Tánc

A táncosok legnagyobb ellensége és barátja: a spicc-cipő

2017.06.17. 10:05
Ajánlom
A balett az egyik legellentmondásosabb műfaj: miközben a táncosok a könnyedség látszatának folyamatos fenntartására törekednek, sokszor óriási fájdalmakat élnek meg - többek között - a spicc-cipőben.

Úgy érzem, folyamatos harc zajlik a spicc-cipő és a lábam között”

- mondja a The New York City Ballet 25 éves balerinája, Lauren Lovette. Ezzel nincs egyedül: a legtöbben állandó fájdalomról számolnak be növendék koruk óta, sokan emiatt is hagyják abba a balettet. Ő például 25 éves korára már több lábfej korrekciós műtéten is átesett, folyamatos fizikoterápiát kap, jeges lábfürdővel és kenőcsökkel igyekszik fenntartani lába állapotát.  

Spicc-cipő

Spicc-cipő (Fotó/Forrás: Dave J Hogan / Getty Images Hungary)

Az egészet Marie Taglioni-nak köszönhetjük, aki 1832-ben akkora sikert ért el a Szilfid című balettben a hegyi tündér szerepében azzal, hogy szatén cipellőjében lábujjhelyre emelkedett, hogy onnantól kezdve minden koreográfus igyekezett ezt a lélegzetelállító trükköt továbbgondolni, a cipőkészítők pedig egyre merevebb anyagokból előállítani spicctánchoz alkalmas lábbeliket. A nagy találmány, a modern cipő születése Anna Pavlovához köthető. Ő volt az, aki beépített cipőjébe egy kis négyzet alakú kemény boxot, amiért kortársai persze azon nyomban csalónak bélyegezték.

A gond csak az, hogy a balettcipők elkészítésének módja azóta sem sokat fejlődött: ma is pamutbélésű szaténnal, merev talpbetéttel, és kemény boxszal készül, természetesen kézzel. Mivel a cipőnek és a lábnak nagyon szorosan együtt kell működnie, minden táncosnak testre kell szabnia a saját spicc-cipőjét. Azért is fontos ez, mert semmi sem kiábrándítóbb, mint egy túl keményen kopogó spicc-cipő, ami hangos zajt hallat lépések közben. Ezért a cipő előkészítése egy olyan rituálé, mint a harcba induló katonáknál a felszerelés előkészítése. Sok balerina szerint ez egy meditatív tevékenység, ami segít pszichikailag ráhangolódni az előadásra. Még a legnagyobb balerinák is maguknak varrják és ragasztják a bokát tartó szalagokat a spicc-cipőre, a lábujjaikat a bütykösödés elkerülése végett elválasztják és papírtörlő szerű anyaggal, vagy tapasszal tekerik körbe, hogy ezzel is óvják azokat. A következő videón látható a folyamat, hogyan készítik elő a cipőjüket:

Egy ilyen lábbeli élete egyébként órákban mérhető:

a nagyobb balettegyütteseknél szinte minden nap elhasználnak egyet. A sok forgástól a szaténborítás elkopik, és látni engedi a boxot, ami se nem esztétikus, se nem praktikus. Egy 100 dolláros cipő, ami kb 15 ezer forintot jelent, egy próbát és előadást bír, de mondjuk A hattyúk tavá ban több cipőcserére is szükség van. A Royal Ballet például egy évben 250 ezer fontot költ  balettcipőre. 

Spicc-cipők bevetés előtt a Northern Ballet színfalai mögött, A diótörő előtt

Spicc-cipők bevetés előtt a Northern Ballet színfalai mögött, A diótörő előtt (Fotó/Forrás: Ian Forsyth / Getty Images Hungary)

Ez eddig rendben is volna, de mit okoz a spicc-cipő? Egy táncos a testsúlya nagy részét terheli a spiccére a folyamatos felemelkedés során.

Az apró felületre összpontosuló rendkívüli terhelés a lábtő-, lábközép ízületek sérüléseihez és a lábfej ékcsontjának fáradásos töréséhez vezethet,

de a köröm leválás és a bőrsérülés szinte elkerülhetetlen. A táncművészek nyolcvan százaléka szenved el valamilyen sérülést húsz-huszonöt évig tartó pályafutása során, mely legtöbbször a mozgás kritikus pillanatában, az ugrás leérkezésekor történik. Ezért a tanulás során körülbelül három év edzés, erősítés és nyújtás után vehetnek csak fel balettcipőt a növendékek. Mivel a balett-cipőnek a táncos testének organikus kiterjesztéseként kell működnie, nagyon fontos, hogy megtalálja a táncos a neki legmegfelelőbb típust, márkát. Azt is szokás mondani, hogy a forgást minden egyes új típusú cipőben újra kell tanulni az alapoktól, annyira sokat számít a kialakítása. Általában évekig kísérleteznek a megfelelő cipő megtalálásával a táncosok. A Washington City Ballet művészeti vezetője például elmeséli, mennyire kétségbeesett, amikor kedvenc cipőmárkája, a Freed készítője nyugdíjba vonult. „Írtam neki egy levelet és küldtem neki egy fotót a Giselle-ből, amin éppen imádkozó pózban voltam, hogy ne hagyja abba!”. Végül nem járt sikerrel, ezért megkérte a másik nagy cipőkészítő márkát, a Bloch-ot, hogy készítsen neki cipőt az egyik régi cipője alapján. Ebből is látható, milyen bensőséges viszony tud kialakulni táncos és cipője között. A Nike egyébként néhány éve tervezte, hogy piacra dob egy fájdalommentes gyakorló spicc-cipőt, de ez végül nem valósult meg.

Fájdalommentes spicc-cipők? Lehetséges

Kapcsolódó

Fájdalommentes spicc-cipők? Lehetséges

A világ egyik vezető sportmárkája a balettben használatos spicc-cipő, az atlétikai cipő, valamint a márka képviselte design- és technológiai elemeket gyúrta össze. Legalábbis elméletben.

Addig is, amíg ez a hagyománytisztelő műfaj ragaszkodik a spicc-cipőkhöz, marad a régi mondás: "a szépségért meg kell szenvedni". Mi nézők pedig csodálatunkkal és tapsunkkal hálálhatjuk meg ezt az emberfeletti teljesítményt. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Plusz

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.