Tánc

„A vakcina: az együttérzés” - interjú Goda Gáborral

2025.10.07. 11:05
Ajánlom
Évezredeken át tartó szellemi pandémiára és olyan kérdésekre keresi a választ Goda Gábor koreográfus, rendező az idén 40. évét ünneplő Artus társulatával, mint hogy miként hangolódik és talán olvad össze két ember úgy, hogy közben nem veszítik el önmagukat.

A Fata morgana - In memoriam Melis László című darabot a 2018-ban elhunyt zeneszerző emlékének ajánlod, míg a cím a tengerészek délibábjára utal.

Pontosan. Melis Lászlóval már a 80-as években is dolgoztunk együtt, és az első pillanattól kezdve egyfajta szellemi közösségben éreztem magam vele. Több előadásunknak volt zeneszerzője. A produkció tisztelgés Melis szellemisége és művészete előtt. A Fata morgana cím arra a látomásszerű, illuzórikus természeti jelenségre utal, amely hasonló a szárazföldön – akár a Hortobágyon is – észlelhető délibábhoz, csak nem a pusztaság, hanem a tenger hullámai fölött látható. A valóság vagy illúzió kérdését veti fel. Úgy vélem, egyszerre több valóságban élünk; eddigi munkáim során valahogy mindig ezt a Teljes Valóságot, a Minden Egy valóságát kutattam, vagyis kutattuk az Artus társulattal.

Mit gondolsz, most sikerül megtalálnotok?

Nem! És most már negyven év távlatából mondhatom, hogy

egy előadásnak nem is lehet célja megfejteni a világ dolgait, csupán felvetni annak kérdéseit.

A próbafolyamat és maga a létrejövő darab egyaránt egy kutatómunka része, amely válaszok helyett újabb és újabb kérdéseket vet fel. Ezek sorozata visz minket előre, és soha nem fogunk tudni meggyőző vagy mindent kielégítő választ találni, mert nem is ez a lényeg. Egy ilyen művészeti munka nem csupán megmutatkozás, megnyilvánulás, hanem sokkal inkább önmagunk és a világ megismerésének egyik módszere.

Hogyan fordítod le mindezt a mozgás nyelvére?

Bár a kortárstánc-szcénához tartozunk, a tánc maga is csak egyik eleme azoknak a művészeti kifejezésformáknak, amelyekből merítünk. Összművészeti gondolkodásmóddal olyan előadásokat hozunk létre, melyekben rendkívül nagy jelentőséggel bír a mozgás, a tánc, ami nekem az igaz emberi cselekvés absztrakcióját, költői megfogalmazását jelenti. Táncosokkal a test nyelvén keresünk válaszokat, építésszel a terek kialakításán, képzőművészekkel képalkotásban, videóban vagy különböző installációkban gondolkodunk együtt, az új technológiák segítségével pedig az élő mozdulat és a vetített vizuális megjelenés kapcsolatát kutatjuk.

Milyen kihívásokat rejt az előadás akár fizikai, akár elméleti síkon?

Évek óta érlelődik bennem egy gondolat, melynek ködös részeiben a Covid világjárványa gyújtott lámpást.

Mintha évszázadok vagy inkább évezredek óta egyfajta szellemi vírus fertőzné az emberiséget, amitől majd’ minden ember száműzötté és magányossá válik a világban,

ezáltal állandó konfliktusban, harcban áll a másik emberrel, a természettel, a világgal. Ez a harc és pusztítás lett az örökségünk, és ha nem változtatunk, akkor talán a jövőnk is ez lesz. A kérdés, hogy vajon mi lehet a megoldás, mi az a vakcina, ami ebből kivezetheti az emberiséget? Mit kell tennünk, hogy újra egészségesen gondolkodjunk?

Vajon mit?

Nem tudom, mi a megoldás, de van egy felvetésem. A probléma egyik gyökere, hogy miután az ember elkülönült a természettől, az így kialakult individuális lényén keresztül, a kívülálló nézőpontjából kezdte látni a világot és a többi embert. Az ember az őt körülvevő történések kitaszított, kiközösített szereplője lett, aki folyamatos harcban áll a környezetével, a természettel, a másik emberrel, az idővel, a korral, lényegében mindennel. Egy olyan vakcina kell, ami visszavezet az egységbe, és feloldja ezt a különállást. És ez talán: az együttérzés.

Mindez hogyan jelenik meg az előadásban?

Az Artusszal a kilencvenes években három hónapig Új-Zélandon együtt dolgoztunk egy maori társulattal. Érkezésünk után nem foghattunk rögtön munkához, először „köszönnünk” kellett.

A maori köszönés egy gesztus, és ez lett a darabunk egyik mozdulatmintázata, mert elképesztően tisztán és egyszerűen idézi meg az együttérzést;

hogy miként olvad össze, válik eggyé két ember úgy, hogy közben nem veszítik el önmagukat.

Milyen természeti erők dominálnak az előadásban?

Korábbi előadásunk, a Cseppkánon a víz, A szél kapuja pedig a szél szimbolikájára épült. A tűz, a víz és a szél az embert meghatározó három eleme a Földnek. Nem volt tervben, de hogy, hogy nem, a tűz került a fókuszunkba, ami egyszerre pusztító és gyógyító erő is. A tűz a pusztulást éppúgy hordozza, mint az épülés, az újjászületés lehetőségét.

Az írás eredetileg a Liszt Ünnep blogján jelent meg.

Az előadásról további információ itt érhető el. >>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Goda Gábor (forrás: Liszt Ünnep)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A test öröme – Szeri Viktorral dolgozik a Willany Leó

A Willany Leó Improvizációs Táncszínház #kaméleon című sorozatában minden alkalommal egy-egy külsős alkotót hív meg. A november 19-i, Pleasure című előadásukat Szeri Viktor koreográfussal hozták létre.
Tánc ajánló

Istenek, hősök és titkos szobák – elindul Európa legnagyobb immerzív színházi kalandja

A világon egyedülálló immerzív színházi produkció nyílik november 5-én Budapesten. A Walk My World című show hatezer négyzetméteres, filmdíszleteket idéző, mitikus világában istenek, hősök és különös lények várják a közönséget egy soha nem tapasztalt élmény felfedezésére.
Tánc hír

A tánc a jóllét és egészség szolgálatában – sikerrel zárult a 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia

A Magyar Táncművészeti Egyetem október 10. és 11 között rendezte meg a jubileumi, 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferenciát „Test, Lélek, Lüktetés – A tánc a jóllét és egészség szolgálatában” címmel.
Tánc hír

Magyar sikerek a Szebeni Balletversenyen – Balog Márton első helyezést ért el

A Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói ismét bizonyítottak: kiváló eredményeket értek el a Szebeni Balletversenyen, ahonnan egy első és három harmadik helyezéssel tértek haza.
Tánc hír

Miklósa Erika: „Már harmadik éve figyelhetem a Budapest Ballet Grand Prix mágikus felívelését”

November 17. és 21. között rendezi meg a III. Budapest Ballet Grand Prix nemzetközi balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem. Az eseménynek az egyetem mellett a Nemzeti Táncszínház és a Müpa ad otthont.