Tánc

A továbblépés útján

2010.02.21. 19:01
Ajánlom
Február elején második alkalommal rendezték meg a Várszínházban a Táncművészeti Iskolák Találkozóját, melyen az Edu-Art is jelen volt.

- Sikeresnek ítélte az idei kétnapos eseményt?

- Igen. Iskolák, szervezők együtt keressük a legmegfelelőbb formákat. Mikor rendezzük, kiknek? Hogyan jussunk el még több információéhes fiatalhoz? Milyen hosszúak legyenek a művek, a szöveges ismertetők? Lehetne persze több kapcsolat a tánciskolák diákjai közt, hogy találkozó is legyen a Találkozó. Szemünk előtt épül már egy új nemes hagyomány.

- Hol helyezné el a Budapest Tánciskolát a - Várszínházban is felsorakozó - magyar táncoktatási palettán?

- Az a jó, hogy minden iskolának saját arculata van. Mindegyiknek más! Minden iskolában vannak kiemelkedő tehetségek, és egyik iskola sem rontja el őket. Diák és mester mindenütt komolyan veszi - hisz abban -, amit csinál! Mindegyik iskola keresi a továbblépés, a megújulás útját. A világ szemében kudarcaink, sikereink - közösek. Ezen a palettán ránk az a jellemző, hogy mi teljes mértékben elköteleztük magunkat az újítás, a tradíciók szilárd bázisán álló kortárstánc mellett.

- A Jeunesses Musicales Hungary 2009 végén indította el az Edu-Art névre keresztelt magyarországi művészetoktatási intézmény-adatbázist, ami a társművészetek közötti határokat figyelmen kívül hagyva, egységesként próbálja bemutatni (és kereshetővé tenni) az itthoni művészetoktatást. Működőképesnek tartja az „összművészeti" szemléletmódot az oktatásban?

- Az biztos, hogy a mai művészeti diszciplínák, a műfajok határvonalai elavultak. Az utóbbi 30000? 5000? év művészetének egén átfutó felhő az utóbbi néhány száz év, amelyben a társművészetek elszakadtak egymástól. Szerencsére mi épp abban a korban élhetünk, amelyben a külön-külön magas szinten kifinomult művészetek ismét találkoznak, megtermékenyítik egymást. 

- Hogyan javítana a művészetoktatási intézmények és az érdeklődők, potenciális hallgatók közötti kommunikáción?

- Közös alkotásokkal. Mi legtöbbet a MOME textilszakos tervezőivel dolgozunk együtt, de volt közös projektünk a Képzőművészeti Egyetem díszlettervezőivel, fiatal Zeneakadémistákkal, de még sokkal több ilyen együttműködésre lenne szükség. Zenészek, ruhatervezők, VJ-k, artisták, fényfestők, performerek... Egyre több a beszéd a táncszínpadon és egyre több a mozgás a színházban. Gyakran táncolunk múzeumokban, gyakran animálunk táncunkkal tereket, helyzeteket. Persze legjobb, ha az ilyen együttműködéseket nem az iskolák, hanem a diákok kezdeményezik, az iskolák csak támogatják. Nálunk szerencsére erre is sok a példa. 

- A Fidelio.hu olvasói tudhatják, hogy a zenei szakképzés és felsőoktatás helyzete korántsem mondható ideálisnak. Mi a helyzet a táncművészet terén?

- Mi, akik nyakig benne vagyunk, csak keressük a kibontakozás útját. Az biztos, hogy a művészeti oktatásnak is árt a túlszabályozás, ha a tartalmiak helyett formai kritériumok kerülnek előtérbe. A törvényalkotók célja a minőség védelme, de az eredmény - a táncművészeti képzésben legalábbis biztosan - a pedagógusok kontraszelekciója. Karizmatikus nagy művészek, nagyhatású mester-egyéniségek szorulnak ki az iskolákból, mert nem szereztek a nem létező táncegyetemeken nem létező tánc-doktori iskolákban meg nem szerezhető papírokat. Az iskolavezetők papírkígyókkal küzdenek, ahelyett, hogy sokkal többet foglalkoznának a diákokkal és a tanárokkal. Remélem most is lesz annyi rugalmasság az OKM profi csapatában, hogy néhány szavas jogszabályi változtatásokkal életszerűbbé teszik a jelenlegi szabályzást az alap-, a középfokú és a felsőoktatásban egyaránt. 

- 2005-ben neveléstudományból szerzett doktorátust. Ön szerint milyen viszonyban van ma Magyarországon a pedagógia elmélete és gyakorlata?

- Rossz viszonyban. Az elméleti pedagógia tudósai - amennyire én látom - nehezen találnak kapcsolatot (még?) a gyakorló pedagógusokkal, míg utóbbiak - tapasztalatom szerint, érthető módon, jó esetben - "el vannak foglalva a napi munkájukkal". Kiút szerintem két irányban is mutatkozik: az egyik a "reflektív pedagógia", a másik a "diákok bevonása" a pedagógiai folyamatba. 

Az első azt jelenti, hogy a  szinte kizárólag "zárt ajtó mögött " dolgozó pedagógusnak rengeteg visszajelzésre lenne szüksége. Főleg saját magának kell rengeteget merengeni saját munkája kapcsán, továbbá a tanári közösség harmonikus együttlélegzése adhat hiteles terepet a diákok fejlődésének.

A diákok bevonása nem valamilyen áldemokratikus szépelgés, hiszen a mester-tanítvány  viszony eredendő aszimmetriájának tiszteletben tartása mellett mindkét fél elemi érdeke, hogy rengeteg érzéki információhoz jussanak a másikról. Ez azt jelenti, hogy semmilyen általánosság - "tudomány", "statisztika" - nem segít, csak egyedi esetek vannak.

- Táncművészeti Iskolák Találkozója legközelebb egy év múlva lesz, ám ha jól tudom, a Budapest Tánciskola maga is szervez nyílt napokat. Hol és mikor ismerkedhetnek meg intézményükkel az érdeklődők? 

- A következő épp most csütörtökön, február 25-én lesz. Volt már decemberben és lesz még kettő: március 11-én majd május 6-án. Kicsit bonyolultabb megszervezni, de máskor is be lehet nézni hozzánk. Más oldalról mutatnak minket, de ugyanolyan informatívak fellépéseink is. Remélem tanc.org.hu című honlapunk naprakész, ha nem, telefonon vagy személyesen még jobbak vagyunk. És nem utolsósorban, ma már sok filmünk látható a YouTube-on budapesttanciskola és goliwood kulcsszó alatt. Őszintén mondom: minden érdeklődőt szívesen látunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Klasszikus

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Színház

Elmaradnak a Szegedi Szabadtéri Játékok Dóm téri előadásai

Az idei évre meghirdetett előadásokat jövőre rendezik meg a Dóm téren. Azoktól a nézőktől, akik megtehetik, azt kérik, ne váltsák vissza belépőjüket, ezzel támogatva a fesztivált.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.