Tánc

A nap, amikor unikornisok táncoltak a balettszínpadon

2017.12.13. 12:31
Ajánlom
A popkultúra aktuális címerállatai már egy 1953-as balettban is szerepet kaptak Jean Cocteau jóvoltából, aki elképesztő dolgokat álmodott balettszínpadra.

A francia polihisztor írta ugyanis a librettót a párizsi Orosz Balett Monte Carlo-i bemutatójához, a Hölgy egyszarvúval (La Dame à la Licorne) című Heinz Rosen-koreográfiához. Cocteau titokzatos librettójában egy nemes hölgyhöz szegődik egy bájos, fehér unikornis, aki csak a tenyeréből hajlandó enni.

Az unikornisok

Az unikornisok (Fotó/Forrás: DM Archives)

Azonban a lovag érkezése és közös pas de deux-jük után az unikornis nem eszik többé a hölgy tenyeréből, sőt rövid időn belül meg is hal. Ezen annyira elszomorodik a nő, hogy lovagja visszatértekor már nem is mutat érdeklődést iránta. A függöny legördülése előtt egyedül marad a színpadon – lovag és unikornis nélkül, és egy zászlóra mutat, amin az a felirat áll, hogy "az én egyetlen vágyam" ('Mon seul désir'). Vajon mit akart mondani Jean Cocteau ezzal a szimbolista alkotással? Az unikornis – még mielőtt a giccskultúra zászlajára tűzte – a tisztaságot jelképezte. Így tehát valószínűleg arra gondolt Cocteau, hogy a fiatal hölgy azzal együtt, hogy szerelembe esett, ártatlanságát is elvesztette. Ki tudja?!

Heinz Rosen, Jean Cocteau és az unikornis az 1953-mas premier előtt

Heinz Rosen, Jean Cocteau és az unikornis az 1953-mas premier előtt (Fotó/Forrás: DM Archives)

Nem ez volt azonban az egyetlen találkozása Cocteau-nek a balettszínpaddal. A színház szerelmese lett már egész fiatal korában, legyen az cirkusz, jégrevü vagy a Comédie Francaise előadása. 1917-ben Szergej Gyagilev párizsi Orosz Balett társulatának írta Parádé című szürrealista balettjét: Cocteau egy koncerten hallotta Eric Satie Trois morceaux en forme de poire című művét, amire cirkuszi artistaszámokat álmodott meg.

Ez az előadás azért is különleges, mert a díszleteket és jelmezeket Pablo Picasso készítette hozzá, akinek ez volt az első találkozása a balettszínpaddal.

Az eredmény még mai szemmel is meglehetősen modern és formabontó.

Szintén Cocteau írta az 1922-es, Le train bleu (A kék vonat) című kubista balett librettóját, amiben hasonlóan szürreális téma, egy üdülőfalu sportolói, úszók, súlyemelők, teniszezők szerepelnek, és amelyben a jelmezeket Coco Chanel, a díszletet pedig Henri Laurens készítette Picasso 1922-es Futó nők a tengerparton című festménye alapján.

Ugyancsak Cocteau volt az értelmi szerzője a Le jeune homme et la mort (A fiatalember és a halál) című 1946-ban bemutatott egyfelvonásosnak, amit Bach Passacaglia és fúga, BWV 582  művére írt. Ebben Cocteau egy olyan fiatalember történetét meséli el, aki szerelmi bánatában öngyilkos lett. Ezt a művet később Mihail Barisnyikov is többször megrendezte, táncolta, legutóbb 2012-ben a Mariinszkij Színház előadásában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.