Tánc

Amikor a fizikai színház és a cirkusz találkozik

2017.12.23. 08:23
Ajánlom
Hegymegi Máté a Színház- és Filmművészeti Egyetem legendás, első fizikai színházi koreográfus osztályában végzett aktív alkotó. Színészként és rendezőként egyaránt találkozhatunk vele. Dinamizmusa szakadatlanul új dolgok felé hajtja őt: legújabb bemutatója a Fővárosi Nagycirkuszban lesz látható január 8-án a Cirkuszfesztivál nyitóelőadásaként.
Hegymegi Máté

Hegymegi Máté (Fotó/Forrás: Szécsi István)

- Hogyan indult a pályád?

- 1999-ben a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban Máté Gábor A Viszontlátás trilógiáját rendezte, amibe gyerekszereplőt keresett. Castingon választott ki, és onnantól kezdve gyerekszínészként játszottam, majd táncosként. Majdnem tíz évet töltöttem ott és utána felvételiztem a Színművészeti Egyetemre.

- Ki volt az első táncos mentorod?

- Ladányi Andrea. Vele Nyíregyházán találkoztam és a fizikai színházról is tőle hallottam először.

- Színésznek vagy rendezőnek definiálnád magad?

- Inkább rendezőnek, mert abban biztosabbnak érzem magam. Mind a kettőt egyformán szeretem csinálni – most pillanatnyilag többet foglalkozom a rendezéssel és kevesebbet játszom.

Jelenleg öt előadásom fut: színészként a Forte társulatban a Toldiban, a Bűn és bűnhődésben, a Concertoban, az Utas és holdvilágban (Trafó) és az Ahogy tetszikben (Katona Kamra) dolgozom, valamint három rendezésem van műsoron, a Kohlhaas a Szkénében, a Sömmi a Jurányiban, és a Bádogdob a Kamrában.

- Hogy írnád le a fizikai színházi koreográfus-rendező minőséget?

- A lényege az egésznek, hogy a mozgást ugyanolyan kifejezőeszközként használjuk, mint a prózát. A test mint kifejezőeszköz a kiindulási pont.

A mozgás és a verbalitás egyenrangú partner a kifejezés érdekében, egymás mellett és egymást kiegészítve működnek, az esztétizálást kerülve.

- Horváth Csaba a mestered, és akaratlanul is összehasonlítják vele munkásságodat. Hogy éled ezt meg?

- Összehasonlítják, mert ő egy nagyon erős irányt hozott létre ebben a műfajban. Természetesen az is látszik, hogy tőle tanultam, és használom, amit kaptam. Neki van egy határozott színházi nyelve, én pedig igyekszem mindig az adott darabhoz megtalálni egy irányt. Csaba sokkal ösztönösebben alkot, a próbafolyamat közben születik meg nála sok minden. Ezt a spontaneitást még tanulom tőle, nekem többet kell ülnöm az anyagon előtte, előre tervezni, mielőtt belefogok egy próbafolyamatba.

- Hogyan került a cirkusz az életedbe?

- Cirkusszal eddig nem foglalkoztam, ez most egy új kihívás. Gyerekként sok klasszikus cirkuszt néztem és amióta Pesten élek, az újcirkuszi előadásokból is egyre többet tapasztaltam, de eddig nem volt munkakapcsolatom ezzel a műfajjal.

Hegymegi Máté

Hegymegi Máté (Fotó/Forrás: Szécsi István)

- Milyen lesz az újdarabod?

- Ez az előadás Yonderboi Egyenes labirintus című zenéjére épül.

Ez egy negyven perces zenei válogatás mix, amiben magyar versek hangzanak el. Picit átszerkesztettük, tettünk be plusz szöveget, húztunk is ki belőle, így hozva létre egy új dramaturgiai ívet, amiben egy férfi és nő, egy bohóc pár kapcsolatát követjük végig az egymásra találástól az elválásig, a férfi szemén keresztül, akit Gyabronka József játszik. Kettejük viszonyának leképeződéseit, stilizációját a cirkusz eszközeivel írjuk le.

- Mit gondolsz, merre tart a cirkusz jövője?

- Ahogy a színház, úgy a cirkusz is igyekszik katarzist kelteni, csak más eszközökkel.

Ennek eléréséért a cirkusz egyre többször alkalmazza a történetmesélést is, a színház egyes irányai pedig egyre többször emelnek be cirkuszi, artista elemeket. Két nagyon eltérő világról beszélünk, mégis érzek párhuzamot, közeledést a két műfaj között.

- A ti produkciótok is részt vesz majd a Fővárosi Nagycirkusz rendhagyó iskolai tanórák programsorozatban a továbbiakban?

- Felmerült a gondolat, milyen hasznos lenne, ha minél több diákhoz el tudna jutni az előadás, és akár az iskolásoknak szóló programsorozat tematikájába is beilleszthető lenne.

- Végezetül egy személyes kérdés: melyik szám volt gyerekként a kedvenced a cirkuszban?

- A bohócok. Nem a seggbe rúgós fajtából, hanem azok, akiknek története volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Plusz

9,3 milliárd forintot kaptak tavaly a zeneszerzők

2019-ben több mint 17 ezer új dal született és közel 14 ezer magyar szerző részesült jogdíjból. Minden korábbinál több jutott a hazai alkotóknak, mint a külföldieknek: közel 5 milliárd Ft jogdíjat kaptak egy év alatt. Az Artisjus szerzői egyesület közzétette 2019-es zenepiaci statisztikáit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.
Tánc balett

Pénzhiány miatt elmarad a rangos balettverseny

Pénzhiány miatt idén nem rendezik meg a világ egyik legrégibb és legtekintélyesebb balettversenyét, a „balettolimpiát” a bulgáriai Várnában.
Tánc hír

Fiatal táncosoknak hirdet ösztöndíjat a MANK

A Fülöp Viktor táncművészeti ösztöndíj egy éven át tíz fő részére havi bruttó 200 ezer forint összegű támogatást jelent.
Tánc interjú

Birkózó a színházteremben – Interjú Nagy Józseffel

1986 decemberében a Szkénében mutatta be első előadását Nagy József alias „Szkipe”, de A pekingi kacsára Párizs figyelt fel igazán. A világhírű koreográfussal élete meghatározó állomásairól is beszélgettünk: Magyarkanizsa, Budapest, Párizs, majd vissza.