfaji korlátokat lebontó zenei eseményeit. Ősszel újabb látványos kiállítással, határokat feszegető koncertekkel, valamint különleges programokkal várja a látogatókat a Ház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Carmina Burana a Maribori Balett előadásában a Margitszigeten

A Carmina Burana július 1-jén kerül színpadra a Margitszigeten. Tüzes, letisztult, lélegzetelállító. Két kultikus darab modern feldolgozásával indul az idei szezon második hónapja a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Maribori Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesének előadásában.
Tánc interjú

„Jelentősége van az időnek” – interjú Barta Dórával

Miközben a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban sikerrel mutatták be a Bánk bán-rendezését, Barta Dóra márciusban átvehette a Seregi László-díjat. A kitüntetésről, a tánc és az opera kapcsolatáról, valamint a fiatal táncosgeneráció lehetőségeiről is beszélgettünk.
Tánc ajánló

Újra táncosok népesítik be a Millenáris Parkot

A Nemzeti Táncszínház – ismét megrendezve a 2019-ben életre hívott fesztiválját – a szabadban zárja az évadot, a Millenáris Parkba invitálva az érdeklődőket július 14. és 24. között.
Tánc hír

Váratlanul lemondott posztjáról a Párizsi Opera táncigazgatója

Aurélie Dupont június 16-án jelentette be, hogy július 31-ével távozik a tánctagozat éléről, mert személyes terveinek szeretné szentelni az idejét.
Tánc ajánló

A jövő táncos sztárjai Magyarországon

A Holland Nemzeti Balett tehetségkutató programjának fiatal táncosait két alkalommal, június 11-én és 12-én köszönthetjük a Nemzeti Táncszínházban, ahol a Shooting Stars című előadásukban a klasszikus balett határait feszegetve izgalmas, modern koreográfiákat állítanak színpadra.