Tánc

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

2019.02.22. 11:25
Ajánlom
Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.

Mi ihlette az EVERYNESS című darabotokat?

Mindennapjaink és a saját fejlődésünk ihlették, így a nézők bepillantást nyernek életünk helyzeteibe és a környezetünkbe. Az előadás megmutatja, hogyan érzünk egymás iránt, hogyan kezeljük a társadalmat, a barátainkat és a kapcsolatainkat. A kulturális és identitásból fakadó véleménykülönbségek, az idő múlásának érzékelése, valamint annak az észlelése, hogy éppen min megyünk keresztül, szintén ihletői a darabnak. Ez az élet költészete.

Olyan sokszínű környezetben nőttünk fel, ahol számos különböző kultúrájú, szemléletű és vallású emberrel találkoztunk, a barátaink is merőben különböztek egymástól.

Ez az, ami igazán gazdaggá tesz minket, amitől kreatívak leszünk: a sokféleségből fakadó problémák és örömök.

Köztudott, hogy a tánc terén mindketten hip-hopos múlttal rendelkeztek. Hogyan segített nektek a kortárs táncra való áttérésben ez a sokkal szabadabb stílus?

A hip-hop kortárs tánc, egy olyan stílus, amely sok szabályt és lépést tartalmaz. A mozdulatoknak szinte egyéniségük van, amely teret ad az improvizációnak.

Hip-hop táncosként sokkal szabadabban improvizálunk, ám a mozdulatokkal ki is fejezünk valamit.

Érzelmek segítségével fejezzük ki azt, hogy mi történik a színpadon egy személlyel vagy egy csoporttal, anélkül, hogy történetet mesélnénk el. Nem meséljük a történetet, hanem érezzük azt. Megéljük az érzelmeinket és egy olyan esztétikus mozdulattá gyúrjuk őket, amelyről úgy gondoljuk, illeszkedik a darabba.

Szerintetek az a táncos, aki egy szabadabb táncstílust képvisel, könnyebben át tudja adni az érzelmeket a színpadon?

Igen. Minél képzettebbek vagyunk, és minél nagyobb teret kap az improvizáció, annál több érzelmet tudunk kifejezni, annál jobban tudjuk tágítani a határainkat és annál több lehetőségünk van felfedezni egy mozdulatot és kifejezni önmagunkat.

Nagyon szeretjük arra ösztönözni a táncosainkat, hogy lepjék meg egymást érzelmekkel, hogy valóban feljöjjön az igazi érzés.

Ha túlságosan mereven táncolunk egy koreográfiát, az lapossá válik. Minden előadás alkalmával egy új érzésről van szó, és szeretjük meglepni egymást. Azért imádjuk a meglepetéseket, mert általuk egy kis bizonytalanság is kerül az előadásba, ami feszültséget teremt, így sokkal jobban koncentrálunk és pontosabbak vagyunk.

lg-compapany_wang_ramirez__everyness3-101930.jpg

Company Wang Ramirez: Everyness (Fotó/Forrás: Denis Kooné Kuhnert)

Az EVERYNESS című darabban a felfüggesztésnek különleges szerepe van az egész előadás alatt. Mit szimbolizál a hatalmas fehér gömb a produkcióban?

A felfüggesztés a darabban arra szolgál, hogy segítsük a gömb mozgását, és ez szintén lehetőséget biztosít két táncos számára, hogy megtapasztalják a súlyemelés érzését. A gömb az oszcilláció gondolatát és a mozdulat furcsaságát erősíti. A technikusok minden zsinórt és csomót a megfelelő helyre rögzítenek, hogy biztosítsák a könnyed mozgást a darab folyamán, a táncosok pedig hozzáerősítik magukat a zsinórokhoz és kiegyensúlyozzák magukat. A gömb különböző dolgokat ábrázolhat a darabban, amely igazán fontos számunkra. Ez egy olyan tárgy, amely a nézőt gondolatainak és fantáziájának szabadon engedésére ösztönzi; egyik pillanatban egy be- és kilégző élő szerv, a másikban akár egy inga, amely az idő múlására emlékeztet, de lehet akár egy fényforrás is, a holdunk, a napunk vagy a saját lelkünk. Nincs konkrét jelentése vagy üzenete, ám jelen van az egész darabban, és segíti az energia és a mozdulat áramlását a színpadon.

Szerző: Kriskovics-Dudás Éva

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

Kapcsolódó

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

„A legjobb kulturális immunerősítő a táncművészet” – 20 éves a Nemzeti Táncszínház

2001. december 1-jén nyitotta meg kapuit a Nemzeti Táncszínház, amely egy egész évadon át tartó eseménysorozattal ünnepli az évfordulót. A 2022 áprilisáig tartó ünnepi sorozat egyik kiemelt programja volt A tánc nyelvén beszélünk címmel készült dokumentumfilm bemutatója, de az intézmény művészeti albummal is megemlékezik a jubileumról.
Tánc interjú

A gyerekek egy cigánykeréknek jobban örülnek, mint egy bonyolult koreográfiának

December 5-6-án mutatja be a Tellabor társulat a Nemzeti Táncszínházban Kulcsár Noémi Harangozó-díjas koreográfus új gyerekdarabját, a Mókás Mikulást. Az alkotók a jóságos ősz szakállú figura helyett egy kissé bohókás, csetlő-botló, lerobbant szánja mellett rostokoló, segítségre váró, szerethető karaktert hoztak létre. A művész szerint a gyerekek számára nem érdemes összetettebb mozgásnyelvet alkalmazni, hiszen számukra egy kidolgozott szóló, egy korrekt koreográfia sokszor unalmas tud lenni.
Tánc ajánló

Látványos mesedarabbal készül az ünnepekre a Recirquel Társulat

A Kristály a klasszikus téli mesék világába repíti a nézőket, a különleges cirkuszi tér pedig különleges atmoszférát teremt az előadásnak, amely december 11. és január 9. között 31 alkalommal lesz látható a Müpa mellett felállított sátorban.
Tánc ajánló

Újraértelmezett táncmozdulatok a Trafóban

Maurer Milán táncművész két nem mindennapi táncelőadással érkezik a Trafóba: december 9-én és 10-én a Cage, 14-én pedig a Sziget – Táncmonológok fényfürdőben című produkcióval áll színpadra.
Tánc kritika

Lapokba zárt mozdulatok

Zs. Vincze Zsuzsa, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes szakmai vezetője különleges kísérletre vállalkozott: több évtizedes alkotói munkásságának legfontosabb előadásait gyűjtötte kötetbe, librettókon és fotókon keresztül elevenítve fel egy-egy ikonikus darabot.