Tánc

Aki alatt még a szék is eltört – interjú Koncz Péter táncművésszel

2020.05.05. 12:00
Ajánlom
Koncz Pétert választották idén az évad legjobb férfi táncművészének modern-kortárstánc kategóriában. A Pécsi Balett magántáncosával beszélgettünk, aki lírai hangvételű videót készített az otthoni bezártságból fakadó élményeiről.

Aki először lát a színpadon és megpillantja a 197 centis termeted, az aligha vár tőled könnyed és gyors mozdulatokat. És mégis. Hogyan birkóztál meg a tanulmányaid és a színpadi munkáid során a csöppet sem szokványos adottságaiddal? Áldás vagy átok?  

Eleinte nagyon nehéz dolgom volt. Amikor elkezdtem táncolni, a hosszú végtagjaim, a lábam, a kezem akadályozott abban, hogy szépen mozogjak. Nem tudtam ugyanis kellőképpen irányítani őket. Sokévnyi gyakorlással megtanultam, hogy hol van a végtagjaim vége és miképp tudom uralni azokat.   

A Pécsi Művészeti Szakgimnáziumba jártál, a felvitelinél sem volt ez gond?

Nem, sőt örültek annak, hogy ilyen magas vagyok, mert minél nyúlánkabb valaki, annál jobban látszódik a színpadon és annál látványosabbak a mozdulatai.  

2CB_k07-115328.jpg

Koncz Péter (Fotó/Forrás: Pécsi Balett)

Hát az biztos, hogy a termeted eleve konkrét karakterekre szán, amit a Pécsi Balett művészeti vezetése tudatosan ki is használ. Ilyen volt a Ken Kensey-adaptáció, a Száll a kakukk fészkére 2016 nyarán, amelyben az indián óriás, Bromden főnök szerepét táncoltad. Bizonyára nem ez volt az egyetlen.

Ilyen volt még a Faust, az elkárhozott című darabban Mefisztó szerepe 2016 tavaszán. Nagyon szeretem azt a művet. Dubrovay László zenéje a Zuglói Filharmónia élő előadásában hangzott fel, Vincze Balázs kétszer ötvenperces nagy balettjében, monumentális díszlettel és jelmezzel.

Mefisztó karaktere áll talán a leginkább közel a szívemhez.

Nem is tudom, hogy van-e olyan szerep, amelyet ne szerettem volna. Mindegyik egy külön világ. Mindig másnak lenni, másként megcsinálni a dolgomat.  

Az egyik budapesti vendégszereplésetek a Carmen volt január közepén, ebben Escamillót formálod, ami szintén jutalomjáték neked.

Életvidám, nagyképű, a külsőségekre adó karakter, nem volt nehéz dolgom vele.

PecsiBalettCarmen_KonczPeter-115334.jpg

Koncz Péter a Carmenben (Fotó/Forrás: Pécsi Balett)

Vagyis kimondottan törekszel arra, hogy a táncon kívül valami színészi pluszt is nyújts a színpadon?

Magát a tiszta táncot is szeretem, elveszni a mozdulatok tömkelegében szintén fantasztikus dolog, de megszemélyesíteni egy figurát jóval komplexebb feladat.

Milyen eszközrendszere van egy táncosnak a karakterformálásban, hiszen nem beszéltek, nem énekeltek, csak a mozgás van, és ez utóbbi is a koreográfia által megkötött keretek között létezik?

Maga a megjelenés nagyon fontos, a figura magatartása, a gesztusai, ahogy az emberekhez, a dolgokhoz viszonyul, mindenhez külön érzelmet párosít. Meg kell alapozni, hogy az egyes szituációkban, miképp viselkedik az adott karakter.

GKOT7840-115835.jpg

Koncz Péter (Fotó/Forrás: Pécsi Balett)

Az előadás alatt van lehetőséged arra koncentrálni, hogy ezeket a jellemvonásokat megjelenítsd, miközben fizikailag teljesítened kell azt, amit a koreográfus elvár tőled? Mekkora teher a kettőt összehozni?

Nem nagy teher, mert a darabot rengeteget gyakoroljuk, és az előadás alatt arra már nem kell odafigyelnem, az már benne van a „winchesterben”, működik magától.

Amikor kinn vagyok a színpadon, már csak a szereppel kell foglalkoznom.  

Van, aki a komfortzónájában szeret mozogni, az a biztos és a pihentető, van, aki pedig szereti, ha csöppnyi változások azért vannak, mert arra frissen tud reagálni. Te melyik vagy?

Ez utóbbi. Egy karakter soha nincs kész. Ha van lehetőségem arra, hogy egy kicsit mássá, színesebbé formáljam a karaktert, akkor megteszem. De a lényeges pontoknál a szerep mindig ugyanaz marad.

A kicsi változás tehát inspirál, de a megdöbbentő szituációkat hogyan tudod kezelni? Mi volt a legextrémebb helyzet, amivel találkoztál a színpadon?

Amikor eltört egy szék alattam a Carmen egyik előadásán. Megijedtem, de beépítettem a koreográfiába. Vagy amikor ösztöndíjasként a kezdetekkor a Pécsi Balettnél a Spartacusban elszakadt a jelmezem, és minden fordulatnál összevissza csapódott, lehetetlen volt táncolni benne.  

A következő darabotok, amelynek bemutatója egyelőre csúszik a Piroska és a farkas lesz, mondjuk úgy, hogy főpróbakész. Ha előre tippelnem kellett volna, azt mondtam volna, hogy a farkas leszel.  

Méghozzá félelmetes farkas.

Pedig nem vagy vérszomjas típus.

Nagyon szelíd vagyok, és mindig próbálom az élet jó oldalát meglátni. Most éppen egy rövidfilmet készítettünk arról, hogy a karantén világban, hogy telnek egy táncos napjai.

Koncz Péter videója a bezártságról és a magányról:

Fejléckép: Koncz Péter (fotó: Fabinyi Nóra / Pécsi Balett)

Szakmai díjakat ítélt oda a tánc világnapja alkalmából

Kapcsolódó

Szakmai díjakat ítélt oda a tánc világnapja alkalmából

Az idén is díjazta a hazai táncszakma kiválóságait a Magyar Táncművészek Szövetsége. A díjakat a koronavírus-járvány miatt egy későbbi időpontban, a tervek szerint ősszel adják át egy gálaest keretében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Vizuál

Ingyenes filmek a Trianon emléknapon a Távmoziban

A korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a Trianon100 eseménysorozathoz június 4-én a Budapest Film Zrt..
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.
Színház

86 éves korában elhunyt Földi Teri

A Jászai Mari-díjas színművész halálhíréről egykori színháza, a Vígszínház számolt be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.