Tánc

„Amit a legvadabb álmaimban elképzeltem, az valóra vált”

2015.09.08. 09:57
Ajánlom
Az egyik legnagyobb amerikai tévécsatorna tehetségkutató műsorában, az America's Got Talentben a sztárokból álló zsűri nemrég lenyűgözve tapsolt egy magyar tánccsapatnak. A következő fordulóba továbbjutó Freelusion Dance Company a világon egyedülálló 3D térvetítéses videomapping technológiát interaktív tánccal kombinálja a színpadon, amivel külföldön is rendszeresen nagy sikert arat. Az újító csapat művészeti vezetője egy hazánkban is népszerű, sokoldalú táncos-koreográfus, Papp Tímea.

- Tényleg hároméves korod óta táncos akartál lenni? Sosem volt olyan, hogy kipróbálnál valami mást?

- Mindig is a tánc foglalkoztatott a legjobban. Még huszonévesen kétszer történt olyan, hogy egyéb munkát próbáltam vállalni. Egyszer, amikor Tokióban éltem egy évig, és nem találtam mást, elmentem felszolgálni egy bárba, amit nagyon élveztem. Ott először gondolkodtam el azon, hogy a tánc nem volt-e egy eltúlzott hobbi. Egy másik alkalommal Budapesten adtam be a jelentkezésemet stewardessnek. De ennek sem lett folytatása, mert egyértelműen a tánc az én világom.

- Nemcsak itthon, hanem Rotterdamban is elvégezted a Táncművészeti Főiskolát. Sok műfajt kipróbáltál és több országban éltél hosszabb ideig. Ebből a komoly tapasztalatmennyiségből mi volt a legnagyobb hatással rád?

- Itthon társastánccal, jazztánccal és színpadi tánccal is foglalkoztam, de a modern tánccal és a valódi showműsorok világával Hollandiában ismerkedtem meg igazán. Ott láttam először, hogy a kettőt miként lehet professzionálisan működtetni a szórakoztatóiparban. Rotterdamban commercial dance-t is tanultam, amit nehéz magyarra lefordítani, de leginkább az alkalmazott jazztánchoz áll közel, ez pedig tökéletesen passzolt a street dance iránti rajongásomhoz, amit már a 80-as évek óta videóklipeken keresztül szívtam magamba a tévéből. Ezt a kint megszerzett tudást utána nagyon szerettem volna hazahozni.

Papp Tímea

Papp Tímea (Fotó/Forrás: Vojcehovszkij Richard)

- Japánban is voltál egy évig. Ez a tánc szempontjából is egy nagyon távoli világnak tűnik.

- Japánban sokat jártam táncelőadásra, néztem butoh-t, kortárs táncot és japán street dance-et is, utóbbinak egy különleges, itthon nem ismert, japán ágát. Ott találkoztam először profi vetítéstechnikával is, onnan erednek a Freelusionben most használt első gondolataim, ötleteim. A tánc mellett Japánban a design, a harmónia, a modern technológia és a robotok gyakorolták rám a legnagyobb hatást, ez pedig mind beépült az ízlésvilágomba. Ezután még Sanghajban is tanítottam egy évet, ami egy elég egzotikus kitérő volt.

- Igazi világutazó vagy, aki érezhetően ebből nyeri a lelkesedését. Minden égtájra a tánc miatt mentél?

- Alapvetően tudatos vagyok abban, hogy sok hatás érjen, de az utazás maga legalább annyira fontos, mint az újdonságok megfigyelése. New York az első olyan hely, ahova direkt azzal a céllal mentem, hogy keressem azt, ami engem érdekel. Nem új dolgokat akartam felfedezni, mert tudtam, hogy ez csak a meleg víz feltalálása lenne, hanem meg akartam figyelni, mitől működik ott annyira profin a film- és az egész szórakoztatóipar.

  - Milyen titokra jöttél rá?

- Az egyik titkuk az, hogy a háttérben minden a legnagyobb pontossággal működik. A Broadway-n és Hollywoodban a film-, TV- vagy showműsor minden egyes tagja azon dolgozik, hogy egy lehetetlennek tűnő helyzetet is minél gyorsabban megoldjon. Egyszer például a Fake off című reality show-hoz egy speciális jelmezre volt szükségünk Atlantában, amit aztán az Los Angeles-i jelmeztervező stúdiójából másnapra repülővel odaszállítottak csak a mi kedvünkért. Ez természetesen részben pénzkérdés is, részben azonban arról van szó, hogy az utolsó részletig mindenre odafigyelnek. A „jó lesz ez így is” – ez náluk nem válasz. A konstruktív hozzáállásnak ezt a fokát ez előtt sosem ismertem.

- A magyar tévében a Csillag születik, a Szombat esti láz és az X-Faktor című műsorokban is éveken át készítettél koreográfiát a fellépőknek. Nagy felelősség a tehetségeket tanítani?

- Hatalmas felelősség. Egyrészt a műsor nézőszáma miatt, másrészt azért, mert tudom, hogy akár egy-egy tanári mondatnak is mekkora jelentősége lehet egy fejlődő fiatal szempontjából. Fontosnak tartom, hogy a szórakoztatóiparban – akárcsak a magas kultúrában – magas színvonalon alkossunk, éppen ezért a két szegmens bennem nem sem válik szét élesen. A fiatal tehetségekkel is értékek és minőség mentén dolgozom, és ügyelek rá, hogy mindig építően és ösztönzően hassak rájuk.

- A Freelusiont az öcséddel és egy barátoddal közösen hoztad létre. De hogy állt össze a video mapping dance műfaja, amivel először Londonban figyeltek fel rátok?

- Papp Gábor, az öcsém és Gyöngyösi Balázs már előtte is foglalkoztak video mappinggel, vagyis különböző vetítéstechnikával, ehhez jöttem én a magam táncos tapasztalatával és nyitottságával, és szép lassan összeállt a fejemben egy új előadás ötlete. Ők bíztattak rá, hogy jelentkezzünk a Britain's Got Talent tehetségkutató-versenyen, de addig toltam magam előtt a feladatot, míg a semmiből egyszer csak a Britain's Got Talent szervezői jelentkeztek nálunk, hogy nem akarunk-e indulni a versenyen. A műsor szervezői ugyanis folyamatosan keresik az újdonságokat, és megtaláltak minket a Youtube-on. A londoni fellépés után a német és az orosz műsorokban is szerepeltünk, ez pedig nekünk is elég nagy reklámot csinált. 2013-ban aztán először indultunk az America's Got Talenten, csak akkor még SensEtion néven, de már akkor is hívtunk a produkcióba amerikai táncosokat. Mi mint kreatívok, szervezők a háttérben dolgozunk, nem is mindig tudják a Freelusionről, hogy magyar együttesről van szó.

Papp Tímea - Fake Off

Papp Tímea - Fake Off

- Mi jelentette a nagyobb kihívást: az előadás technikai kivitelezése vagy a sikergépezet beindítása?

  - Az animáció egy nagyon összetett és költséges technika, ezen felül a vetítésre megtervezett mozgás és az animáció összehangolása, megvalósítása is sok időt vesz igénybe, mert oda-vissza kell próbálgatni és tesztelni, hogy a látvány és a mozgás összhangba kerüljön. A talentshow ráadásul egy külön műfaj, amit mi akkor még nem ismertünk annyira. Nem biztos, hogy ugyanaz működik a Broadway színpadán, mint a tévéshow-ban.

  - A siker pedig nem maradt el. Idén júniusban az America's Got Talentben még Heidi Klum is állva tapsolt nektek.

  -A boldogság, amikor megtudtam, hogy az új előadásunk mindenkinek tetszett a zsűriben, leírhatatlan. Amit legvadabb álmaimban elképzeltem a versenyről, az valóra vált. Pontosan azokat a dicsérő mondatokat hallottuk vissza, amikre mindig is vágytam.

Papp Tímea

Papp Tímea (Fotó/Forrás: Vojcehovszkij Richárd)

- Milyen visszaigazolások és felkérések jönnek egy-egy ilyen nagy verseny után?

  - Például a Cirque du Soleil látványtervezője is meghívott minket egy produkció megtervezéséhez. Az érezhető, hogy az interaktív táncműsorainkat jobban keresik, mint önmagában a video mappinget. A kettő ötvözésével mi tényleg kuriózumnak számítunk. Nehéz azokban a helyzetekben dönteni, amikor egy csapat megkeres minket azzal, hogy készítsünk nekik animációt az előadáshoz. Az anyagiak miatt nagy a kísértés, de a technikai tudásunkat mégsem szeretnénk kiárusítani és konkurenciát nevelni.

  - Azokat a sikereket elnézve, amit az elmúlt pár évben külföldön arattál, különösen adódik a kérdés, miért nem Amerikában dolgozol?

  - Éppen az a tervem, hogy odaköltözöm, mert elég nagy az érdeklődés a Freelusionre. Valakinek képviselnie kell a csapatot kint Los Angelesben. Mindemellett azért vannak sokkal kevésbé hangos, de erősen vágyott alkotói ötleteim, amit itthon, egy olyan színházban tudok elképzelni, mint például a Trafó, ahol nem kell a showműsoroknak megfelelni. Ha az a háromszáz ember azért jönne be, mert kifejezetten a darabomat akarja megnézni, akkor az egyik legnagyobb vágyam teljesülne.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Könyv

Hallgassa meg a Grecsó Krisztián új regényében előforduló zenéket!

Az író Vera című regénye az 1980-as évek elején Szegeden játszódik, a kiadó egy lejátszási listával tette még átélhetőbbé a könyv atmoszféráját.
Jazz/World

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újabb Balanchine-koreográfiát mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon a 20. századi grúz koreográfus Sylvia Pas de Deux-je március 22-én az OMG (Oh My God!) című balettesten az Erkel Színházban.
Tánc hír

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.
Tánc hír

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc ajánló

Adyra és Lajkó Félixre táncol a Varidance!

Kettő az egyben, iskolásoktól a nyugdíjasokig – izgalmas, művészeti ágakon és korosztályokon átívelő kísérletre vállalkozik a Varidance társulat. A Vári Bertalan Harangozó-díjas táncos, koreográfus vezette együttes egy előadásban mutatja be Verslábak és A falka című produkcióit.
Tánc lapszemle

Táncesteket is műsorra tűzne Apáti Bence az Operettszínházban

Az intézmény új balettigazgatója egy interjúban mesélt terveiről, ahogy arról is szó esett, láthatjuk-e még táncolni őt.