„A sokszínűségért folytatott küzdelem nem állhat meg ott, hogy végre fekete bőrű táncosokat látunk a színpadon. Szükség van olyan történtekre is, amelyek rezonálnak az afroamerikai emberek lelkére” - mondta Jeremy McQueen táncos, koreográfus oktató. „A Csipkerózsika, a Don Quijote, vagy A hattyúk tava zseniális alkotások, de nem a mi kulturális hátterünket tükrözik” - tette hozzá.
McQueen feltette a kérdést: „Hol vannak például az olyan ikonikus figurák a balettből mint Martin Luther King vagy Malcolm X?”.
A koreográfus a Black Iris Project létrehozásával óriási lépést tett a klasszikus baletten belüli diverzitásért. Az egyik első ebben a már sokat emlegetett Misty Copeland volt, aki az American Ballet Theater 75 éves történetének első színesbőrű magántáncosa lett 2014-ben. „Misty kinyitott egy fontos ajtót” - mondta McQueen. "Mostmár lehetőség van a valódi változásra”.
A harmincéves McQueen San Diegóban nőtt fel. A tánckarriert egy gyerekkori élmény hatására választotta, nevezetesen, amikor édesanyja elvitte őt az Operaház fantomja című előadásra. Felvételt nyert később a San Diego-i Előadóművészeti Akadémiára, képzéseken vett részt a Californai Balettiskolában, a San Fransiscoi Balettnél, az American Ballet Theaternél stb. Számos előadásban táncolt.
Három évvel ezelőtt megkapta a Choreographers of Color díjat a Black Iris című munkájáért. Ezt az előadást édesanyja rák elleni küzdelme inspirálta. Mint mesélte, ő látta Georgia O'Keefe azonos című festményét is, innen emelte át a jelmezekben is megjelenő kontrasztokat, és a yin-yang motívumot. Előadását a fekete nők Amerikába vezető útjaként és az áldozatok történeteként definiálta. Mindehhez a Washington Ballet kiváló táncosát, Naida Boodoo-t kérte fel a főszerepre. Ezt az előadást követően már alig várta, hogy folytassa a munkát ebben a szellemben. Támogatókat keresett, és kapott is anyagi hozzájárulást a Rockefeller Brothers Fundtól, New Music USA-tól és az CUNY Dance-től. Így tudta idén elindítani kezdeményezését: felvett közel két tucat táncost olyan vezető társulatokból mint az Alvin Ailey American Dance Theatrer, a Harlem-i Táncszínház vagy a Houston Ballet.
A Black Iris Project első darabja A Ballerina's Tale címmel július 27-én és 28-án debütál a New Yorkban, és Misty Copeland történetét meséli el, a következő évben pedig a Nelson Mandela életéről szóló Madiba című darabot mutatják be a Kennedy Centerben, Washingtonban.
„A balett annyira zsigeri. Olyan történeteket kell mesélnünk ezen a nyelven, amik az afroamerikai tapasztalatban gyökereznek. „Azt hiszem, akkor leszek hiteles az alkotásban, ha olyan darabokat rendezek, amik valóban rólam, rólunk, afroamerikaiakról szólnak” - mondta McQueen.
Az előadáshoz kapcsolódóan videósorozat is indult, melyben a táncosok mesélnek: