Tánc

A test súlya

2009.09.10. 01:59
Ajánlom
Az Akram Khan Company és a National Ballet of China közös produkciója, a Bahok szeptember 16-án és 17-én látható a Trafóban. A koreográfussal, Akram Khannal a darabról beszélgettünk. Interjú

 

Akram Khan felveszi a telefont. Fura egy helyzet, amiben az angol 'interview' összetétel második fele ebben az esetben érvényét veszti: beszélget két idegen, akik nem látják egymást. A gesztus, a mozdulat, a testnyelv láthatatlan, csak az, ahogyan beszél, a hangja, a beszéd ritmusa, az intonáció segít abban, hogy értsem, pontosan mire is gondol. Teljes, nyomdakész mondatokban fogalmazza meg minden válaszát. És ebben semmi meglepő nincs: a Bahok premierje 2008. január 25-én volt.

Hogy mi teszi érdekessé a darabot? Ez Akram Khan első együttműködése a Kínai Nemzeti Balettel (NBC) - nem is terveznek egyelőre többet -, a darabot az ő társulatától, az Akram Khan Companytól (AKC) rendelték meg, a közös munka az ő ötlete volt. Ez az első olyan produkció, amelyben csak koreográfusként dolgozott, táncosként nem lépett színpadra; a közreműködők háttere meglehetősen változatos: nemcsak a szakmai szempontokat figyelembe véve eltérő a hátterük - ki a kortárs tánc, ki a klasszikus balett felől érkezett -, de ahányan vannak a színpadon, szinte annyiféle nemzetiségűek.

A Bahok története 2007 nyarán kezdődött egy előkészítő periódussal, a tényleges próbák néhány hónappal később, novemberben indultak. "Ebben a darabban arra a kérdésre kerestem a választ, mit jelent az otthon fogalma a különböző nemzetiségű, kultúrájú, képzettségű embereknek, akiknek, ha úgy tetszik, még a génjeik is különböznek" - magyarázza Khan. A Bahok egy kihalt, kísértetek járta váróteremben játszódik. Miért pont ezt a helyszínt választotta? "Sajnos, az időm nagy részét várakozással töltöm, reptéri tranzitokban, egyik országból a másikba utazva, és ebben a holtidőben mindig figyelem az embereket." Amint ezt mondja, nem hallatszik túl feldobottnak, inkább szomorú a hangja. A hosszútávutazó magányossága szólna belőle?

"Figyeltem, hogyan néznek, ülnek, állnak, gondolkodnak az emberek, hogyan keresik a kapcsolatot és próbálják elkerülni a kapcsolatfelvételt egyidőben. A darab tulajdonképpen véletlenül jött létre, és a munka számomra arról szólt, hogy különböző hátterű embereket ismerjek meg. Pályám során először a kathakkal foglalkoztam, aztán az egyetemen a kortárs táncot tanultam, a testem pedig ettől teljesen megzavarodott. Izgalmas volt, amikor a táncosaimat megismertem, amikor elkezdtünk dolgozni. Az első másfél hétben csak beszélgettünk, egymás élményeit hallgattuk. Nagyon fontos volt a számomra az, hogy ők legyenek a darab szerzői, hogy abból szülessen meg a történet, amit ők éltek meg."

Érdekel Khan célja, az, hogy a közreműködők tapasztalatait, élményeit, kultúráját, azaz a különbözőséget eggyé, egységessé akarta-e gyúrni, vagy épp ellenkezőleg: nagyon erősen megpróbálta elkerülni a homogénné olvasztást. "Foglalkoztunk kínai néptáncokkal, dél-indiai harcművészetekkel, kortárs tánccal és természetesen a kathakkal is" - idézi fel a munkamenetet, azaz egy stílus szigorú szabályrendszerét kombinálták egy másik stílus hasonlóan szigorú szabályrendszerével, s ezáltal egy teljesen új mozgásnyelv jött létre. Nem vagyok sem gyakorló koreográfus, sem táncos, de azt gondolom, egészen más megközelítést igényel az a darab, amiben kizárólag koreográfus valaki, különösen akkor, ha eddig saját munkáiban mindig közreműködött. Kiderül, jól gondolom. "Vezető voltam ebben a helyzetben: azt osztottam meg velük, amit ők nem láthattak. Vissza kellett fognom magam, hogy ne kezdjek el táncolni, ne mutassam meg a táncosoknak a mozdulatokat. Nem adtam irányokat, mindössze azt raktam össze, amit ők hoztak a próbaterembe. Fontos volt az is, hogy ne lépjek be a térbe. Csak ültem egy széken, és instruáltam a táncosokat." Nehéz lehetett és frusztráló. (Megerősíti azt, amit laikusként gondolo.)

Pontosan olyan, mint a nemrég véget ért négy hónapos szabadsága. Amikor arról kérdezem, hogyan töltötte a pihenést, azt várom, hogy utazásairól anekdotázzon, olvasmányélményeit mesélje, családi történetekkel jöjjön elő, ezzel szemben ismét a "frusztráló" szót használja az elmúlt időszak jellemzésére. Akram Khan kilenc éve nem volt egy hétnél hosszabb időre szabadságon. "Nehéz volt, és egyáltalán nem szerettem szabadságon lenni. Az agyam folyamatosan járt, a testem működése viszont leállt. De ez direkt történt, én állítottam le. Elkezdtem hízni, a kilók kúsztak felfelé, most viszont fogyókúrázom - azonban mindkét folyamat céllal zajlott, egy kutatómunka részeként, a testem megismerését célozva." Khan duett-triógiája után, amelyben partnerei Sidi Larbi Cherkaoui, Sylvie Guillem és Juliette Binoche voltak, jelenleg egy szólódarabra készül. Saját teste jelenti neki az origót, azt a biztos pontot, amit újra és újra felfedezhet, és amihez újra és újra visszatérhet. Az ő teste, az ő vára. Az otthona.

Bahok - szeptember 16., 17. 20:00 - Trafó

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc lapszemle

Szergej Polunyin megmagyarázta Instagram-posztjait

Sokak szerint az ukrán származású balettsztár egész eddigi karrierjét aláásta az Instagramra posztolt üzeneteivel. Most a német újságíró, Tanit Koch szembesítette őt kijelentéseivel.
Tánc ajánló

A világ táncai 1 előadásban

Japán taiko ritmusok, vad afro táncok, a velencei karnevál hangulata, egy tradicionális zsidó esküvői ceremónia, spanyol flamenco, ír sztepptánc, görög szirtaki és mulatós cigánytánc - mindez egyetlen előadásban a magyar táncélet egyik legkarakteresebb együttesétől, a Varidance-től.
Tánc hír

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Tánc tranzdanz

Krasznahorkai inspirálta fekete-fehér táncképeket fest a TranzDanz

Kovács Gerzson Péter a TranzDanz társulattal január 17-én mutatja be Noir című, legújabb előadását a MU Színházban. A Krasznahorkai világát idéző előadás kapcsán Gyepesi Flóra beszélgetett a társulatvezetővel.
Tánc hír

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.