Tánc

Aki alatt még a szék is eltört – interjú Koncz Péter táncművésszel

2020.05.05. 12:00
Ajánlom
Koncz Pétert választották idén az évad legjobb férfi táncművészének modern-kortárstánc kategóriában. A Pécsi Balett magántáncosával beszélgettünk, aki lírai hangvételű videót készített az otthoni bezártságból fakadó élményeiről.

Aki először lát a színpadon és megpillantja a 197 centis termeted, az aligha vár tőled könnyed és gyors mozdulatokat. És mégis. Hogyan birkóztál meg a tanulmányaid és a színpadi munkáid során a csöppet sem szokványos adottságaiddal? Áldás vagy átok?  

Eleinte nagyon nehéz dolgom volt. Amikor elkezdtem táncolni, a hosszú végtagjaim, a lábam, a kezem akadályozott abban, hogy szépen mozogjak. Nem tudtam ugyanis kellőképpen irányítani őket. Sokévnyi gyakorlással megtanultam, hogy hol van a végtagjaim vége és miképp tudom uralni azokat.   

A Pécsi Művészeti Szakgimnáziumba jártál, a felvitelinél sem volt ez gond?

Nem, sőt örültek annak, hogy ilyen magas vagyok, mert minél nyúlánkabb valaki, annál jobban látszódik a színpadon és annál látványosabbak a mozdulatai.  

2CB_k07-115328.jpg

Koncz Péter (Fotó/Forrás: Pécsi Balett)

Hát az biztos, hogy a termeted eleve konkrét karakterekre szán, amit a Pécsi Balett művészeti vezetése tudatosan ki is használ. Ilyen volt a Ken Kensey-adaptáció, a Száll a kakukk fészkére 2016 nyarán, amelyben az indián óriás, Bromden főnök szerepét táncoltad. Bizonyára nem ez volt az egyetlen.

Ilyen volt még a Faust, az elkárhozott című darabban Mefisztó szerepe 2016 tavaszán. Nagyon szeretem azt a művet. Dubrovay László zenéje a Zuglói Filharmónia élő előadásában hangzott fel, Vincze Balázs kétszer ötvenperces nagy balettjében, monumentális díszlettel és jelmezzel.

Mefisztó karaktere áll talán a leginkább közel a szívemhez.

Nem is tudom, hogy van-e olyan szerep, amelyet ne szerettem volna. Mindegyik egy külön világ. Mindig másnak lenni, másként megcsinálni a dolgomat.  

Az egyik budapesti vendégszereplésetek a Carmen volt január közepén, ebben Escamillót formálod, ami szintén jutalomjáték neked.

Életvidám, nagyképű, a külsőségekre adó karakter, nem volt nehéz dolgom vele.

PecsiBalettCarmen_KonczPeter-115334.jpg

Koncz Péter a Carmenben (Fotó/Forrás: Pécsi Balett)

Vagyis kimondottan törekszel arra, hogy a táncon kívül valami színészi pluszt is nyújts a színpadon?

Magát a tiszta táncot is szeretem, elveszni a mozdulatok tömkelegében szintén fantasztikus dolog, de megszemélyesíteni egy figurát jóval komplexebb feladat.

Milyen eszközrendszere van egy táncosnak a karakterformálásban, hiszen nem beszéltek, nem énekeltek, csak a mozgás van, és ez utóbbi is a koreográfia által megkötött keretek között létezik?

Maga a megjelenés nagyon fontos, a figura magatartása, a gesztusai, ahogy az emberekhez, a dolgokhoz viszonyul, mindenhez külön érzelmet párosít. Meg kell alapozni, hogy az egyes szituációkban, miképp viselkedik az adott karakter.

GKOT7840-115835.jpg

Koncz Péter (Fotó/Forrás: Pécsi Balett)

Az előadás alatt van lehetőséged arra koncentrálni, hogy ezeket a jellemvonásokat megjelenítsd, miközben fizikailag teljesítened kell azt, amit a koreográfus elvár tőled? Mekkora teher a kettőt összehozni?

Nem nagy teher, mert a darabot rengeteget gyakoroljuk, és az előadás alatt arra már nem kell odafigyelnem, az már benne van a „winchesterben”, működik magától.

Amikor kinn vagyok a színpadon, már csak a szereppel kell foglalkoznom.  

Van, aki a komfortzónájában szeret mozogni, az a biztos és a pihentető, van, aki pedig szereti, ha csöppnyi változások azért vannak, mert arra frissen tud reagálni. Te melyik vagy?

Ez utóbbi. Egy karakter soha nincs kész. Ha van lehetőségem arra, hogy egy kicsit mássá, színesebbé formáljam a karaktert, akkor megteszem. De a lényeges pontoknál a szerep mindig ugyanaz marad.

A kicsi változás tehát inspirál, de a megdöbbentő szituációkat hogyan tudod kezelni? Mi volt a legextrémebb helyzet, amivel találkoztál a színpadon?

Amikor eltört egy szék alattam a Carmen egyik előadásán. Megijedtem, de beépítettem a koreográfiába. Vagy amikor ösztöndíjasként a kezdetekkor a Pécsi Balettnél a Spartacusban elszakadt a jelmezem, és minden fordulatnál összevissza csapódott, lehetetlen volt táncolni benne.  

A következő darabotok, amelynek bemutatója egyelőre csúszik a Piroska és a farkas lesz, mondjuk úgy, hogy főpróbakész. Ha előre tippelnem kellett volna, azt mondtam volna, hogy a farkas leszel.  

Méghozzá félelmetes farkas.

Pedig nem vagy vérszomjas típus.

Nagyon szelíd vagyok, és mindig próbálom az élet jó oldalát meglátni. Most éppen egy rövidfilmet készítettünk arról, hogy a karantén világban, hogy telnek egy táncos napjai.

Koncz Péter videója a bezártságról és a magányról:

Fejléckép: Koncz Péter (fotó: Fabinyi Nóra / Pécsi Balett)

Szakmai díjakat ítélt oda a tánc világnapja alkalmából

Kapcsolódó

Szakmai díjakat ítélt oda a tánc világnapja alkalmából

Az idén is díjazta a hazai táncszakma kiválóságait a Magyar Táncművészek Szövetsége. A díjakat a koronavírus-járvány miatt egy későbbi időpontban, a tervek szerint ősszel adják át egy gálaest keretében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Vizuál

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet október 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.
Tánc magazin

70 éve a tánc szolgálatában

1950. október 14-én Állami Balett Intézetként nyitotta meg kapuit a mai Magyar Táncművészeti Egyetem. Az intézmény fennállása óta számos változás történt, a képzés mára a táncművészet teljes műfaji spektrumát lefedi. A különleges évfordulóról egy előadás keretében emlékeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.