Tánc

Aki nélkül nem létezne a hazai kortárs tánc

2025.04.07. 11:35
Ajánlom
Vannak kivételes formátumú pedagógusok: a szűk szakmán belül mindenki ismeri a nevüket; azok, akiket tanítottak, rajongással beszélnek róluk, de a széles közönség nem is tudja, mennyit köszönhet a szerény háttérembereknek. A száz éve született táncos, koreográfus, balettmester, Jeszenszky Endre jellemzően ilyen tanár volt.

Somogyvár, Budapest, Szeged – az eszmélkedés évei, a balett és az opera világára való rácsodálkozás helyszínévé a főváros és a dél-alföldi nagyváros vált a gyógyszerész szülők gyermeke számára. Bár Szegeden csak ifjúsági matiné-előadásokat, esetleg az Operaházból ott vendégeskedő balettprodukciókat látott, a tánc iránti mély vonzalom mégis itt született: „Jobban a tánctanítás, táncalkotás, kevésbé a színpadra kerülés vágya.

Nem voltam exhibicionista, mondhatnám maflán szégyenlős voltam.”

A budapesti egyetemre kerülő fiú persze hogy eljárt balettiskolába is – míg atyja vissza nem parancsolta Szegedre.

Lehet, hogy ehelyett hallgatnia kellett volna az egyre sűrűsödő jelekre? A világháború idején szegedi lakásukba egy ukrán tisztet, a kijevi operaház egykori balett-táncosát szállásolták el. A háborút követően alig pár hónap balett-tanulás után Jeszenszky Endre az akkor alakuló Szegedi Nemzeti Színház táncosa, egyben a család egyetlen pénzkeresője lett: „Te is rájössz, hogy komolytalan tingli-tanglival töltötted idődet, még akkor is, ha pillanatnyilag ebből élünk – jósolta szegény apám, de nem bizonyult tévedhetetlen jósnak.” Harangozó Gyula felfigyelt a gyorsan tanuló táncosra, és biztatta, hogy jelentkezzen az Operaház együttesébe.

Az Andrássy úti palota nézőtere után tehát annak színpada következett, fontos szerepekkel és folyamatos tanulással. Táncolt és koreografált a Vígszínházban is, az induló Állami Balettintézetben az első évfolyam mellett asszisztált. A sikerek ellenére azonban érezte, hogy egyik sem az ő útja. 1955-ben végre saját balettiskolát nyitott, ami nemcsak saját életére, de az egész magyarországi táncvilágra nézve is meghatározó jelentőségűnek bizonyult. Az ugyanis, hogy Jeszenszky Endre a klasszikus balett mellett jazztáncot is tanított, később jégtáncosok és tornászok edzője lett,

forradalmi tett volt a korban, amikor a hatalom a baletten és a néptáncon kívül nem támogatott semmilyen, szerinte a Nyugatot majmoló irányzatot.

A tiltások és korlátozások idején szélesre tárta iskolája kapuját, és azokat is fogadta, akik a balettintézetbe nem tudtak vagy nem akartak bekerülni. Ma is követendő minta humánus pedagógiai attitűdje, amely több mint hat évtizedes tanári pályája során mindvégig jellemezte.

Saját példájából tudta, hogy kellő elszántsággal szinte bármit el lehet érni. Pedagógusként az egyéni adottságok figyelembevételét mindig lényegesebbnek tartotta a diplomák számánál. Eközben pedig kíváncsisága az új, a korszerű iránt sosem lankadt. Ma már hihetetlen, hogy

az országba nagy nehezen eljutó nyugati szaklapok fotói segítségével kezdett kísérletezni a modern tánctechnikák alapjainak elsajátításával.

Egy angol lapban megjelent képsorozat láttán szembesült először a paralel technikával: „A cikket ugyan nem értettem, de megsejtettem valamit belőle! Ez alapján alkottam meg egy komplett jazztechnikát.”

lg-jeszenszky_endre_1-113258.jpg

Jeszenszky Endre (Fotó/Forrás: Bartók Tavasz)

Jeszenszky Endre kivételes ösztönnel tudta, milyen lépések viszik előre választott útján. És bár a hivatalos politika akadályozta, vagy szó nélkül hagyta tevékenységét, utólag egyértelmű, hogy ő volt a háború után újjászülető modern táncélet első számú ösztönzője. A hatvanas években a Magyar Jégrevü művészeti vezetője, a Moulin Rouge koreográfusa, 1974-től az Állami Artistaképző Intézet tanára, a rendszerváltás hajnalán pedig a modern táncpedagógus-képző tanfolyamok vezető tanára lett. Számos elkötelezettsége mellett balettiskolája mindvégig működött: 1997-ben, negyvenkét évvel alapítása után helyezte át a képzést Vácra. 2008-as haláláig a ma is működő Váci Jeszenszky® Balett művészeti vezetője volt.

Jelen írás címe szó szerint értendő:

a hazai táncélet jeles tagjai szinte kivétel nélkül részesültek a Jeszenszky Endre által felépített biztonságos, az egyéni különbségeket tiszteletben tartó atmoszféra áldásos hatásaiból.

Zavarba ejtően hosszú a tanítványok listája: sokak mellett Frenák Pál és Berger Gyula, Szabó Réka és Földi Béla, Bakó Gábor és Vági Bence is rengeteget köszönhet a „Mestinek”, aki nyolcvanadik születésnapján így összegezte pedagógusi krédóját: „Én nem vagyok zseniális, mint például Béjart, hogy »rájuk üljek«, ezért hagyok mindenkit úgy, abban a mozgásformában érvényesülni, amelyikben a legjobbnak bizonyul. Tanítványaim, hét-nyolcszáz ember, már mindenhová eljutottak, nyertek díjakat, alapítottak iskolákat.” Kívánhat-e ennél többet bármelyik pedagógus?

Április 12-én egykori tanítványai – és az ő tanítványaik – egy igazi összeművészeti gálaesttel emlékeznek meg mesterükről: a személyes visszaemlékezésekkel színesített produkcióban az irodalom, a zeneművészet, az opera, a cirkuszművészet, a klasszikus és modern tánc segítségével idézik meg Jeszenszky Endre alakját.

Az írás eredetileg a Bartók Tavasz blogján jelent meg.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Jeszenszky Endre (forrás: Bartók Tavasz)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Frenák Pál: „Az ihlet kiapadhatatlan forrása az ember hitében rejlik”

Május 2-án a Budapest Táncfesztivál keretében debütál a FrenÁk Társulat legújabb előadása Nostalg_Y címmel, amelyben a fiatal táncművészekkel karöltve színpadra lép a Harangozó-díjas Lőrinc Katalin, valamint az előadás koreográfusa, az együttes Kossuth-díjas alapítója, Frenák Pál.
Tánc hír

MTE 75: Látványos fényfestés az egykori Állami Balett Intézet falán

A Magyar Táncművészeti Egyetem 75 napon át tartó programsorozattal ünnepli fennállásának hetvenötödik évfordulóját. A tánc világnapjának előestéjén az Andrássy úton található W Budapest Hotel, a korábbi Állami Balett Intézet falának fényfestésével is felelevenítették az intézmény múltját.
Tánc ajánló

Önálló univerzum épül a Millenárison

Elkezdődött a Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison. A világon egyedülálló, monumentális attrakció létrehozásán olyan kiemelkedő magyar alkotók is dolgoznak, akik korábban számos film – köztük hollywoodi sikerprodukciók – vizuális világának megteremtésében vettek részt.
Tánc beszámoló

A jövő csillagai mutatkoztak be a Magyar Táncművészeti Egyetem gáláján

Az idén 75 éves Magyar Táncművészeti Egyetem 75 napon át tartandó eseménysorozatának nyitányaként április 10-én, csütörtökön este a Nemzeti Táncszínházban került sor az intézmény hallgatóinak gálaelőadására.
Tánc hír

Alumnitalálkozóval ünnepelték a 75 éves Magyar Táncművészeti Egyetemet

A Magyar Táncművészeti Egyetem 2025-ben ünnepli fennállásának hetvenötödik esztendejét, ezért és az intézmény egy hetvenöt napon át tartó programsorozattal köszönti a szép jubileumot. Az eseménysorozat egyik fontos programja volt az I. Alumnitalálkozó, amely emlékezetesre sikerült.