Tánc

Amikor a fizikai színház és a cirkusz találkozik

2017.12.23. 08:23
Ajánlom
Hegymegi Máté a Színház- és Filmművészeti Egyetem legendás, első fizikai színházi koreográfus osztályában végzett aktív alkotó. Színészként és rendezőként egyaránt találkozhatunk vele. Dinamizmusa szakadatlanul új dolgok felé hajtja őt: legújabb bemutatója a Fővárosi Nagycirkuszban lesz látható január 8-án a Cirkuszfesztivál nyitóelőadásaként.
Hegymegi Máté

Hegymegi Máté (Fotó/Forrás: Szécsi István)

- Hogyan indult a pályád?

- 1999-ben a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban Máté Gábor A Viszontlátás trilógiáját rendezte, amibe gyerekszereplőt keresett. Castingon választott ki, és onnantól kezdve gyerekszínészként játszottam, majd táncosként. Majdnem tíz évet töltöttem ott és utána felvételiztem a Színművészeti Egyetemre.

- Ki volt az első táncos mentorod?

- Ladányi Andrea. Vele Nyíregyházán találkoztam és a fizikai színházról is tőle hallottam először.

- Színésznek vagy rendezőnek definiálnád magad?

- Inkább rendezőnek, mert abban biztosabbnak érzem magam. Mind a kettőt egyformán szeretem csinálni – most pillanatnyilag többet foglalkozom a rendezéssel és kevesebbet játszom.

Jelenleg öt előadásom fut: színészként a Forte társulatban a Toldiban, a Bűn és bűnhődésben, a Concertoban, az Utas és holdvilágban (Trafó) és az Ahogy tetszikben (Katona Kamra) dolgozom, valamint három rendezésem van műsoron, a Kohlhaas a Szkénében, a Sömmi a Jurányiban, és a Bádogdob a Kamrában.

- Hogy írnád le a fizikai színházi koreográfus-rendező minőséget?

- A lényege az egésznek, hogy a mozgást ugyanolyan kifejezőeszközként használjuk, mint a prózát. A test mint kifejezőeszköz a kiindulási pont.

A mozgás és a verbalitás egyenrangú partner a kifejezés érdekében, egymás mellett és egymást kiegészítve működnek, az esztétizálást kerülve.

- Horváth Csaba a mestered, és akaratlanul is összehasonlítják vele munkásságodat. Hogy éled ezt meg?

- Összehasonlítják, mert ő egy nagyon erős irányt hozott létre ebben a műfajban. Természetesen az is látszik, hogy tőle tanultam, és használom, amit kaptam. Neki van egy határozott színházi nyelve, én pedig igyekszem mindig az adott darabhoz megtalálni egy irányt. Csaba sokkal ösztönösebben alkot, a próbafolyamat közben születik meg nála sok minden. Ezt a spontaneitást még tanulom tőle, nekem többet kell ülnöm az anyagon előtte, előre tervezni, mielőtt belefogok egy próbafolyamatba.

- Hogyan került a cirkusz az életedbe?

- Cirkusszal eddig nem foglalkoztam, ez most egy új kihívás. Gyerekként sok klasszikus cirkuszt néztem és amióta Pesten élek, az újcirkuszi előadásokból is egyre többet tapasztaltam, de eddig nem volt munkakapcsolatom ezzel a műfajjal.

Hegymegi Máté

Hegymegi Máté (Fotó/Forrás: Szécsi István)

- Milyen lesz az újdarabod?

- Ez az előadás Yonderboi Egyenes labirintus című zenéjére épül.

Ez egy negyven perces zenei válogatás mix, amiben magyar versek hangzanak el. Picit átszerkesztettük, tettünk be plusz szöveget, húztunk is ki belőle, így hozva létre egy új dramaturgiai ívet, amiben egy férfi és nő, egy bohóc pár kapcsolatát követjük végig az egymásra találástól az elválásig, a férfi szemén keresztül, akit Gyabronka József játszik. Kettejük viszonyának leképeződéseit, stilizációját a cirkusz eszközeivel írjuk le.

- Mit gondolsz, merre tart a cirkusz jövője?

- Ahogy a színház, úgy a cirkusz is igyekszik katarzist kelteni, csak más eszközökkel.

Ennek eléréséért a cirkusz egyre többször alkalmazza a történetmesélést is, a színház egyes irányai pedig egyre többször emelnek be cirkuszi, artista elemeket. Két nagyon eltérő világról beszélünk, mégis érzek párhuzamot, közeledést a két műfaj között.

- A ti produkciótok is részt vesz majd a Fővárosi Nagycirkusz rendhagyó iskolai tanórák programsorozatban a továbbiakban?

- Felmerült a gondolat, milyen hasznos lenne, ha minél több diákhoz el tudna jutni az előadás, és akár az iskolásoknak szóló programsorozat tematikájába is beilleszthető lenne.

- Végezetül egy személyes kérdés: melyik szám volt gyerekként a kedvenced a cirkuszban?

- A bohócok. Nem a seggbe rúgós fajtából, hanem azok, akiknek története volt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Nyitás a végtelenre – interjú Baráth Emőkével

Sűrű a világjáró Baráth Emőke nyárelője, ezúttal itthon. Májusban Mozart Idomeneo, Kréta királya című operájában formálja meg Iliát, június 3-án pedig Aranykor: Mítosz címmel ad nagyszabású koncertet.
Klasszikus

Tomboló siker fogadta a Fesztiválzenekart – Mahler-koncertjük visszahallgatható

Ötcsillagos kritikák zúdultak Fischer Iván karmesterre és a Budapesti Fesztiválzenekarra (BFZ) májusi európai turnéjuk után. Bécs, London, Brugge és Lipcse közönsége egytől egyig álló ovációval ünnepelte a magyar együttest.
Vizuál

Buda Flóra Anna: Van magyar pénz a filmben, csak sajnos ez nem a Filmintézet érdeme

Háromszor is visszautasították Buda Flóra Anna filmtervét, most mégis gratuláltak az Arany Pálmához. A rendező szerint sajnálatos, hogy az ügy eltereli a figyelmet arról, kik, mekkora energiát fektettek a filmbe.
Színház

A zenés előadások és a vígjátékok jegyében hirdetett évadot a Szegedi Nemzeti Színház

Shakespeare szerzőként és témaként is felkerül a szegedi repertoárra, de Puccini, Donizetti, Lehár Ferenc, Kleist és Szabó Maga is szerepel a 2023-24-es szegedi évad alkotói között.
Klasszikus

Nemzetközi zenei díjat nyert az Országos Széchényi Könyvtár tanulmánykötete

Az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) által 2021 őszén kiadott „Eritis mihi testes”. Az 1938-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus hangfelvételei című kétnyelvű tanulmánykötet rangos nemzetközi díjat nyert.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Néptáncegyüttesek látványos produkciói a 28. Duna Karneválon

Nemzetközi és hazai táncegyüttesek fellépésével rendezik meg a 28. Duna Karnevált június 9-16-ig Budapesten. A fesztiválon fellép többek között a Magyar Állami Népi Együttes, a Duna Művészegyüttes és a Romengo.
Tánc ajánló

A balettvilág sztárjai lépnek fel a Magyar Állami Operaházban

Jacopo Tissi és Alejandro Virelles is bemutatkozik a Magyar Nemzeti Balett művészeivel 2023. május 27-én a VII. Nagy Iván Nemzetközi Balettgálán a Magyar Állami Operaházban.
Tánc hír

Lám, a tánc tényleg mindenkié – átadták a Lábán Rudolf-díjat a legjobb innovatív kortárstánc előadásoknak

Idén a független szakmai grémium Hód Adrienn vegyes képességű előadókkal létrehozott, nemzetközi koprodukcióban készült Harmonia című darabját, és Szeri Viktor fatigue című szólóját ítélte a szcéna legjobbjainak. Az elismerést május 10-én, este adták át a Trafóban.
Tánc ajánló

Hangmeditációtól a különféle testeken át a hajléktalanságig – Idén is különleges élményeket kínál a PLACCC Dance

Immár harmadik alkalommal jelentkezik a PLACCC Fesztivál táncfókuszú különkiadása, amit idén két különleges, „sétálós” projekt vezet be. A köztérre és az alkotói innovációra fókuszáló rendezvény ez alkalommal a tér és a test kapcsolatát vizsgálja.
Tánc hír

Grand Audition a Magyar Táncművészeti Egyetemen

Először mutatkozott be Budapesten a Párizsban és Barcelonában már évek óta hagyományosan megrendezésre kerülő Grand Audition. A „válogatóra” Európa számos országából érkeztek fiatal baletthallgatók, hogy neves szakemberek előtt adjanak számot tudásukról.