Tánc

A méltatlanul elfeledett táncosnő, aki még a világítástechnikát is forradalmasította

2017.12.17. 10:30
Ajánlom
Az 1900-as párizsi világkiállításon a mozgólépcső, és a dízelmotor mellett a legnagyobb meglepetést egy női előadó okozta, akinek a nők között egyedülálló módon saját pavilonja volt: Loïe Fuller.

Jean Cocteau francia író meg is emlékezett róla:

A nap, amikor unikornisok táncoltak a balettszínpadon

Kapcsolódó

A nap, amikor unikornisok táncoltak a balettszínpadon

A popkultúra aktuális címerállatai már egy 1953-as balettban is szerepet kaptak Jean Cocteau jóvoltából, aki elképesztő dolgokat álmodott balettszínpadra.

Az egész világkiállításról egyetlen kép maradt meg bennem elevenen: Loïe Fuller tánca. Egy egész éra szellemiségét testesítette meg”.

A világkiállítás az Art Noveau (új művészet) szellemiségében zajlott, és a természet által inspirált női témák álltak a középpontban. Fuller pedig egy személyben testesítette meg ezt a mozgalmat performanszaival, amelyekben az ujjaihoz erősített bambuszpálcákkal óriási selyemleplekkel táncolt. A lebbenő selymekre színes fényeket vetítettek, és ahogyan dervis módjára forgott, olyan volt, mintha egy virág, egy pillangó vagy egy lángnyelv metamorfóziának lettek volna szemtanúi a nézők.

Loïe Fuller pillangótánca

Loïe Fuller pillangótánca

A Fuller-jelenség számos, a világkiállításon résztvevő neves művészt közvetlenül megihletett: Henri de Touluse Lautrec például számos litográfiáján megörökítette őt, Auguste Rodin egy sor fényképet készített róla, a Lumière-testvérek pedig 1897-ben filmet is forgattak róla. Egy korabeli újságban azt írták róla, "Loïe Fuller hatása nem lesz átmeneti. Hozzájárult egy új stílushoz, éppen a megfelelő pillanatban érkezett”. Sajnos nem lett igazuk. Manapság elenyésző embernek mond bármit is az ő neve. De ki is volt ő?

Pszichedelikus táncfilm a századfordulóról

Kapcsolódó

Pszichedelikus táncfilm a századfordulóról

A Lumiere-fivérek már a 20. század elején elkészítették a mai pszichedelikus mémek elődjét, melyben a romantikus baletthagyományokkal szakító Loie Fuller szerpentintáncát és a kígyózó kelmék hullámzását rögzítették.

Marie Louise Fuller néven 1862-ben született, először Chicagóban tevékenykedett, majd New Yorkba költözött, ahol első óriási sikereit a szerpentin tánccal aratta. Ezekben a kezdeti előadásokban egy színes fényekkel megvilágított kígyózó leplet hozott mozgásba, ami hipnotikus hatással bírt. 1892-ben aztán Párizsba költözött, ahol egy pezsgő szellemi közegben találta magát. A korai párizsi évieben rengeteg litográfiát készített róla Touluse Lautrec, de

itt találkozott azzal a Gabrielle Bloch-hal, aki bankár volt és nő létére férfias zakókban mutatkozott. Ő lett Fuller társa egész életére.

Loïe Fuller ugyanis saját neméhez vonzódott, de ennek ellenére nem vett részt a 20. századi meleg mozgalmakban. A homoszexualitás az identitása része volt, de az ő művészi énje sokkal összetettebb volt annál, mintsem hogy leredukálja azt a nemi identitás kérdésére.

Illusztráció a Loïe Fuller-előadásához készült világítástechnikáról, Scientific American magazin, 1896,

Illusztráció a Loïe Fuller-előadásához készült világítástechnikáról, Scientific American magazin, 1896,

A feminizálódó világban olyan maszkulin területeket is meghódított, mint a producerkedés, a világítástervezés és a rendezés.

Több száz világítás- és színpadtechnikai ötletet szabadalmaztatott, többek között ő használt először alulról átvilágított üvegpadlót, és színes reflektorokat. Annyira érdekelte a világítástechnika, hogy amior egy újságban olvasott a radium és a fényes anyagok tulajdonságairól, megkereste a feltaláló Marie Curie-t, és megbízta különleges, foszforeszkáló kelmék megalkotásával.

Az 1900-as párizsi világkiállításon aratott sikere után megismerkedett Isadora Duncannel, az akkoriban még ismeretlen amerikai táncosnővel is. 1908 után mindketten a modern tánc előzményét jelentő, a szabad, 'természetes tánc' mozgalom élharcosai lettek. Ettől kezdve folyton összehasonlították munkásságukat. Végül Isadora Duncan nevéhez tapasztotta az utókor "a szabad tánc anyja" címet, de talán csak azért, mert

Loïe Fuller soha nem foglalkozott az önmenedzseléssel, sokkal jobban érdekelte az alkotás és kísérletezés.
Jean de Paleologue plakátja Loïe Fullerról

Jean de Paleologue plakátja Loïe Fullerról

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A test öröme – Szeri Viktorral dolgozik a Willany Leó

A Willany Leó Improvizációs Táncszínház #kaméleon című sorozatában minden alkalommal egy-egy külsős alkotót hív meg. A november 19-i, Pleasure című előadásukat Szeri Viktor koreográfussal hozták létre.
Tánc ajánló

Istenek, hősök és titkos szobák – elindul Európa legnagyobb immerzív színházi kalandja

A világon egyedülálló immerzív színházi produkció nyílik november 5-én Budapesten. A Walk My World című show hatezer négyzetméteres, filmdíszleteket idéző, mitikus világában istenek, hősök és különös lények várják a közönséget egy soha nem tapasztalt élmény felfedezésére.
Tánc hír

A tánc a jóllét és egészség szolgálatában – sikerrel zárult a 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia

A Magyar Táncművészeti Egyetem október 10. és 11 között rendezte meg a jubileumi, 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferenciát „Test, Lélek, Lüktetés – A tánc a jóllét és egészség szolgálatában” címmel.
Tánc hír

Magyar sikerek a Szebeni Balletversenyen – Balog Márton első helyezést ért el

A Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói ismét bizonyítottak: kiváló eredményeket értek el a Szebeni Balletversenyen, ahonnan egy első és három harmadik helyezéssel tértek haza.
Tánc hír

Miklósa Erika: „Már harmadik éve figyelhetem a Budapest Ballet Grand Prix mágikus felívelését”

November 17. és 21. között rendezi meg a III. Budapest Ballet Grand Prix nemzetközi balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem. Az eseménynek az egyetem mellett a Nemzeti Táncszínház és a Müpa ad otthont.