Tánc

A táncvilágot is utolérte a zaklatási botrányhullám

2017.12.11. 16:45
Ajánlom
Miközben a kultúra szinte összes területén „hullanak a fejek” a Weinstein-botrány és a #meetoo kampány eredményeképpen, addig pont a táncvilágban volt eddig csönd, éppen ott, ahol a testi interakció mindennapos. Hogy miért? Talán pont ezért.
Peter Martins 2009-ben

Peter Martins 2009-ben (Fotó/Forrás: David Shankbone / Wikipedia)

Múlt hétfőn, december 4-én a The New York Times napvilágra hozta a hírt, miszerint a táncvilág egyik legfontosabb alakja, Peter Martins, a The New York City Ballet művészeti vezetője, a School of American Ballet 71 éves mestere ellen névtelen levél íródott. Ebben szexuális zaklatással, fizikai agresszióval vádolják őt. A két intézmény összefogva bízott meg egy hasonló esetekkel foglalkozó ügyvédi irodát az ügy kivizsgálására.

Az eljárás idejére Peter Martins ideiglenes felfüggesztését kérte állásából, amit a City Balett igazgatótanácsa elfogadott.

Időközben valaki „előbújt” a névtelenségből: a társulat korábbi táncosa, Kelly Cass Boal, a Pacific Northwest Ballet művészeti vezetőjének, Peter Boalnak a felesége osztotta meg Peter Martinssal kapcsolatos történetét. Eszerint az igazgató egy intenzív próbaidőszak után megragadta vállát és a folyosón ordítozott vele: „Te kurva, miért nem hallod meg, amit mondok neked? Meg kell törnöm a lelkedet!” - idézte fel szavait az egykori balerina. „Fojtogatott, ordítozott velem, majd elhúzott” - mondta a körülményekről. Az eset valóságtartalmát Peter Boal és több forrás is megerősítette.

Ez talán még nem minősül szexuális zaklatásnak, viszont a The Washington Post azóta több névtelen bejelentésről is hírt adott, melyek arról számoltak be, hogy Peter Martins többször aludt együtt balerinákkal, és kérte őket szexuális szolgáltatásra szereplehetőségekért cserében. Egy korábbi táncos például azt mondta,

megkérdezte Peter Martinst, hogy mit kell tennie, hogy szólótáncossá válhasson, amire az volt a javaslata, hogy feküdjön le vele.

Peter Marins egyébként nem először keveredik bántalmazás gyanújába: 1992-ben fizikailag bántalmazta korábbi feleségét, Darci Kistlert, Gelsey Kirkland 1986-os monográfiájában pedig arról írt, hogy Peter Martins le-föl rángatta Heather Watts táncosnőt a lépcsőn, aki ez idő tájt szerelmi kapcsolatban volt vele. Martins természetesen tagadta a vádakat: „alaptalanul vádolnak engem azokkal szeretett intézményekkel kapcsolatban, amiknek 47 évet szenteltem az életemből”. Ennek ellenére munkaviszonya ideiglenes felfüggesztését kérte.

De miért ilyen későn, és miért csak ez az egy ügy került nyilvánosságra?

Mindez a professzionális táncvilág jellegével is szorosan összefügg. A táncban minden más művészeti ágnál nagyobb a versenyhelyzet, nagyon szűkösek a lehetőségek, hiszen csak kevesekből válhat szólista, a tánckar tagjai pedig aránytalanul alulfizetettek. Ezt tetézi, hogy a táncos karrier rendkívül rövid, a jelenlegi gyakorlat szerint maximum 40 éves korig tart az aktív pályájuk. Így tehát

a táncosok ki vannak szolgáltatva azoknak a rendezőknek, koreográfusoknak, akik pozícióba helyezhetik őket.

Martins helyzete azért is speciális, mert ő a The New York City Ballet alapítótagjaként egyenesen a neoklasszikus balett atyjától, a nőkkel szembeni "határozott fellépéséről" is híres George Balanchine-től vette át a vezetést, akitől a tekintélyt és a hatalmat is örökölte. Egyébként nem ez az első eset, hogy egy táncos kitálal az őket érintő kiszolgáltatott helyzetről. Anastasia Volochkova 2013-ban arról beszélt, hogy a Bolsojt az igazgató „egy hatalmas bordélyházzá változtatta”, ahol a balerinák igazgatói ráhatására kénytelenek voltak szexuális szolgáltatást nyújtani a színház vagyonos támogatóinak. Akkor azonban koholt vádaknak vélték szavait, hiszen közvetlenül azután szólalt meg, hogy túlsúlyára hivatkozva elbocsátották az együttestől. A táncosok egyébként nem különösebben voltak meglepődve a Peter Martins-ügyön; a Dance Magazin idézi a táncosok Facebook-kommentjeit és tweetjeit, amelyek a legtöbb esetben arról szólnak, hogy aki klasszikus balettal foglalkozik, az pályája során előbb-utóbb találkozik olyan helyzettel, amikor a balettmester visszaél helyzetével. A fizikális érintkezés az instruálás során elkerülhetetlen - ez könnyen fordulhat át tapogatásba, és gyakran jár együtt verbális agresszióval. A legtöbb kommentelő sejteti, hogy amit pályája során tapasztalt, az messze meghaladja a Peter Martinsról kiderült részletek súlyosságát. 

Egy balerina szerint a Bolsoj egy „hatalmas bordélyház”

Kapcsolódó

Egy balerina szerint a Bolsoj egy „hatalmas bordélyház”

Miközben a Weinstein-ügy világméretűvé nőtt, újra reflektorfénybe került Anastasia Volochkova, a Bolsoj korábbi prímabalerinájának története, aki kitálalt a Moszkvai Nagyszínház belső titkairól.

(forrás: Dance Magazin, The Washington Post)

A témával kapcsolatban ajánljuk Simon-Hatala Boglárka gyógytornász, egészségtudománnyal foglalkozó kutató tudományos igényű tanulmányát, ami a Színház folyóirat decemberi lapszámában jelent meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Jazz/World

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Tánc

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"A tánc segít eggyé olvadnunk a természettel" – Interjú a TAO Dance Theater vezetőjével

Igazi kuriózum lesz májusban a Nemzeti Táncszínházba látogató TAO Dance Theater, akik ezúttal a világhírű Numerical Series (Számsorok) című alkotásukból az 5 & 9 számú koreográfiákat mutatják be a magyar közönségnek. Az előadás kapcsán Tao Ye-t kérdeztük.
Tánc ajánló

Táncra fordítja le Bartók kórusműveit a Duna Művészegyüttes

Az Elmúlt időkből – Bartók & Folk című előadásban április 25-én a Szent Efrém férfikarral közösen mozdítják meg Bartók műveit.
Tánc ajánló

A láthatatlant teszi láthatóvá a Közép-Európa Táncszínház

Hámor József koreográfiájának címszereplője ezúttal az embereket összekötő, láthatatlan, finom és szakadékony szál, amit sejtelmes sziruppal, vagy félelmes szakralitással szokás szervírozni. Az április 30-án látható darab ezzel szemben könnyeden közelít a súlyossághoz.
Tánc hír

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.
Tánc hír

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.