Tánc

„Amikor színpadon van az ember, nincs más lehetősége, mint hogy belehal”

2020.03.10. 17:10
Ajánlom
Március 6-án mutatták be a felfrissített koreográfiájú Laurenciát az Erkel Színházban, amelyben próbavezető balettmesterként működött közre Pongor Ildikó Kossuth- és Liszt Ferenc díjas táncművész, az Operaház örökös tagja és a Halhatatlanok társaságának tagja. Ennek apropóján beszélgettünk az előadás szünetében a mesternővel a pályakezdőségről, a hazai balettről és Leningrádról, szerepálmokról, valamint arról, mit tehet az ember, ha elveszíti a motivációját. 
giselle_1984_forras_operahaz_archivuma-170653.jpg

Pongor Ildikó a Giselle című előadásban (1984) (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház Archívuma)

Ön volt az egyik próbavezető balettmestere Aradi Mária és Dózsa Imre mellett a felfrissített koreográfiájú Laurenciának, amit pár napja mutattak be az Erkel Színházban. A próbavezető mester és a koreográfus miben működik együtt?

A próbavezető mester olyan, mint egy karmester. A koreográfia tudója, az elvárások összetartó ereje. Mindig megköveteli a pontosságot, a muzikalitást, a stílusbeli precizitást, amit a koreográfus előír. Nagyon együtt kell dolgoznunk, mind a koreográfussal, mind a táncosokkal együtt lélegzünk, együtt gondolkodunk.

Ön is táncolta a Laurenciát. Szerette?

Negyvennyolc éve, azóta már lement egy kevés víz a Szajnán. Táncolható, de marha nehéz darab, magasan van a léc. Nagyon jó érzés volt táncolni!

Egy korábbi nyilatkozatában olvastam, hogy egészen Leningrádig kellett mennie, hogy „lenyugtassák”.  Mi hiányzott akkor az itthoni balett/tánc oktatási rendszerből, ami ott megvolt? 

Leningrádba már eleve csak a kiváltságosok mehettek. Nagyon sok mindent megtanultam ott, hihetetlen mélységekig, atomjaira szedték a testem, majd újból, az alapoktól kellett a koordinációt összerakni. De ott szereztem meg azt a tudást, ami a klasszikus balett tanításához nélkülözhetetlen. Ötvenkét éves koromig táncoltam, ami már önmagában is nagy dolog, mert általában negyvenöt éves korig szoktak „színpadon maradni” a táncosok.

Mindig volt egy orosz mester mellettem, akiben bízhattam.

Ami itthonról akkor a leginkább hiányzott, hogy a testtudata nem mindenkinek volt meg, a balettot sokan csak könyvből tanulták, pedig ez egy olyan hivatás, szakma, ahol föl kell ugrani és meg kell mutatni. Utánzás útján lehet a legjobban tanulni.

adagio_hammer_clavir1_forras_operahaz_archivuma_resize-170654.jpg

Pongor Ildikó a Adagio Hammerklavier című előadásban (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház Archívuma)

Miként látja a jelenlegi fiatalok, pályára lépők lehetőségeit? Miben könnyebb vagy nehezebb most egy pályakezdő táncos élete? 

Ma már nyitva a világ, nincsenek korlátok. Ha valaki elég jó, sokkal több lehetősége van érvényesülni. Persze a színvonal egyúttal magasabb is, nagyon kell tudni az alapokat, és nagyon kell az embernek szeretnie, amit csinál. Egy olyan nehéz szakma, mint ez, nem is egy, hanem rögtön két embert kíván.

A tánc öröme és a zabolázatlan tehetség hogyan tud túlélni a poroszos oktatási metodika mellett? Ön melyik „tábort” erősítette karrierje kezdetén, tanítványként és melyiket most, mesterként? 

Itt kezdődik a művészet. Először is kristálytisztán kell tudnom, hogyan kell tojást patkolni, aztán jöhet az egyéniség belerakása, amitől az én tojásom csak az enyém lesz.

bahcsiszeraji-szokokut_forras_operahaz_archivuma_resize-170658.jpg

Pongor Ildikó a Bahcsiszeráji szökőkút c. előadásban (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház Archívuma)

Megszámlálhatatlanul sok szerepet táncolt, az egész repertoárt. Volt olyan, amivel nehezebben tudott azonosulni?

Minden kihívás, minden feladat tud érdekes lenni, csak el kell kapni a hangulatát, meg kell látni benne a szépet. Mindent nagy örömmel és odaadással táncoltam. Amikor nehezebben megy a ráhangolódás, akkor mélyebbre kell ásni, jobban belebújni. De van olyan is, hogy az ember azonnal szerelembe esik, vannak szerepálmok.  Ilyen volt nekem például a Spartacus, A csodálatos mandarin vagy a Bahcsiszeráji szökőkút. Amikor először láttam az Ederlezit, azt mondtam, én ezt akkor is el fogom táncolni, ha piros hó esik. És eltáncoltam.

Amikor színpadon van az ember, nincs más lehetősége, mint hogy belehal. „No other choice”.

Volt olyan pillanat, amikor úgy érezte, elege van a táncból és inkább visszavonulna? Mi adta vissza az ilyen helyzetekben, szakaszokban a motivációját?  

Ha az ember telítődik, az aktív pihenés nagyon jót tud tenni. A tenger, a nap, az úszás, szépeket látni, jó társaságban lenni. Én ebben hiszek. Rögös a pálya, rendkívül nehéz, viszont nagyon rövid! Amíg az ember aktívan táncol, gyakorlatilag egy hetet sem hagyhat ki - nagyon rövid ugyanis az idő. Én tíz évente elmentem gyereket szülni (Ildikónak három lánygyermeke van – a szerk.), olyankor a természet megköveteli, hogy átalakuljon az élet, hogy átkerüljenek a hangsúlyok. A dolgok megoldódnak maguktól. Sokszor hajlamosak vagyunk túlreagálni az eseményeket, nem tudunk kilépni a szerepeinkből és kívülről rámosolyogni önmagunkra.

Az előadás legközelebb március 11-én és 12-én 19 órától látható az Erkel Színház színpadán.

Fejléckép: Pongor Ildikó (fotó: Mezey Béla / Magyar Állami Operaház)

Parasztlány a zsarnok ellen: klasszikus balett az Erkelben

Kapcsolódó

Parasztlány a zsarnok ellen: klasszikus balett az Erkelben

A Magyar Nemzeti Balett március 6-án mutatja be a Michael Messerer koreográfiájára készült Laurencia című balettet az Erkel Színházban. Az idén hét alkalommal látható produkció érzelmekben gazdag története látványos szólókkal, duettekkel, együttesekkel és tömegjelenetekkel kápráztatja el a közönséget.

Pongor Ildikót köszöntjük

Pongor Ildikót köszöntjük

Június 17-én ünnepli hatvanadik születésnapját Pongor Ildikó Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas táncművész, balett-táncos, kiváló művész, a Magyar Állami Operaház mesterművésze.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Klasszikus

Klasszikusok merengős és borongós estékre

Zenei válogatásunk magányos vagy csöndes estékhez, amikor egy forró bögre teával az ember átadja magát a semmittevésnek, a meditációnak, majd előbb-utóbb az álomnak is.
Klasszikus

Elhunyt Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző

Nyolcvanhat éves korában, hosszú és súlyos betegség után vasárnap elhunyt Krzysztof Penderecki neves lengyel zeneszerző, a kortárs zene kiemelkedő alakja - közölte a lengyel sajtó.
Vizuál

A rokokó sztárfestője még a gipszstukkókat is belekomponálta freskóiba

Giovanni Battista Tiepolo a mennyezetet égbolttá változtatta, arisztokrata megbízóit szinte istenként ábrázolta. Kétszázötven éve, 1770. március 27-én halt meg a 18. századi dekoratív festészet legnagyobb alakja, "Velence legjobb festője". 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

„A humor minden karanténból kiszabadul” – Novák Ferenccel beszélgettünk születésnapján

A Kossuth-díjas koreográfus, rendező – a szakmában csak ’Tatának’ hívják – ma 89 éves. Születésnapján hívtuk föl, és most tudtuk meg tőle: 1 millió forintot ajánlott föl – a Magyar Táncművészek Szövetségén keresztül – tíz, a karantén miatt állás nélkül maradt táncosnak. Úgy gondolja: a Nemzet Művésze cím arra kötelezi őt, hogy visszaadjon a közösségének. Boldog születésnapot, Novák Ferenc!
Tánc néptánc

Otthon legényesezik a magyar táncélet legjava - videó!

A táncok királyát Sánta Gergő kihívása nyomán már több ezren táncolják, többek közt Juronics Tamás és Ertl Péter is járta. A kihívással biztatnak az otthonmaradásra és demonstrálják, hogy ott is van lehetőség a gyakorlásra.
Tánc videó

Artisták otthon – Kulisszatitok és humoros jelenet a cirkuszosok videóin

A cirkuszosok is kampányt indítottak az otthon maradásért, a kezdeményezéshez már száznál is több művész csatlakozott.
Tánc cirkusz

Esténként előadásokat közvetít a Nemzeti Cirkusz

A Magyar Nemzeti Cirkusz minden este cirkuszi előadásokkal szórakoztatja a közönséget a közösségi oldalán a koronavírus-járvány miatt elmaradó produkciók miatt.
Tánc interjú

„Amikor színpadon van az ember, nincs más lehetősége, mint hogy belehal”

Március 6-án mutatták be a felfrissített koreográfiájú Laurenciát az Erkel Színházban, amelyben próbavezető balettmesterként működött közre Pongor Ildikó Kossuth- és Liszt Ferenc díjas táncművész, az Operaház örökös tagja és a Halhatatlanok társaságának tagja. Ennek apropóján beszélgettünk az előadás szünetében a mesternővel a pályakezdőségről, a hazai balettről és Leningrádról, szerepálmokról, valamint arról, mit tehet az ember, ha elveszíti a motivációját.