Tánc

Alexa Christian: "Olyan táncstílus, hogy hip-hop, nem létezik"

2012.05.20. 07:30
Ajánlom
Magyarországon a táncművészet képzeletbeli hierarchiájában a hip-hop kultúra stílusai valahol alul helyezkednek el, de néha egy-egy sikerükkel figyelmet követelnek maguknak. Alexa Christian hip-hop táncos-koreográfus, tánctanár a The Core nevű csapatukról, a Las Vegas-i World Hip Hop Dance Championshipről és a magyarországi hip-hop kultúra paradoxonáról mesélt nekünk.

- Hogyan találkoztál a hip-hoppal, milyen táncos háttérből jössz?

- Jazzbalettel kezdtem tízéves koromban. Tizenkét éves lehettem, amikor Szücsi a Hip Hop Boyzból elindította a hip-hopnak nevezhető régi old school tánciskolát. Ez olyan "hipi-hopi" tánc volt. Oda jártam fél évig, aztán másfél évet szüneteltettem, mivel ez alatt, összesen hét évig focistának készültem. Két éven át Erika C iskolájába jártam, ahol Soós "tHüdő" Sándor volt a tánctanárom. Aztán otthagytam őket a középiskola után, és megalapítottam a New Dance World tánciskolát. Azóta is ennek az iskolának élek.

- Hogyan fejlődött a New Dance World egy nagy és jelentős tánciskolává?

- 2004-ben alapítottam meg a New Dance World tánciskolát Vecsésen, akkor tizennégy fő járt oda. Aztán beindultunk, amihez hozzájárult, hogy elkezdtem a fellépéseket ingyen vállalni. Jó pár évig ingyen jártam fellépni mindenfelé. Most 2012-ben 120-an vagyunk, összesen 380 fő járt az iskolába a nyolc év alatt. Ez nem egy hobbi tánciskola, az maradt itt, aki ennek tud élni és aki óriási tehetség, vagy ha nem az, akkor jó hozzáállása van, alázatos és céltudatos. Tehát ez a 120 fő egy kőkemény 120 fő. Az iskola felépítésével sok alázat, rengeteg munka és nélkülözés jár. Csak a munkámnak éltem és élek. Most már talán összeköthető a szórakozás a munkával, de az első hat év nagyon kemény volt. Talán pedagógus múlttal kellene rendelkeznem, de szerintem erre alapvetően születni kell.

- Hány tanárra jut ez a 120 fő?

- Egy személyre, rám. Vannak segédeim, Vladár Zsófi és Hamberger Barbara, akik kezdőkkel foglalkoznak, helyettesítenek, de még nem tanárok. A fiatal táncosok, akik bár ügyesek, de még abszolút tapasztalatlanok, nem tanítanak még. Így csak én tanítok nyolc éve.

- Melyik három momentumot emelnéd ki az eddigi karrieredből?

- 2005 év végén elmentem egy német turnéra másfél hónapra, az volt az első táncos munkám külföldön. Osztrák és német színházakban dolgoztunk egy musical produkcióban Falco-mixre és ABBA-ra. Aztán három évvel később elmentem revütáncosnak - abszolút nem az én műfajom - egy Costa Serena nevű olasz hajóra, ahol hét hónapig ment a turné. 2012 március végén jöttem haza Kínából. Akon magyar női felfedezettjével, Viva Starr-ral és egy komplett produkcióval mentünk el egy több mint huszonöt állomásos kínai turnéra, és ezután következett még csak a java. Most májusban a The Core csapatával megnyertük a hazai versenyt, és nyáron mi utazhatunk Las Vegas-ba a World Hip Hop Dance Championshipre, hogy összemérhessük a tudásunkat a legjobbakkal.

- Ki rakta össze a csapatot?

- Kurucz Sanyi és én. Amikor Kínában jártunk, volt egy kis időnk gondolkodni, és megalapítottuk a The Core-t. Ez az első közös munkánk. Mi stílusban, viselkedésben elütünk egymástól, én járok inkább a realitás talaján, Sanyi pedig a művész, aki álmodozik, néha én fogom vissza a hóbortos álmokat. De éppen ettől vagyunk mi jó  páros, kiegészítjük egymást. Már egy éve együtt dolgozunk, rengeteget beszélgetünk és agyalunk, közben pedig nagyon jó barátok lettünk. Kurucz Sanyinak sem volt párja eddig a színpadon, ahogy nekem sem, most pedig mi egy párként dolgozunk, akiket bárhová el lehet hívni fellépésre.

- Ki a másik hat tagja a The Core-nak?

- Magyarországon most már három-négy éve megvan az a tíz-húsz táncos, aki a profi szakmában mindig megállja a helyét. Közülük nyolcból állítottuk össze a csapatot. A The Core tagjai: Kelemen Katalin volt megatáncosunk, Szabó Anikó táncos-koreográfus, Likovics Alexandra többszörös fitness Magyar- és Európa-bajnok, Túri Lajos mint a klasszikus vonal, szintén volt megatáncos, valamint mi ketten, Kurucz Sanyi és én. A két breakesünket azért mondom a végére, mert májustól, azaz a Hip Hop International Hungary napjától reméljük, hogy már táncosok is: ők Szénási Gergely és Nguyen Péter.

- Mit vártok rövid és hosszú távon a Las Vegas-i szerepléstől?

- Kurucz Sanyi és a csapat az első helyezést várja. Ez egy elérhető álom, mert Magyarország meg tudja állni a helyét és akár győzni is tud. Aki megnyeri, az onnantól kezdve amerikai állampolgár, még ha nem is papíron. Én azt gondolom, hogy az első tízet pályázzuk meg, és ha az első tízben vagyunk, akkor ott elkezdek álmodozni arról, hogy igenis létezik az, hogy nyolc magyar megváltja Amerikát.

- Mennyire hiteles a hip-hop Magyarországon?

- Olyan táncstílus, hogy hip-hop, nem létezik, de a könnyebbség kedvéért nevezzük így. A hip-hop egy életvitel, egy szubkultúra. MC-zés, graffiti, electric boogie, break és ma már az új stílusok közül waacking, swag, new style stb. - a new style maga az új stílus, a megújulás. Ahogy a világ megújul, úgy a tánc is. Bizonyos értelemben ma abszolút abnormális dolgokat táncolunk, de szerencsére, ha férfiként női táncot táncolok, ez már nem szúr szemet senkinek. Ez egy jó dolog, unisex lett a tánc, és nem az van, hogy a fiúké a break, locking, poping és electrick boogie, a lányoké meg csak pom-pom tánc és discotánc. Magyarországon nem létezik hip-hop, csak "hiphoppolás", ahogy itt nevezik. Az európai emberek zárkózottabbak az amerikaiaknál, utóbbiak háromévesen és nyolcvanévesen is önmagukat adják. A hip-hop egy ilyen dolog: önmagamat adom. Ha tudok rajzolni, akkor nem virágokat rajzolok, hanem egy graffitit. És ugyanígy van a rappeléssel is: ha nem énekelni szeretek és nem a szolfézs óra érdekel, akkor elmondom rapben azt, ami ott legbelül van. Ez bizsergető érzés tud lenni. A hip-hop dac. Kicsit dacolok azzal, hogy piercingem van, bő gatyám és kemény basszus szól a kocsimban.

- Ebben az is benne van, hogy Magyarországon nem értik vagy félreértik a hip-hop kultúrát?

- Az átlag magyar embernek a munka jutott és nem a társasági élet. Begubóznak a társaságukba vagy a családjukba, otthon a munka után pihenik ki magukat és reggel megint mennek dolgozni. Nincs szieszta, nincs pihenés, pedig a világon nagyon sok helyen szánnak időt a pihenésre. Maga a hip-hop azért nem tud működni Magyarországon, mert a hip-hop egy korlátlan felszabadultság és szólásszabadság. Bármit nyugodtan beletehetsz a rajzodba, a graffitidbe, bármit elmondhatsz rappelve vagy eltáncolhatod. Ilyen például a krump stílusa, aminek az az üzenete, hogy ne verekedj az utcán, hanem táncold szét a másikat.

- A táncos szakma felől nézve van respektje annak, amit ti csináltok a The Core-ral?

- Azt gondolom, hogy ez a nyolc fő, aki összeállt, meg tudja mutatni Magyarországnak, hogy igen, helyünk van Las Vegasban. A kétkedők, irigyek egyik legnagyobb problémája az, hogy nem önmagukban keresik a hibát, hanem mindig a másikban. Én folyamatosan elérem azt, amit szeretnék, de cserébe tizennégy éve a munkámnak és az álmaimnak élek. Az örömöm megvan, mert élek-halok a táncért, de ez rengeteg lemondással jár. A kollégák és azok a gyerekek viszont, akik nem sikeresek, nem gondolkoznak el azon, hogy vajon azért van ez, mert nem táncol, nem gyakorol eleget otthon vagy azért, mert amúgy sem kéne ezzel a műfajjal próbálkoznia. A tánc művészet, de ehhez intelligens, kommunikatív, empatikus táncosokra, előadóművészekre és tanárokra van szükség.

- Meg tudsz élni a táncból?

- Én meg tudok élni belőle. Igaz, a nap huszonnégy órájából tizennyolcat dolgozom, ez az átlag. Egy tánciskolát vállaltam polgári állásként, és a saját karrieremből, Alexa Christianból élek meg. Ha elmegyek asztalosnak és az első tíz asztalos közé tartozom, akkor meg tudok élni belőle. Ez ilyen egyszerű. A top ötven táncos stílusirányzatokra bontható, klasszikus, latin-amerikai és modern (hip-hop, new style stb.). Én B osztályos latin versenytáncos voltam, amikor abbahagytam. A klasszikus táncot nézve közép szinten vagyok, a hip-hopot viszont magas szinten művelem. Most multifunkcionális táncosokra van szükség, akik egy stílusirányzatot tökéletesen tudnak. Ha valaki csak balettozik vagy csak modernezik, annak nehezebb, itthon talán soha nem is sikerül megélnie belőle. Aki Magyarországon akar táncolni, annak több stílust is jól kell tudnia.

- Hogyan viszonyul az intézményesült szakma hozzátok?

- Szerintem az ötven legjobbnak megadják a respektet, de ez is változó. A többi sok ezer embert pedig, aki hasonló stílust táncol, megvetik. Ehhez hozzátartozik, hogy az ötven legjobb tánctanár után olyanok következnek, akik nem hogy nem oktathatnák a hip-hopot, hanem nekik maguknak is abba kellene hagyniuk a táncot. Sajnos a rosszul tanított és előadott produkciók miatt itthon már vagy huszonöt éve rossz visszhangja van a műfajnak.

- Azért van átjárás az intézményesült táncok és a hip-hop között. Hartmann Gábor például a Magyar Táncművészeti Főiskolán tartott street dance tréninget.

- Hartmann Gabi is benne van a legjobb ötvenben, és mint oktató a legjobb tízben is. Kiemelkedően jó tanár, aki régóta van a szakmában. Bár érezhetően a harminc év feletti tanárokat könnyebben elfogadják - én a klasszikus intézmények felől nézve még a ranglétra elején járok.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.