Tánc

Alonzo King: „A politikusoknak többet kellene táncolniuk”

2018.02.27. 11:37
Ajánlom
Február 27-én és 28-án lép fel a Müpában a Budapest Táncfesztivál keretén belül az Alonzo King Lines Ballet, akiknek vezetője szerint a tánc társadalomformáló hatással bír.
Alonzo King és Lauren Keen

Alonzo King és Lauren Keen (Fotó/Forrás: Katerina Wong / Wikimedia Commons)

Dance Magazine többek között arról kérdezte Alonzo Kinget, miért szeret együttműködni más művészeti ágak képviselőivel. (A Müpában bemutatásra kerülő, Biophony  című előadásban Richard Blackford zeneszerzővel és a természeti hangképek művészével, Bernie Krause-szal, a Sand című előadásban pedig az amerikai jazz nagyjaival, Charles Lloyddal és Jason Morannal dolgozott együtt.)

Művészeti ágtól függetlenül szeretek briliáns emberekkel dolgozni.

Olyan emberek társaságára vágyom az alkotásban, akik nem arra gondolnak, mit fognak kapni a közös munkától, hanem arra, mit tudnak adni. Mi az ő egyediségük, amit fel tudnak ajánlani a produkció érdekében. Nemcsak elismerést szeretnének a saját zsenijüknek, de elő tudják hozni magukból a gyermeket is. Ha kell, a professzionalizmusukkal gazdagítják az előadást, ha kell, visszafogják magukat és tudatlan gyerekként vannak jelen. Kettős személyiségként működnek” - fogalmazott Alonzo King, aki azt is elmondta, hogyan gondol táncosaira: „A táncosok alkotótársak. Egy kis társulat a miénk, rengeteget vagyunk együtt. Ezért aztán mindenkinek érdeke, hogy jó hangulatban alkossunk. Művészeti szempontból azokat a táncosokat kedvelem, akik folyamatosan többet akarnak kihozni magukból mind az életben, mind pedig a táncban. Vannak táncosok, akik zseniálisak, de kiégtek.

Tánccal foglalkozni pontosan olyan, mint kapcsolatban élni egy emberrel. 30, 40 év után el kell gondolkodnod, hogyan tudod életben tartani ezt a viszonyt, és nem magától értetődő dologként tekinteni rá”

- vélekedett Alonzo King.

A koreográfus 2018-as terveiről csak annyit mondott:

Szeretném táncolni látni a politikusokat. Szeretném látni, hogy a világban művészettel foglalkoznak az emberek. Mert az igaz művészeten keresztül nem lehet hazudni”.

 Olvassa el a koreográfussal készült korábbi interjút is, ide kattintva!

Az Alonzo Kings LINES Ballet két előadással érkezik a Müpába. A Biophony Richard Blackford zeneszerzővel és a természeti hangképek művészével, Bernie Krause-szal együttműködve készült. Krause több mint negyven éven át járta a világot mikrofonjával, hogy felvételeket készítsen a Föld és a Föld teremtményeinek hangjairól. Az előadásban ezek a hangképek élő zenekarként szólalnak meg. A táncosok mozdulatait többek közt a kardszárnyú delfin és a levelibéka hangja kíséri, s izzadságuk is mintha ennek az új hangkörnyezetnek a sarával, sójával és porával keveredne. A klasszikus technika kikristályosodása arra emlékeztet minket, hogy a Föld minden teremtményével valamilyen kapcsolatban vagyunk. A Biophony nem a civilizáció és az ősi világ határán van, hanem ott, ahol két olyan világ találkozik, amelynek sosem kellene egymástól elkülönülnie.

A Sand az Alonzo King és az amerikai jazz nagyjai, Charles Lloyd és Jason Moran közötti együttműködés eredménye. „A homok jelentéktelen szemcsékből áll, ám hatalmas energiát rejt magában. A homok mindenütt megtalálható, a tengerpartokon, a dűnékben, a sivatagban, az óceánok fenekén. Amikor belemarkolunk, ujjaink között kipereg. A parányi szemek pergése a homokórában az idő múlását érzékelteti, és azt is szemlélteti, hogy tánc közben a test is lassan változtatja formáját. A homokot ezért sokan hasonlítják az emberekhez, mondván, mi is olyanok vagyunk, mint az apró kavicsok, amelyek addig súrlódnak egymáshoz, amíg a széleik simák nem lesznek” - fogalmazott az előadás kapcsoán Alonzo King.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.