Tánc

Álomkommandó

2008.02.19. 00:00
Ajánlom
Az a tapasztalatom, hogy az álommal mint témával vagy motívummal nagyon könnyű visszaélni. Hiszen ha „csak” álom, akkor abban bármi megtörténhet, nem lehet számon kérni rendet, logikát, koherenciát, hiszen az álom irracionális, virtuális valóság, amely felmenthet a tiszta gondolkodás alól. Szabó Réka legfrissebb darabjában az álomtematika egyáltalán nem hoz lila, szürreális, érthetetlen helyzeteket. A jelentést egyértelműen verbalizálni nem lehet, de élvezni és (mégis!) érteni igen.

Tünet Együttes: Nincs ott semmi – avagy alszanak-e nappal az álmok

Bár lehet, hogy ez az utóbbi kissé nagyképű kifejezés. Módosítom: nagyon határozott, tiszta az előadás dramaturgiai íve, látványokban, mozgásban, zenéjében egységes, van karaktere a figuráknak, anélkül, hogy bármiféle személyiségpszichológia veszélye felmerülne. És mindezzel nagyon stabil alapot teremt ahhoz, hogy a néző létrehozza saját értelmezését. Ami már nagyon személyes, és lehetnek hatalmas eltérések az egyes olvasatok között, de ez magától értetődő. Én most kevésbé a saját olvasatommal szeretnék szórakoztatni bárkit is, inkább azt próbálom meg rekonstruálni, mi alapján lehet(ett) azt megalkotni.

A látvány egyfelől minimalista, hiszen az egyetlen díszletelem egy kétszárnyú ajtó, amely mögül éles reflektorok világítják szembe a nézőt, ha egy szereplő belép. A nyitó képben is meghatározó fehér táncszőnyeg legalább ennyire fontos része a térnek, hiszen elengedhetetlen alap a darab főszereplőjének, a vetítésnek az érvényesüléséhez. A tiszta feketébe öltözött táncosok fejükön fekete kapucnival téglalap alaprajzú vetített „cellácskákban” csúsznak-kúsznak-másznak – táncolnak. A legegyszerűbb fekete-fehér kontraszttal, a teljesen síkra leterített koreográfiával, a világosan komponált térbeli alakzatokkal már itt, még a technika igénybevétele nélkül expresszív látvány teremtődik meg.

A kiinduló „talaj-össztánc” után pedig talpra állnak a táncosok, és nagyon jó ritmusban követik egymást az egyes jelenetek, melyek legfőbb elválasztója azon a bizonyos ajtón való belépés. Ami nem feltétlenül az álomba való belépés, hiszen van még egy virtuális „tér”, ahová belépnek, -ugranak, -vetődnek, -vettetnek, s ez pedig az a talajra vetített mozgókép, az előadás legkülönlegesebb, legizgalmasabb eleme. Mozgókép annyiban, hogy a padlóra kivetített alakzatot a táncos mozgása generálja, alakítja, legyenek azok egymást keresztező ellipszisek, sakktáblamintázat, neonkék vonalakból álló rácsozat vagy valamilyen fátyolszerű, gomolygó forma. De nem csak absztrakt formák tartják foglyul a táncosokat – akik tehát bármennyire is irányítói, mégiscsak rabjai a virtualitásnak –, hanem fontos az a kis árnyékfigura, „aki” először az egyik táncos hátán jelenik meg, mulatságos irritációkat okozva szegénynek, majd az egyik leghatásosabb képben megsokszorozódva beborítja az egész színpadot, annak minden felületét, hogy tökéletes rémálommá sűrűsödve szippantódjanak fel az egyik táncoson/táncosban.

Bár a koreográfia talán nem az elsődlegesen fontos ebben a darabban, annak dinamikus, pontos kivitelezése mégis lényeges része az egésznek. Elektronikus technikától mentesen a legfeszültebb részek talán azok voltak, amelyekben csukott szemmel mozogtak, dolgoztak együtt, bonyolult térformákban is, s csak a hangok, a lélegzetvételek és természetesen a maximális egymásra figyelés teremtettek mindehhez alapot. A lányok karaktere élesebben vált el a fiúkéhoz (Dózsa Ákos, Szász Dániel, Vass Imre) képest. Nagy Andrea érzékeny, finom játékos figurája mellett, Vadas Zsófia Tamara zömökebb, keményebb karaktere és Góbi Rita neurotikus megnyilvánulásai széles, színes palettát adtak. A néző akár el is kezdheti megírni az ő történeteiket, vagy végiggondolni a saját álomképeit, vagy egyszerűen csak örülhet annak, hogy látott egy jó előadást.

2008. február 14-16. 20:00, Trafó, Tünet Együttes (Szabó Réka Társulata): Nincs ott semmi – avagy alszanak-e nappal az álmok

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.
Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

Benjamin Appl karácsonyi lemezt adott ki

A világhírű dalénekes új albumán német, osztrák, angol, amerikai, svéd és francia karácsonyi dalok is szerepelnek. A felvételen a regensburgi dóm gyerekkórusa működik közre, ahol egykor Benjamin Appl is énekelt.
Vizuál

Magyar írók naplóit mutatja be a PIM új kiállítása

A Halálom esetén elégetendő! címmel nyílt tárlat több szempontból mutatja be az írói naplókat: milyen altípusai lehetnek, milyen füzetbe és hány éven keresztül íródtak, hogyan kerültek a múzeumba, miképpen alakul bennük a makrotörténelem mikrotörténetté.
Klasszikus

Schiff András, Antonio Pappano, Janine Jansen és John Malkovich is fellép 2025-ben Kismartonban

A jövő évben összesen harminchárom koncertet rendeznek a classic.Esterházy programsorozat, a KEYS TO HEAVEN és HERBSTGOLD Fesztiválok keretein belül a kismartoni Esterházy-kastélyban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A Millenárisra tervezi legújabb, grandiózus bemutatóját a Recirquel, amit többszöri megnézésre szánnak

A világviszonylatban is előkelő helyen jegyzett magyar újcirkuszi társulat Európa legnagyobb immerzív, vagyis a nézőket is bevonó attrakcióját ígéri. A Walk My World című produkció 2025 novemberétől várja a nézőket a Millenáris Nagycsarnokban.
Tánc ajánló

Megújult, még monumentálisabb díszletekkel látható idén a Recirquel ünnepi produkciója

A Kristály című téli újcirkuszmese december 6. és január 5. között több mint ötven alkalommal lesz látható a Millenáris Üvegcsarnokában. A 2018-ban bemutatott előadás új szereposztást is kapott, ám Kristály szerepében továbbra is Horányi Juli énekesnőt láthatjuk.
Tánc hír

Az UNESCO szellemi kulturális örökség listájára került a csárdás

Az argentin tangó, a spanyol flamenco és sok más örökségelem mellé került a csárdás tánc hagyománya az UNESCO szellemi kulturális örökségének reprezentatív listáján.
Tánc magazin

Élsportolókhoz hasonlóan mutatja be a táncosokat a Táncszínház fotósorozata

A Nemzeti Táncszínház „Hiszünk a tánc erejében” szlogen mentén tervezett imidzskampánya részeként lélegzetelállító táncfotókon jelennek meg a magyar táncművészek.
Tánc beszámoló

A kiégés ellen egy prímabalerina könyvével

Megan Fairchild, a New York City Balett vezető táncosa, a napokban zajló rangos Budapest Ballet Grand Prix meghívott vendégeként járt Magyarországon. A Fidelio jelen volt a prímabalerina szimpóziumán a Nemzeti Táncszínházban.