Jean Cocteau francia író meg is emlékezett róla:
Kapcsolódó
A nap, amikor unikornisok táncoltak a balettszínpadon
A popkultúra aktuális címerállatai már egy 1953-as balettban is szerepet kaptak Jean Cocteau jóvoltából, aki elképesztő dolgokat álmodott balettszínpadra.
Az egész világkiállításról egyetlen kép maradt meg bennem elevenen: Loïe Fuller tánca. Egy egész éra szellemiségét testesítette meg”.
A világkiállítás az Art Noveau (új művészet) szellemiségében zajlott, és a természet által inspirált női témák álltak a középpontban. Fuller pedig egy személyben testesítette meg ezt a mozgalmat performanszaival, amelyekben az ujjaihoz erősített bambuszpálcákkal óriási selyemleplekkel táncolt. A lebbenő selymekre színes fényeket vetítettek, és ahogyan dervis módjára forgott, olyan volt, mintha egy virág, egy pillangó vagy egy lángnyelv metamorfóziának lettek volna szemtanúi a nézők.
A Fuller-jelenség számos, a világkiállításon résztvevő neves művészt közvetlenül megihletett: Henri de Touluse Lautrec például számos litográfiáján megörökítette őt, Auguste Rodin egy sor fényképet készített róla, a Lumière-testvérek pedig 1897-ben filmet is forgattak róla. Egy korabeli újságban azt írták róla, "Loïe Fuller hatása nem lesz átmeneti. Hozzájárult egy új stílushoz, éppen a megfelelő pillanatban érkezett”. Sajnos nem lett igazuk. Manapság elenyésző embernek mond bármit is az ő neve. De ki is volt ő?
Kapcsolódó
Pszichedelikus táncfilm a századfordulóról
A Lumiere-fivérek már a 20. század elején elkészítették a mai pszichedelikus mémek elődjét, melyben a romantikus baletthagyományokkal szakító Loie Fuller szerpentintáncát és a kígyózó kelmék hullámzását rögzítették.
Marie Louise Fuller néven 1862-ben született, először Chicagóban tevékenykedett, majd New Yorkba költözött, ahol első óriási sikereit a szerpentin tánccal aratta. Ezekben a kezdeti előadásokban egy színes fényekkel megvilágított kígyózó leplet hozott mozgásba, ami hipnotikus hatással bírt. 1892-ben aztán Párizsba költözött, ahol egy pezsgő szellemi közegben találta magát. A korai párizsi évieben rengeteg litográfiát készített róla Touluse Lautrec, de
Loïe Fuller ugyanis saját neméhez vonzódott, de ennek ellenére nem vett részt a 20. századi meleg mozgalmakban. A homoszexualitás az identitása része volt, de az ő művészi énje sokkal összetettebb volt annál, mintsem hogy leredukálja azt a nemi identitás kérdésére.
A feminizálódó világban olyan maszkulin területeket is meghódított, mint a producerkedés, a világítástervezés és a rendezés.
Több száz világítás- és színpadtechnikai ötletet szabadalmaztatott, többek között ő használt először alulról átvilágított üvegpadlót, és színes reflektorokat. Annyira érdekelte a világítástechnika, hogy amior egy újságban olvasott a radium és a fényes anyagok tulajdonságairól, megkereste a feltaláló Marie Curie-t, és megbízta különleges, foszforeszkáló kelmék megalkotásával.
Az 1900-as párizsi világkiállításon aratott sikere után megismerkedett Isadora Duncannel, az akkoriban még ismeretlen amerikai táncosnővel is. 1908 után mindketten a modern tánc előzményét jelentő, a szabad, 'természetes tánc' mozgalom élharcosai lettek. Ettől kezdve folyton összehasonlították munkásságukat. Végül Isadora Duncan nevéhez tapasztotta az utókor "a szabad tánc anyja" címet, de talán csak azért, mert



hírlevél








