Tánc

A továbblépés útján

2010.02.21. 19:01
Ajánlom
Február elején második alkalommal rendezték meg a Várszínházban a Táncművészeti Iskolák Találkozóját, melyen az Edu-Art is jelen volt.

- Sikeresnek ítélte az idei kétnapos eseményt?

- Igen. Iskolák, szervezők együtt keressük a legmegfelelőbb formákat. Mikor rendezzük, kiknek? Hogyan jussunk el még több információéhes fiatalhoz? Milyen hosszúak legyenek a művek, a szöveges ismertetők? Lehetne persze több kapcsolat a tánciskolák diákjai közt, hogy találkozó is legyen a Találkozó. Szemünk előtt épül már egy új nemes hagyomány.

- Hol helyezné el a Budapest Tánciskolát a - Várszínházban is felsorakozó - magyar táncoktatási palettán?

- Az a jó, hogy minden iskolának saját arculata van. Mindegyiknek más! Minden iskolában vannak kiemelkedő tehetségek, és egyik iskola sem rontja el őket. Diák és mester mindenütt komolyan veszi - hisz abban -, amit csinál! Mindegyik iskola keresi a továbblépés, a megújulás útját. A világ szemében kudarcaink, sikereink - közösek. Ezen a palettán ránk az a jellemző, hogy mi teljes mértékben elköteleztük magunkat az újítás, a tradíciók szilárd bázisán álló kortárstánc mellett.

- A Jeunesses Musicales Hungary 2009 végén indította el az Edu-Art névre keresztelt magyarországi művészetoktatási intézmény-adatbázist, ami a társművészetek közötti határokat figyelmen kívül hagyva, egységesként próbálja bemutatni (és kereshetővé tenni) az itthoni művészetoktatást. Működőképesnek tartja az „összművészeti" szemléletmódot az oktatásban?

- Az biztos, hogy a mai művészeti diszciplínák, a műfajok határvonalai elavultak. Az utóbbi 30000? 5000? év művészetének egén átfutó felhő az utóbbi néhány száz év, amelyben a társművészetek elszakadtak egymástól. Szerencsére mi épp abban a korban élhetünk, amelyben a külön-külön magas szinten kifinomult művészetek ismét találkoznak, megtermékenyítik egymást. 

- Hogyan javítana a művészetoktatási intézmények és az érdeklődők, potenciális hallgatók közötti kommunikáción?

- Közös alkotásokkal. Mi legtöbbet a MOME textilszakos tervezőivel dolgozunk együtt, de volt közös projektünk a Képzőművészeti Egyetem díszlettervezőivel, fiatal Zeneakadémistákkal, de még sokkal több ilyen együttműködésre lenne szükség. Zenészek, ruhatervezők, VJ-k, artisták, fényfestők, performerek... Egyre több a beszéd a táncszínpadon és egyre több a mozgás a színházban. Gyakran táncolunk múzeumokban, gyakran animálunk táncunkkal tereket, helyzeteket. Persze legjobb, ha az ilyen együttműködéseket nem az iskolák, hanem a diákok kezdeményezik, az iskolák csak támogatják. Nálunk szerencsére erre is sok a példa. 

- A Fidelio.hu olvasói tudhatják, hogy a zenei szakképzés és felsőoktatás helyzete korántsem mondható ideálisnak. Mi a helyzet a táncművészet terén?

- Mi, akik nyakig benne vagyunk, csak keressük a kibontakozás útját. Az biztos, hogy a művészeti oktatásnak is árt a túlszabályozás, ha a tartalmiak helyett formai kritériumok kerülnek előtérbe. A törvényalkotók célja a minőség védelme, de az eredmény - a táncművészeti képzésben legalábbis biztosan - a pedagógusok kontraszelekciója. Karizmatikus nagy művészek, nagyhatású mester-egyéniségek szorulnak ki az iskolákból, mert nem szereztek a nem létező táncegyetemeken nem létező tánc-doktori iskolákban meg nem szerezhető papírokat. Az iskolavezetők papírkígyókkal küzdenek, ahelyett, hogy sokkal többet foglalkoznának a diákokkal és a tanárokkal. Remélem most is lesz annyi rugalmasság az OKM profi csapatában, hogy néhány szavas jogszabályi változtatásokkal életszerűbbé teszik a jelenlegi szabályzást az alap-, a középfokú és a felsőoktatásban egyaránt. 

- 2005-ben neveléstudományból szerzett doktorátust. Ön szerint milyen viszonyban van ma Magyarországon a pedagógia elmélete és gyakorlata?

- Rossz viszonyban. Az elméleti pedagógia tudósai - amennyire én látom - nehezen találnak kapcsolatot (még?) a gyakorló pedagógusokkal, míg utóbbiak - tapasztalatom szerint, érthető módon, jó esetben - "el vannak foglalva a napi munkájukkal". Kiút szerintem két irányban is mutatkozik: az egyik a "reflektív pedagógia", a másik a "diákok bevonása" a pedagógiai folyamatba. 

Az első azt jelenti, hogy a  szinte kizárólag "zárt ajtó mögött " dolgozó pedagógusnak rengeteg visszajelzésre lenne szüksége. Főleg saját magának kell rengeteget merengeni saját munkája kapcsán, továbbá a tanári közösség harmonikus együttlélegzése adhat hiteles terepet a diákok fejlődésének.

A diákok bevonása nem valamilyen áldemokratikus szépelgés, hiszen a mester-tanítvány  viszony eredendő aszimmetriájának tiszteletben tartása mellett mindkét fél elemi érdeke, hogy rengeteg érzéki információhoz jussanak a másikról. Ez azt jelenti, hogy semmilyen általánosság - "tudomány", "statisztika" - nem segít, csak egyedi esetek vannak.

- Táncművészeti Iskolák Találkozója legközelebb egy év múlva lesz, ám ha jól tudom, a Budapest Tánciskola maga is szervez nyílt napokat. Hol és mikor ismerkedhetnek meg intézményükkel az érdeklődők? 

- A következő épp most csütörtökön, február 25-én lesz. Volt már decemberben és lesz még kettő: március 11-én majd május 6-án. Kicsit bonyolultabb megszervezni, de máskor is be lehet nézni hozzánk. Más oldalról mutatnak minket, de ugyanolyan informatívak fellépéseink is. Remélem tanc.org.hu című honlapunk naprakész, ha nem, telefonon vagy személyesen még jobbak vagyunk. És nem utolsósorban, ma már sok filmünk látható a YouTube-on budapesttanciskola és goliwood kulcsszó alatt. Őszintén mondom: minden érdeklődőt szívesen látunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.