Tánc

„A művészet egy közös lélegzetvétel” – Interjú Velekei Lászlóval

Opera Magazin
2019.10.15. 10:30
Ajánlom
Velekei László, a Győri Balett művészeti vezetője május 9-én vehette át a legjobb koreográfusnak járó Seregi-díjat. Seregi László hatásáról, cselekményes balettekről és a jutalommal járó koreográfiai felkérésről is beszélgettünk.

Egy díj nem csupán visszajelzés, de felelősség is, amennyiben a munkájával a díjazott is alakítja az elismerés szakmai nívóját. Mit jelent az ön számára a Seregi-díj?

Ha egyszerűen fogalmazhatok: mindent. Az a tény, hogy ezen túl egész életemben ott lesz az enyém mellett Seregi László neve, hatalmas felelősség, hiszen így az általa képviselt értékrenddel is azonosítják a személyemet.

Fontos megerősítés számomra, hogy a rendkívül színes magyar táncéleten belül van létjogosultsága annak az alapvetően neoklasszikus stílusnak, amit alkotóként képviselek.

Seregi László személye hogyan inspirálta önt?   

Én még ismertem őt személyesen, és elsősorban az a karizma és humor ragadott meg benne, amivel a táncosokkal kommunikált a próbákon. A kritikáját is építő jelleggel tudta megfogalmazni, miközben a táncművészek tágra nyílt szemekkel figyelték minden egyes lélegzetvételét. Olyan bizalmi légkört teremtett, és olyan energia áradt belőle, hogy mindenki azt érezte, most jó helyen van, és valami igazán nagy dolog történik vele: mindaz, amiért annyi áldozatot hozott a pályája során, most megtérül.

Okovacs_Szilveszter_Velekei_Laszlo_Solymosi_Tamas_Foto_CsibiSzilvia-142218.jpg

Ókovács Szilveszter, Velekei László és Solymosi Tamás a Seregi-díjátadón (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Magyar Állami Operaház)

Pedig a tánc egyes területein még jóval Seregi halála után is hierarchikus viszony jellemző táncos és koreográfus között. Öntől ezek szerint nem kell félniük a táncosoknak? 

Nem. Nálunk a darab kiválasztásán és irányának meghatározásán túl minden közös munka eredménye. A Győri Balettba erős és színes egyéniségeket keresünk, akikkel szemben a legfontosabb feladatom, hogy megtaláljam hozzájuk azt a kulcsot, amivel még jobb táncossá válhatnak.

Amikor megteremtődik a kreatív atmoszféra, akár tizenegy nap alatt is képesek vagyunk egy egyórás darabot megalkotni.

Mert ilyenkor mindenkiből ömlik az ötlet, a mozdulat; a művészet egy közös lélegzetvétel köztünk. Én ebben a csapatmunkában hiszek.

Seregi Lászlóhoz hasonlóan ön is gyakran készít cselekményes baletteket. Mi ragadta meg ebben a formában?           

Nagyon tetszett Seregi mester alkotásaiban az, ahogyan egy meglévő történetet a saját szemszögéből fogalmazott újra, bátran belenyúlva akár a dramaturgiába is. Úgy látom, hogy most nemzetközi viszonylatban is reneszánszát éli a cselekményes balett. Ami számomra különösen izgalmas a karakterábrázolásban, az az egyén és a társadalmi elvárások közötti konfliktus. Az érdekel, hogy hogyan változik az egyén személyisége, amikor megpróbál önmagával szembenézni.

Számomra nem maga az érzelem vagy a döntés izgalmas, hanem az az út, amely során eljutnak addig a karakterek.

Kiss János jövőre esedékes nyugdíjba vonulása után sokan önt tartják a legesélyesebbnek a Győri Balett igazgatói székére. Megpályázza ezt a posztot?  

Igen, Kiss János igazgató úr kifejezetten felkért erre. Hatalmas felelősségnek érzem, hiszen az ő és Markó Iván neve kitörölhetetlenül beleíródott a Győri Balett és a magyar tánctörténet könyvébe. Tele vagyok ambíciókkal, álmokkal, és dübörög a szívem, ha arra a pillanatra gondolok, amikor be kell adnom a pályázatot. De úgy érzem, a Győri Balett csapata jelenleg olyan emberekből áll, akikkel tudnánk közösen egy nagyot álmodni.

A Seregi-díjjal egy felkérés is jár egy bemutató megalkotására a Magyar Nemzeti Balett számára. Mit lehet tudni erről a darabról?  

Jelenleg még minden figyelmemmel a Giselle-re koncentrálok, amihez Lajkó Félix írja a zenét, de ősszel már elkezdtem a budapesti társulathoz is bejárni, hogy minél többet tanulhassak a művészekről, hogy hassanak rám a személyiségükkel.

Nagyon várom az együttműködést, mert olyan táncosokat látok most a Magyar Nemzeti Balettban, akiknek a stílusa nagyon passzol az enyémhez.

Kifejezetten nekik szeretném készíteni ezt a darabot, hogy soha senki ne tudja úgy eltáncolni, ahogy ők. Egyelőre még meg vagyok illetődve, de nyitott szívvel állok a közös munkánk elé.

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2019. őszi számában jelent meg.

Fejléckép: Velekei László (forrás: Győri Balett)

Velekei László kapta idén a  Seregi-díjat

Kapcsolódó

Velekei László kapta idén a Seregi-díjat

A Győri Balett művészeti vezetője az Erkel Színházban május 9-én vehette át az elismerést.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Napokon belül eldőlhet, hogy ki kapja a Nemzet Színésze címet

Törőcsik Mari halálával nem csupán egy kivételes művész távozott, a Nemzet Színészei is kevesebben lettek. Az új tag személyéről várhatóan május 11-én döntenek majd.
Vizuál

A mentális egészség megőrzéséről szól az újranyíló Capa Központ csoportos kiállítása

Hat hónap után új kiállításokkal nyitja meg kiállítótereit a Capa Központ, ahol május 4-től látható Halász Dániel Budapest Ösztöndíjas sorozata, a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjasok fotográfiái és természetesen Robert Capa képei.
Színház

Kulka Jánossal látható online A nép ellensége

A Katona József Színház 2013-ban bemutatott Ibsen-darabját Zsámbéki Gábor rendezte, az előadás felvétele megtekinthető május 6. 19 órától május 8. 23 óráig az eszinhaz.hu-n.
Zenés színház

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.
Plusz

Időutazás Rómában: újjáépítik a Colosseum arénáját

A Római Colosseum eredeti fapadlózatát még a 19. században szedték fel, amikor régészeti munkálatokat végeztek az arénában. A felújítás után a látogatók lehetőségük nyílik arra is, hogy beléphessenek a föld alatti tárnákba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Balettpremierek és ősbemutatók az első Bartók Tavasz programján

Az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek igazi különlegességeket tartogat a táncrajongók számára, hiszen május 7. és 24. között a hazai táncszcéna számtalan jelentős együttese megmutatja magát, legyen szó néptáncról vagy balettről. Az előadásokat pedig a világ bármely részéről ingyenesen követhetik a nézők a fesztivál honlapján.
Tánc hír

Újra látható a Recirquel nagy sikerű előadása

Egy hónappal a Festspielhaus St. Pölten online közvetítése után május 2-án a Müpa is virtuális műsorára tűzi a Recirquel Társulat Non Solus című előadását.
Tánc magazin

A „balett Shakespeare-je”, aki újra divatba hozta a táncot

„A tánc zene nélkül annyi, mint az éneklés szavak nélkül” – vallotta Jean-Georges Noverre, akinek a neve talán ma már kevésbé cseng ismerősen, ám korának egyik legnagyobb balettmestereként méltán érdemelte ki, hogy a születésnapján ünnepeljük a Tánc Világnapját.
Tánc hír

Ingyenes előadások a Tánc Világnapja alkalmából

A TRIP WebSzínházában a Tánc Világnapja alkalmából, április 29-én ingyenesen megtekinthetők lesznek a TáncKedd sorozat keretében bemutatott előadások.
Tánc hír

Ember és természet kapcsolatáról szól az idei PLACCC Dance

A május 27. és június 2. között megrendezésre kerülő minifesztivál az eddigi PLACCC-ok hagyományait folytatva műfaji határokat feszeget, és amellett, hogy reflektál a jelenre, górcső alá veszi a körülöttünk lévő környezetet is.