Tánc

A táncvilágot is utolérte a zaklatási botrányhullám

2017.12.11. 16:45
Ajánlom
Miközben a kultúra szinte összes területén „hullanak a fejek” a Weinstein-botrány és a #meetoo kampány eredményeképpen, addig pont a táncvilágban volt eddig csönd, éppen ott, ahol a testi interakció mindennapos. Hogy miért? Talán pont ezért.
Peter Martins 2009-ben

Peter Martins 2009-ben (Fotó/Forrás: David Shankbone / Wikipedia)

Múlt hétfőn, december 4-én a The New York Times napvilágra hozta a hírt, miszerint a táncvilág egyik legfontosabb alakja, Peter Martins, a The New York City Ballet művészeti vezetője, a School of American Ballet 71 éves mestere ellen névtelen levél íródott. Ebben szexuális zaklatással, fizikai agresszióval vádolják őt. A két intézmény összefogva bízott meg egy hasonló esetekkel foglalkozó ügyvédi irodát az ügy kivizsgálására.

Az eljárás idejére Peter Martins ideiglenes felfüggesztését kérte állásából, amit a City Balett igazgatótanácsa elfogadott.

Időközben valaki „előbújt” a névtelenségből: a társulat korábbi táncosa, Kelly Cass Boal, a Pacific Northwest Ballet művészeti vezetőjének, Peter Boalnak a felesége osztotta meg Peter Martinssal kapcsolatos történetét. Eszerint az igazgató egy intenzív próbaidőszak után megragadta vállát és a folyosón ordítozott vele: „Te kurva, miért nem hallod meg, amit mondok neked? Meg kell törnöm a lelkedet!” - idézte fel szavait az egykori balerina. „Fojtogatott, ordítozott velem, majd elhúzott” - mondta a körülményekről. Az eset valóságtartalmát Peter Boal és több forrás is megerősítette.

Ez talán még nem minősül szexuális zaklatásnak, viszont a The Washington Post azóta több névtelen bejelentésről is hírt adott, melyek arról számoltak be, hogy Peter Martins többször aludt együtt balerinákkal, és kérte őket szexuális szolgáltatásra szereplehetőségekért cserében. Egy korábbi táncos például azt mondta,

megkérdezte Peter Martinst, hogy mit kell tennie, hogy szólótáncossá válhasson, amire az volt a javaslata, hogy feküdjön le vele.

Peter Marins egyébként nem először keveredik bántalmazás gyanújába: 1992-ben fizikailag bántalmazta korábbi feleségét, Darci Kistlert, Gelsey Kirkland 1986-os monográfiájában pedig arról írt, hogy Peter Martins le-föl rángatta Heather Watts táncosnőt a lépcsőn, aki ez idő tájt szerelmi kapcsolatban volt vele. Martins természetesen tagadta a vádakat: „alaptalanul vádolnak engem azokkal szeretett intézményekkel kapcsolatban, amiknek 47 évet szenteltem az életemből”. Ennek ellenére munkaviszonya ideiglenes felfüggesztését kérte.

De miért ilyen későn, és miért csak ez az egy ügy került nyilvánosságra?

Mindez a professzionális táncvilág jellegével is szorosan összefügg. A táncban minden más művészeti ágnál nagyobb a versenyhelyzet, nagyon szűkösek a lehetőségek, hiszen csak kevesekből válhat szólista, a tánckar tagjai pedig aránytalanul alulfizetettek. Ezt tetézi, hogy a táncos karrier rendkívül rövid, a jelenlegi gyakorlat szerint maximum 40 éves korig tart az aktív pályájuk. Így tehát

a táncosok ki vannak szolgáltatva azoknak a rendezőknek, koreográfusoknak, akik pozícióba helyezhetik őket.

Martins helyzete azért is speciális, mert ő a The New York City Ballet alapítótagjaként egyenesen a neoklasszikus balett atyjától, a nőkkel szembeni "határozott fellépéséről" is híres George Balanchine-től vette át a vezetést, akitől a tekintélyt és a hatalmat is örökölte. Egyébként nem ez az első eset, hogy egy táncos kitálal az őket érintő kiszolgáltatott helyzetről. Anastasia Volochkova 2013-ban arról beszélt, hogy a Bolsojt az igazgató „egy hatalmas bordélyházzá változtatta”, ahol a balerinák igazgatói ráhatására kénytelenek voltak szexuális szolgáltatást nyújtani a színház vagyonos támogatóinak. Akkor azonban koholt vádaknak vélték szavait, hiszen közvetlenül azután szólalt meg, hogy túlsúlyára hivatkozva elbocsátották az együttestől. A táncosok egyébként nem különösebben voltak meglepődve a Peter Martins-ügyön; a Dance Magazin idézi a táncosok Facebook-kommentjeit és tweetjeit, amelyek a legtöbb esetben arról szólnak, hogy aki klasszikus balettal foglalkozik, az pályája során előbb-utóbb találkozik olyan helyzettel, amikor a balettmester visszaél helyzetével. A fizikális érintkezés az instruálás során elkerülhetetlen - ez könnyen fordulhat át tapogatásba, és gyakran jár együtt verbális agresszióval. A legtöbb kommentelő sejteti, hogy amit pályája során tapasztalt, az messze meghaladja a Peter Martinsról kiderült részletek súlyosságát. 

Egy balerina szerint a Bolsoj egy „hatalmas bordélyház”

Kapcsolódó

Egy balerina szerint a Bolsoj egy „hatalmas bordélyház”

Miközben a Weinstein-ügy világméretűvé nőtt, újra reflektorfénybe került Anastasia Volochkova, a Bolsoj korábbi prímabalerinájának története, aki kitálalt a Moszkvai Nagyszínház belső titkairól.

(forrás: Dance Magazin, The Washington Post)

A témával kapcsolatban ajánljuk Simon-Hatala Boglárka gyógytornász, egészségtudománnyal foglalkozó kutató tudományos igényű tanulmányát, ami a Színház folyóirat decemberi lapszámában jelent meg.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

Bakony Alexa személyes, őszinte és rendkívül érzékeny dokumentumfilmje a család megtartó erejéről mesél. Középpontjában a 16 éves transznemű Tobi és támogató édesanyja, Éva kapcsolata áll, de a történet messze túlfeszíti a ráhúzott LMBTQ-perspektívát. Lebilincselő felnövéstörténetet látunk.
Könyv

Nem a kutya a hibás - Esterházy Miklós és Kovács Dóra a Lírástudók vendégei

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Esterházy Miklós és Kovács Dóra, akik Az új kutyád című kötetükről mesélnek.
Klasszikus

„Minél kevesebb szó hangzik el egy próbán, az annál eredményesebb”

Két fiatal zongoraművész, Balog Alexandra és Berecz Mihály lép fel a dörgicsei Landhausban, a Klassz a pARTon fesztiválon. A július 22-i koncert előtt arról kérdeztük őket, milyen együtt játszani, számít-e, hogy egy generációból valók, a közös iskola, és van-e missziója a klasszikus zenének.
Könyv

71 éves korában elhunyt Kántor Péter

A József Attila- és Magyarország Babérkoszorúja-díjjal kitüntetett költő, műfordító halálhírét a Magvető kiadó közölte.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc hír

Új korszakot nyit a cirkuszművészetben a Recirquel

Az Európai Cirkuszművészeti Szövetség (ECA) elsőként választott tagjai közé olyan társulatot, amely nem a konvencionális cirkuszi műfajt képviseli. A Recirquel Társulat felvételével a szervezet a tradicionális és kortárs cirkuszi irányzatok közötti együttműködést szeretné erősíteni.
Tánc ajánló

Véletlenszerű találkozások a tranzit világában

TRANZIT TRIP címmel július 21-én mutatja be a TranzDanz legújabb, a magyar néptáncból ihletet merítő kortárs táncelőadását a TRIP WebSzínházában.