Tánc

A méltatlanul elfeledett táncosnő, aki még a világítástechnikát is forradalmasította

2017.12.17. 10:30
Ajánlom
Az 1900-as párizsi világkiállításon a mozgólépcső, és a dízelmotor mellett a legnagyobb meglepetést egy női előadó okozta, akinek a nők között egyedülálló módon saját pavilonja volt: Loïe Fuller.

Jean Cocteau francia író meg is emlékezett róla:

A nap, amikor unikornisok táncoltak a balettszínpadon

Kapcsolódó

A nap, amikor unikornisok táncoltak a balettszínpadon

A popkultúra aktuális címerállatai már egy 1953-as balettban is szerepet kaptak Jean Cocteau jóvoltából, aki elképesztő dolgokat álmodott balettszínpadra.

Az egész világkiállításról egyetlen kép maradt meg bennem elevenen: Loïe Fuller tánca. Egy egész éra szellemiségét testesítette meg”.

A világkiállítás az Art Noveau (új művészet) szellemiségében zajlott, és a természet által inspirált női témák álltak a középpontban. Fuller pedig egy személyben testesítette meg ezt a mozgalmat performanszaival, amelyekben az ujjaihoz erősített bambuszpálcákkal óriási selyemleplekkel táncolt. A lebbenő selymekre színes fényeket vetítettek, és ahogyan dervis módjára forgott, olyan volt, mintha egy virág, egy pillangó vagy egy lángnyelv metamorfóziának lettek volna szemtanúi a nézők.

Loïe Fuller pillangótánca

Loïe Fuller pillangótánca

A Fuller-jelenség számos, a világkiállításon résztvevő neves művészt közvetlenül megihletett: Henri de Touluse Lautrec például számos litográfiáján megörökítette őt, Auguste Rodin egy sor fényképet készített róla, a Lumière-testvérek pedig 1897-ben filmet is forgattak róla. Egy korabeli újságban azt írták róla, "Loïe Fuller hatása nem lesz átmeneti. Hozzájárult egy új stílushoz, éppen a megfelelő pillanatban érkezett”. Sajnos nem lett igazuk. Manapság elenyésző embernek mond bármit is az ő neve. De ki is volt ő?

Pszichedelikus táncfilm a századfordulóról

Kapcsolódó

Pszichedelikus táncfilm a századfordulóról

A Lumiere-fivérek már a 20. század elején elkészítették a mai pszichedelikus mémek elődjét, melyben a romantikus baletthagyományokkal szakító Loie Fuller szerpentintáncát és a kígyózó kelmék hullámzását rögzítették.

Marie Louise Fuller néven 1862-ben született, először Chicagóban tevékenykedett, majd New Yorkba költözött, ahol első óriási sikereit a szerpentin tánccal aratta. Ezekben a kezdeti előadásokban egy színes fényekkel megvilágított kígyózó leplet hozott mozgásba, ami hipnotikus hatással bírt. 1892-ben aztán Párizsba költözött, ahol egy pezsgő szellemi közegben találta magát. A korai párizsi évieben rengeteg litográfiát készített róla Touluse Lautrec, de

itt találkozott azzal a Gabrielle Bloch-hal, aki bankár volt és nő létére férfias zakókban mutatkozott. Ő lett Fuller társa egész életére.

Loïe Fuller ugyanis saját neméhez vonzódott, de ennek ellenére nem vett részt a 20. századi meleg mozgalmakban. A homoszexualitás az identitása része volt, de az ő művészi énje sokkal összetettebb volt annál, mintsem hogy leredukálja azt a nemi identitás kérdésére.

Illusztráció a Loïe Fuller-előadásához készült világítástechnikáról, Scientific American magazin, 1896,

Illusztráció a Loïe Fuller-előadásához készült világítástechnikáról, Scientific American magazin, 1896,

A feminizálódó világban olyan maszkulin területeket is meghódított, mint a producerkedés, a világítástervezés és a rendezés.

Több száz világítás- és színpadtechnikai ötletet szabadalmaztatott, többek között ő használt először alulról átvilágított üvegpadlót, és színes reflektorokat. Annyira érdekelte a világítástechnika, hogy amior egy újságban olvasott a radium és a fényes anyagok tulajdonságairól, megkereste a feltaláló Marie Curie-t, és megbízta különleges, foszforeszkáló kelmék megalkotásával.

Az 1900-as párizsi világkiállításon aratott sikere után megismerkedett Isadora Duncannel, az akkoriban még ismeretlen amerikai táncosnővel is. 1908 után mindketten a modern tánc előzményét jelentő, a szabad, 'természetes tánc' mozgalom élharcosai lettek. Ettől kezdve folyton összehasonlították munkásságukat. Végül Isadora Duncan nevéhez tapasztotta az utókor "a szabad tánc anyja" címet, de talán csak azért, mert

Loïe Fuller soha nem foglalkozott az önmenedzseléssel, sokkal jobban érdekelte az alkotás és kísérletezés.
Jean de Paleologue plakátja Loïe Fullerról

Jean de Paleologue plakátja Loïe Fullerról

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc szabó réka

Locarnóban is vetítik Szabó Réka „tünetes” filmjét

Szabó Réka A létezés eufóriája című dokumentumfilmje is meghívást kapott az augusztus 9-én kezdődő Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválra. A Tünet Együttes munkáját nyomon követő film a mustra Kritikusok Hete programjában lesz először látható.
Tánc interjú

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Tánc magazin

Légiutas-kísérők helyett balerinák köszöntötték az utasokat egy francia járaton

Képzeljük el, ahogy izgatottan készülünk egy hosszú repülőútra, amikor hirtelen felcsendül Csajkovszkijtól A hattyúk tava, mire egy csapat balerina libben be a fedélzetre.
Tánc magazin

Michaela DePrince szereplésével készül film a Coppélia-balettből

A Holland Nemzeti Balett animációs balettfilmet készít, amit 2020-ban fognak bemutatni. A Coppéliában a Sierra Leone-i származású sztárbalerina, Michaela DePrince táncolja Swanildát, míg partnerét, Franz-ot Daniel Camargo alakítja.
Tánc ajánló

Egy fesztivál, ahol a testek ellentmondanak a gravitációnak

Súlytalanság, levegő, szabadság. Idén először rendezik meg augusztus 11. és 18. között a Flying Bodies Fesztivált az azonos nevű kurzussorozat folytatásaként az Artus Stúdióban.