Tánc

A táncvilágot is utolérte a zaklatási botrányhullám

2017.12.11. 16:45
Ajánlom
Miközben a kultúra szinte összes területén „hullanak a fejek” a Weinstein-botrány és a #meetoo kampány eredményeképpen, addig pont a táncvilágban volt eddig csönd, éppen ott, ahol a testi interakció mindennapos. Hogy miért? Talán pont ezért.
Peter Martins 2009-ben

Peter Martins 2009-ben (Fotó/Forrás: David Shankbone / Wikipedia)

Múlt hétfőn, december 4-én a The New York Times napvilágra hozta a hírt, miszerint a táncvilág egyik legfontosabb alakja, Peter Martins, a The New York City Ballet művészeti vezetője, a School of American Ballet 71 éves mestere ellen névtelen levél íródott. Ebben szexuális zaklatással, fizikai agresszióval vádolják őt. A két intézmény összefogva bízott meg egy hasonló esetekkel foglalkozó ügyvédi irodát az ügy kivizsgálására.

Az eljárás idejére Peter Martins ideiglenes felfüggesztését kérte állásából, amit a City Balett igazgatótanácsa elfogadott.

Időközben valaki „előbújt” a névtelenségből: a társulat korábbi táncosa, Kelly Cass Boal, a Pacific Northwest Ballet művészeti vezetőjének, Peter Boalnak a felesége osztotta meg Peter Martinssal kapcsolatos történetét. Eszerint az igazgató egy intenzív próbaidőszak után megragadta vállát és a folyosón ordítozott vele: „Te kurva, miért nem hallod meg, amit mondok neked? Meg kell törnöm a lelkedet!” - idézte fel szavait az egykori balerina. „Fojtogatott, ordítozott velem, majd elhúzott” - mondta a körülményekről. Az eset valóságtartalmát Peter Boal és több forrás is megerősítette.

Ez talán még nem minősül szexuális zaklatásnak, viszont a The Washington Post azóta több névtelen bejelentésről is hírt adott, melyek arról számoltak be, hogy Peter Martins többször aludt együtt balerinákkal, és kérte őket szexuális szolgáltatásra szereplehetőségekért cserében. Egy korábbi táncos például azt mondta,

megkérdezte Peter Martinst, hogy mit kell tennie, hogy szólótáncossá válhasson, amire az volt a javaslata, hogy feküdjön le vele.

Peter Marins egyébként nem először keveredik bántalmazás gyanújába: 1992-ben fizikailag bántalmazta korábbi feleségét, Darci Kistlert, Gelsey Kirkland 1986-os monográfiájában pedig arról írt, hogy Peter Martins le-föl rángatta Heather Watts táncosnőt a lépcsőn, aki ez idő tájt szerelmi kapcsolatban volt vele. Martins természetesen tagadta a vádakat: „alaptalanul vádolnak engem azokkal szeretett intézményekkel kapcsolatban, amiknek 47 évet szenteltem az életemből”. Ennek ellenére munkaviszonya ideiglenes felfüggesztését kérte.

De miért ilyen későn, és miért csak ez az egy ügy került nyilvánosságra?

Mindez a professzionális táncvilág jellegével is szorosan összefügg. A táncban minden más művészeti ágnál nagyobb a versenyhelyzet, nagyon szűkösek a lehetőségek, hiszen csak kevesekből válhat szólista, a tánckar tagjai pedig aránytalanul alulfizetettek. Ezt tetézi, hogy a táncos karrier rendkívül rövid, a jelenlegi gyakorlat szerint maximum 40 éves korig tart az aktív pályájuk. Így tehát

a táncosok ki vannak szolgáltatva azoknak a rendezőknek, koreográfusoknak, akik pozícióba helyezhetik őket.

Martins helyzete azért is speciális, mert ő a The New York City Ballet alapítótagjaként egyenesen a neoklasszikus balett atyjától, a nőkkel szembeni "határozott fellépéséről" is híres George Balanchine-től vette át a vezetést, akitől a tekintélyt és a hatalmat is örökölte. Egyébként nem ez az első eset, hogy egy táncos kitálal az őket érintő kiszolgáltatott helyzetről. Anastasia Volochkova 2013-ban arról beszélt, hogy a Bolsojt az igazgató „egy hatalmas bordélyházzá változtatta”, ahol a balerinák igazgatói ráhatására kénytelenek voltak szexuális szolgáltatást nyújtani a színház vagyonos támogatóinak. Akkor azonban koholt vádaknak vélték szavait, hiszen közvetlenül azután szólalt meg, hogy túlsúlyára hivatkozva elbocsátották az együttestől. A táncosok egyébként nem különösebben voltak meglepődve a Peter Martins-ügyön; a Dance Magazin idézi a táncosok Facebook-kommentjeit és tweetjeit, amelyek a legtöbb esetben arról szólnak, hogy aki klasszikus balettal foglalkozik, az pályája során előbb-utóbb találkozik olyan helyzettel, amikor a balettmester visszaél helyzetével. A fizikális érintkezés az instruálás során elkerülhetetlen - ez könnyen fordulhat át tapogatásba, és gyakran jár együtt verbális agresszióval. A legtöbb kommentelő sejteti, hogy amit pályája során tapasztalt, az messze meghaladja a Peter Martinsról kiderült részletek súlyosságát. 

Egy balerina szerint a Bolsoj egy „hatalmas bordélyház”

Kapcsolódó

Egy balerina szerint a Bolsoj egy „hatalmas bordélyház”

Miközben a Weinstein-ügy világméretűvé nőtt, újra reflektorfénybe került Anastasia Volochkova, a Bolsoj korábbi prímabalerinájának története, aki kitálalt a Moszkvai Nagyszínház belső titkairól.

(forrás: Dance Magazin, The Washington Post)

A témával kapcsolatban ajánljuk Simon-Hatala Boglárka gyógytornász, egészségtudománnyal foglalkozó kutató tudományos igényű tanulmányát, ami a Színház folyóirat decemberi lapszámában jelent meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Klasszikus

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.
Tánc magazin

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Tánc hír

Magyarok is csatlakoztak a #BoysDanceToo kampányhoz

A Táncművészet Magazin felhívására több magyar táncegyüttes és táncos is csatlakozott fotóval a két hete indult internetes mozgalomhoz, ami a férfi táncosok társadalmi elfogadottságát igyekszik növelni.
Tánc hír

Több mint háromszáz táncos állt egyszerre spiccen

Megdőlt a „legtöbb egyidejűleg spiccen álló táncos” világrekordja. Szeptember 10-én még a reggeli kávé előtt sikerült történelmet írniuk a balettosoknak.
Tánc ajánló

70 éves a Honvéd Férfikar és a Nemzeti Táncegyüttes

Egész estés gálaműsorral ünnepli fennállásának 70. évfordulóját a Honvéd Együttes két művészeti kara, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes és zenekara, valamint a Honvéd Férfikar szeptember 29-én az Erkel Színházban.