Tánc

Aliya Tanykpayeva: "Mintha hazaérkeztem volna"

2013.02.19. 07:08
Ajánlom
Nem is oly régen kezdtük el az ismerkedést az idei évadban Budapestre szerződött kazah származású balerinával, akivel - túl a magyar közönség előtti bemutatkozáson - folytattuk a beszélgetést többek közt a februártól újra látható Elfújta a szél Scarlett-szerepéről.

- Azt már tudják a Fidelio olvasói, hogy szerinted mi a különbség az európai és a szovjet utódállamokban működő balett-táncosok között. De mi a véleményed a közönségről? Nagy az eltérés?

- Kimondottan nagy különbséget látok. A Bolsoj közönsége például egész más, hiszen nem mindenki tudja megfizetni az ottani, csillagászati összegű jegyárakat. Hatalmas pénz áll a társulat rendelkezésére, a nézők kivételezett helyzetben vannak, a minőséget tekintve elkényeztetettek, így nehezebb előttük táncolni. Európában inkább megengedhetik maguknak az emberek, hogy elmenjenek egy balettelőadásra, és nekik sokkal könnyebb táncolni. Általánosságban azonban azt mondhatom, hogy a nézők a szemet nézik és a szívükkel figyelnek, tehát nem elemzik egy táncos technikai teljesítményét.

- És a közönség ízlésében van különbség?

- Az oroszoknál talán erősebb a nagy klasszikusok tradíciója, Európában pedig talán jelentősebb a modern repertoár, de szerintem nem a közönségen múlik elsősorban, mi kerül repertoárra, hiszen a balettigazgatók és a balettmesterek a költségvetési kereteken belül, saját ízlésük és preferenciáik alapján döntenek az adott együttes műsorpolitikájáról.

- 2012-ben érkeztél az Operaházba és lettél a Magyar Nemzeti Balett első magántáncosnője. Előtte mennyit láttál a magyar balettéletből, mennyire érkeztél idegen helyre? El lehetett-e látni Moszkvából, Bécsből vagy Zürichből Budapestig?

- Bécsben nagyon erős betekintést nyertem a budapesti balettéletbe, hiszen akkoriban úgy érezhették a bécsiek, hogy a Staatsopert megszállták a magyarok. Harangozó Gyula volt a Staatsoper balettigazgatója, az ő Coppéliájában táncoltam is. Némethy Sándor és Kövessy Angéla balettmesterként dolgoztak, de Metzger Márta is gyakran megfordult a Volksoperben. Ismertem Kropp Mihályt és Déri András karmestert. A táncosok közül kollégám volt Anna Tsygankova és Radina Dace, illetve Solymosi Tamás. Nem jártam Budapesten, de nagyon sokat hallottam az itteni munkáról. Tudtam, hogy olyan nagy darabok is repertoáron vannak, mint az Anyegin vagy a Mayerling, amelyek kiállítására csak a legnevesebb társulatok képesek. Ezért szinte olyan volt, amikor ideszerződtem, mintha hazaérkeztem volna. A város pedig hasonlít Bécshez, gyönyörű, az Operaház szintén, így azonnal beleszerettem Budapestbe.

- Két szerepben, az Anyegin Tatjanájaként és a Diótörő Máriájaként már bemutatkoztál a magyar közönségnek. Most a Don Quijotéból Kitrit táncolod, majd ismét egy drámai hősnőt formálsz meg. Gondolom, előbbihez nem kell elmélyedni Cervantesben, de megtaláltad már a kulcsot Scarlett O'Harához? Kérdezem ezt azért, mert tudom, hogy alaposan felkészülsz a szerepeidre.

- A Don Quijote egyértelműen komédia, és nem arról szól, hogy leások a lelkem mélyére. Kitrihez kitalálok mindenféle jópofa gesztust, amiken nevetni tud a közönség, de ezeket a vicces dolgokat minden balerina a saját egyéniségéből kiindulva hozza létre. Ami az Elfújta a szelet illeti, az egy nehezebb feladat. Jelenleg a betanulási folyamatban vagyok, és borzasztó sokféle érzelem váltakozik benne. 18 pas de deux van a darabban, és egyelőre azzal küzdök, hogy minél inkább megértsem, Pártay Lilla koreográfus melyikben mit akart kifejezni, melyik férfi felé mennyi szerelmet lehet adni. Most ott tartok, hogy kopírozok, azaz a technikát tanulom, és igyekszem megérteni, az egyes pontokon miről szól a karakter, de azt már biztosan állíthatom, hogy nagyon tetszik Scarlett O'Hara szerepe.

- Sportolónők esetében gyakran elemzik, hogyan változik a teljesítményük akkor, amikor szülés utáni visszatérnek az edzéshez és a versenyzéshez. Neked is van egy kisfiad, a tizenöt hónapos Szulejmán. Mi változott benned az ő születése óta?

- Azt gondolom, alapvetően nem lettem más. Féltem attól, hogy a szülés után a gyermeki naivitásomból veszíteni fogok, de ez szerencsére nem történt meg. Az apró hibák, problémák azonban ma már nem jelentenek akkora problémát: ha valami nem pontosan úgy sikerül, ahogyan elképzeltem, egyáltalán nem esem kétségbe.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.