Tánc

„A művészet egy közös lélegzetvétel” – Interjú Velekei Lászlóval

Opera Magazin
2019.10.15. 10:30
Ajánlom
Velekei László, a Győri Balett művészeti vezetője május 9-én vehette át a legjobb koreográfusnak járó Seregi-díjat. Seregi László hatásáról, cselekményes balettekről és a jutalommal járó koreográfiai felkérésről is beszélgettünk.

Egy díj nem csupán visszajelzés, de felelősség is, amennyiben a munkájával a díjazott is alakítja az elismerés szakmai nívóját. Mit jelent az ön számára a Seregi-díj?

Ha egyszerűen fogalmazhatok: mindent. Az a tény, hogy ezen túl egész életemben ott lesz az enyém mellett Seregi László neve, hatalmas felelősség, hiszen így az általa képviselt értékrenddel is azonosítják a személyemet.

Fontos megerősítés számomra, hogy a rendkívül színes magyar táncéleten belül van létjogosultsága annak az alapvetően neoklasszikus stílusnak, amit alkotóként képviselek.

Seregi László személye hogyan inspirálta önt?   

Én még ismertem őt személyesen, és elsősorban az a karizma és humor ragadott meg benne, amivel a táncosokkal kommunikált a próbákon. A kritikáját is építő jelleggel tudta megfogalmazni, miközben a táncművészek tágra nyílt szemekkel figyelték minden egyes lélegzetvételét. Olyan bizalmi légkört teremtett, és olyan energia áradt belőle, hogy mindenki azt érezte, most jó helyen van, és valami igazán nagy dolog történik vele: mindaz, amiért annyi áldozatot hozott a pályája során, most megtérül.

Okovacs_Szilveszter_Velekei_Laszlo_Solymosi_Tamas_Foto_CsibiSzilvia-142218.jpg

Ókovács Szilveszter, Velekei László és Solymosi Tamás a Seregi-díjátadón (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Magyar Állami Operaház)

Pedig a tánc egyes területein még jóval Seregi halála után is hierarchikus viszony jellemző táncos és koreográfus között. Öntől ezek szerint nem kell félniük a táncosoknak? 

Nem. Nálunk a darab kiválasztásán és irányának meghatározásán túl minden közös munka eredménye. A Győri Balettba erős és színes egyéniségeket keresünk, akikkel szemben a legfontosabb feladatom, hogy megtaláljam hozzájuk azt a kulcsot, amivel még jobb táncossá válhatnak.

Amikor megteremtődik a kreatív atmoszféra, akár tizenegy nap alatt is képesek vagyunk egy egyórás darabot megalkotni.

Mert ilyenkor mindenkiből ömlik az ötlet, a mozdulat; a művészet egy közös lélegzetvétel köztünk. Én ebben a csapatmunkában hiszek.

Seregi Lászlóhoz hasonlóan ön is gyakran készít cselekményes baletteket. Mi ragadta meg ebben a formában?           

Nagyon tetszett Seregi mester alkotásaiban az, ahogyan egy meglévő történetet a saját szemszögéből fogalmazott újra, bátran belenyúlva akár a dramaturgiába is. Úgy látom, hogy most nemzetközi viszonylatban is reneszánszát éli a cselekményes balett. Ami számomra különösen izgalmas a karakterábrázolásban, az az egyén és a társadalmi elvárások közötti konfliktus. Az érdekel, hogy hogyan változik az egyén személyisége, amikor megpróbál önmagával szembenézni.

Számomra nem maga az érzelem vagy a döntés izgalmas, hanem az az út, amely során eljutnak addig a karakterek.

Kiss János jövőre esedékes nyugdíjba vonulása után sokan önt tartják a legesélyesebbnek a Győri Balett igazgatói székére. Megpályázza ezt a posztot?  

Igen, Kiss János igazgató úr kifejezetten felkért erre. Hatalmas felelősségnek érzem, hiszen az ő és Markó Iván neve kitörölhetetlenül beleíródott a Győri Balett és a magyar tánctörténet könyvébe. Tele vagyok ambíciókkal, álmokkal, és dübörög a szívem, ha arra a pillanatra gondolok, amikor be kell adnom a pályázatot. De úgy érzem, a Győri Balett csapata jelenleg olyan emberekből áll, akikkel tudnánk közösen egy nagyot álmodni.

A Seregi-díjjal egy felkérés is jár egy bemutató megalkotására a Magyar Nemzeti Balett számára. Mit lehet tudni erről a darabról?  

Jelenleg még minden figyelmemmel a Giselle-re koncentrálok, amihez Lajkó Félix írja a zenét, de ősszel már elkezdtem a budapesti társulathoz is bejárni, hogy minél többet tanulhassak a művészekről, hogy hassanak rám a személyiségükkel.

Nagyon várom az együttműködést, mert olyan táncosokat látok most a Magyar Nemzeti Balettban, akiknek a stílusa nagyon passzol az enyémhez.

Kifejezetten nekik szeretném készíteni ezt a darabot, hogy soha senki ne tudja úgy eltáncolni, ahogy ők. Egyelőre még meg vagyok illetődve, de nyitott szívvel állok a közös munkánk elé.

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2019. őszi számában jelent meg.

Fejléckép: Velekei László (forrás: Győri Balett)

Velekei László kapta idén a  Seregi-díjat

Kapcsolódó

Velekei László kapta idén a Seregi-díjat

A Győri Balett művészeti vezetője az Erkel Színházban május 9-én vehette át az elismerést.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Véletlenül bukkant egy antikváriumban a Carmina Buranára Carl Orff

Imádta a különleges megoldásokat, egyik művéhez a bécsi Néprajzi Múzeumból kellett hangszereket szerezni és külön engedélyt a Bösendorfer cégől. Százhuszonöt éve, 1895. július 10-én született Carl Orff német zeneszerző, a Carmina Burana című oratórium szerzője.
Könyv

Nyerd meg a nyári könyvtáradat!

Egy könyvcsomag hat szóért vagy ötven kötet egyetlen vásárlásért. Júliusban több kiadó is segít, hogy akár egész évre elég olvasnivalónk legyen.
Klasszikus

A 24 éves finn sztárkarmester, Klaus Mäkelä lesz a párizsi filharmonikusok új vezetője

Klaus Mäkelä lesz 2022-től az Orchestre de Paris zeneigazgatója. A 24 éves finn dirigens már szeptembertől zenei tanácsadóként dolgozik a filharmonikus zenekarral, amellyel tegnap adta első koncertjét.
Könyv

Ausztrália kedvenc krimiírója a természetet is szereplővé emelte

Jane Harper Ausztrália talán legsikeresebb krimiírója, aki magyarul a Gabo Kiadónál megjelent három regényében (Aszály, A természet ereje, Az elveszett férfi) úgy mutatja be a könyörtelen ausztrál környezetet, ahogyan korábban senki; zűrös családokról és kisközösségekről szóló történetei a hazai olvasókat is lebilincselték. A szerzőt fordítója, Roboz Gábor kérdezte.
Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Táncba hívunk! - A Duna Művészegyüttes nyári programja

A Duna Művészegyüttes idén nyáron gyerekelőadással is készül.
Tánc hír

Kezdőket és profikat is vár a Duda Éva Társulat nyári workshopja

A Duda Éva Társulat első alkalommal rendezi meg nyolc napon át tartó intenzív kurzusát augusztus 1. és 8. között, amelyre kezdőket, haladókat és profi táncosokat is várnak.
Tánc ajánló

A Cirkusz az Éjszakában zárja a Müpa online közvetítéssorozatát

A Recirquel előadása június 28-án 19 órától első alkalommal látható teljes egészében online.
Tánc ajánló

Hazai és nemzetközi néptánc kavalkáddal készül a Nemzeti Táncszínház

A flamenco, a tangó, a kortárs és a hagyományőrző magyar táncok töltik be a Millenárist július 16. és 23. között a Nemzeti Táncszínház nyáresti, szabadtéri táncestjein, a TáncParkon.
Tánc interjú

Misztikus terek, avagy visszatérés a képzőművészethez – Gergye Krisztián festményeiből nyílik kiállítás Kőszegen

A hazai kortárs színház- és táncművészet kiemelkedő alkotója ezúttal új oldalát mutatja meg: festőként lép elő a Levitációk című tárlaton, amelyen főként a karantén idején született alkotásaiból láthatunk válogatást. A Kőszegi Várszínház kiállításának megnyitóját június 21-én, vasárnap 18.00 órakor tartják a Jurisics-vár lovagtermében.