Tánc

"Akinek a nehéz sors volt könnyű"

2014.12.16. 15:08
Ajánlom
December 17-én látható négy tánctársulat koprodukciójában, Szakály György főszereplésével a provokatív filmrendező, Pier Paolo Pasolini életét feldolgozó P.P. Pasolini projekt. Szemán Béla rendezővel és a PR-Evolution Dance Company koreográfusával, Nemes Zsófiával Braun Anna, a Táncművészet munkatársa készített interjút.

Pier Paolo Pasolininek, a 20. század egyik legprovokatívabb, legsokoldalúbb filmrendező-polihisztorának állít emléket a folyamatosan új utakat kereső PR-Evolution Dance Company új darabja. A filmrendező a saját korában nem elfogadott „önfelvállalásával" és felzaklató, tabudöntögető filmek (Dekameron, Salo, avagy Szodoma 120 napja) egész sorával hívta ki maga ellen a sorsot. Közel négy évtizeddel ezelőtt, 1975. november elsejéről másodikára virradó éjszaka gyilkolták meg brutális kegyetlenséggel. Az előadás a Miskolci Balett, a Pécsi Balett, a GG Tánc Eger és a Nemzeti Táncszínház együttműködésével jön létre. A főszerepet a színpadra húsz év után visszatérő Szakály György táncolja, mellette Zarnóczai Gizella és Spala Korinna jeleníti meg a főbb karaktereket.

- Az az utolsó perc Pasolini életében talán könnyebb volt, mint az előtte lévő öt évtized.

 - Szemán Béla: Életének minden perce, születésétől kezdve nehéz volt. Vannak olyan kivételes emberek, mint például ő, akiknek a nehéz sors a könnyű. Őt olvasva, hallgatva, nézve el sem tudom képzelni, hogy örült volna egy könnyebb sorsnak.

- Választhatott volna mást?

- Sz. B.: Abszolút. Rajtunk múlik. Most, ha körülnézek, azt látom, hogy nagyon sokan megúszásra játszanak. Pasolini pontosan tudta, hogy így nem lehet élni. Már a húszévesen megírt, A halott énekei című verseskötetéből érezhető, hogy tisztában volt vele, mennyire rövid ez az egy élet. Viszont ha már megkaptuk, élni kell, akkor is, ha csúnyán néznek ránk, csúnyákat gondolnak rólunk a csúnya emberek.

- Mit nem akart Pasolini megúszni? Vele szemben, mit akarunk mi?

- SzB: A sorsunkat. Azt gondoljuk, hogy el lehet bliccelni az életet. Azt gondoljuk, hogy végig lehet csinálni anélkül, hogy kiállnánk magunkért, hogy kimondanánk a véleményünket, hogy ahhoz találnánk partnereket, akik valójában vagyunk.

- Végső soron az utolsó pillanat azok számára is eljön, akik megúszásra játszanak és azok számára is, akik nem. Nem mindegy?

- SzB: Nem. Az az egy másodperc eltelhet úgy is, hogy azt gondoljuk - Vörösmartyt idézve - "ez férfimunka volt", de úgy is, hogy volt egy lehetőségem, mégis elszúrtam.

- Nem tudjuk, hogy ő mit gondolt. Sőt azt sem tudjuk, pontosan mi történt vele abban az utolsó pillanatban.

- SzB: De a könyvéből tudhatjuk. Azt is tudjuk, hogy rongyossá verték, a felismerhetetlenségig eltorzult a teste.

- Több teória született arról, hogy ki és miért tette. Ez mennyire lényeges a P. P. Pasolini project előadásában?

- SzB: Nagyon fontos, és nagyon pontosan fogalmazok.

- A tizenhét éves prostituált követte el?

- SzB: Giuseppe Pelosi, gúnynevén a Béka, aki le is ülte a gyilkosságért a kirótt börtönbüntetést. Ő az egyik kulcsfigurája Pasolini halálának, igen. De nem ő követte el, ez egyértelmű. Erről nyilatkozott is, miután szabadlábra került. Megfenyegették, a családja életének kioltásával zsarolták, el kellett vinnie a balhét.

- Nemes Zsófia: Majd a nyilatkozata után egy nappal a rendőrség egy razzia során heroint talált nála, visszavitték a börtönbe, és azóta sem látogatható.

- Pasolini életének feldolgozása mellett sok érv szól. Melyik volt pontosan, ami ezt az előadást elindította?

- SzB: Az, hogy nem bánunk jól az értékeinkkel, nem bánunk jól az alkotóinkkal, a művészeinkkel. Pasolini a huszadik század legösszetettebb, legizgalmasabb zsenije volt. Jövőre lesz negyven éve, hogy meggyilkolták.

- Filmíróként, rendezőként fontos, költőként vagy drámaíróként?

- NZs: Emberként.

- SzB: Bármit csinált, az költészet volt. Amikor filmet készített, akkor kamerával írt. De az élete, az életének az üzenete a legfontosabb, az, hogy így kellene csinálni.

- NZs: Az ilyen emberekben megláthatod önmagad, ezért sokan inkább elmennek mellettük, mert egyszerűen megijednek saját maguktól. Béla életében van egy Pasolini-hatás, belőle fakadt az ötlet. Számomra a legizgalmasabb az, amit a megbélyegzéssel kapcsolatban megértettem. Az emberek általában úgy élnek, hogy mindenkire cetliket ragasztanak. Pasolini tökéletes célpont volt, mindenféle jelzőt rá lehetett aggatni: kommunista, pedofil, homoszexuális, vadállat... Rajta keresztül sokat meg lehet tudni arról, hogy miért van a társadalomnak szüksége ezekre a stigmákra. És ez is az önfelvállalásról szól.

- Talán találnék érveket a cédulázás mellett.

- SzB: De nincs jó érv. Mert a megcímkézésből az emberi fejlődést hagyjuk ki.

- Mindazt, amit most elmondtak, hogyan fordítják le, sűrítik bele a darabba?

- SzB: Nem könnyű, mert el szeretnénk kerülni, hogy tudományos-ismeretterjesztő előadást hozzunk létre. Megpróbáljuk az életútjából azokat a pillanatokat megmutatni, amelyek igazán meghatározók voltak, de úgy, hogy a néző a saját életéből is meglásson valamit. Nem számítunk arra, hogy mindenki Pasolini-tudós, ezért sokkal általánosabban kell fogalmaznunk. Egy embert szeretnénk megmutatni úgy, hogy

közben mindenkit láttatunk.

- Szakály György testébe bújtatva.

- SzB: Például. Három Pasolini lesz egy időben a színpadon: Pierre, Paolo és Pasolini. Az egyik Szakály György, aki a visszatekintő, a nyugodt, az összefoglaló, aki már rálát a saját sorsára. Maurer Milán az, aki a szenvedély, a szex, az érzelmek "teste", Somhegyi György pedig az értelem, a költészet, a filozófia és a teoretika.

- Egy görög dráma felépítése rajzolódik ki előttünk...

- SzB: Csak Rómában játszódik. Boncasztalra tesszük az eEmbert, így tudjuk leginkább megmutatni a természetét.

- Hol vannak a nők?

- NZs: Nagyon fontosak. Az anyja egy igazi földanya, kiegészítője és teremtője, de ott volt Pasolini életében Laura Betti és Maria Callas is.

- SzB: Pasolini sohasem tagadta a nő fenségét, sőt.

- NZs: A mi előadásunkban is nagyon erősek ezek a karakterek, Zarnóczai Gizella anyaként, Spala Korinna Laura Bettiként meghatározó alkotója a darabnak.

- Ahogy az Ady-feldolgozásban (PR-Evolution Dance Company: Örök kikelet, bemutató: 2014. 04. 28. - a szerk), most is szövegalapú lesz a tánc?

- SzB: Több szöveg lesz, s ráadásul "drámaibb" helyzetekben hangzik el. Nincs könnyű helyzetben Zsófi. Nagyon régóta zseniális munkákat hoz létre az emberi kapcsolatokról, de most egy rendező is nehezíti a dolgát... Úgy kell alkotnia, hogy közben kinyitja magát arra, amit én, rendezőként látni szeretnék. Ez mindenkinek szokatlan és furcsa helyzet.

- NZs: De nagyon hasonlóan gondolkozunk, ez így szerencsés szituáció. Ami eszembe ötlik, azt Béla kimondja és fordítva.

- SzB: Becsülöm azokat, akik ezt elvállalták. A művészeket, Szirtes Edina Mókust, aki szintén együtt él a darabbal, a mozdulatokra írja a zenét próbáról próbára. S becsülöm a Nemzeti Táncszínházat is, hogy kiállt mellette, hogy úgy gondolták, erre a produkcióra szükség van, pedig akad a

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Zenés színház

„Ez egy olyan történelmi pillanat, amelyben nagyon komoly döntéseket kell hozni” – Szabó Magda klasszikusa az Operett Online-on

Decemberben nagy sikerrel debütált az Operett Online képernyőjén az Abigél, Szabó Magda kultikus regényének musical-változata. A megújult szereposztással közvetített előadás egy csodálatos történet szeretetről, lemondásról, küzdelemről és persze a szerelemről. De mit adhat nekünk ma Abigél?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.
Tánc hír

Gálaműsorral jubilál Fővárosi Nagycirkusz

Gálaműsorral ünnepli a 131 éves múltra visszatekintő Fővárosi Nagycirkusz az új épület megnyitásának 50. évfordulóját. A különleges előadást január 14-én a cirkusz Facebook-oldalán élőben közvetítik.