Tánc

Afroamerikai történetek a balett nyelvén elmesélve

2016.07.05. 11:41
Ajánlom
Jeremy McQueen színesbőrű koreográfus újabb nagy lépést tett a klasszikus baletten belüli sokszínűségért: elhatározta, hogy olyan történeteket visz színre a balett nyelvén, amelyek az afroamerikaiak lelkéről szólnak.

„A sokszínűségért folytatott küzdelem nem állhat meg ott, hogy végre fekete bőrű táncosokat látunk a színpadon. Szükség van olyan történtekre is, amelyek rezonálnak az afroamerikai emberek lelkére” - mondta Jeremy McQueen táncos, koreográfus oktató. „A Csipkerózsika, a Don Quijote, vagy A hattyúk tava zseniális alkotások, de nem a mi kulturális hátterünket tükrözik” - tette hozzá.

Jeremy McQueen

Jeremy McQueen (Fotó/Forrás: Jubal Battisti)

McQueen feltette a kérdést: „Hol vannak például az olyan ikonikus figurák a balettből mint Martin Luther King vagy Malcolm X?”.

A koreográfus a Black Iris Project létrehozásával óriási lépést tett a klasszikus baletten belüli diverzitásért. Az egyik első ebben a már sokat emlegetett Misty Copeland volt, aki az American Ballet Theater 75 éves történetének első színesbőrű magántáncosa lett 2014-ben. „Misty kinyitott egy fontos ajtót” - mondta McQueen. "Mostmár lehetőség van a valódi változásra”.

A harmincéves McQueen San Diegóban nőtt fel. A tánckarriert egy gyerekkori élmény hatására választotta, nevezetesen, amikor édesanyja elvitte őt az Operaház fantomja című előadásra. Felvételt nyert később a San Diego-i Előadóművészeti Akadémiára, képzéseken vett részt a Californai Balettiskolában, a San Fransiscoi Balettnél, az American Ballet Theaternél stb. Számos előadásban táncolt.

Három évvel ezelőtt megkapta a Choreographers of Color díjat a Black Iris című munkájáért. Ezt az előadást édesanyja rák elleni küzdelme inspirálta. Mint mesélte, ő látta Georgia O'Keefe azonos című festményét is, innen emelte át a jelmezekben is megjelenő kontrasztokat, és a yin-yang motívumot. Előadását a fekete nők Amerikába vezető útjaként és az áldozatok történeteként definiálta. Mindehhez a Washington Ballet kiváló táncosát, Naida Boodoo-t kérte fel a főszerepre. Ezt az előadást követően már alig várta, hogy folytassa a munkát ebben a szellemben. Támogatókat keresett, és kapott is anyagi hozzájárulást  a Rockefeller Brothers Fundtól, New Music USA-tól és az CUNY Dance-től. Így tudta idén elindítani kezdeményezését: felvett közel két tucat táncost olyan vezető társulatokból mint az Alvin Ailey American Dance Theatrer, a Harlem-i Táncszínház vagy a Houston Ballet.

Black Iris Project

Black Iris Project (Fotó/Forrás: Matthew Murphy)

A Black Iris Project első darabja A Ballerina's Tale címmel július 27-én és 28-án debütál a New Yorkban, és Misty Copeland történetét meséli el, a következő évben pedig a Nelson Mandela életéről szóló Madiba című darabot mutatják be a Kennedy Centerben, Washingtonban.

„A balett annyira zsigeri. Olyan történeteket kell mesélnünk ezen a nyelven, amik az afroamerikai tapasztalatban gyökereznek. „Azt hiszem, akkor leszek hiteles az alkotásban, ha olyan darabokat rendezek, amik valóban rólam, rólunk, afroamerikaiakról szólnak” - mondta McQueen.

Az előadáshoz kapcsolódóan videósorozat is indult, melyben a táncosok mesélnek:

Megváltozhat-e a balett színe?

Korábban a klasszikus baletten belüli diverzitásról írtunk átfogó cikket!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.