Tánc

A világszerte ismert Tímár-módszer atyja 85 éves lett

2015.10.02. 10:47
Ajánlom
Nyolcvanötödik születésnapját ünnepli október 2-án Timár Sándor. A Kossuth-díjas koreográfus, a nemzet művésze ebből az alkalomból elmondta: büszke arra, hogy a róla elnevezett módszer ennyire elterjedt a világban, és ma már Európa-szerte, Japánban, Észak-Afrikában, valamint Észak- és Dél-Amerikában is vannak követői.

A táncházmozgalom híres tanára előtt nagyszabású gálaműsorral tisztelegnek október 18-án azok a táncosok, koreográfusok, zenészek és énekesek, akik az ő műhelyében kezdték pályafutásukat. A műsort a koreográfus felesége, Timár Böske táncművész rendezi. "A legkülönbözőbb időkből válogattunk össze koreográfiákat. A műsorban minden korosztály jelentkezik egy-egy tánccal" - mondta el Timár Sándor. A Csillagszemű Táncegyüttes ma is aktív koreográfusa szerint a gálaműsor célja annak bemutatása, hogy miként elevenítik fel és őrzik meg a művészek a magyar nemzet több száz éves hagyományait a mai modern világban. A műsorban szereplő Mezőségi rögtönzésben az Állami Balett Intézet, a Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) és a Bartók Béla Táncegyüttes "seniorjai" tisztelegnek egykori tanítójuk előtt. A MÁNE önálló produkcióval is készül az estre, amelyen a mester kiotói és tokiói tanítványai is színpadra lépnek egy-egy saját koreográfiával. A már 850 tagot számláló Csillagszemű Táncegyüttes, amely tavaly ünnepelte fennállásának 20. évfordulóját - és a gálaműsor erejéig kiegészül a Csillagszeműek Anglia néptáncműhellyel - egyebek közt galgamenti és kalotaszegi táncokkal érkezik. A műsor zenéjéről olyan muzsikusok gondoskodnak, akik a Bartók-együttesben kezdték pályafutásukat.

Tímár Sándor

Tímár Sándor

A gálaműsorhoz időzítve jelenik meg a Timár85 - Születésnapi képeskönyv, amely bemutatja a koreográfus szakmai életútját, és fényképekkel kalauzol végig a művész életén gyermekkorától kezdve a Nemzet Művésze cím elnyeréséig. A ma már világszerte elterjedt Timár-módszer lényege, hogy a gyerekek minél fiatalabb korban ismerkedjenek meg nemzeti hagyományaikkal, és azok épüljenek be mindennapjaikba. A mozdulatokon túl a gyerekek megismerkednek a népzenével, az énekekkel, a fellépések révén sikerélményben van részük, önbizalomra tesznek szert, fegyelmet tanulnak, erős identitástudatot kapnak és egy közösség részévé válnak. "Olyan több száz éves múlt jelentkezik ebben a munkában, amely a mai világban is újrahasznosítható és nagyon mély nyomot hagy a gyerekek lelkében" - fogalmazott a koreográfus. A Timár-módszerrel képzett táncosok nagy előnye, hogy még akkor is nagyon fiatalok, amikor már hosszú évek óta a pályán vannak, hiszen például ha valaki háromévesen kezd el táncolni, akkor 23 évesen már nagy tapasztalattal rendelkező profi.

A szolnoki tanyavilágban született Timár Sándor a családja révén már fiatalon megismerkedett a hagyományélesztés gyakorlatával. Az érettségi előtt ő vezette iskolája, a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium táncegyüttesét, ahol már megkezdte táncpedagógiai módszerének kidolgozását, miközben folyamatosan gyűjtötte a tanyavilág táncait. Időközben megalakult a SZOT Művészegyüttes Molnár István táncművész vezetésével, amelynek ő is a tagja lett. Az együttesben ismerkedett meg mások mellett Martin Györggyel (1932-1983). Sokszor jártak táncokat, dalokat gyűjteni, amelyeket aztán megtanultak és továbbadtak. Gyűjtőútjaik anyagát ma a Hagyományok Háza őrzi.

"Nagyon szerettem a Budapesttől távol élő magyarsággal kapcsolatot tartani, Erdély és a Délvidék volt a legfontosabb" - idézte fel Timár Sándor. A páros közösen jött rá a magyar néptánc sajátosságára: improvizatív titkára. Ketten dolgozták ki ennek a nyelvtanát, hogy miként lehet variálni, ezért beszélünk ma táncanyanyelvről. Timár Sándor saját módszerét alkalmazva vezette 1958-tól a Bartók Béla Táncegyüttest, és 16 éven át volt koreográfusa és művészeti vezetője a Magyar Állami Népi Együttesnek.

Az évek során különösen jó kapcsolat alakult ki Japánnal, amely hosszú idő óta a Timár család második műhelye. 1978 óta járnak a kelet-ázsiai országba, ahol az elmúlt majdnem negyven évben több tízezer tanítványuk volt. "De nem csak a keleti országokban, hanem Észak-Afrikában, Észak- és Dél-Amerikában és persze az európai országokban is nagyon jó kapcsolataink vannak" - mondta a koreográfus. Csillagszemű-oktatás manapság Budapest több helyszínén, az agglomeráció számos településén, valamint Egerben és tavaly óta négy angol városban folyik. Ilyen oktatás csak ott lehet, ahol megfelelő, saját magunk által kinevelt tanárunk van - jegyezte meg a koreográfus. A Timár Táncakadémia - államilag akkreditált, pedagógus-továbbképzés - nemrég bocsátotta útjára első tanári gárdáját.

Oktatás közben

Oktatás közben

A koreográfus elmondta, hogy elismerései közül a 2014-ben kapott Kossuth-díjra a legbüszkébb. "De nem ez a fontos, hanem az, hogy azt a hagyományt és tapasztalatot, amelyet elsajátítottunk, terjeszteni tudjuk, nem csupán Magyarországon, hanem a határainkon túl és a világ különböző pontjain is" - tette hozzá a művész, aki most is új koreográfián dolgozik. Timár Sándor ma már ugyan nem táncolja végig az 5-6 órás próbákat, de jelen van és felügyeli a munkát. Tanárként legidősebb fia, Timár Mihály lépett a helyébe. A Timár házaspár gyerekei mind kiveszik a részüket a munkából, és saját szakterületükön segítenek: fotóznak, filmet készítenek, zenélnek.

Timár Sándor úgy fogalmazott, ha eljön az idő, nyugodtan vonulhat majd nyugdíjba, mert olyan sok segítőtársa és ügyes követője van, hogy bőven lesz, aki folytassa mindazt, amit ő elkezdett.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

„A kortárs komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Plusz

Ez a 9 éves autista kisfiú fél a hangos zajoktól, de gyönyörűen énekli a Hallelujah-t

A 9 éves Justin Kiely-May videóját azután kapta fel az internet, hogy tökéletesen tisztán elénekelte Leonard Cohen ‘Hallelujah’ című dalát.
Vizuál

Elhunyt Sára Sándor

Életének 86. évében elhunyt Sára Sándor Kossuth-nagydíjas és Balázs Béla-díjas operatőr, filmrendező, a nemzet művésze, az egykori Duna Televízió első elnök-főigazgatója  2019. szeptember 22-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Tánc hír

Jelentkezz az első urban dance vs. kortárs tánc párbajra!

Első alkalommal találkozik a két műfaj a Trafóban október 4-én. Ezen a napon nem a különbségek számítanak, csak a mozgás szenvedélyes szeretete. Bár versenyre kelnek a táncosok, a párbaj célja a tanulás és a tudásmegosztás.
Tánc ajánló

A zsonglőrködés forradalmára a Trafóban játszik az érzékeinkkel

A világ egyik legnagyobb zsonglőrjeként számontartott Jérôme Thomas és társulata a Magnétic című előadással mutatkozik be a Trafóban szeptember 20-án és 21-én.
Tánc kulturális örökség napjai

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.