Tánc

"Akinek a nehéz sors volt könnyű"

2014.12.16. 15:08
Ajánlom
December 17-én látható négy tánctársulat koprodukciójában, Szakály György főszereplésével a provokatív filmrendező, Pier Paolo Pasolini életét feldolgozó P.P. Pasolini projekt. Szemán Béla rendezővel és a PR-Evolution Dance Company koreográfusával, Nemes Zsófiával Braun Anna, a Táncművészet munkatársa készített interjút.

Pier Paolo Pasolininek, a 20. század egyik legprovokatívabb, legsokoldalúbb filmrendező-polihisztorának állít emléket a folyamatosan új utakat kereső PR-Evolution Dance Company új darabja. A filmrendező a saját korában nem elfogadott „önfelvállalásával" és felzaklató, tabudöntögető filmek (Dekameron, Salo, avagy Szodoma 120 napja) egész sorával hívta ki maga ellen a sorsot. Közel négy évtizeddel ezelőtt, 1975. november elsejéről másodikára virradó éjszaka gyilkolták meg brutális kegyetlenséggel. Az előadás a Miskolci Balett, a Pécsi Balett, a GG Tánc Eger és a Nemzeti Táncszínház együttműködésével jön létre. A főszerepet a színpadra húsz év után visszatérő Szakály György táncolja, mellette Zarnóczai Gizella és Spala Korinna jeleníti meg a főbb karaktereket.

- Az az utolsó perc Pasolini életében talán könnyebb volt, mint az előtte lévő öt évtized.

 - Szemán Béla: Életének minden perce, születésétől kezdve nehéz volt. Vannak olyan kivételes emberek, mint például ő, akiknek a nehéz sors a könnyű. Őt olvasva, hallgatva, nézve el sem tudom képzelni, hogy örült volna egy könnyebb sorsnak.

- Választhatott volna mást?

- Sz. B.: Abszolút. Rajtunk múlik. Most, ha körülnézek, azt látom, hogy nagyon sokan megúszásra játszanak. Pasolini pontosan tudta, hogy így nem lehet élni. Már a húszévesen megírt, A halott énekei című verseskötetéből érezhető, hogy tisztában volt vele, mennyire rövid ez az egy élet. Viszont ha már megkaptuk, élni kell, akkor is, ha csúnyán néznek ránk, csúnyákat gondolnak rólunk a csúnya emberek.

- Mit nem akart Pasolini megúszni? Vele szemben, mit akarunk mi?

- SzB: A sorsunkat. Azt gondoljuk, hogy el lehet bliccelni az életet. Azt gondoljuk, hogy végig lehet csinálni anélkül, hogy kiállnánk magunkért, hogy kimondanánk a véleményünket, hogy ahhoz találnánk partnereket, akik valójában vagyunk.

- Végső soron az utolsó pillanat azok számára is eljön, akik megúszásra játszanak és azok számára is, akik nem. Nem mindegy?

- SzB: Nem. Az az egy másodperc eltelhet úgy is, hogy azt gondoljuk - Vörösmartyt idézve - "ez férfimunka volt", de úgy is, hogy volt egy lehetőségem, mégis elszúrtam.

- Nem tudjuk, hogy ő mit gondolt. Sőt azt sem tudjuk, pontosan mi történt vele abban az utolsó pillanatban.

- SzB: De a könyvéből tudhatjuk. Azt is tudjuk, hogy rongyossá verték, a felismerhetetlenségig eltorzult a teste.

- Több teória született arról, hogy ki és miért tette. Ez mennyire lényeges a P. P. Pasolini project előadásában?

- SzB: Nagyon fontos, és nagyon pontosan fogalmazok.

- A tizenhét éves prostituált követte el?

- SzB: Giuseppe Pelosi, gúnynevén a Béka, aki le is ülte a gyilkosságért a kirótt börtönbüntetést. Ő az egyik kulcsfigurája Pasolini halálának, igen. De nem ő követte el, ez egyértelmű. Erről nyilatkozott is, miután szabadlábra került. Megfenyegették, a családja életének kioltásával zsarolták, el kellett vinnie a balhét.

- Nemes Zsófia: Majd a nyilatkozata után egy nappal a rendőrség egy razzia során heroint talált nála, visszavitték a börtönbe, és azóta sem látogatható.

- Pasolini életének feldolgozása mellett sok érv szól. Melyik volt pontosan, ami ezt az előadást elindította?

- SzB: Az, hogy nem bánunk jól az értékeinkkel, nem bánunk jól az alkotóinkkal, a művészeinkkel. Pasolini a huszadik század legösszetettebb, legizgalmasabb zsenije volt. Jövőre lesz negyven éve, hogy meggyilkolták.

- Filmíróként, rendezőként fontos, költőként vagy drámaíróként?

- NZs: Emberként.

- SzB: Bármit csinált, az költészet volt. Amikor filmet készített, akkor kamerával írt. De az élete, az életének az üzenete a legfontosabb, az, hogy így kellene csinálni.

- NZs: Az ilyen emberekben megláthatod önmagad, ezért sokan inkább elmennek mellettük, mert egyszerűen megijednek saját maguktól. Béla életében van egy Pasolini-hatás, belőle fakadt az ötlet. Számomra a legizgalmasabb az, amit a megbélyegzéssel kapcsolatban megértettem. Az emberek általában úgy élnek, hogy mindenkire cetliket ragasztanak. Pasolini tökéletes célpont volt, mindenféle jelzőt rá lehetett aggatni: kommunista, pedofil, homoszexuális, vadállat... Rajta keresztül sokat meg lehet tudni arról, hogy miért van a társadalomnak szüksége ezekre a stigmákra. És ez is az önfelvállalásról szól.

- Talán találnék érveket a cédulázás mellett.

- SzB: De nincs jó érv. Mert a megcímkézésből az emberi fejlődést hagyjuk ki.

- Mindazt, amit most elmondtak, hogyan fordítják le, sűrítik bele a darabba?

- SzB: Nem könnyű, mert el szeretnénk kerülni, hogy tudományos-ismeretterjesztő előadást hozzunk létre. Megpróbáljuk az életútjából azokat a pillanatokat megmutatni, amelyek igazán meghatározók voltak, de úgy, hogy a néző a saját életéből is meglásson valamit. Nem számítunk arra, hogy mindenki Pasolini-tudós, ezért sokkal általánosabban kell fogalmaznunk. Egy embert szeretnénk megmutatni úgy, hogy

közben mindenkit láttatunk.

- Szakály György testébe bújtatva.

- SzB: Például. Három Pasolini lesz egy időben a színpadon: Pierre, Paolo és Pasolini. Az egyik Szakály György, aki a visszatekintő, a nyugodt, az összefoglaló, aki már rálát a saját sorsára. Maurer Milán az, aki a szenvedély, a szex, az érzelmek "teste", Somhegyi György pedig az értelem, a költészet, a filozófia és a teoretika.

- Egy görög dráma felépítése rajzolódik ki előttünk...

- SzB: Csak Rómában játszódik. Boncasztalra tesszük az eEmbert, így tudjuk leginkább megmutatni a természetét.

- Hol vannak a nők?

- NZs: Nagyon fontosak. Az anyja egy igazi földanya, kiegészítője és teremtője, de ott volt Pasolini életében Laura Betti és Maria Callas is.

- SzB: Pasolini sohasem tagadta a nő fenségét, sőt.

- NZs: A mi előadásunkban is nagyon erősek ezek a karakterek, Zarnóczai Gizella anyaként, Spala Korinna Laura Bettiként meghatározó alkotója a darabnak.

- Ahogy az Ady-feldolgozásban (PR-Evolution Dance Company: Örök kikelet, bemutató: 2014. 04. 28. - a szerk), most is szövegalapú lesz a tánc?

- SzB: Több szöveg lesz, s ráadásul "drámaibb" helyzetekben hangzik el. Nincs könnyű helyzetben Zsófi. Nagyon régóta zseniális munkákat hoz létre az emberi kapcsolatokról, de most egy rendező is nehezíti a dolgát... Úgy kell alkotnia, hogy közben kinyitja magát arra, amit én, rendezőként látni szeretnék. Ez mindenkinek szokatlan és furcsa helyzet.

- NZs: De nagyon hasonlóan gondolkozunk, ez így szerencsés szituáció. Ami eszembe ötlik, azt Béla kimondja és fordítva.

- SzB: Becsülöm azokat, akik ezt elvállalták. A művészeket, Szirtes Edina Mókust, aki szintén együtt él a darabbal, a mozdulatokra írja a zenét próbáról próbára. S becsülöm a Nemzeti Táncszínházat is, hogy kiállt mellette, hogy úgy gondolták, erre a produkcióra szükség van, pedig akad a

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Vizuál

A hazai színjátszás kiválóságaival készül Herendi Gábor új filmje

A Kincsem és a Valami Amerika rendezőjének legújabb, Futni mentem című romantikus komédiája november 28-tól látható a mozikban. A közvetlen állami támogatás nélkül készülő produkciót rövid videóban jelentette be Udvaros Dorottya, Ember Márk és Lovas Rozi.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Elek Judit filmrendező és forgatókönyvíró, Piros Ildikó színésznő, Gulyás Buda operatőr, Selmeczi György zeneszerző és Deimanik Tamásné Baba fénymegadó kiemelkedő pályáját méltatja idén a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjjal.
Klasszikus

Vezető karmesterként folytatja a munkát Vajda Gergely az Ensemble Ars Novával

A neves zeneszerző-karmester három éven át volt a francia kortárs zenei együttes rezidens művésze, ám a sikeres közös projekteknek köszönhetően a zenekar továbbra is együtt kíván dolgozni vele.
Zöldhullám

„Azért is meg akarom védeni őket, mert olyan kicsik” – gyermekek hangjai az arukária fa védelmében

A Kincseink, az araukáriák című kiállítás megnyitója április 22-én, hétfőn 17 órakor lesz a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Átriumában. A tárlat középpontjában az araukária fa és annak számos értéke áll.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A Duna Művészegyüttes Székelykapu című nagy sikerű premierjét májusban is láthatja a közönség a Müpában

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében, a Müpa Fesztivál Színházában mutatta be legújabb előadását a Duna Művészegyüttes április 6-án. A Székelykapu című produkció inspirációs centrumában a szimbólumokban gazdag kapu áll.
Tánc ajánló

Koreográfiák Kubától Finnországig – idén is világsztárokat lát vendégül a Budapest Táncfesztivál.

A kéthetes mustrára a nemzetközi és hazai kortárs táncélet legjobbjai érkeznek a Nemzeti Táncszínházba április 27. és május 11. között. Kuba, Olaszország és Finnország legizgalmasabb produkciói és a legnagyobb magyar társulatok premierjei várhatók!
Tánc ajánló

Áprilisban Miskolc lesz a kortárstánc központja

Idén a hetedik Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivált rendezi meg a Miskolci Nemzeti Színház április 23. és 27. között. A Miskolci Balett ismét neves koreográfusok, együttesek előadásait hívta meg a miskolci közönség és a látogatók számára.
Tánc hír

Három első díjat nyertek a Táncművészeti Egyetem hallgatói Leccében

A közelmúltban ért véget a 10. IBCDC Domenico Modugno Nemzetközi Balett- és Kortárs Táncverseny, amelyen összesen öt dobogós helyezést értek el a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói. 
Tánc ajánló

Tánc világnapi románc a MOMkultban

Kodály Zoltán munkássága előtt tiszteleg a Győri Balett Romance című produkciója, az emberi lét egyik legmeghatározóbb viszonyrendszerét a középpontba állító előadás április 29-én látható a MOMkultban.