Tánc

A világ legmagasabb balerinája épp New Yorkban tartózkodik

2017.05.25. 15:06
Ajánlom
Tizennégy méter magas, ráadásul tükröződik a bőre: ez Jeff Koons neopop art művész felfújható balerinája, amivel az eltűnt gyermekek problémájára szeretné felhívni a figyelmet.

Az installáció, ami a Seated Ballerina címet viseli, a New York-i Rockefeller Center előtt kapott helyet és egy balett-táncost ábrázol, amint éppen megköti a bokáján a spicc cipő szalagjait. Állítólag Jeff Koonst - akinek védjegyévé váltak a hatalmas acélszobrok- egy orosz gyárban, a századfordulón készült szobrocska ihlette, és Vénusz, a szerelem, szépség, szexualitás és termékenység istennőjének kortárs értelmezését adja. Az installáció előzményeként ugyanezt az alakot acélból is elkészítette a művész, ám az a szobor mindössze 2 méter magas.

Porcelán Jacko és kétméteres Popeye

Kapcsolódó

Porcelán Jacko és kétméteres Popeye

Jeff Koons amerikai pop-art művész alkotásait mutatja be június 27-től a New York-i Whitney Amerikai Művészeti Múzeum, köztük olyan művekkel, mint a Balloon Dog, XIV. Lajos mellszobra, a porcelánból készült Michael Jackson and Bubbles és az emblematikus Popeye-szobor.

Művész és műve New Yorkban

Művész és műve New Yorkban (Fotó/Forrás: Mike Coppola / Getty Images Hungary)

A mostani installáció tükröződő felületű nylonból készült, így a járókelők önmagukat is látják visszatükröződni benne. Egy olyan műalkotásról beszélünk tehát, amit lehetetlen nem észrevenni, ezáltal egyfajta jeladóként is szolgál. Ez egy fontos aspektusa Jeff projektjének, hiszen a szoborral az eltűnt gyerekekre szeretné felhívni a figyelmet, aminek nemzetközi emléknapja május 25-én van. 

Remélem, hogy a szobor egyszerre kelt megnyugvást és izgalmat a nézőben. Ez a darab számomra a szemlélődésről szól, és arról, mit jelent embernek lenni. Én egy reménykeltő alkotásnak szántam”.

A tizennégyméteres alkotás június 2-ig látható jelenlegi helyén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.