Tánc

Aki eltáncolta a balett összes főszerepét

2014.12.09. 09:20
Ajánlom
December 9-én tölti be nyolcvanadik életévét Kun (Kún) Zsuzsa Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas táncművész, balettmester, balettigazgató.

Az Operaház balettiskolájában Nádasi Ferenc balettmester növendéke volt 1943 és 1949 között, majd az Operaház tagja lett. 1952-1977 között magántáncos volt, első főszerepként A bahcsiszeráji szökőkút Zarémáját táncolta 17 évesen. 1955-56-ban Fülöp Viktorral együtt Moszkvában, a Balett Intézetben és a Nagyszínházban volt ösztöndíjas Aszaf Messzerer, Jelizaveta Gerdt, Tamara Nyikitina és Olga Lepesinszkaja tanítványaként. Hazatérve a balettrepertoár valamennyi főszerepét eltáncolta. Fülöp Viktorral számos nevezetes párost formáltak meg, művészi pályájuk összefonódott. 1962-ben Fülöp Viktorral ő dolgozta ki a Mario és a varázsló koreográfiáját, amelyben a klasszikus mozgáselemek mellett sok kötetlenebb, torzított mozdulatot, természetellenes gesztust alkalmaztak.

Kun Zsuzsa kiváló technikájával és stílusérzékével maga volt a klasszikus balerina, aki drámai, lírai és komikus szerepeiben egyaránt kimagasló alakításokat nyújtott. Külföldön is hatalmas sikereket aratott: táncolt a Moszkvai Nagyszínház és a leningrádi Kirov Színház színpadán, a volt szocialista országok majd mindegyikében fellépett, de megfordult a londoni Royal Festival Ballettnél, Svájcban, Franciaországban, Skandináviában, Németországban, Egyiptomban és Ausztráliában is. Megformálta Sárit a Keszkenőben, Júliát a Rómeó és Júliában, Zarémát A bahcsiszeráji szökőkútban, Aurórát a Csipkerózsikában, Flaviát a Spartacusban, megkapta a Giselle, a Sylvia és a Seherezádé címszerepét. Páratlan, hibátlan technikára épülő poézist valósított meg Odette és Odilia kettős szerepében a Hattyúk tavában, A rosszul őrzött lány címszerepében pedig kifejezési skálája a komikum irányában fejlődött tovább. Táncolt a Tűzmadár, a Tavaszünnep, a Táncszvit és a Chopiniana című balettekben is.

Művészi munkáját egy sérülés miatt hosszabb időre meg kellett szakítania, ezután már csak szerepeinek egy részét táncolta, s 1977 után visszavonult a balettszínpadról. 1972 és 1979 között az Állami Balettintézet igazgatója volt, 1979-től balettmesterként tevékenykedett, 2007 óta professor emerita a Magyar Táncművészeti Főiskola (a korábbi Balettintézet) Klasszikus Balett Tanszékén. 1973-ban a Magyar Televízióban ő vezette a Balettcipő című műsort. Több nemzetközi balettversenyen szerepelt zsűritagként.

Pályafutása során Kun Zsuzsa számos elismerésben részesült. Az 1955-ös Világifjúsági Találkozón első díjat nyert, 1960-ban Liszt Ferenc-díjat, 1962-ben Kossuth-díjat kapott, 1968-ban lett érdemes, 1971-ben kiváló művész. 1969-ben a Párizsi Balettfesztiválon a Spartacus női főszerepével elnyerte a Kritikusok Díját. 1997-ben megkapta a Budapest-díjat, 1998-ban a Táncművész Szövetség életműdíját, 2003-ban A Magyar Állami Operaház mesterművésze címet. 2005-ben örökös tagja lett a Halhatatlanok Társulatának, 2013-ban a Magyar Érdemrend középkeresztje a csillaggal kitüntetéssel jutalmazták.

Életútját Kaán Zsuzsa táncos, tánctörténész, kritikus, aranytollas újságíró örökítette meg 2010-ben megjelent, Kun Zsuzsa, a balerina című könyvében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.