Tánc

Álom és ébrenlét határán - Lunatika

2009.11.05. 16:28
Ajánlom
November 13-án kerül sor Duda Éva legújabb bemutatójára a MU Színházban. A koreográfus-táncos ismét az ébrenlét és álom határvidékén kalandozik, a tudatos és öntudatlan létezés állapotaiban keresve a magyarázatot az emberi természet szélsőségeire.

Az elmúlt években Duda Éva különböző társulatok meghívottjaként készített önálló és alkalmazott koreográfiákat - előbbieket elsősorban a Közép-Európa Táncszínház, a MU Terminál és a Szegedi Kortárs Balett táncosaival -, amelyeknek visszatérő motívuma az álom- és víziószerűség, a tudatalatti felszínre kerülése. A Trans, Inverz, Az Ismeretlen, Tudattalan, Aréna és Carneval előadások, hogy csak néhányat említsünk a meggyőző kreativitással, egyéni látásmóddal és friss lendületességgel megalkotott produkciók közül, valamilyen formában mind az ösztönök vezérelte motivációkat kutatják a test kontrollált cselekvéseinek tükrében.

A lunatika szó a rendező találmánya, amely a latin eredetű lunatizmus (holdkórosság, alvajárás), lunátikus (holdkóros, alvajáró) és a galaktika (világegyetem) szavak keverékeként jött létre. Etimológiája alapján 'hold-kór'-ként fordíthatnánk le, ám a címválasztásba erőteljesen belejátszott az angol lunatic szó őrült, tébolyult jelentése is. Dudát, saját bevallása szerint, ezúttal azok a "félőrült, félkábult állapotok" foglalkoztatják, amelyben "a civilizációs szokások és viselkedési mechanizmusok találkoznak a belső, zsigeri működéssel". Ebben a határhelyzetben, ahol bizonyos időszakokban hosszan, de akár egy életen át is létezünk, kiéleződik és megmutathatóvá válik a bennünk rejlő civilizált- és ösztönlény erőinek konfliktusa.

A tét az, hogy ez kiben milyen formában nyilvánul meg, ezért sajátos "tanulmányi kirándulással" kezdték a munkát. A Duda által próbatermi szinten évek óta alkalmazott módszer lényege, amely a Láthatatlan kiállításon megtapasztalható, hogy milyen változásokat okoz az érzékelésben, ha meg vagyunk fosztva a látás lehetőségétől. A kiállításon szimulált teljes sötétségben kiéleződnek a hallás, a tapintás, a szaglás érzékszervei és a képzelet, és sokkal inkább az ösztönökre hagyatkozhatunk, ami segítségül hívható az élethelyzetek színpadi modellezéséhez. A koreográfus ezt nemcsak azért tartotta szükségesnek, mert a Lunatika előadói először dolgoznak együtt, hanem az állapot egyéni megélése miatt is.

Ennek köszönhetően a személyesség vált fontosabbá, és az előadás megszületését inspiráló "sci-fi" gondolat, miszerint a küszöbén állunk annak a korszaknak, amikor a génmanipulációs és egyéb technikák által replikánsokat alkotva behatolunk az evolúció menetébe, csak utalásszerűen került bele a játékba. A személyiség tudatos és tudattalan létezésmódjainak egymással való küzdelme a mechanikus és az érző lény utópisztikus harcára emlékeztet - például a duettekben, ahol az egyik táncos erős érzelmi töltettel vesz részt a táncban, míg a másik hidegen, gépiesen, kómaszerűen reagál. "Annak ellenére, hogy a metropoliszok diktálta élettempóban igyekszünk minél több időt megélni, és kitoljuk az ébrenlét idejét, nem biztos, hogy éberen is érzékelünk. Személyre szabottan más az aktivitáshoz és a regenerálódáshoz szükséges belső időnk, ami a társadalom által létrehozott rendszerekben nem mindig érvényesíthető, ezért sok az 'alvajáró' közöttük. A kérdés az, hogy mennyire predesztinált az emberi természet, vagy pedig felül tudunk emelkedni a sorsszerűségen" - mondja Duda Éva.

Tíz nappal a bemutató előtti próbán a Lunatika "áll a lábán", a koreográfia, a szerkezet kész, pontosítások, gyakorlás és a belső arányok tisztázása van hátra. A hét táncos csapatként és pontosan dolgozik. Nem véletlen, hogy Duda, aki alapvetően a kötetlen alkotói helyzetben érzi jól magát, a társulatépítés kezdeti lépéseiről beszél. Néhány táncosban hosszú távon gondolkodik. A tapasztalt "veteránok", Hámor József és Bora Gábor mellett a szegedi balettes munkákból megismert Jónás Zsuzsa, a Pécsi Balettől elszerződött Lázár Eszter, valamint a fiatalok, a Szóló-Duó Fesztiválon felfedezett Simkó Beatrix, a Goliban végzett Mikó Dávid és a MU Terminálból Tuza Tamás alkotják a produkció előadói magját.

Bent van a próbán Duda állandó alkotótársa, Kunert Péter, a zeneszerző is. Évától megtudom, hogy Kunert introvertált típus, de ezt a próbafolyamatot végigkísérte. A zene szimultán születik meg a darabokkal, épp a legújabb verzió szól. A témához kapcsolódó érzetek és asszociációk mentén együtt határozzák meg a hangzásvilágot, a lehetséges hangszereket, a dinamikát, a tempót, amihez Kunert témákat, szkeccseket ír, majd ezt finomítják, effektezik. A Lunatika zenéjében például kristálypoharak összekoccintásával keletkezett hangot is hallunk, torzítva, amely harangütésre emlékeztet, de őrzi a kristály éteri tisztaságát is. S hogy mit jelent Duda Éva számára Kunert zenéje? "Deep emotional crash."

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.