Tánc

A táncosok legnagyobb ellensége és barátja: a spicc-cipő

2017.06.17. 10:05
Ajánlom
A balett az egyik legellentmondásosabb műfaj: miközben a táncosok a könnyedség látszatának folyamatos fenntartására törekednek, sokszor óriási fájdalmakat élnek meg - többek között - a spicc-cipőben.

Úgy érzem, folyamatos harc zajlik a spicc-cipő és a lábam között”

- mondja a The New York City Ballet 25 éves balerinája, Lauren Lovette. Ezzel nincs egyedül: a legtöbben állandó fájdalomról számolnak be növendék koruk óta, sokan emiatt is hagyják abba a balettet. Ő például 25 éves korára már több lábfej korrekciós műtéten is átesett, folyamatos fizikoterápiát kap, jeges lábfürdővel és kenőcsökkel igyekszik fenntartani lába állapotát.  

Spicc-cipő

Spicc-cipő (Fotó/Forrás: Dave J Hogan / Getty Images Hungary)

Az egészet Marie Taglioni-nak köszönhetjük, aki 1832-ben akkora sikert ért el a Szilfid című balettben a hegyi tündér szerepében azzal, hogy szatén cipellőjében lábujjhelyre emelkedett, hogy onnantól kezdve minden koreográfus igyekezett ezt a lélegzetelállító trükköt továbbgondolni, a cipőkészítők pedig egyre merevebb anyagokból előállítani spicctánchoz alkalmas lábbeliket. A nagy találmány, a modern cipő születése Anna Pavlovához köthető. Ő volt az, aki beépített cipőjébe egy kis négyzet alakú kemény boxot, amiért kortársai persze azon nyomban csalónak bélyegezték.

A gond csak az, hogy a balettcipők elkészítésének módja azóta sem sokat fejlődött: ma is pamutbélésű szaténnal, merev talpbetéttel, és kemény boxszal készül, természetesen kézzel. Mivel a cipőnek és a lábnak nagyon szorosan együtt kell működnie, minden táncosnak testre kell szabnia a saját spicc-cipőjét. Azért is fontos ez, mert semmi sem kiábrándítóbb, mint egy túl keményen kopogó spicc-cipő, ami hangos zajt hallat lépések közben. Ezért a cipő előkészítése egy olyan rituálé, mint a harcba induló katonáknál a felszerelés előkészítése. Sok balerina szerint ez egy meditatív tevékenység, ami segít pszichikailag ráhangolódni az előadásra. Még a legnagyobb balerinák is maguknak varrják és ragasztják a bokát tartó szalagokat a spicc-cipőre, a lábujjaikat a bütykösödés elkerülése végett elválasztják és papírtörlő szerű anyaggal, vagy tapasszal tekerik körbe, hogy ezzel is óvják azokat. A következő videón látható a folyamat, hogyan készítik elő a cipőjüket:

Egy ilyen lábbeli élete egyébként órákban mérhető:

a nagyobb balettegyütteseknél szinte minden nap elhasználnak egyet. A sok forgástól a szaténborítás elkopik, és látni engedi a boxot, ami se nem esztétikus, se nem praktikus. Egy 100 dolláros cipő, ami kb 15 ezer forintot jelent, egy próbát és előadást bír, de mondjuk A hattyúk tavá ban több cipőcserére is szükség van. A Royal Ballet például egy évben 250 ezer fontot költ  balettcipőre. 

Spicc-cipők bevetés előtt a Northern Ballet színfalai mögött, A diótörő előtt

Spicc-cipők bevetés előtt a Northern Ballet színfalai mögött, A diótörő előtt (Fotó/Forrás: Ian Forsyth / Getty Images Hungary)

Ez eddig rendben is volna, de mit okoz a spicc-cipő? Egy táncos a testsúlya nagy részét terheli a spiccére a folyamatos felemelkedés során.

Az apró felületre összpontosuló rendkívüli terhelés a lábtő-, lábközép ízületek sérüléseihez és a lábfej ékcsontjának fáradásos töréséhez vezethet,

de a köröm leválás és a bőrsérülés szinte elkerülhetetlen. A táncművészek nyolcvan százaléka szenved el valamilyen sérülést húsz-huszonöt évig tartó pályafutása során, mely legtöbbször a mozgás kritikus pillanatában, az ugrás leérkezésekor történik. Ezért a tanulás során körülbelül három év edzés, erősítés és nyújtás után vehetnek csak fel balettcipőt a növendékek. Mivel a balett-cipőnek a táncos testének organikus kiterjesztéseként kell működnie, nagyon fontos, hogy megtalálja a táncos a neki legmegfelelőbb típust, márkát. Azt is szokás mondani, hogy a forgást minden egyes új típusú cipőben újra kell tanulni az alapoktól, annyira sokat számít a kialakítása. Általában évekig kísérleteznek a megfelelő cipő megtalálásával a táncosok. A Washington City Ballet művészeti vezetője például elmeséli, mennyire kétségbeesett, amikor kedvenc cipőmárkája, a Freed készítője nyugdíjba vonult. „Írtam neki egy levelet és küldtem neki egy fotót a Giselle-ből, amin éppen imádkozó pózban voltam, hogy ne hagyja abba!”. Végül nem járt sikerrel, ezért megkérte a másik nagy cipőkészítő márkát, a Bloch-ot, hogy készítsen neki cipőt az egyik régi cipője alapján. Ebből is látható, milyen bensőséges viszony tud kialakulni táncos és cipője között. A Nike egyébként néhány éve tervezte, hogy piacra dob egy fájdalommentes gyakorló spicc-cipőt, de ez végül nem valósult meg.

Fájdalommentes spicc-cipők? Lehetséges

Kapcsolódó

Fájdalommentes spicc-cipők? Lehetséges

A világ egyik vezető sportmárkája a balettben használatos spicc-cipő, az atlétikai cipő, valamint a márka képviselte design- és technológiai elemeket gyúrta össze. Legalábbis elméletben.

Addig is, amíg ez a hagyománytisztelő műfaj ragaszkodik a spicc-cipőkhöz, marad a régi mondás: "a szépségért meg kell szenvedni". Mi nézők pedig csodálatunkkal és tapsunkkal hálálhatjuk meg ezt az emberfeletti teljesítményt. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Grecsó Zoltán: „A szabad tánc óriási erőt ad”

Rendkívül sikeres volt a kezdet tavaly, nem kérdés a folytatás: az idén 16 éves Willany Leó Improvizációs Táncszínház január 31. és február 2. között a második Willany Leó Improvizációs Fesztivált rendezi meg – együttműködésben a Trafóval.
Tánc ajánló

Neves ukrán balett-társulat viszi színre A hattyúk tavát a Kongresszusi Központban

A balettirodalom legismertebb műve, egy legendás történet Csajkovszkij halhatatlan zenéjével most az Ukrainian Classical Ballet előadásában látható! A társulat A hattyúk tavával tér vissza márciusban a Budapest Kongresszusi Központba.
Tánc magazin

15 éves a Feledi Project – itt az ünnepi klip!

Egy igazán különleges mérföldkőhöz érkezett a Feledi Project: idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját. A társulat Mindenünk, mindennapi életünk a tánc című, jubileumi klipje nemrég jelent meg.
Tánc magazin

„Izgatottan várom, hogy új és izgalmas kihívásokkal találkozhassak” – Győrben járt gyakorlaton az MTE hallgatója

Ónódy Ábel a végzős modern évfolyam hallgatóit bemutató sorozat első olyan szereplője, aki nem külföldön, hanem idehaza, a Győri Balettnél tölti gyakorlati idejét. Ábel szívesen válaszolt kérdéseinkre, amikor megkértük, számoljon be, milyen élmények érik a magyar táncélet egyik meghatározó együttesénél.
Tánc interjú

„Fejlődtünk, szinte mindennap” – kiváló olasz kortárs balettegyüttesnél jártak az MTE végzős modern hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős modern hallgatóinak az utolsó esztendőben lehetőségük nyílik egy teljes félévet gyakornoki időszakban tölteni. A páratlan lehetőségről Dorsich Hanna számolt be.