Tánc

A maximalista képtáros

2009.07.24. 00:32
Ajánlom
Dusa Gábor, az egyik legjobb, hazai tánc- és színházi fotós két évtizede van a pályán. A fényképezőgép viszont már sokkal régebben hozzáragadt.

- Milyen volt az első géped?

- Az első gépem egy rollfilmes gép volt, egy 99 forintos, Etüd orosz fényképezőgép. Fotózni mindig is fotóztam, gyerekkorom óta, már az általános iskolai vándortáborba is vittem magammal a fényképezőgépemet: robbantást fényképeztem egy bauxitbányában. Az első, fontos - relatív profi - gépem pedig egy Canon AE-1 Program volt, a nyolcvanas évek végén, ami minőségi ugrást jelentett az előző Zenit után.

- A tánc- és színházi fotózás előtt jópár műfajba belekóstoltál...

- Fotóztam én már mindenfélét, dolgoztam a Népszabadság vidéki lapjainak, fényképeztem divatkatalógusokat, sportot, extrém sportot is. A táncfotózás a MU Színházzal kezdődött a kilencvenes évek elején, néptáncos voltam, és a próbáink éppen a Lágymányosi Közösségi Házban voltak: belenéztem az előadásokba, ottragadtam.

- Évi több mint száz előadást nézel. Látod-e egészben a darabokat, vagy inkább eleve képkockákat látsz belőlük?

Néha megtörténhet, hogy még egyszer elmegyek egy előadást megnézni, csak úgy, gép nélkül, de alapvetően a gépen keresztül is látom, ami történik. Nem véletlenül találtuk ki Veszprémben A tánc fesztiválján a fotósok díját, mert sokszor a zsűrivel homlokegyenest más véleményünk volt, mi más szemmel néztük az előadásokat, sokkal szabadabban, szakmapolitikai szempontok nélkül.

- Vadászod a pillanatokat vagy türelmesen kivársz?

- Van, amikor az ember kapkodva fotózza végig az előadást, mert annyi minden történik, máskor meg kicsit lassabb a ritmus, és van idő arra is, hogy felmenjek a nézőtér tetejére, és csináljak egy nagytotált. Egy klasszikusabb darabban, ahol fontosak a térformák, inkább azokra figyelek, máshol viszont egy-egy arckifejezés mond többet a darabról. Minden előadáshoz prekoncepció nélkül állok hozzá, nem akarom rákényszeríteni a saját formáimat: én alkalmazkodom.

- Számít, hogy mennyire szuggesztív előadót fotózol?

- Igen. Ahogy tapasztalom, a kortárs táncban egyre kevésbé érdekes maga a tökéletes forma, én sokkal inkább a táncos személyiségét szeretném megfogni. A színpadi jelenlét nagyon fontos: Horváth Csabánál például nagyon intenzíven történik minden, Lőrinc Katalinról gyönyörű képeket lehet csinálni, Gergye Krisztiánt is nagyon jó fotózni. Az pedig külön izgalmas, ha egy-egy koreográfusi-előadói pályát már a korai időszaktól - akár az első koreográfiától - követtem.

- Van, amikor leteszed a gépedet? Úgy érzem - talán szemérmességből - de te sosem szolgáltatod ki a színpadi szereplőket.

- Megesik, hogy totálisan öncélúnak érzek valamit az előadásban - például a felesleges meztelenséget -, ilyenkor nem biztos, hogy lefotózom, mert nincs értelme.

- Amikor fotóriporterként dolgoztál, megvolt benned ugyanez a tudatosság?

- A fotóriporterséghez kell egyfajta mértékű gátlástalanság, hogy te nagylátószögű objektívvel akkor is belemásszál a másik képébe, amikor ő esetleg kiszolgáltatott helyzetben van. Én nem tudok annyira belemerülni a fotózásba, hogy egy kép fontosabb legyen nekem, mint egy másik ember. A színházi fotózásnál is van egy kényes kérdés, hogy mennyire mászol be a másik elé, csak hogy neked jó képed legyen. Én nem szeretek bemászni a másik elé.

- Mennyire vágsz utólag a képeken?

- Megpróbálom akkor megkomponálni a képet, amikor fényképezem, de mivel nem 100%-os keresője van a gépemnek, hanem kevesebbet látok abból, ami valójában a képre kerül, így néha szoktam egy keveset korrigálni, ha muszáj.

- Színesben vagy fekete-fehérben szeretsz inkább fotózni?

- A színek kicsit szétszórják a figyelmet, fekete-fehérben könnyebb a lényeget megmutatni, sokkal koncentráltabb. Viszont egy színes képből bármikor csinálhatok fekete-fehéret, fordítva ez már nem működik. De azért jólesik Veszprémben minden évben egyszer fekete-fehérre fotózni, ráadásul ott mindenki magának hívja elő a filmet. A színes képeknél a labor még belenyúlhat képekbe, a fekete-fehérnél viszont végig tudom kísérni az egész folyamatot.

- Szereted, ha meglepnek a színpadon?

- Az jó, mert felpörget. Én nem szoktam elmenni próbákra, előzetesen megnézni az előadást, nem szoktam rákészülni. Engem az adott helyzet inspirál. És kifejezetten idegesít, ha egy koreográfus azt mondja a táncosoknak a fotóspróbán, hogy holnap bemutató, csak óvatosan. Van, aki még az előadást is félgőzzel nyomja, számomra ez elfogadhatatlan: ez kitolás a nézővel meg önmagával is. Ha valaki csak félgőzzel táncol a színpadon, az a fotókon is látszik. Vagy csinálunk valamit, vagy nem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Vizuál

Sikerfilmek unalmas leírásai

Kitalálod, melyik filmet foglalták össze a netezők egyetlen mondatban? A jellemzésekben csak valós információk szerepelnek - abból viszont a lehető legérdektelenebbek.
Színház

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Színház

Idén is vár kicsiket és nagyokat a balatonszárszói Csukás Színház

Sorban érkeznek a szárszói teátrumba az elismert művészek és a minőségi gyerekprogramok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Táncba hívunk! - A Duna Művészegyüttes nyári programja

A Duna Művészegyüttes idén nyáron gyerekelőadással is készül.
Tánc hír

Kezdőket és profikat is vár a Duda Éva Társulat nyári workshopja

A Duda Éva Társulat első alkalommal rendezi meg nyolc napon át tartó intenzív kurzusát augusztus 1. és 8. között, amelyre kezdőket, haladókat és profi táncosokat is várnak.
Tánc ajánló

A Cirkusz az Éjszakában zárja a Müpa online közvetítéssorozatát

A Recirquel előadása június 28-án 19 órától első alkalommal látható teljes egészében online.
Tánc ajánló

Hazai és nemzetközi néptánc kavalkáddal készül a Nemzeti Táncszínház

A flamenco, a tangó, a kortárs és a hagyományőrző magyar táncok töltik be a Millenárist július 16. és 23. között a Nemzeti Táncszínház nyáresti, szabadtéri táncestjein, a TáncParkon.
Tánc interjú

Misztikus terek, avagy visszatérés a képzőművészethez – Gergye Krisztián festményeiből nyílik kiállítás Kőszegen

A hazai kortárs színház- és táncművészet kiemelkedő alkotója ezúttal új oldalát mutatja meg: festőként lép elő a Levitációk című tárlaton, amelyen főként a karantén idején született alkotásaiból láthatunk válogatást. A Kőszegi Várszínház kiállításának megnyitóját június 21-én, vasárnap 18.00 órakor tartják a Jurisics-vár lovagtermében.