Tánc

Aliya Tanykpayeva: "Mintha hazaérkeztem volna"

2013.02.19. 07:08
Ajánlom
Nem is oly régen kezdtük el az ismerkedést az idei évadban Budapestre szerződött kazah származású balerinával, akivel - túl a magyar közönség előtti bemutatkozáson - folytattuk a beszélgetést többek közt a februártól újra látható Elfújta a szél Scarlett-szerepéről.

- Azt már tudják a Fidelio olvasói, hogy szerinted mi a különbség az európai és a szovjet utódállamokban működő balett-táncosok között. De mi a véleményed a közönségről? Nagy az eltérés?

- Kimondottan nagy különbséget látok. A Bolsoj közönsége például egész más, hiszen nem mindenki tudja megfizetni az ottani, csillagászati összegű jegyárakat. Hatalmas pénz áll a társulat rendelkezésére, a nézők kivételezett helyzetben vannak, a minőséget tekintve elkényeztetettek, így nehezebb előttük táncolni. Európában inkább megengedhetik maguknak az emberek, hogy elmenjenek egy balettelőadásra, és nekik sokkal könnyebb táncolni. Általánosságban azonban azt mondhatom, hogy a nézők a szemet nézik és a szívükkel figyelnek, tehát nem elemzik egy táncos technikai teljesítményét.

- És a közönség ízlésében van különbség?

- Az oroszoknál talán erősebb a nagy klasszikusok tradíciója, Európában pedig talán jelentősebb a modern repertoár, de szerintem nem a közönségen múlik elsősorban, mi kerül repertoárra, hiszen a balettigazgatók és a balettmesterek a költségvetési kereteken belül, saját ízlésük és preferenciáik alapján döntenek az adott együttes műsorpolitikájáról.

- 2012-ben érkeztél az Operaházba és lettél a Magyar Nemzeti Balett első magántáncosnője. Előtte mennyit láttál a magyar balettéletből, mennyire érkeztél idegen helyre? El lehetett-e látni Moszkvából, Bécsből vagy Zürichből Budapestig?

- Bécsben nagyon erős betekintést nyertem a budapesti balettéletbe, hiszen akkoriban úgy érezhették a bécsiek, hogy a Staatsopert megszállták a magyarok. Harangozó Gyula volt a Staatsoper balettigazgatója, az ő Coppéliájában táncoltam is. Némethy Sándor és Kövessy Angéla balettmesterként dolgoztak, de Metzger Márta is gyakran megfordult a Volksoperben. Ismertem Kropp Mihályt és Déri András karmestert. A táncosok közül kollégám volt Anna Tsygankova és Radina Dace, illetve Solymosi Tamás. Nem jártam Budapesten, de nagyon sokat hallottam az itteni munkáról. Tudtam, hogy olyan nagy darabok is repertoáron vannak, mint az Anyegin vagy a Mayerling, amelyek kiállítására csak a legnevesebb társulatok képesek. Ezért szinte olyan volt, amikor ideszerződtem, mintha hazaérkeztem volna. A város pedig hasonlít Bécshez, gyönyörű, az Operaház szintén, így azonnal beleszerettem Budapestbe.

- Két szerepben, az Anyegin Tatjanájaként és a Diótörő Máriájaként már bemutatkoztál a magyar közönségnek. Most a Don Quijotéból Kitrit táncolod, majd ismét egy drámai hősnőt formálsz meg. Gondolom, előbbihez nem kell elmélyedni Cervantesben, de megtaláltad már a kulcsot Scarlett O'Harához? Kérdezem ezt azért, mert tudom, hogy alaposan felkészülsz a szerepeidre.

- A Don Quijote egyértelműen komédia, és nem arról szól, hogy leások a lelkem mélyére. Kitrihez kitalálok mindenféle jópofa gesztust, amiken nevetni tud a közönség, de ezeket a vicces dolgokat minden balerina a saját egyéniségéből kiindulva hozza létre. Ami az Elfújta a szelet illeti, az egy nehezebb feladat. Jelenleg a betanulási folyamatban vagyok, és borzasztó sokféle érzelem váltakozik benne. 18 pas de deux van a darabban, és egyelőre azzal küzdök, hogy minél inkább megértsem, Pártay Lilla koreográfus melyikben mit akart kifejezni, melyik férfi felé mennyi szerelmet lehet adni. Most ott tartok, hogy kopírozok, azaz a technikát tanulom, és igyekszem megérteni, az egyes pontokon miről szól a karakter, de azt már biztosan állíthatom, hogy nagyon tetszik Scarlett O'Hara szerepe.

- Sportolónők esetében gyakran elemzik, hogyan változik a teljesítményük akkor, amikor szülés utáni visszatérnek az edzéshez és a versenyzéshez. Neked is van egy kisfiad, a tizenöt hónapos Szulejmán. Mi változott benned az ő születése óta?

- Azt gondolom, alapvetően nem lettem más. Féltem attól, hogy a szülés után a gyermeki naivitásomból veszíteni fogok, de ez szerencsére nem történt meg. Az apró hibák, problémák azonban ma már nem jelentenek akkora problémát: ha valami nem pontosan úgy sikerül, ahogyan elképzeltem, egyáltalán nem esem kétségbe.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Légiutas-kísérők helyett balerinák köszöntötték az utasokat egy francia járaton

Képzeljük el, ahogy izgatottan készülünk egy hosszú repülőútra, amikor hirtelen felcsendül Csajkovszkijtól A hattyúk tava, mire egy csapat balerina libben be a fedélzetre.
Tánc magazin

Michaela DePrince szereplésével készül film a Coppélia-balettből

A Holland Nemzeti Balett animációs balettfilmet készít, amit 2020-ban fognak bemutatni. A Coppéliában a Sierra Leone-i származású sztárbalerina, Michaela DePrince táncolja Swanildát, míg partnerét, Franz-ot Daniel Camargo alakítja.
Tánc ajánló

Egy fesztivál, ahol a testek ellentmondanak a gravitációnak

Súlytalanság, levegő, szabadság. Idén először rendezik meg augusztus 11. és 18. között a Flying Bodies Fesztivált az azonos nevű kurzussorozat folytatásaként az Artus Stúdióban.
Tánc lapszemle

Újabb nehézséggel kell szembenéznie a Nemzeti Táncszínháznak

A 24.hu értesülései szerint a Millenáris Parkban átadott, ötmilliárd forintból épül épülethez nem járt tulajdonjog, ezért az intézménynek most több száz millió forintos bérleti díjat kell fizetnie a Miniszterelnökséghez tartozó Millenáris Kht.-nek.
Tánc Film

New Yorkban versenyez a fiatal magyar táncosokról szóló film

Halász Glória Három tánc című dokumentumfilmjét beválogatták a Dance on Camera Fesztivál hivatalos versenyprogramjába; az alkotást július 14-én vetítik a New York-i Lincoln Centerben.