Tánc

A tánc nyelvén a kimondhatatlanról

2014.08.30. 09:00
Ajánlom
A szeptember 17. és 21. között tizenharmadik alkalommal megrendezésre kerülő L1danceFest 2014 a hagyományokhoz híven a magas szintű technikai felkészültséggel rendelkező külföldi koreográfusok munkáit igyekszik bemutatni. Idén a fesztivál fókuszába az izraeli táncosok kerülnek, akik szeptember 20-án a MOM Kulturális Központban, a Nemzeti Táncszínházzal közös szervezésben mutatkoznak be. A fesztivál apropóján két izraeli táncossal, Uri Shafirral és Nadar Rosanóval beszélgettünk. INTERJÚ

Mit tudtok a magyar táncéletről? Ismertek-e magyar táncosokat, koreográfusokat?

Nadar Rosano: A fesztivált szervező Ladjánszki Mártát jól ismerem, kétszer is találkoztam vele Belgrádban a Festival Koreografskih Minijaturán. Az általam látogatott fesztiválokon több szóló- és duettelőadást is láttam már magyar előadóktól, nagyon tetszett az általuk képviselt stílus.

Uri Shafir: Sajnos nem sokat tudok a magyar táncéletről, sem a magyar táncművészekről. Épp ezért várom kíváncsian ezt a fesztivált, hogy jobban megismerjem a magyar táncos szcénát.

Mi vagy ki inspirál titeket táncosi, koreográfusi munkáitok közben?

NR: A hatások, inspirációk legtöbbször nem az általam látott táncelőadások élményeiből táplálkoznak, sokkal inkább a filmek, a zene és a hétköznapi élet hozza a témákat. Természetesen a mindenki által jól ismert táncos előadók közül azért vannak kedvenceim, mint például Sasha Waltz, Pina Bausch és még sokan mások. Meg kell jegyeznem azt is, hogy nem csak nagy távlatokból érik az embert a pályája szempontjából meghatározó pillanatok: sokszor nem is emlékszem azoknak az előadóknak a nevére, akikkel egy-egy workshop, fesztivál alkalmával összesodort az élet, és akiknek munkája, vagy a velük való közös munka az én ízlésemet is formálta valamiképpen.

US: Profi karrieremet a Batseva Táncegyüttesnél kezdtem. A társulatot vezető Ohad Naharin találékonysága, térbeli kompozíciós érzéke és humorérzéke, valamint zsigeri képzelőereje rendkívüli inspiráló hatással volt egész eddigi munkásságomra. Rajta kívül pedig olyan, nagy volumenű formátumú izraeli művészekkel is dolgozhattam már, mint Niv Sheinfeld, Oren Laor valamint Yasmen Godder, akik szintén nagyban alakították a táncosi hitvallásomat.

Milyen techikából kaphat ízelítőt, aki részt vesz az L1danceFesten a workshopotokon?

NR: A szeptember 21-i workshop alatt végigmegyünk különböző release technikákon, valamint a jóga és a Klein-technika hatásait fogjuk gyakorolni. Ezek a lazító technikák segítik, hogy mélyebb testtudati állapotba kerüljünk, fejlesztik a testérzékelésünket, a gyakorlatok során levezetett feszültséget egy magasabb szintű energiává alakítjuk át.

US: Én Ohad Naharin mozgásnyelvét, a Gagát próbálom majd megismertetni a szeptember 17-i és 18-i foglalkozáson. Ez egy olyan, alapvetően kísérletező tánctechnika, ami a testérzékelés fejlesztésén alapul. Olyan iránytűt keresünk magunkban, ami segít megtalálni a kizárólag ránk jellemző, egyéni mozgásformákat. A keresés fókusza nem azon van, hogy miként nézel ki, amikor táncolsz, hanem hogy milyen érzetet közvetít a mozgásod.

Mekkora szerepet játszik az előadásaitokban az improvizáció?

NR: Az előadás alatt nem sokat improvizálunk, ott már csak az előre rögzített instrukciók szerint dolgozunk, a próbafolyamat alatt azonban minden improvizációból születik. A rögtönzés csak akkor ér valamit, ha folyamatosan a szemünk előtt lebeg, hogy hova akarunk eljutni, mit akarunk végső soron kifejezni.

US: Én nem igazán használok szabad improvizációt a darabjaimban, de az előadásban mindig a hitelességet keresem. Művészként a Gagának leginkább ahhoz a kitételéhez tartom magam, ami arról szól, hogy hogyan legyek mindig jelen a pillanatban. A munkámban engem mindig az érdekelt, hogy mennyire élő az, amit csinálok, illetve mi az, ami egy előadást élő eseménnyé avat. Hogyan tudok olyan előadást létrehozni, ami felébreszti a nézőben a vágyat, hogy részt vegyen abban, ami akkor, abban a pillanatban a színpadon történik, tehát nem tegnap és nem holnap. Azt hiszem, hogy a táncban ennek a „jelenidejűségnek" a feltételei egészen mások, mint bármely más művészeti ágban.

Milyen előadással érkeztek Magyarországra?

 NR: Én az Asphalt című előadást hozom a fesztiválra, ami hétköznapi dolgokról szól, absztrakt módon. Főként gyerekkori emlékeket ültetünk át táncos kontextusba, de az előadásban olyan fontos kérdésekre is keressük a választ, amelyek mindannyiunkban ott motoszkálnak, csak éppen rendkívül nehéz megtalálni a kifejezésükhöz szükséges közlési módot.

US: A Fail better című előadással mutatkozunk be Magyarországon. Ebben az előadásban egy olyan koreográfiai vázat kerestem, amit az előadóknak kellett kitölteniük a személyes jelenlétükkel. A darab szépsége nem abban áll, hogy mennyire vannak tökéletesen kivitelezve a mozdulatok, sokkal inkább abban, hogy milyen mértékben sikerül a táncosaimnak megvalósítani ezt a fajta jelenlétet. Remélem, hogy sikerül elérni egy olyan munkamorált náluk, ami lehetővé teszi számukra, hogy a színpadon teljes mértékben emberi mivoltukban legyenek jelen a hibalehetőségek és a sebezhetőség felvállalásával és ennek humorával együtt, miközben persze a fizikai jelenlétük sem gyengülhet. Remélem, hogy a közönség tud majd kapcsolódni az előadás őszinteségéhez. Meggyőződésem ugyanis, hogy a tánc alkalmas az élet ábrázolására. Annyi olyan előadást látok, ami a táncos virtuozitására, technikájára, erejére, emberfelettiségére épít. Én mellőzöm azokat az előadásokat az életemben, amelyek a táncos virtuozitását használják a sebezhetőség és gyengeség kifejezésére. Remélem, hogy a magyar közönség is felfedezi majd a valódi életet az előadásomban. Óriási siker volna, ha ez sikerülne.

A kurzusokra előre bejelentkezés szükséges az L1dancelab@gmail.com címen. További információk: www.L1.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Vizuál

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Mindkét magyar filmet, Nagy Dénes Természetes fény és Fliegauf Bence Rengeteg című alkotását is díjazták a 71. Berlini Filmfesztiválon. Míg Nagy Dénes a legjobb rendezőnek járó trófeát vehette át, addig Kizlinger Lilla a Legjobb Mellékszereplő díját nyerte el a Rengetegben nyújtott alakításáért.
Színház

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Aki kijátszotta a halált: Patrick Dupond

Alig pár nappal 62. születésnapja előtt, március 5-én elhunyt a világhírű táncművész, Patrick Dupond. A huszadik század egyik legnagyobb balett-táncosának kikiáltott művész mindössze 31 éves volt, amikor kinevezték a párizsi Operaház balettigazgatójának, az pedig, hogy felépült a 2000-ben történt autóbalesete után, valóságos csodának számított.
Tánc ajánló

A nem-térben táncol a TranzDanz

Március 6-án különleges performansznak lehetnek tanúi a TRIP Webszínház nézői. Kovács Gerzson Péter Harangozó- és kétszeres Lábán-díjas, Az Év legjobb alkotója díjjal is kitüntetett koreográfus legújabb előadásában a tranzitot, azaz a nem-hely tematikáját helyezi a középpontba.
Tánc magazin

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.
Tánc videó

A bakibalett, amelyben a táncosoknak muszáj hibázni – VIDEÓ

Jerome Robbins 1956-os koreográfia a néző rekeszizmait is megdolgoztatja. Chopin keringőjére repkednek tétovázva a balerinák.
Tánc hír

Valentin-napon indul a Nemzeti Táncszínház új sorozata

A legnagyobb táncos legendák és feledhetetlen történetek elevenednek meg a Nemzeti Táncszínház legújabb online sorozatában, a Dance Details-ben.