Tánc

A tánc minden arcát megmutatja az idei tavaszi fesztivál

2017.03.13. 14:42
Ajánlom
A néptánctól a flamencóig, a kortárs koreográfiáktól a klasszikus balettig a műfaj szinte minden spektrumából kínál valami különlegességet március 31. és április 23. között a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF).

Vincze Zsuzsa és Zsuráfszky Zoltán Kiegyezés/150 című, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes számára készített új koreográfiája a kiegyezés és az azt követő "boldog békeidők" virtuóz táncait, gazdag viseletkultúráját, zenei világát és szokásait idézi meg április 1-jén a Müpa Fesztivál Színházában.

Tánckánon - Hommage a Kodaly

Tánckánon - Hommage a Kodaly (Fotó/Forrás: Picasa)

A fesztivál másik fókuszpontjában a 135 éve született Kodály Zoltán áll, akinek népzenekutatói munkássága előtt tiszteleg a Magyar Állami Népi Együttes Tánckánon - Hommage a Kodály című bemutatója április 21-én és 22-én szintén a Müpában. A színpadi történéseken keresztül egy képzeletbeli faluközösség mindennapjaiba nyerhet bepillantást a közönség olyan ismert Kodály-művek révén, mint a Háry János, a Galántai táncok, a Páva-variációk, a Mátrai képek és a Kállai kettős.

Az idei programsorozat egyik legnépesebb tánceseménye lesz a Minden magyarok tánca című, április 22-i produkció, amelyben csaknem száz fő áll színpadra a világ legkülönbözőbb részeit képviselve a Papp László Budapest Sportarénában.

Grieg-Clug: Peer Gynt

Grieg-Clug: Peer Gynt (Fotó/Forrás: Tiberiu Marta)

A román Edward Clug, generációjának egyik legígéretesebb koreográfusa Ibsen Peer Gynt-jét gondolta újra, méghozzá Grieg zenei kompozíciója mentén. A Maribori Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesének látványos előadásában az eredeti kísérőzenén kívül Grieg legismertebb koncertműveiből, kamara-, és szólódarabjaiból is elhangzanak részletek április 10-én a Magyar Állami Operaházban.

Adolphe Adam szintén az irodalomhoz nyúlt inspirációért: A kalóz című balettjét Lord Byron azonos című verse ihlette. A háromfelvonásos balettben helyet kap szerelem, árulás, életveszély és hajótörés is. A főbb szerepekben az Operaház első magántáncosai, Tatjana Melnik és Leblanc Gergely láthatóak április 21-én.

Adolphe Adam: A kalóz

Adolphe Adam: A kalóz

Sharon Eyal és Gai Behar, a két izraeli kreatív szupersztár OCD Love című darabja arról a szerelemről szól, amely mindig hiányt érez, és a szerelmesekről, akik mindig elhibázzák egymást és kiesnek a szinkronból. Keveredik benne a legendás Batsheva társulat által megalkotott Gaga-technika és Eyal védjegye, az androgün erotika. Érzéki, városi-törzsi, pulzáló, ösztönös késztetések egy elidegenedett gépvilágban április 13-án és 14-én a Trafó Kortárs Művészetek Házában.

A Capriccio Lajtha László talán legvidámabb kompozíciója, annak ellenére, hogy a magyar történelem egyik legtragikusabb időszakában, a második világháború budapesti bombázásai alatt született. Barta Dóra koreográfus és társulata ezúttal azonban nem a mű eredettörténetére helyezi a hangsúlyt, sokkal inkább Lajtha személyét állítja középpontba. Az ő életébe és belső világába pillanthatnak be a nézők április 19-én a Pesti Vigadóban, a különleges bemutatón a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenekara is közreműködik.

Frenák Pál Társulat: XX_&_Fragments_ - Maurer Milán

Frenák Pál Társulat: XX_&_Fragments_ - Maurer Milán (Fotó/Forrás: Bobál Katalin)

A Bálna Budapest egyedi formáihoz és rendhagyó tereihez alakítja XX_&_Fragments_ című helyszínspecifikus darabját a Frenák Pál Társulat. Április 4-én négy fiatal táncművész-koreográfus kap lehetőséget arra, hogy alkotóelemeire bontsa a teret és egy-egy személyes hangú töredékben, "fragmentumnyi" koreográfiában fogalmazza meg, hogy milyen ma huszonévesnek lenni.

A Fuego (Tűz) a 2004-ben elhunyt legendás flamenco-koreográfusra, Antonio Gadesre emlékezik, hiszen 1989-es, Manuel de Falla balettzenéjére, a Bűvös szerelemre készített koreográfiáját állítják újra színpadra április 5-én és 6-án a Müpában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.