Tánc

Álom és ébrenlét határán - Lunatika

2009.11.05. 16:28
Ajánlom
November 13-án kerül sor Duda Éva legújabb bemutatójára a MU Színházban. A koreográfus-táncos ismét az ébrenlét és álom határvidékén kalandozik, a tudatos és öntudatlan létezés állapotaiban keresve a magyarázatot az emberi természet szélsőségeire.

Az elmúlt években Duda Éva különböző társulatok meghívottjaként készített önálló és alkalmazott koreográfiákat - előbbieket elsősorban a Közép-Európa Táncszínház, a MU Terminál és a Szegedi Kortárs Balett táncosaival -, amelyeknek visszatérő motívuma az álom- és víziószerűség, a tudatalatti felszínre kerülése. A Trans, Inverz, Az Ismeretlen, Tudattalan, Aréna és Carneval előadások, hogy csak néhányat említsünk a meggyőző kreativitással, egyéni látásmóddal és friss lendületességgel megalkotott produkciók közül, valamilyen formában mind az ösztönök vezérelte motivációkat kutatják a test kontrollált cselekvéseinek tükrében.

A lunatika szó a rendező találmánya, amely a latin eredetű lunatizmus (holdkórosság, alvajárás), lunátikus (holdkóros, alvajáró) és a galaktika (világegyetem) szavak keverékeként jött létre. Etimológiája alapján 'hold-kór'-ként fordíthatnánk le, ám a címválasztásba erőteljesen belejátszott az angol lunatic szó őrült, tébolyult jelentése is. Dudát, saját bevallása szerint, ezúttal azok a "félőrült, félkábult állapotok" foglalkoztatják, amelyben "a civilizációs szokások és viselkedési mechanizmusok találkoznak a belső, zsigeri működéssel". Ebben a határhelyzetben, ahol bizonyos időszakokban hosszan, de akár egy életen át is létezünk, kiéleződik és megmutathatóvá válik a bennünk rejlő civilizált- és ösztönlény erőinek konfliktusa.

A tét az, hogy ez kiben milyen formában nyilvánul meg, ezért sajátos "tanulmányi kirándulással" kezdték a munkát. A Duda által próbatermi szinten évek óta alkalmazott módszer lényege, amely a Láthatatlan kiállításon megtapasztalható, hogy milyen változásokat okoz az érzékelésben, ha meg vagyunk fosztva a látás lehetőségétől. A kiállításon szimulált teljes sötétségben kiéleződnek a hallás, a tapintás, a szaglás érzékszervei és a képzelet, és sokkal inkább az ösztönökre hagyatkozhatunk, ami segítségül hívható az élethelyzetek színpadi modellezéséhez. A koreográfus ezt nemcsak azért tartotta szükségesnek, mert a Lunatika előadói először dolgoznak együtt, hanem az állapot egyéni megélése miatt is.

Ennek köszönhetően a személyesség vált fontosabbá, és az előadás megszületését inspiráló "sci-fi" gondolat, miszerint a küszöbén állunk annak a korszaknak, amikor a génmanipulációs és egyéb technikák által replikánsokat alkotva behatolunk az evolúció menetébe, csak utalásszerűen került bele a játékba. A személyiség tudatos és tudattalan létezésmódjainak egymással való küzdelme a mechanikus és az érző lény utópisztikus harcára emlékeztet - például a duettekben, ahol az egyik táncos erős érzelmi töltettel vesz részt a táncban, míg a másik hidegen, gépiesen, kómaszerűen reagál. "Annak ellenére, hogy a metropoliszok diktálta élettempóban igyekszünk minél több időt megélni, és kitoljuk az ébrenlét idejét, nem biztos, hogy éberen is érzékelünk. Személyre szabottan más az aktivitáshoz és a regenerálódáshoz szükséges belső időnk, ami a társadalom által létrehozott rendszerekben nem mindig érvényesíthető, ezért sok az 'alvajáró' közöttük. A kérdés az, hogy mennyire predesztinált az emberi természet, vagy pedig felül tudunk emelkedni a sorsszerűségen" - mondja Duda Éva.

Tíz nappal a bemutató előtti próbán a Lunatika "áll a lábán", a koreográfia, a szerkezet kész, pontosítások, gyakorlás és a belső arányok tisztázása van hátra. A hét táncos csapatként és pontosan dolgozik. Nem véletlen, hogy Duda, aki alapvetően a kötetlen alkotói helyzetben érzi jól magát, a társulatépítés kezdeti lépéseiről beszél. Néhány táncosban hosszú távon gondolkodik. A tapasztalt "veteránok", Hámor József és Bora Gábor mellett a szegedi balettes munkákból megismert Jónás Zsuzsa, a Pécsi Balettől elszerződött Lázár Eszter, valamint a fiatalok, a Szóló-Duó Fesztiválon felfedezett Simkó Beatrix, a Goliban végzett Mikó Dávid és a MU Terminálból Tuza Tamás alkotják a produkció előadói magját.

Bent van a próbán Duda állandó alkotótársa, Kunert Péter, a zeneszerző is. Évától megtudom, hogy Kunert introvertált típus, de ezt a próbafolyamatot végigkísérte. A zene szimultán születik meg a darabokkal, épp a legújabb verzió szól. A témához kapcsolódó érzetek és asszociációk mentén együtt határozzák meg a hangzásvilágot, a lehetséges hangszereket, a dinamikát, a tempót, amihez Kunert témákat, szkeccseket ír, majd ezt finomítják, effektezik. A Lunatika zenéjében például kristálypoharak összekoccintásával keletkezett hangot is hallunk, torzítva, amely harangütésre emlékeztet, de őrzi a kristály éteri tisztaságát is. S hogy mit jelent Duda Éva számára Kunert zenéje? "Deep emotional crash."

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Vizuál

58 évesen elhunyt James Redford, Robert Redford fia

Az amerikai színészlegenda fia pénteken hunyt el epevezetékrákban – írta a BBC hírportálja.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.
Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.
Tánc magazin

70 éve a tánc szolgálatában

1950. október 14-én Állami Balett Intézetként nyitotta meg kapuit a mai Magyar Táncművészeti Egyetem. Az intézmény fennállása óta számos változás történt, a képzés mára a táncművészet teljes műfaji spektrumát lefedi. A különleges évfordulóról egy előadás keretében emlékeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc kult50

Társadalmi krízistánc – Duda Éva a Kult50-ben

Csodaország első ránézésre a legjobb hely, ahol elképzelhetjük az életünket: itt minden a mi szórakozásunkat szolgálja, és bármi megtörténhet, amire vágyunk. Ez azonban csak illúzió. A felszín alatt káosz uralkodik, a világ velejéig romlott. Természetesen nem véletlen, hogy a szociálisan érzékeny, kritikus gondolkodású Duda Éva éppen 2019-ben döntött úgy, hogy táncba ülteti ezt a témát.
Tánc interjú

„El lehet mondani az igazságot úgy, hogy ne fájjon” – Beszélgetés Keleti Évával

A Teréz körút egyik csodálatos bérházának klasszikus polgári lakásában ülünk Keleti Éva Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotográfussal. Otthona középpontjában az az óriási asztal áll, ami mellett minden vasárnap összegyűltek a család idősei és fiataljai, máskor pedig a hatvanas-hetvenes évek legnagyobb színészei, táncművészei, rendezői és koreográfusai foglaltak helyet. Ezekben a szobákban töltötte utolsó karácsonyát Róna Viktor, innen rohant át Keleti Éva segíteni, amikor a közelben lakó Orosz Adél hazatért újszülöttjével.