Tánc

A tánc önkifejezés, a cirkusz káprázat – Interjú Vági Bencével

2020.11.25. 09:10
Ajánlom
Záró részéhez érkezett a Recirquel Újcirkusz Társulat trilógiája. A Solus Amor, ami a Non Solus és My Land méltó folytatása, a „cirque danse” nyelvén megszólaló monumentális légi táncelőadás. Vági Bence művészeti vezetővel, a produkció rendező-koreográfusával beszélgettünk az előadásokról, sikerekről és a következő időszak lehetőségeiről.

Több interjúban is elhangzott már, hogy a színház és tánc világából érkeztél a cirkuszművészetbe, arról azonban kevés szó esik, hogy Németország és Anglia fontos állomásai a pályádnak. A nemzetközi tanulmányok és sikerek mellett miért döntöttél úgy, hogy mégis Magyarországon csinálsz karriert?

Soha nem volt kérdés, hogy vissza szeretnék jönni. Azért mentem el, mert azt a táncműfajt, amit szerettem volna tanulni, nem tanították egyetemi szinten Magyarországon. Kimentem, később pedig felvettek londoni musicalekbe táncolni. Viszont akkor már volt egy saját készülő előadásom, az Obscenes. Ez egy tánckabaré volt, amelyben Farkas Gábor Gábriellel és az ottani végzős énekesekkel dolgoztam együtt, magyar sanzon- és kabarédalokat fordítottunk angolra. Választás elé kerültem: megcsinálom ezt a produkciót, vagy leszerződöm Londonba táncosként. Nehéz volt a döntés, mert a Chicago című musicalbe hívtak, de a szívem mélyén tudtam, hogy inkább a színházcsinálást érzem sajátomnak. Jól döntöttem, mert a Unity Theatre meg is vette a következő évadára a produkciót. Viszont magánéleti okok miatt is hazahúzott akkoriban a szívem, és Magyarországon kezdtem el koreografálni – többek között a Budapesti Operettszínházban dolgoztam koreográfus-asszisztensként.

Mindig hittem abban, hogy itthon is sok olyan tehetséges ember van, akivel kiváló produkciókat lehet létrehozni.

A színházcsinálást érzem a legközelebb magamhoz, azt az alkotói folyamatot, amikor egy üres papírról elindul a gondolat, és felépül belőle egy teljes előadás.

Recirquel_Solus_Amor_photo-BalintHirling_10-144450.jpg

jelenet a Solus Amorból (Fotó/Forrás: Hirling Bálint / Recirquel)

A darabotokban is jelen van a nemzetköziség. A My Landnél például kizárólag külföldi artistákkal dolgoztál. Az előadást számos díjjal jutalmazták. Mit tartasz a legnagyobb sikerednek?

Ezt kétféleképpen lehet megfogalmazni. Azt gondolom, annál nagyobb siker nincs, mint hogy Magyarországon életre hívtunk egy új előadó-művészeti műfajt. Egy olyan társulatot hoztunk létre, amely az egyik legkelendőbb kulturális exportcikkévé vált az országnak, és nemzetközi hírnevet szerzett magának. De az is jó érzés, amikor egy-egy előadóművész, akivel együtt dolgozol jó pár éve, újra és újra képes megújulni, más színeket bemutatni, új történeteket elmesélni és lenyűgözni a közönséget. Akkor vagyok a legboldogabb, amikor ez összeáll.

Azokra a hullámokra, amiket a mért sikerek jelentenek, például, hogy Edinburgh-ban a Fringe Fesztiválon a kritikusok szerint a miénk volt a legjobb produkció, nem tudok felülni.

Persze, büszke vagyok rájuk, és azt gondolom, rangot ad az, hogy az ember munkáját díjazzák, de soha nem számítottam arra, hogy ilyen elismerést kapunk. Éveken keresztül néztem áhítozó szemmel, ami ott zajlik és sokat inspirálódtam, rengeteg darabot láttam. Viszont, ha valamit mégis ki kellene emelni, akkor a szakmai szemmel mért csúcs egyértelműen az, hogy meghívást kaptunk a New York-i BAM-ba. A Brooklyn Academy of Music olyan kiemelkedő helyszíne az előadó-művészetnek, ahol tényleg a legnagyobbak léptek fel. Álló, tomboló taps szólt akkor a Non Solusnak. Az is csodálatos érzés volt, amikor a New York Times kétszer is cikkezett rólunk egy héten belül.

CAFeBudapest201015_Solus_Amor1_c_HirlingBalint-160528.jpg

jelenet a Solus Amorból (Fotó/Forrás: Hirling Bálint / Recirquel)

A Solus Amorban, bár az artisták magyarok, a jegesmedvebábokat egy ismert dél-afrikai tervező, Janni Younge készítette. Miért éppen a jegesmedvét választottátok a természet szimbólumának?

Van otthon egy 1918-ban tervezett kerámiám. Ez egy nagyobb névjegykártyatartó, amelynek a peremén egy jegesmedve áll, maga a tartó pedig olyan, mintha egy örvény lenne, amely a világot magába szippantja. A medve a pereméről néz le, ahogy a világ eltűnik. Meglepett a kerámia kora, mert ez egy nagyon aktuális gondolat. Ezen a műtárgyon nagyon tetszett az, hogy nem a jegesmedve tűnik el hosszú távon, hanem az emberiség. Illetve egy Francis Bacon-festmény is inspirált, a Marching Figures, ahol egy átlátszó dobókockán áll a jegesmedve, és alatta az emberiség a vesztébe menetel. Ennek kapcsán

sokat gondolkodtam azon, hogy az egyensúly a természet és az ember között hogyan tudna helyrebillenni. A kérdésre a válasz pedig maga a szeretet.

Így sűrűsödött a természet, az ember és a szeretet köré ez a harmadik darab, amely az ember és a lélek, az ember és az anyaföld, illetve az ember és szeretet közötti viszonyt analizáló trilógia befejezése. A jegesmedve egyébként csak félig jegesmedve a fehérsége és a formája miatt, valójában egy ősi medvealak.

IMG-20201109-WA0000-161602.jpg

A jegesmedve névjegykártyatartó (Fotó/Forrás: Recirquel)

A medve behozza az olvadó jégsapkák és a globális felmelegedés kérdését. Volt ilyen szándék az előadás létrehozásakor, hogy reflektáljatok a körülöttünk készülő globális katasztrófára?

Ez inkább áthallás, egy természetes reakció a nézőkben. Eleinte egy kicsit féltem is, hogy az asszociáció ide fogja majd húzni ezt az egészet, de nem bánom, ha valakinek oda vezeti a gondolatait. Egy sokkal globálisabb gondolatmenet volt bennem, a jegesmedve magát a természetet jeleníti meg.

Ahogy említetted is, a Solus Amor egy trilógia záródarabja. Eredetileg is trilógiának szántad, vagy a Non Solus sikere után döntöttétek el, hogy sorozattá bővítitek?

Nem a siker hozta, inkább a hosszú-hosszú évek, illetve a műfaj fonja össze őket egymással. De nemcsak ennek a trilógiának a darabjai kapcsolódnak egymáshoz, a Non Solus például összefügg A Meztelen Bohóc című produkciónkkal is. Utóbbi zárójelenete – a két fiú a kockán: a test és a lélek – inspirálta a Non Solust. Nyolc év alatt összecsiszolódtunk, félszavakból értjük egymást, ami nagyon termékenyítően hat az alkotómunkára.

Recirquel_Solus_Amor_photo-BalintHirling_03-144449.jpg

jelenet a Solus Amorból (Fotó/Forrás: Hirling Bálint / Recirquel)

Az előadásaitokban központi szerepet kapnak a személyes történetek, a Solus Amorban pedig új artistákkal is dolgoztok. Hogyan alakították az ő történeteik a készülő előadást?

Rengeteget adnak, és nemcsak nekem, hanem azoknak a művészeknek is, akik régebb óta vannak a társulatnál. Friss energiát, mozgást, tudást, szemléletet hoztak, és kölcsönös motivációt, amire mind szükségünk van. Nekem pedig új kihívás, hogy bevezessem őket abba a rendszerbe és mozgásvilágba, amit mi képviselünk.

Gurtni, lebegő, kínai rúd, magas drót – különböző cirkuszművészeti elemek, amik a kortárs tánc mellett megjelennek az előadásban. Mi az, amiben egy újcirkuszi előadás meg tud újulni, milyen elemeket lehet még hozzáadni?

Ahogyan a táncnak, ennek is van egyfajta korlátlansága. A nyelvhez is hasonlíthatnám: a költő ugyanazokkal a szavakkal le tud írni egy teljesen más verset, a szavakat bárhogy lehet rendezni. Ez is hasonlóan működik, ezért is nagyon fontos a művészek képzése.

Míg a tánc az önkifejezés eszköze, a cirkusz a káprázaté.

Mindkettőt egyensúlyban kell tartani. Ahogy mi integráljuk a táncot, a kortárs balettet az előadásainkba, az teljesen egyedi, ezért is adtak neki egy önálló műfaji elnevezést, a „cirque danse”-t. 

Recirquel_SolusAmor_photo-TamasRethey-Prikkel_03-144657.jpg

jelenet a Solus Amorból (Fotó/Forrás: Réthey-Prikkel Tamás / Recirquel)

A járványhelyzet miatt minden zár, ami a hazai és a nemzetközi lehetőségeket is érinti.

Idén több mint 110 előadásunkat mondták le külföldön, többek között egy holland turnét, illetve egy négy hónapos francia turnét, úgyhogy a jelenlegi helyzet minket meglehetősen érzékenyen érint. Sok előadásunk elmaradt a Müpában is, de a Solus Amor premierjét szerencsére meg tudtuk tartani a CAFé Budapest keretében a Fesztivál Színházban, ami hatalmas öröm.

Próba szempontjából is nehéz helyzetben vagytok, hiszen a térformákat, a helyzeteket csak együtt, adott esetben speciális térben tudjátok kivitelezni. Hogyan oldjátok meg ebben a helyzetben, hogy folyamatos edzésben maradjatok?

Az elmúlt hónapokban gyakorlatilag folyamatos karanténban éltünk. Van egy próbatermünk, ahová kizárólag azokat az embereket engedtük be, akik velünk dolgoznak, ők pedig a próbatermen kívül nem mentek sehova. Úgy működtünk, mint egy család, és nagyon inspiratív volt ez az időszak. Egy mikroklímában léteztünk, nem tudtunk semmi másra fókuszálni, csak a munkára.

Fejléckép: Vági Bence (fotó: Hirling Bálint / Recirquel)

Vági Bence Európa legnagyobb utazócirkusz-társulatát rendezi

Kapcsolódó

Vági Bence Európa legnagyobb utazócirkusz-társulatát rendezi

A világhírű Circus Krone a magyar Recirquel Újcirkusz Társulat művészeti vezetőjét kérte fel, hogy közösen gondolják újra a cirkuszművészetet egy nagyszabású, formabontó előadásban.

Vági Bence: „A My Land sikere az egész társulat sikere”

Vági Bence: „A My Land sikere az egész társulat sikere”

A Recirquel legújabb produkciójában hét ukrán artistával dolgozott Vági Bence társulatvezető. A My Land című produkció a kritikusok véleménye alapján a legjobb előadás volt a világ legnagyobb művészeti fesztiválján, az Edinburg Fringe Festivalon, a napokban pedig a magyar közönség is láthatja a formabontó produkciót a Müpában, a CAFe Budapest programjában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Budapest, Amszterdam és Berlin együtt ünnepli Fischer Iván 70. születésnapját

Január 20-án ünnepli hetvenedik születésnapját Fischer Iván. A jeles alkalomból az általa is alapított Budapesti Fesztiválzenekar az amszterdami Concertgebouworkest és a Konzerthausorchester Berlin együttesekkel közös, az interneten közvetített koncertösszeállítással készül.
Színház

„Minden szerettem volna lenni” – Sinkovits Imre élete képekben

A Tizedes, Dobó István és Tót, a tűzoltóparancsnok a tévénézők számára, Mózes, Macbeth és a Tudós a színház szerelmeseinek. Nem volt olyan szerep és karakter, amelyben Sinkovits Imre ne remekelt volna. A húsz éve elhunyt színészlegendára fotókkal emlékezünk.
Plusz

Bach és Händel művei szólnak az oltóközponttá alakított Salisbury Székesegyházban

Ideiglenes oltóközpont lett a 800 éves délnyugat-angliai Salisbury Katedrálisból. Az orvosok dolgoznak és orgonazene szól, miközben a 80 év felettiek megkapják a koronavírus elleni Pfizer/BioNTech vakcinát.
Színház

Lemond tisztségéről az SZFE hallgatói önkormányzatának elnöke

Csernai Mihály lemondását a HÖK közösségi oldalán közölte. Bejelentése egy nappal azután történik, hogy a HVG közölte az új vezetés által felkért oktatók névsorát.
Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.
Tánc hír

Gálaműsorral jubilál Fővárosi Nagycirkusz

Gálaműsorral ünnepli a 131 éves múltra visszatekintő Fővárosi Nagycirkusz az új épület megnyitásának 50. évfordulóját. A különleges előadást január 14-én a cirkusz Facebook-oldalán élőben közvetítik.