Tánc

A magyar táncosnő, aki megalapította a Chilei Nemzeti Balettet

2019.02.02. 18:15
Ajánlom
Botka Loláról szinte alig maradt fent magyar nyelvű dokumentum, Chilében viszont a tánctörténet fontos alakjaként kezelik a budapesti születésű táncosnőt, akit a 20. század viharos politikai hullámverései sodortak a tengerentúlra.
Coppelia_Botka_1945-145439.jpg

Botka Lola Coppéliaként

Az 1910-ben Budapesten született Botka Lola Szentpál Olga tanítványaként kezdte a pályafutását, az ekkor már óriási népszerűségnek örvendő új stílus, a mozdulatművészet berkein belül. Az Isadora Duncan által Németországban elindított mozgalom a klasszikus balett technikai orientáltságával és szigorával szemben határozta meg magát, és egyik legfontosabb képviselőjévé a magyar Lábán Rudolf vált, aki önálló stílusirányzatot kísérletezett ki, valamint létrehozta a táncjelírás (kinetográfia) módszerét. Az ő tanítványa volt az a Kurt Jooss, aki némileg Lábánnal szembehelyezkedve, újra hangsúlyozni kezdte a klasszikus alapok fontosságát. Ők ketten, Lábán és Jooss voltak azok, akik 1930-ban a müncheni tánckongresszuson felfigyeltek a Szentpál Tánccsoport két tagjára, a feltűnően szép, és kiváló technikájú Botka Lolára, valamint Bauer Lillára, akik közül előbb Botkát, majd néhány év múlva Bauer Lillát is szerződtették a német társulathoz. Ugyanezen a fesztiválon ismerkedett össze Botka Lola későbbi férjével és munkatársával, Ernst Uthoff táncossal.

Nem volt zökkenőmentes Botka németországi szerződtetése: Jooss csak úgy tudta kigazdálkodni az ő fizetését, hogy egy másik táncosnő gázsiját megfelezte – így természetesen nem részesült meleg fogadtatásban a magyar táncosnő. Ennek ellenére szerepet kapott a társulat A zöld asztal című erősen politikus, háborúellenes „haláltáncban”, amivel egycsapásra az európai táncvilág figyelmének középpontjába kerültek, amikor megnyerték az 1932-ben Párizsban rendezett nemzetközi koreográfiai versenyt.

Részlet a Kurt Jooss Ballet A zöld asztal című darabjából:

Szárnyalásuk 1933-ig tartott. Ekkor Hitler hatalomra kerülése (és öt zsidó tagjuk miatt) menekülőre kellett fogniuk; előbb Hollandiában, Maastrichtben, később Londonban táboroztak le. 1934-re már négy magyar tagok számlált Jooss társulata: Botka Lola mellett Bauer Lilla, Czóbel Liza és Cossa (Kossa) Gábor is társulati tagok lettek. Sikereik ellenére ’36-ban, finanszírozási gondok miatt hónapokra leállt a társulat működése. Ekkor Botka Lola átmeneti munkaként balettmesteri feladatokat vállalt a Duisburg-i operában, ahol három művel bizonyította koreográfusi tehetségét: Sztravinszkij Pulcinella című balettjét, Gluck Don Juan-ját és a Kodály művére készült Esti csárdást állította színpadra.

Sokáig nem volt azonban  maradása a náci Németországban, ahol csupán a berlini olimpia miatt volt átmenetileg nyitottabba a légkör –visszatért hát az időközben újraindult Jooss Ballet-hoz. 1940-ben dél-amerikai turnéra indultak, melynek során Chilében is megfordultak, ahol olyan sikerük volt, hogy a helyi egyetem felkérte Botkát, Ernst Uthoff-ot (az együttes egyik alapítóját) és Rudolf Peschtet, hogy tartsanak kurzusokat. Ezek pedig olyan népszerűek lettek, hogy az egyetem vezetése felajánlotta nekik, szervezzenek meg egy táncfakultást.

1941-ben el is indult a képzés, ezért ők hárman Chilében telepedtek le. Nem sokkal később,

1945-ben az egyetemről kikerült táncosokkal, az intézmény hathatós támogatásával, Jooss szellemiségében megalapították a Chilei Nemzeti Balettet, ami gyakorlatilag az ország első hivatásos táncegyüttese lett.

Nem klasszikus balettegyüttes voltak ők: bár bemutatkozásul Delibes romantikus balettjét, a Coppéliát tűzték műsorra, hamarosan meghívták mesterüket, Kurt Joosst, aki legsikeresebb modern koreográfiáit is betanította a társulatnak. Így A zöld asztalt, a Nagyvárost, a Bál a régi Bécsben című koreográfiákat. Richard Strauss József legendájában Botka Lola is szerepelt, élete egyik legfontosabb alakítását nyújtotta Putifárné szerepében.

A magyar táncosnő gesztusokon alapuló koreográfiai stílusa, karakterközpontú, pantomimikus megközelítésmódja referenciaértékű lett a chilei balett történetében.

Időközben Botka és Ernst Uthoff Chilében összeházasodtak. A magánéleti sikerek és a szakmai sikerek kéz a kézben jártak: előadásaikkal bejárták a kontinenst, sőt 1949-ben Magyarországon is vendégszerepeltek Botka saját, Éjféli csárdás című művével, ami az 1939-os, Kodály zenéjére készült Esti csárdás felújításaként készült el. Chilében és a külföldi sajtóban is pozitív kritikával illették darabjaikat, 1964-ben New Yorkban is megfordultak, amiről a Dance Magazine közölt elismerő kritikát. Botka Lola a nemzetközi hírű Nagy Iván pályáját is segítette, amikor 1958-ban a Santiago Balett igazgatói posztjára pályázott.

botkalola-145123.jpg

Botka Lola 1964-ben (Fotó/Forrás: Fidelio)

Botka Lola soha többé nem tért vissza Magyarországra. Férjétől két fia született, András és Michael, akik közül utóbbi szintén balett-táncos lett. András szerint édesanyja mindent kitörölt az emlékezetéből, ami a nehéz európai éveket idézte. Botka Lola szép kort élt meg: 2006. november 27-én, életének 96. évében hunyt el Chilében.

A cikk Hézsö István: Botka Lola, a nagy ismeretlen című tanulmánya alapján készült (2014. Paralell folyóirat), Fuchs Lívia: Kísérlet a szintézisre című tanulmányának felhasználásával (In.: A tánc forradalmárai, 2004, OSZMI)

A méltatlanul elfeledett táncosnő, aki még a világítástechnikát is forradalmasította

Kapcsolódó

A méltatlanul elfeledett táncosnő, aki még a világítástechnikát is forradalmasította

Az 1900-as párizsi világkiállításon a mozgólépcső, és a dízelmotor mellett a legnagyobb meglepetést egy női előadó okozta, akinek a nők között egyedülálló módon saját pavilonja volt: Loïe Fuller.

Isadora Duncan, a tragikus sorsú tánclegenda

Isadora Duncan, a tragikus sorsú tánclegenda

1927. szeptember 14-én szokatlan körülmények között hunyt el a világhírű amerikai táncosnő, akit a táncművészet megújítójának, a modern táncművészet alapítójának tartanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.