Tánc

Aliya Tanykpayeva: "Mintha hazaérkeztem volna"

2013.02.19. 07:08
Ajánlom
Nem is oly régen kezdtük el az ismerkedést az idei évadban Budapestre szerződött kazah származású balerinával, akivel - túl a magyar közönség előtti bemutatkozáson - folytattuk a beszélgetést többek közt a februártól újra látható Elfújta a szél Scarlett-szerepéről.

- Azt már tudják a Fidelio olvasói, hogy szerinted mi a különbség az európai és a szovjet utódállamokban működő balett-táncosok között. De mi a véleményed a közönségről? Nagy az eltérés?

- Kimondottan nagy különbséget látok. A Bolsoj közönsége például egész más, hiszen nem mindenki tudja megfizetni az ottani, csillagászati összegű jegyárakat. Hatalmas pénz áll a társulat rendelkezésére, a nézők kivételezett helyzetben vannak, a minőséget tekintve elkényeztetettek, így nehezebb előttük táncolni. Európában inkább megengedhetik maguknak az emberek, hogy elmenjenek egy balettelőadásra, és nekik sokkal könnyebb táncolni. Általánosságban azonban azt mondhatom, hogy a nézők a szemet nézik és a szívükkel figyelnek, tehát nem elemzik egy táncos technikai teljesítményét.

- És a közönség ízlésében van különbség?

- Az oroszoknál talán erősebb a nagy klasszikusok tradíciója, Európában pedig talán jelentősebb a modern repertoár, de szerintem nem a közönségen múlik elsősorban, mi kerül repertoárra, hiszen a balettigazgatók és a balettmesterek a költségvetési kereteken belül, saját ízlésük és preferenciáik alapján döntenek az adott együttes műsorpolitikájáról.

- 2012-ben érkeztél az Operaházba és lettél a Magyar Nemzeti Balett első magántáncosnője. Előtte mennyit láttál a magyar balettéletből, mennyire érkeztél idegen helyre? El lehetett-e látni Moszkvából, Bécsből vagy Zürichből Budapestig?

- Bécsben nagyon erős betekintést nyertem a budapesti balettéletbe, hiszen akkoriban úgy érezhették a bécsiek, hogy a Staatsopert megszállták a magyarok. Harangozó Gyula volt a Staatsoper balettigazgatója, az ő Coppéliájában táncoltam is. Némethy Sándor és Kövessy Angéla balettmesterként dolgoztak, de Metzger Márta is gyakran megfordult a Volksoperben. Ismertem Kropp Mihályt és Déri András karmestert. A táncosok közül kollégám volt Anna Tsygankova és Radina Dace, illetve Solymosi Tamás. Nem jártam Budapesten, de nagyon sokat hallottam az itteni munkáról. Tudtam, hogy olyan nagy darabok is repertoáron vannak, mint az Anyegin vagy a Mayerling, amelyek kiállítására csak a legnevesebb társulatok képesek. Ezért szinte olyan volt, amikor ideszerződtem, mintha hazaérkeztem volna. A város pedig hasonlít Bécshez, gyönyörű, az Operaház szintén, így azonnal beleszerettem Budapestbe.

- Két szerepben, az Anyegin Tatjanájaként és a Diótörő Máriájaként már bemutatkoztál a magyar közönségnek. Most a Don Quijotéból Kitrit táncolod, majd ismét egy drámai hősnőt formálsz meg. Gondolom, előbbihez nem kell elmélyedni Cervantesben, de megtaláltad már a kulcsot Scarlett O'Harához? Kérdezem ezt azért, mert tudom, hogy alaposan felkészülsz a szerepeidre.

- A Don Quijote egyértelműen komédia, és nem arról szól, hogy leások a lelkem mélyére. Kitrihez kitalálok mindenféle jópofa gesztust, amiken nevetni tud a közönség, de ezeket a vicces dolgokat minden balerina a saját egyéniségéből kiindulva hozza létre. Ami az Elfújta a szelet illeti, az egy nehezebb feladat. Jelenleg a betanulási folyamatban vagyok, és borzasztó sokféle érzelem váltakozik benne. 18 pas de deux van a darabban, és egyelőre azzal küzdök, hogy minél inkább megértsem, Pártay Lilla koreográfus melyikben mit akart kifejezni, melyik férfi felé mennyi szerelmet lehet adni. Most ott tartok, hogy kopírozok, azaz a technikát tanulom, és igyekszem megérteni, az egyes pontokon miről szól a karakter, de azt már biztosan állíthatom, hogy nagyon tetszik Scarlett O'Hara szerepe.

- Sportolónők esetében gyakran elemzik, hogyan változik a teljesítményük akkor, amikor szülés utáni visszatérnek az edzéshez és a versenyzéshez. Neked is van egy kisfiad, a tizenöt hónapos Szulejmán. Mi változott benned az ő születése óta?

- Azt gondolom, alapvetően nem lettem más. Féltem attól, hogy a szülés után a gyermeki naivitásomból veszíteni fogok, de ez szerencsére nem történt meg. Az apró hibák, problémák azonban ma már nem jelentenek akkora problémát: ha valami nem pontosan úgy sikerül, ahogyan elképzeltem, egyáltalán nem esem kétségbe.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Jazz/World

Jazz, punk attitűddel: itt a Barabás Lőrinc Quartet új lemeze!

A világ nyitott tér a játékra a Barabás Lőrinc Quartet új lemezén, amelyet nem utolsósorban Miles Davis fúziós hangja ihletett. Hallgassa meg az Open című album dalait!
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc hír

Új korszakot nyit a cirkuszművészetben a Recirquel

Az Európai Cirkuszművészeti Szövetség (ECA) elsőként választott tagjai közé olyan társulatot, amely nem a konvencionális cirkuszi műfajt képviseli. A Recirquel Társulat felvételével a szervezet a tradicionális és kortárs cirkuszi irányzatok közötti együttműködést szeretné erősíteni.