Tánc

A maximalista képtáros

2009.07.24. 00:32
Ajánlom
Dusa Gábor, az egyik legjobb, hazai tánc- és színházi fotós két évtizede van a pályán. A fényképezőgép viszont már sokkal régebben hozzáragadt.

- Milyen volt az első géped?

- Az első gépem egy rollfilmes gép volt, egy 99 forintos, Etüd orosz fényképezőgép. Fotózni mindig is fotóztam, gyerekkorom óta, már az általános iskolai vándortáborba is vittem magammal a fényképezőgépemet: robbantást fényképeztem egy bauxitbányában. Az első, fontos - relatív profi - gépem pedig egy Canon AE-1 Program volt, a nyolcvanas évek végén, ami minőségi ugrást jelentett az előző Zenit után.

- A tánc- és színházi fotózás előtt jópár műfajba belekóstoltál...

- Fotóztam én már mindenfélét, dolgoztam a Népszabadság vidéki lapjainak, fényképeztem divatkatalógusokat, sportot, extrém sportot is. A táncfotózás a MU Színházzal kezdődött a kilencvenes évek elején, néptáncos voltam, és a próbáink éppen a Lágymányosi Közösségi Házban voltak: belenéztem az előadásokba, ottragadtam.

- Évi több mint száz előadást nézel. Látod-e egészben a darabokat, vagy inkább eleve képkockákat látsz belőlük?

Néha megtörténhet, hogy még egyszer elmegyek egy előadást megnézni, csak úgy, gép nélkül, de alapvetően a gépen keresztül is látom, ami történik. Nem véletlenül találtuk ki Veszprémben A tánc fesztiválján a fotósok díját, mert sokszor a zsűrivel homlokegyenest más véleményünk volt, mi más szemmel néztük az előadásokat, sokkal szabadabban, szakmapolitikai szempontok nélkül.

- Vadászod a pillanatokat vagy türelmesen kivársz?

- Van, amikor az ember kapkodva fotózza végig az előadást, mert annyi minden történik, máskor meg kicsit lassabb a ritmus, és van idő arra is, hogy felmenjek a nézőtér tetejére, és csináljak egy nagytotált. Egy klasszikusabb darabban, ahol fontosak a térformák, inkább azokra figyelek, máshol viszont egy-egy arckifejezés mond többet a darabról. Minden előadáshoz prekoncepció nélkül állok hozzá, nem akarom rákényszeríteni a saját formáimat: én alkalmazkodom.

- Számít, hogy mennyire szuggesztív előadót fotózol?

- Igen. Ahogy tapasztalom, a kortárs táncban egyre kevésbé érdekes maga a tökéletes forma, én sokkal inkább a táncos személyiségét szeretném megfogni. A színpadi jelenlét nagyon fontos: Horváth Csabánál például nagyon intenzíven történik minden, Lőrinc Katalinról gyönyörű képeket lehet csinálni, Gergye Krisztiánt is nagyon jó fotózni. Az pedig külön izgalmas, ha egy-egy koreográfusi-előadói pályát már a korai időszaktól - akár az első koreográfiától - követtem.

- Van, amikor leteszed a gépedet? Úgy érzem - talán szemérmességből - de te sosem szolgáltatod ki a színpadi szereplőket.

- Megesik, hogy totálisan öncélúnak érzek valamit az előadásban - például a felesleges meztelenséget -, ilyenkor nem biztos, hogy lefotózom, mert nincs értelme.

- Amikor fotóriporterként dolgoztál, megvolt benned ugyanez a tudatosság?

- A fotóriporterséghez kell egyfajta mértékű gátlástalanság, hogy te nagylátószögű objektívvel akkor is belemásszál a másik képébe, amikor ő esetleg kiszolgáltatott helyzetben van. Én nem tudok annyira belemerülni a fotózásba, hogy egy kép fontosabb legyen nekem, mint egy másik ember. A színházi fotózásnál is van egy kényes kérdés, hogy mennyire mászol be a másik elé, csak hogy neked jó képed legyen. Én nem szeretek bemászni a másik elé.

- Mennyire vágsz utólag a képeken?

- Megpróbálom akkor megkomponálni a képet, amikor fényképezem, de mivel nem 100%-os keresője van a gépemnek, hanem kevesebbet látok abból, ami valójában a képre kerül, így néha szoktam egy keveset korrigálni, ha muszáj.

- Színesben vagy fekete-fehérben szeretsz inkább fotózni?

- A színek kicsit szétszórják a figyelmet, fekete-fehérben könnyebb a lényeget megmutatni, sokkal koncentráltabb. Viszont egy színes képből bármikor csinálhatok fekete-fehéret, fordítva ez már nem működik. De azért jólesik Veszprémben minden évben egyszer fekete-fehérre fotózni, ráadásul ott mindenki magának hívja elő a filmet. A színes képeknél a labor még belenyúlhat képekbe, a fekete-fehérnél viszont végig tudom kísérni az egész folyamatot.

- Szereted, ha meglepnek a színpadon?

- Az jó, mert felpörget. Én nem szoktam elmenni próbákra, előzetesen megnézni az előadást, nem szoktam rákészülni. Engem az adott helyzet inspirál. És kifejezetten idegesít, ha egy koreográfus azt mondja a táncosoknak a fotóspróbán, hogy holnap bemutató, csak óvatosan. Van, aki még az előadást is félgőzzel nyomja, számomra ez elfogadhatatlan: ez kitolás a nézővel meg önmagával is. Ha valaki csak félgőzzel táncol a színpadon, az a fotókon is látszik. Vagy csinálunk valamit, vagy nem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kult50

Hívnak a mozdulataik – Rémi Tünde és Appelshoffer János a Kult50-ben

Napjainkban az a folklór legfőbb kihívása, hogy képes legyen megszólítani a MA emberét is, érthető és ismerős témákat kínálva számára. Appelshoffer Jánost és Rémi Tündét nézve egyértelműen azt érzem: hívnak a mozdulataik, legszívesebben táncra perdülnék velük. Hogy mit csinálnak másképp, mint bármely néptáncegyüttes? Úgy kísérleteznek a műfajjal, hogy egyszerre őrzik meg annak legszebb hagyományait, és engedik fel a színpadra a giccsmentes, kortárs szem és fül számára is érthető elemeket.
Tánc hír

Lengyel avantgárd a tánc nyelvén

Gergye Krisztián legújabb összművészeti produkciója Magdalena Abakanowicz lengyel képzőművész alkotásai nyomán jeleníti meg a misztikus, mítikus, mitologikus világok összefonódását, ahol az örök mozdulatlanságra ítélt alakok egyszer csak életre kelnek.
Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet november 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.