Tánc

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

2019.02.22. 11:25
Ajánlom
Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.

Mi ihlette az EVERYNESS című darabotokat?

Mindennapjaink és a saját fejlődésünk ihlették, így a nézők bepillantást nyernek életünk helyzeteibe és a környezetünkbe. Az előadás megmutatja, hogyan érzünk egymás iránt, hogyan kezeljük a társadalmat, a barátainkat és a kapcsolatainkat. A kulturális és identitásból fakadó véleménykülönbségek, az idő múlásának érzékelése, valamint annak az észlelése, hogy éppen min megyünk keresztül, szintén ihletői a darabnak. Ez az élet költészete.

Olyan sokszínű környezetben nőttünk fel, ahol számos különböző kultúrájú, szemléletű és vallású emberrel találkoztunk, a barátaink is merőben különböztek egymástól.

Ez az, ami igazán gazdaggá tesz minket, amitől kreatívak leszünk: a sokféleségből fakadó problémák és örömök.

Köztudott, hogy a tánc terén mindketten hip-hopos múlttal rendelkeztek. Hogyan segített nektek a kortárs táncra való áttérésben ez a sokkal szabadabb stílus?

A hip-hop kortárs tánc, egy olyan stílus, amely sok szabályt és lépést tartalmaz. A mozdulatoknak szinte egyéniségük van, amely teret ad az improvizációnak.

Hip-hop táncosként sokkal szabadabban improvizálunk, ám a mozdulatokkal ki is fejezünk valamit.

Érzelmek segítségével fejezzük ki azt, hogy mi történik a színpadon egy személlyel vagy egy csoporttal, anélkül, hogy történetet mesélnénk el. Nem meséljük a történetet, hanem érezzük azt. Megéljük az érzelmeinket és egy olyan esztétikus mozdulattá gyúrjuk őket, amelyről úgy gondoljuk, illeszkedik a darabba.

Szerintetek az a táncos, aki egy szabadabb táncstílust képvisel, könnyebben át tudja adni az érzelmeket a színpadon?

Igen. Minél képzettebbek vagyunk, és minél nagyobb teret kap az improvizáció, annál több érzelmet tudunk kifejezni, annál jobban tudjuk tágítani a határainkat és annál több lehetőségünk van felfedezni egy mozdulatot és kifejezni önmagunkat.

Nagyon szeretjük arra ösztönözni a táncosainkat, hogy lepjék meg egymást érzelmekkel, hogy valóban feljöjjön az igazi érzés.

Ha túlságosan mereven táncolunk egy koreográfiát, az lapossá válik. Minden előadás alkalmával egy új érzésről van szó, és szeretjük meglepni egymást. Azért imádjuk a meglepetéseket, mert általuk egy kis bizonytalanság is kerül az előadásba, ami feszültséget teremt, így sokkal jobban koncentrálunk és pontosabbak vagyunk.

lg-compapany_wang_ramirez__everyness3-101930.jpg

Company Wang Ramirez: Everyness (Fotó/Forrás: Denis Kooné Kuhnert)

Az EVERYNESS című darabban a felfüggesztésnek különleges szerepe van az egész előadás alatt. Mit szimbolizál a hatalmas fehér gömb a produkcióban?

A felfüggesztés a darabban arra szolgál, hogy segítsük a gömb mozgását, és ez szintén lehetőséget biztosít két táncos számára, hogy megtapasztalják a súlyemelés érzését. A gömb az oszcilláció gondolatát és a mozdulat furcsaságát erősíti. A technikusok minden zsinórt és csomót a megfelelő helyre rögzítenek, hogy biztosítsák a könnyed mozgást a darab folyamán, a táncosok pedig hozzáerősítik magukat a zsinórokhoz és kiegyensúlyozzák magukat. A gömb különböző dolgokat ábrázolhat a darabban, amely igazán fontos számunkra. Ez egy olyan tárgy, amely a nézőt gondolatainak és fantáziájának szabadon engedésére ösztönzi; egyik pillanatban egy be- és kilégző élő szerv, a másikban akár egy inga, amely az idő múlására emlékeztet, de lehet akár egy fényforrás is, a holdunk, a napunk vagy a saját lelkünk. Nincs konkrét jelentése vagy üzenete, ám jelen van az egész darabban, és segíti az energia és a mozdulat áramlását a színpadon.

Szerző: Kriskovics-Dudás Éva

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

Kapcsolódó

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Modigliani napi száz rajzot is készített, de ugyanilyen tempóban meg is semmisítette műveit

1920. január 24-én, alig 36 évesen hunyt el Amedeo Modigliani olasz festő, szobrász. A szegénységben élő művész jellegzetes elnyújtott alakjai ma már csillagászati összegekért kelnek el az árveréseken.
Vizuál

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Klasszikus

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.
Könyv

Bartis Attilának adják a Bartók Imre által visszautasított Térey-díjat

Ezzel az író lesz a 45. Térey-ösztöndíjas, miután Bartók nem kívánt élni az ösztöndíj kínálta lehetőséggel - közölte a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) szerdán.
Zenés színház

Világhírű baritonunk – 80 éves Miller Lajos

A hetvenes években aratta első komoly sikereit az Operaház színpadán, és baritonszerepekben sokak szívébe belopta magát. Európa és Amerika legrangosabb operaházaiban énekelt, az utóbbi években pedig a magyar vidéken szervezett koncerteket. Miller Lajost köszöntjük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Milyen hatással van az alkotói munkára a klímavészhelyzet? – Beszélgetés a Trafóklubban

A klímavédelem témakörét járja körbe február 13-án Duda Éva (Duda Éva Társulat), Hevesi Flóra (Greenpeace) és Macskásy Éva (Fridays For Future) a Trafóban.
Tánc ajánló

Vizuális színpadi varázslat – Kiállítás a Magyar Állami Népi Együttes jelmezeiből

A Magyar Állami Népi Együttes mindennapjait is bemutató tárlatot Bodor Johanna táncművész, koreográfus nyitja meg január 25-én.
Tánc hír

Cirkusztörténelmet írt ifj. Richter József és Merrylu Richter

Pas de deux – balett lóháton című produkciójukkal elnyerték mindkét fődíjat, a magyar cirkuszigazgatók aranyfokozatú díját és fesztivál nagydíját, az Arany Pierrot-díjat is.
Tánc hír

Latin életérzés a Szegedi Kortárs Balett előadásában

Három egyfelvonásos produkcióval indítja az új év bemutatóinak sorát a Szegedi Kortárs Balett februárban. Az előadásokon keresztül a vágy megnyilvánulásának különböző fajtáival foglalkoznak.
Tánc interjú

„Sok kihívás elé állítjuk a szereplőket” – Interjú a Szent Boszorkány alkotóival

A 2019-es Staféta-pályázat kiemelt kategóriájának egyik nyertes alkotópárosával, Pál Dániel Leventével és Kalmár Ákossal a Szent Boszorkány című újcirkuszi est január 7-ei bemutatója kapcsán beszélgettünk.