Tánc

"A tudatalatti, aki nem gondol, csak érez"

2013.10.30. 12:14
Ajánlom
A PSIX Project és a Szkéné Színház november 6-án mutatja be új, összművészeti előadását, amelynek címe: 11 - fabula fatalis. Jantner Emese és Feicht Zoltán táncosok koreográfiája kapcsán beszélgettünk a darab zenei munkatársaival, Szalai Anesszel és Demeter Zoltánnal. INTERJÚ

- Hogyan kezdtetek el az előadás zenéjén dolgozni?

- Demeter Zoltán: Alapvetően ilyen zenét még nem csináltunk. Sőt, táncelőadáshoz sem írtunk még zenét soha. Először is összeültünk az előadás jeleneteit összerakni. Nagyon sokat találkoztunk, beszélgettünk. Fölvázoltunk minden jelenetet pontról pontra: mi miről fog szólni, mi a mentális és a fizikai történés benne. Ekkor születtek címszavak a jelenetekhez, mint például: magány, hiány, találkozás. Később e szavak mentén alakítottuk a zenét.

- Szalai Anesz: Ezeket az instrukciókat szigorúan be kellett tartani, mert közben a táncosok is elkezdtek próbálni. Egymás mellett dolgoztunk. Ha megbeszéltük, hogy valamelyik jelenethez dinamikus zene kell, akkor nem csinálhattunk lassabbat, vagy ha mégis, azt egyeztetni kellett. Így rengeteg verzió után készült el a végleges. A külön-külön is készült zene és koreográfia, de ezeket is hamar összeraktuk, mikor elkezdtük a közös próbákat. Persze volt olyan is, amikor itt, a próbateremben született meg egy szám. Szerencsére mindkét verzió jól működött.

- A dalszövegeket is hasonlóképpen írtátok?

- Sz.A.: Arról nem esett szó, hogy ez szöveges vagy instrumentális zene lesz. Mivel én énekelek a színpadon, ezért gondoltuk, hogy énekhangok lesznek benne, de hogy ez konkrét szövegeket is takar majd, csak később adta magát. Így lett benne végül kis angol, kis spanyol és sok olyan szó, amelyet mi magunk találtunk ki.

- A darabban te játszod a lány belső hangját...

- Sz.A.: Igen, én vagyok a tudatalatti.

- D.Z.: Illetve a traumát elfedő tudatalatti. Ugyanis történt egy trauma a lánnyal, és a tudatalatti elrejti előle, hogy ne sérüljön emiatt. Tudjon normális életet élni. Amikor Anesz megjelenik, akkor a tudatalatti elkezdi a traumát kiengedni. Ahogy Anesz egyre többet és egyre vadabbul szerepel, a trauma elkezd a felszínre kerülni. Ezáltal megváltozik a lány viszonya az ideális férfiképpel, amit ő maga alkotott.

- Sz.A.: A tudatalatti, aki nem gondol, csak érez, szerintem, nem maradhat rejtve tovább. Valahogy a lánynak fel kell nyíljon a szeme, rá kell jönnie, hogy mi okozza azt, ami miatt így érez, vagy miért alkot képzeteket magának. Hát így kerülök én előtérbe.

- D.Z.: Ő elrejtője volt a problémának éveken át, és most egyre jobban engedi a felszínre jönni.

- Molnár Péter, az előadás rendezője említette, hogy itt keveritek helyben a zenét.

- D.Z.: Igen, a zene élő lesz az előadás alatt. Vannak olyan részei a zenének, amelyek előre komponáltak, és akadnak olyanok, amelyek viszont az előadás alatt, reflexióban az előadókkal, táncosokkal vagy Anesszal készülnek. Ez csak részben az egymásra reflektálás miatt van, az előadás alatt ugyanis ők sem mindig ugyanolyan tempóban táncolnak. Ezen kívül néhány ponton meg kell állnia a zenének vagy el kell indulnia, és ezt nem lehet egy előre megírt CD-vel megoldani. Akkor ugyanis az egészet be kell gyakorolni másodpercről másodpercre. Így elvesztené az interaktivitását, ami nagyon fontos.

- Sz.A.: Itt a helyszínen egyébként most csak a sound design munkálatok folynak. Beállítjuk az apró dolgokat, amelyek igazából nem is olyan aprók: hangerők, hangzás, a keverés. Közben otthon készül egy másik felvétel is, ez ugyan nem percről percre ugyanaz, mint ami az előadás alatt fog szólni, de a bemutató napján ingyen letölthető lesz a jeggyel együtt a vendégeknek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Térey János irodalmi életműve az internetre kerül

A Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) posztumusz tagjává választotta a június 3-án elhunyt Térey János költőt, írót, drámaírót, műfordítót, így hamarosan hozzáférhetővé válik életműve a DIA honlapján.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A tánc a legjobb kulturális immunerősítő – elkezdődött a 15. Magyar Táncfesztivál

Két tánctechnikai bravúr-darabbal nyitott hétfőn este Győrben a Magyar Táncfesztivál.
Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.