Tánc

A tánctörténet folytatódik

2010.04.29. 09:39
Ajánlom
A L'Harmattan kiadó a Tánc Világnapjára időzítve három új kötettel folytatja tánctörténeti sorozatát.

A sorozatban olyan munkák jelentek meg eddig, mint Jean-Georges Noverre elméleti főműve, a Levelek a táncról, Lábán Rudolf Koreográfiája és visszaemlékezései (Táncnak szentelt élet), valamint a színpadi tánc történetét bemutató Fuchs Lívia-kötetek (Száz év tánc, Táncpoétikák).

Ebben az évben kerül a magyar olvasók kezébe egy Martha Bremser szerkesztette, ötven kortárs koreográfust bemutató könyv. Kik a nemzetközi kortárs táncélet kulcsfigurái? Honnan indultak, mi inspirálja őket, milyen újabb irányokban haladnak, és melyek a legjelentősebb műveik? Minderre választ ad, ráadásul az adatok és tények mögötti összefüggésekre is rávilágít ez a különleges tánckalauz, amely harmincegy szerző ötven rövid tanulmányát adja közre. A tömör pályarajzokat és a művek elemző értékelését a koreográfusok műveinek időrendbe szedett listája és válogatott bibliográfia egészíti ki. A kézikönyvként használható kötet több Magyarországon korábban már bemutatkozott alkotó - többek között Armitage, Bausch, Brown, Bruce, Carlson, Forsythe, De Keersmaeker, Jones, Monk, Newson, Ohno és Paxton - pályafutásáról ad átfogó elemzést. Az esszékből azonban olyan koreográfusok életművéről is plasztikus kép bontakozik ki, akik ugyan ismeretlenek Magyarországon, de munkásságuk révén a sokarcú kortárs tánc legjelentősebb alkotói közé tartoznak.

Tamara Karszavina visszaemlékezései em csupán tánc-, hanem kultúrtörténeti szempontból is páratlan értéket képviselnek, hiszen egy mára tökéletesen elsüllyedt világról adnak érzékletes és átfogó képet. A balerina ugyanis ebben az emlékiratban részletesen felidézi a forradalom előtti cári balett utolsó korszakát,a Mariinszkij Színház legendás táncosainak, és a hozzá kapcsolódó iskola, a - kötet címét adó - Színház utca nem kevésbé neves mestereinek és növendékeinek életét. Karszavina azonban nemcsak a hagyományait szigorúan őrző cári iskola és társulat mindennapjait ismerte alaposan, hanem az Orosz Balettét (Ballets Russes) is, hiszen húsz éven át hűségesen kitartott az együttest összefogó Szergej Gyagilev mellett. Így vezető balerinaként olyan koreográfusok műveit inspirálta és keltette életre, mint a balettművészetet a 20. század elején gyökeresen átformáló Mihail Fokin, Leonyid Mjasszin, Vaclav Nizsinszkij és Broniszlava Nizsinszka.

Isadora Duncan önéltrajza, az Életem 1927-ben hagyta el a nyomdát, s rá egy évre már németül is megjelent egy bővített változata, mert igazi bestseller lett, hiszen benne a nagyközönség megkaphatta mindazt, amire vágyott: egy nemcsak világszerte közismert, hanem botrányai miatt hírhedett művész regényes életrajzát, telis-tele - a kiadó igényelte - intimitásokkal. Amikor Isadora Duncan 1925-ben hozzáfogott emlékeinek rögzítéséhez, már közel járt az ötvenedik évéhez, ami egy táncosnő esetében nem ugyanazt jelenti, mint bárki más életében. A tánc elkerülhetetlenül a fiatal test művészete volt, így az előadói pálya, s egyben a művészlét lezárulta már önmagában is drámai fordulópontot jelentett az életében. Ehhez járult még tanítványainak önállósulása, nagy ábrándjának, oroszországi iskolájának kudarca, egyre nyilvánvalóbb magányossága és egzisztenciájának állandó bizonytalansága. Ebben a szorongató helyzetben látott hozzá, hogy kiformálja azt a képet önmagáról, amelyet a széles nyilvánosságnak szánt. Ezért nem tehető fel a kérdés, hogy eközben szépített vagy hazudott-e, eltitkolt vagy hozzáírt-e bármit is élete "valódi" történéseihez. Isadora Duncan ugyanis úgy írta meg az önéletrajzát - és akkor, amikor volt szerelmeinek zöme még élt -, ahogyan saját magát láttatni akarta, és ahogyan saját viharos és zaklatott sorsát, egy úttörő művésznőét - nőművészét -, ő maga értelmezte. Az önéletrajz második kötete soha nem készült el Isadora Duncan váratlan és tragikus halála miatt. Ezért élete utolsó szakasza, az 1921-et követő és a fiatal Szovjetunióban töltött évek, majd az azt követő periódus csak mások - többnyire rajongók vagy volt szeretők, érzelmi riválisok vagy szakmai ellenfelek - emlékezéseiből rekonstruálható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.