Tánc

A továbblépés útján

2010.02.21. 19:01
Ajánlom
Február elején második alkalommal rendezték meg a Várszínházban a Táncművészeti Iskolák Találkozóját, melyen az Edu-Art is jelen volt.

- Sikeresnek ítélte az idei kétnapos eseményt?

- Igen. Iskolák, szervezők együtt keressük a legmegfelelőbb formákat. Mikor rendezzük, kiknek? Hogyan jussunk el még több információéhes fiatalhoz? Milyen hosszúak legyenek a művek, a szöveges ismertetők? Lehetne persze több kapcsolat a tánciskolák diákjai közt, hogy találkozó is legyen a Találkozó. Szemünk előtt épül már egy új nemes hagyomány.

- Hol helyezné el a Budapest Tánciskolát a - Várszínházban is felsorakozó - magyar táncoktatási palettán?

- Az a jó, hogy minden iskolának saját arculata van. Mindegyiknek más! Minden iskolában vannak kiemelkedő tehetségek, és egyik iskola sem rontja el őket. Diák és mester mindenütt komolyan veszi - hisz abban -, amit csinál! Mindegyik iskola keresi a továbblépés, a megújulás útját. A világ szemében kudarcaink, sikereink - közösek. Ezen a palettán ránk az a jellemző, hogy mi teljes mértékben elköteleztük magunkat az újítás, a tradíciók szilárd bázisán álló kortárstánc mellett.

- A Jeunesses Musicales Hungary 2009 végén indította el az Edu-Art névre keresztelt magyarországi művészetoktatási intézmény-adatbázist, ami a társművészetek közötti határokat figyelmen kívül hagyva, egységesként próbálja bemutatni (és kereshetővé tenni) az itthoni művészetoktatást. Működőképesnek tartja az „összművészeti" szemléletmódot az oktatásban?

- Az biztos, hogy a mai művészeti diszciplínák, a műfajok határvonalai elavultak. Az utóbbi 30000? 5000? év művészetének egén átfutó felhő az utóbbi néhány száz év, amelyben a társművészetek elszakadtak egymástól. Szerencsére mi épp abban a korban élhetünk, amelyben a külön-külön magas szinten kifinomult művészetek ismét találkoznak, megtermékenyítik egymást. 

- Hogyan javítana a művészetoktatási intézmények és az érdeklődők, potenciális hallgatók közötti kommunikáción?

- Közös alkotásokkal. Mi legtöbbet a MOME textilszakos tervezőivel dolgozunk együtt, de volt közös projektünk a Képzőművészeti Egyetem díszlettervezőivel, fiatal Zeneakadémistákkal, de még sokkal több ilyen együttműködésre lenne szükség. Zenészek, ruhatervezők, VJ-k, artisták, fényfestők, performerek... Egyre több a beszéd a táncszínpadon és egyre több a mozgás a színházban. Gyakran táncolunk múzeumokban, gyakran animálunk táncunkkal tereket, helyzeteket. Persze legjobb, ha az ilyen együttműködéseket nem az iskolák, hanem a diákok kezdeményezik, az iskolák csak támogatják. Nálunk szerencsére erre is sok a példa. 

- A Fidelio.hu olvasói tudhatják, hogy a zenei szakképzés és felsőoktatás helyzete korántsem mondható ideálisnak. Mi a helyzet a táncművészet terén?

- Mi, akik nyakig benne vagyunk, csak keressük a kibontakozás útját. Az biztos, hogy a művészeti oktatásnak is árt a túlszabályozás, ha a tartalmiak helyett formai kritériumok kerülnek előtérbe. A törvényalkotók célja a minőség védelme, de az eredmény - a táncművészeti képzésben legalábbis biztosan - a pedagógusok kontraszelekciója. Karizmatikus nagy művészek, nagyhatású mester-egyéniségek szorulnak ki az iskolákból, mert nem szereztek a nem létező táncegyetemeken nem létező tánc-doktori iskolákban meg nem szerezhető papírokat. Az iskolavezetők papírkígyókkal küzdenek, ahelyett, hogy sokkal többet foglalkoznának a diákokkal és a tanárokkal. Remélem most is lesz annyi rugalmasság az OKM profi csapatában, hogy néhány szavas jogszabályi változtatásokkal életszerűbbé teszik a jelenlegi szabályzást az alap-, a középfokú és a felsőoktatásban egyaránt. 

- 2005-ben neveléstudományból szerzett doktorátust. Ön szerint milyen viszonyban van ma Magyarországon a pedagógia elmélete és gyakorlata?

- Rossz viszonyban. Az elméleti pedagógia tudósai - amennyire én látom - nehezen találnak kapcsolatot (még?) a gyakorló pedagógusokkal, míg utóbbiak - tapasztalatom szerint, érthető módon, jó esetben - "el vannak foglalva a napi munkájukkal". Kiút szerintem két irányban is mutatkozik: az egyik a "reflektív pedagógia", a másik a "diákok bevonása" a pedagógiai folyamatba. 

Az első azt jelenti, hogy a  szinte kizárólag "zárt ajtó mögött " dolgozó pedagógusnak rengeteg visszajelzésre lenne szüksége. Főleg saját magának kell rengeteget merengeni saját munkája kapcsán, továbbá a tanári közösség harmonikus együttlélegzése adhat hiteles terepet a diákok fejlődésének.

A diákok bevonása nem valamilyen áldemokratikus szépelgés, hiszen a mester-tanítvány  viszony eredendő aszimmetriájának tiszteletben tartása mellett mindkét fél elemi érdeke, hogy rengeteg érzéki információhoz jussanak a másikról. Ez azt jelenti, hogy semmilyen általánosság - "tudomány", "statisztika" - nem segít, csak egyedi esetek vannak.

- Táncművészeti Iskolák Találkozója legközelebb egy év múlva lesz, ám ha jól tudom, a Budapest Tánciskola maga is szervez nyílt napokat. Hol és mikor ismerkedhetnek meg intézményükkel az érdeklődők? 

- A következő épp most csütörtökön, február 25-én lesz. Volt már decemberben és lesz még kettő: március 11-én majd május 6-án. Kicsit bonyolultabb megszervezni, de máskor is be lehet nézni hozzánk. Más oldalról mutatnak minket, de ugyanolyan informatívak fellépéseink is. Remélem tanc.org.hu című honlapunk naprakész, ha nem, telefonon vagy személyesen még jobbak vagyunk. És nem utolsósorban, ma már sok filmünk látható a YouTube-on budapesttanciskola és goliwood kulcsszó alatt. Őszintén mondom: minden érdeklődőt szívesen látunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.