Tánc

A táncvilágot is utolérte a zaklatási botrányhullám

2017.12.11. 16:45
Ajánlom
Miközben a kultúra szinte összes területén „hullanak a fejek” a Weinstein-botrány és a #meetoo kampány eredményeképpen, addig pont a táncvilágban volt eddig csönd, éppen ott, ahol a testi interakció mindennapos. Hogy miért? Talán pont ezért.
Peter Martins 2009-ben

Peter Martins 2009-ben (Fotó/Forrás: David Shankbone / Wikipedia)

Múlt hétfőn, december 4-én a The New York Times napvilágra hozta a hírt, miszerint a táncvilág egyik legfontosabb alakja, Peter Martins, a The New York City Ballet művészeti vezetője, a School of American Ballet 71 éves mestere ellen névtelen levél íródott. Ebben szexuális zaklatással, fizikai agresszióval vádolják őt. A két intézmény összefogva bízott meg egy hasonló esetekkel foglalkozó ügyvédi irodát az ügy kivizsgálására.

Az eljárás idejére Peter Martins ideiglenes felfüggesztését kérte állásából, amit a City Balett igazgatótanácsa elfogadott.

Időközben valaki „előbújt” a névtelenségből: a társulat korábbi táncosa, Kelly Cass Boal, a Pacific Northwest Ballet művészeti vezetőjének, Peter Boalnak a felesége osztotta meg Peter Martinssal kapcsolatos történetét. Eszerint az igazgató egy intenzív próbaidőszak után megragadta vállát és a folyosón ordítozott vele: „Te kurva, miért nem hallod meg, amit mondok neked? Meg kell törnöm a lelkedet!” - idézte fel szavait az egykori balerina. „Fojtogatott, ordítozott velem, majd elhúzott” - mondta a körülményekről. Az eset valóságtartalmát Peter Boal és több forrás is megerősítette.

Ez talán még nem minősül szexuális zaklatásnak, viszont a The Washington Post azóta több névtelen bejelentésről is hírt adott, melyek arról számoltak be, hogy Peter Martins többször aludt együtt balerinákkal, és kérte őket szexuális szolgáltatásra szereplehetőségekért cserében. Egy korábbi táncos például azt mondta,

megkérdezte Peter Martinst, hogy mit kell tennie, hogy szólótáncossá válhasson, amire az volt a javaslata, hogy feküdjön le vele.

Peter Marins egyébként nem először keveredik bántalmazás gyanújába: 1992-ben fizikailag bántalmazta korábbi feleségét, Darci Kistlert, Gelsey Kirkland 1986-os monográfiájában pedig arról írt, hogy Peter Martins le-föl rángatta Heather Watts táncosnőt a lépcsőn, aki ez idő tájt szerelmi kapcsolatban volt vele. Martins természetesen tagadta a vádakat: „alaptalanul vádolnak engem azokkal szeretett intézményekkel kapcsolatban, amiknek 47 évet szenteltem az életemből”. Ennek ellenére munkaviszonya ideiglenes felfüggesztését kérte.

De miért ilyen későn, és miért csak ez az egy ügy került nyilvánosságra?

Mindez a professzionális táncvilág jellegével is szorosan összefügg. A táncban minden más művészeti ágnál nagyobb a versenyhelyzet, nagyon szűkösek a lehetőségek, hiszen csak kevesekből válhat szólista, a tánckar tagjai pedig aránytalanul alulfizetettek. Ezt tetézi, hogy a táncos karrier rendkívül rövid, a jelenlegi gyakorlat szerint maximum 40 éves korig tart az aktív pályájuk. Így tehát

a táncosok ki vannak szolgáltatva azoknak a rendezőknek, koreográfusoknak, akik pozícióba helyezhetik őket.

Martins helyzete azért is speciális, mert ő a The New York City Ballet alapítótagjaként egyenesen a neoklasszikus balett atyjától, a nőkkel szembeni "határozott fellépéséről" is híres George Balanchine-től vette át a vezetést, akitől a tekintélyt és a hatalmat is örökölte. Egyébként nem ez az első eset, hogy egy táncos kitálal az őket érintő kiszolgáltatott helyzetről. Anastasia Volochkova 2013-ban arról beszélt, hogy a Bolsojt az igazgató „egy hatalmas bordélyházzá változtatta”, ahol a balerinák igazgatói ráhatására kénytelenek voltak szexuális szolgáltatást nyújtani a színház vagyonos támogatóinak. Akkor azonban koholt vádaknak vélték szavait, hiszen közvetlenül azután szólalt meg, hogy túlsúlyára hivatkozva elbocsátották az együttestől. A táncosok egyébként nem különösebben voltak meglepődve a Peter Martins-ügyön; a Dance Magazin idézi a táncosok Facebook-kommentjeit és tweetjeit, amelyek a legtöbb esetben arról szólnak, hogy aki klasszikus balettal foglalkozik, az pályája során előbb-utóbb találkozik olyan helyzettel, amikor a balettmester visszaél helyzetével. A fizikális érintkezés az instruálás során elkerülhetetlen - ez könnyen fordulhat át tapogatásba, és gyakran jár együtt verbális agresszióval. A legtöbb kommentelő sejteti, hogy amit pályája során tapasztalt, az messze meghaladja a Peter Martinsról kiderült részletek súlyosságát. 

Egy balerina szerint a Bolsoj egy „hatalmas bordélyház”

Kapcsolódó

Egy balerina szerint a Bolsoj egy „hatalmas bordélyház”

Miközben a Weinstein-ügy világméretűvé nőtt, újra reflektorfénybe került Anastasia Volochkova, a Bolsoj korábbi prímabalerinájának története, aki kitálalt a Moszkvai Nagyszínház belső titkairól.

(forrás: Dance Magazin, The Washington Post)

A témával kapcsolatban ajánljuk Simon-Hatala Boglárka gyógytornász, egészségtudománnyal foglalkozó kutató tudományos igényű tanulmányát, ami a Színház folyóirat decemberi lapszámában jelent meg.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Vizuál

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Az internetre költözik a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivál

Online rendezik meg a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivált. Az Orkesztika Alapítvány a fesztivál produkcióit YouTube-csatornáján közvetíti január 19. és 22. között esténként 7 órától, Facebook-oldalukon táncfilmeket vetítenek. 
Tánc videó

Seress Rezső Szomorú vasárnapjának remix változatára táncol Mihail Barisnyikov

Az orosz születésű világhírű amerikai balett-táncos egy amerikai street dance sztárral, Lil Buckkal készített közös klipet még 2015-ben, egy divatmárka kampányához.
Tánc gyász

Elhunyt Deák Gyula Levente, a Háromszék Táncegyüttes igazgatója

Súlyos betegség következtében szerdán elhunyt Deák Gyula Levente, a Háromszék Táncegyüttes igazgatója – adta hírül közösségi oldalán a társulat.
Tánc hír

Ünnepi előadással tiszteleg Novák Tata előtt a Vígszínház

2021-ben ünnepelte 90. születésnapját Novák Ferenc Tata, melyet barátok, egykori és mai táncosai kezdeményezésére január 25-én, egy gála keretében ünnepel meg a Vígszínház.
Tánc interjú

„Döbbenetesen nagy munka zajlik a balettben” – Beszélgetés Déri Andrással

Milyen karrierutat jár be egy balettkarmester? Van-e kedvenc balettje? Déri Andrást a véletlenek sorozata terelte erre a különleges pályára, és idén éppoly izgalommal és várakozással tekint A diótörő-szezon elé, mint húsz évvel ezelőtt.