Tánc

A tánc nyelvén a kimondhatatlanról

2014.08.30. 09:00
Ajánlom
A szeptember 17. és 21. között tizenharmadik alkalommal megrendezésre kerülő L1danceFest 2014 a hagyományokhoz híven a magas szintű technikai felkészültséggel rendelkező külföldi koreográfusok munkáit igyekszik bemutatni. Idén a fesztivál fókuszába az izraeli táncosok kerülnek, akik szeptember 20-án a MOM Kulturális Központban, a Nemzeti Táncszínházzal közös szervezésben mutatkoznak be. A fesztivál apropóján két izraeli táncossal, Uri Shafirral és Nadar Rosanóval beszélgettünk. INTERJÚ

Mit tudtok a magyar táncéletről? Ismertek-e magyar táncosokat, koreográfusokat?

Nadar Rosano: A fesztivált szervező Ladjánszki Mártát jól ismerem, kétszer is találkoztam vele Belgrádban a Festival Koreografskih Minijaturán. Az általam látogatott fesztiválokon több szóló- és duettelőadást is láttam már magyar előadóktól, nagyon tetszett az általuk képviselt stílus.

Uri Shafir: Sajnos nem sokat tudok a magyar táncéletről, sem a magyar táncművészekről. Épp ezért várom kíváncsian ezt a fesztivált, hogy jobban megismerjem a magyar táncos szcénát.

Mi vagy ki inspirál titeket táncosi, koreográfusi munkáitok közben?

NR: A hatások, inspirációk legtöbbször nem az általam látott táncelőadások élményeiből táplálkoznak, sokkal inkább a filmek, a zene és a hétköznapi élet hozza a témákat. Természetesen a mindenki által jól ismert táncos előadók közül azért vannak kedvenceim, mint például Sasha Waltz, Pina Bausch és még sokan mások. Meg kell jegyeznem azt is, hogy nem csak nagy távlatokból érik az embert a pályája szempontjából meghatározó pillanatok: sokszor nem is emlékszem azoknak az előadóknak a nevére, akikkel egy-egy workshop, fesztivál alkalmával összesodort az élet, és akiknek munkája, vagy a velük való közös munka az én ízlésemet is formálta valamiképpen.

US: Profi karrieremet a Batseva Táncegyüttesnél kezdtem. A társulatot vezető Ohad Naharin találékonysága, térbeli kompozíciós érzéke és humorérzéke, valamint zsigeri képzelőereje rendkívüli inspiráló hatással volt egész eddigi munkásságomra. Rajta kívül pedig olyan, nagy volumenű formátumú izraeli művészekkel is dolgozhattam már, mint Niv Sheinfeld, Oren Laor valamint Yasmen Godder, akik szintén nagyban alakították a táncosi hitvallásomat.

Milyen techikából kaphat ízelítőt, aki részt vesz az L1danceFesten a workshopotokon?

NR: A szeptember 21-i workshop alatt végigmegyünk különböző release technikákon, valamint a jóga és a Klein-technika hatásait fogjuk gyakorolni. Ezek a lazító technikák segítik, hogy mélyebb testtudati állapotba kerüljünk, fejlesztik a testérzékelésünket, a gyakorlatok során levezetett feszültséget egy magasabb szintű energiává alakítjuk át.

US: Én Ohad Naharin mozgásnyelvét, a Gagát próbálom majd megismertetni a szeptember 17-i és 18-i foglalkozáson. Ez egy olyan, alapvetően kísérletező tánctechnika, ami a testérzékelés fejlesztésén alapul. Olyan iránytűt keresünk magunkban, ami segít megtalálni a kizárólag ránk jellemző, egyéni mozgásformákat. A keresés fókusza nem azon van, hogy miként nézel ki, amikor táncolsz, hanem hogy milyen érzetet közvetít a mozgásod.

Mekkora szerepet játszik az előadásaitokban az improvizáció?

NR: Az előadás alatt nem sokat improvizálunk, ott már csak az előre rögzített instrukciók szerint dolgozunk, a próbafolyamat alatt azonban minden improvizációból születik. A rögtönzés csak akkor ér valamit, ha folyamatosan a szemünk előtt lebeg, hogy hova akarunk eljutni, mit akarunk végső soron kifejezni.

US: Én nem igazán használok szabad improvizációt a darabjaimban, de az előadásban mindig a hitelességet keresem. Művészként a Gagának leginkább ahhoz a kitételéhez tartom magam, ami arról szól, hogy hogyan legyek mindig jelen a pillanatban. A munkámban engem mindig az érdekelt, hogy mennyire élő az, amit csinálok, illetve mi az, ami egy előadást élő eseménnyé avat. Hogyan tudok olyan előadást létrehozni, ami felébreszti a nézőben a vágyat, hogy részt vegyen abban, ami akkor, abban a pillanatban a színpadon történik, tehát nem tegnap és nem holnap. Azt hiszem, hogy a táncban ennek a „jelenidejűségnek" a feltételei egészen mások, mint bármely más művészeti ágban.

Milyen előadással érkeztek Magyarországra?

 NR: Én az Asphalt című előadást hozom a fesztiválra, ami hétköznapi dolgokról szól, absztrakt módon. Főként gyerekkori emlékeket ültetünk át táncos kontextusba, de az előadásban olyan fontos kérdésekre is keressük a választ, amelyek mindannyiunkban ott motoszkálnak, csak éppen rendkívül nehéz megtalálni a kifejezésükhöz szükséges közlési módot.

US: A Fail better című előadással mutatkozunk be Magyarországon. Ebben az előadásban egy olyan koreográfiai vázat kerestem, amit az előadóknak kellett kitölteniük a személyes jelenlétükkel. A darab szépsége nem abban áll, hogy mennyire vannak tökéletesen kivitelezve a mozdulatok, sokkal inkább abban, hogy milyen mértékben sikerül a táncosaimnak megvalósítani ezt a fajta jelenlétet. Remélem, hogy sikerül elérni egy olyan munkamorált náluk, ami lehetővé teszi számukra, hogy a színpadon teljes mértékben emberi mivoltukban legyenek jelen a hibalehetőségek és a sebezhetőség felvállalásával és ennek humorával együtt, miközben persze a fizikai jelenlétük sem gyengülhet. Remélem, hogy a közönség tud majd kapcsolódni az előadás őszinteségéhez. Meggyőződésem ugyanis, hogy a tánc alkalmas az élet ábrázolására. Annyi olyan előadást látok, ami a táncos virtuozitására, technikájára, erejére, emberfelettiségére épít. Én mellőzöm azokat az előadásokat az életemben, amelyek a táncos virtuozitását használják a sebezhetőség és gyengeség kifejezésére. Remélem, hogy a magyar közönség is felfedezi majd a valódi életet az előadásomban. Óriási siker volna, ha ez sikerülne.

A kurzusokra előre bejelentkezés szükséges az L1dancelab@gmail.com címen. További információk: www.L1.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.