Tánc

A méltatlanul elfeledett táncosnő, aki még a világítástechnikát is forradalmasította

2017.12.17. 10:30
Ajánlom
Az 1900-as párizsi világkiállításon a mozgólépcső, és a dízelmotor mellett a legnagyobb meglepetést egy női előadó okozta, akinek a nők között egyedülálló módon saját pavilonja volt: Loïe Fuller.

Jean Cocteau francia író meg is emlékezett róla:

A nap, amikor unikornisok táncoltak a balettszínpadon

Kapcsolódó

A nap, amikor unikornisok táncoltak a balettszínpadon

A popkultúra aktuális címerállatai már egy 1953-as balettban is szerepet kaptak Jean Cocteau jóvoltából, aki elképesztő dolgokat álmodott balettszínpadra.

Az egész világkiállításról egyetlen kép maradt meg bennem elevenen: Loïe Fuller tánca. Egy egész éra szellemiségét testesítette meg”.

A világkiállítás az Art Noveau (új művészet) szellemiségében zajlott, és a természet által inspirált női témák álltak a középpontban. Fuller pedig egy személyben testesítette meg ezt a mozgalmat performanszaival, amelyekben az ujjaihoz erősített bambuszpálcákkal óriási selyemleplekkel táncolt. A lebbenő selymekre színes fényeket vetítettek, és ahogyan dervis módjára forgott, olyan volt, mintha egy virág, egy pillangó vagy egy lángnyelv metamorfóziának lettek volna szemtanúi a nézők.

Loïe Fuller pillangótánca

Loïe Fuller pillangótánca

A Fuller-jelenség számos, a világkiállításon résztvevő neves művészt közvetlenül megihletett: Henri de Touluse Lautrec például számos litográfiáján megörökítette őt, Auguste Rodin egy sor fényképet készített róla, a Lumière-testvérek pedig 1897-ben filmet is forgattak róla. Egy korabeli újságban azt írták róla, "Loïe Fuller hatása nem lesz átmeneti. Hozzájárult egy új stílushoz, éppen a megfelelő pillanatban érkezett”. Sajnos nem lett igazuk. Manapság elenyésző embernek mond bármit is az ő neve. De ki is volt ő?

Pszichedelikus táncfilm a századfordulóról

Kapcsolódó

Pszichedelikus táncfilm a századfordulóról

A Lumiere-fivérek már a 20. század elején elkészítették a mai pszichedelikus mémek elődjét, melyben a romantikus baletthagyományokkal szakító Loie Fuller szerpentintáncát és a kígyózó kelmék hullámzását rögzítették.

Marie Louise Fuller néven 1862-ben született, először Chicagóban tevékenykedett, majd New Yorkba költözött, ahol első óriási sikereit a szerpentin tánccal aratta. Ezekben a kezdeti előadásokban egy színes fényekkel megvilágított kígyózó leplet hozott mozgásba, ami hipnotikus hatással bírt. 1892-ben aztán Párizsba költözött, ahol egy pezsgő szellemi közegben találta magát. A korai párizsi évieben rengeteg litográfiát készített róla Touluse Lautrec, de

itt találkozott azzal a Gabrielle Bloch-hal, aki bankár volt és nő létére férfias zakókban mutatkozott. Ő lett Fuller társa egész életére.

Loïe Fuller ugyanis saját neméhez vonzódott, de ennek ellenére nem vett részt a 20. századi meleg mozgalmakban. A homoszexualitás az identitása része volt, de az ő művészi énje sokkal összetettebb volt annál, mintsem hogy leredukálja azt a nemi identitás kérdésére.

Illusztráció a Loïe Fuller-előadásához készült világítástechnikáról, Scientific American magazin, 1896,

Illusztráció a Loïe Fuller-előadásához készült világítástechnikáról, Scientific American magazin, 1896,

A feminizálódó világban olyan maszkulin területeket is meghódított, mint a producerkedés, a világítástervezés és a rendezés.

Több száz világítás- és színpadtechnikai ötletet szabadalmaztatott, többek között ő használt először alulról átvilágított üvegpadlót, és színes reflektorokat. Annyira érdekelte a világítástechnika, hogy amior egy újságban olvasott a radium és a fényes anyagok tulajdonságairól, megkereste a feltaláló Marie Curie-t, és megbízta különleges, foszforeszkáló kelmék megalkotásával.

Az 1900-as párizsi világkiállításon aratott sikere után megismerkedett Isadora Duncannel, az akkoriban még ismeretlen amerikai táncosnővel is. 1908 után mindketten a modern tánc előzményét jelentő, a szabad, 'természetes tánc' mozgalom élharcosai lettek. Ettől kezdve folyton összehasonlították munkásságukat. Végül Isadora Duncan nevéhez tapasztotta az utókor "a szabad tánc anyja" címet, de talán csak azért, mert

Loïe Fuller soha nem foglalkozott az önmenedzseléssel, sokkal jobban érdekelte az alkotás és kísérletezés.
Jean de Paleologue plakátja Loïe Fullerról

Jean de Paleologue plakátja Loïe Fullerról

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Vizuál

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.
Tánc

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.