Tánc

„Amit a legvadabb álmaimban elképzeltem, az valóra vált”

2015.09.08. 09:57
Ajánlom
Az egyik legnagyobb amerikai tévécsatorna tehetségkutató műsorában, az America's Got Talentben a sztárokból álló zsűri nemrég lenyűgözve tapsolt egy magyar tánccsapatnak. A következő fordulóba továbbjutó Freelusion Dance Company a világon egyedülálló 3D térvetítéses videomapping technológiát interaktív tánccal kombinálja a színpadon, amivel külföldön is rendszeresen nagy sikert arat. Az újító csapat művészeti vezetője egy hazánkban is népszerű, sokoldalú táncos-koreográfus, Papp Tímea.

- Tényleg hároméves korod óta táncos akartál lenni? Sosem volt olyan, hogy kipróbálnál valami mást?

- Mindig is a tánc foglalkoztatott a legjobban. Még huszonévesen kétszer történt olyan, hogy egyéb munkát próbáltam vállalni. Egyszer, amikor Tokióban éltem egy évig, és nem találtam mást, elmentem felszolgálni egy bárba, amit nagyon élveztem. Ott először gondolkodtam el azon, hogy a tánc nem volt-e egy eltúlzott hobbi. Egy másik alkalommal Budapesten adtam be a jelentkezésemet stewardessnek. De ennek sem lett folytatása, mert egyértelműen a tánc az én világom.

- Nemcsak itthon, hanem Rotterdamban is elvégezted a Táncművészeti Főiskolát. Sok műfajt kipróbáltál és több országban éltél hosszabb ideig. Ebből a komoly tapasztalatmennyiségből mi volt a legnagyobb hatással rád?

- Itthon társastánccal, jazztánccal és színpadi tánccal is foglalkoztam, de a modern tánccal és a valódi showműsorok világával Hollandiában ismerkedtem meg igazán. Ott láttam először, hogy a kettőt miként lehet professzionálisan működtetni a szórakoztatóiparban. Rotterdamban commercial dance-t is tanultam, amit nehéz magyarra lefordítani, de leginkább az alkalmazott jazztánchoz áll közel, ez pedig tökéletesen passzolt a street dance iránti rajongásomhoz, amit már a 80-as évek óta videóklipeken keresztül szívtam magamba a tévéből. Ezt a kint megszerzett tudást utána nagyon szerettem volna hazahozni.

Papp Tímea

Papp Tímea (Fotó/Forrás: Vojcehovszkij Richard)

- Japánban is voltál egy évig. Ez a tánc szempontjából is egy nagyon távoli világnak tűnik.

- Japánban sokat jártam táncelőadásra, néztem butoh-t, kortárs táncot és japán street dance-et is, utóbbinak egy különleges, itthon nem ismert, japán ágát. Ott találkoztam először profi vetítéstechnikával is, onnan erednek a Freelusionben most használt első gondolataim, ötleteim. A tánc mellett Japánban a design, a harmónia, a modern technológia és a robotok gyakorolták rám a legnagyobb hatást, ez pedig mind beépült az ízlésvilágomba. Ezután még Sanghajban is tanítottam egy évet, ami egy elég egzotikus kitérő volt.

- Igazi világutazó vagy, aki érezhetően ebből nyeri a lelkesedését. Minden égtájra a tánc miatt mentél?

- Alapvetően tudatos vagyok abban, hogy sok hatás érjen, de az utazás maga legalább annyira fontos, mint az újdonságok megfigyelése. New York az első olyan hely, ahova direkt azzal a céllal mentem, hogy keressem azt, ami engem érdekel. Nem új dolgokat akartam felfedezni, mert tudtam, hogy ez csak a meleg víz feltalálása lenne, hanem meg akartam figyelni, mitől működik ott annyira profin a film- és az egész szórakoztatóipar.

  - Milyen titokra jöttél rá?

- Az egyik titkuk az, hogy a háttérben minden a legnagyobb pontossággal működik. A Broadway-n és Hollywoodban a film-, TV- vagy showműsor minden egyes tagja azon dolgozik, hogy egy lehetetlennek tűnő helyzetet is minél gyorsabban megoldjon. Egyszer például a Fake off című reality show-hoz egy speciális jelmezre volt szükségünk Atlantában, amit aztán az Los Angeles-i jelmeztervező stúdiójából másnapra repülővel odaszállítottak csak a mi kedvünkért. Ez természetesen részben pénzkérdés is, részben azonban arról van szó, hogy az utolsó részletig mindenre odafigyelnek. A „jó lesz ez így is” – ez náluk nem válasz. A konstruktív hozzáállásnak ezt a fokát ez előtt sosem ismertem.

- A magyar tévében a Csillag születik, a Szombat esti láz és az X-Faktor című műsorokban is éveken át készítettél koreográfiát a fellépőknek. Nagy felelősség a tehetségeket tanítani?

- Hatalmas felelősség. Egyrészt a műsor nézőszáma miatt, másrészt azért, mert tudom, hogy akár egy-egy tanári mondatnak is mekkora jelentősége lehet egy fejlődő fiatal szempontjából. Fontosnak tartom, hogy a szórakoztatóiparban – akárcsak a magas kultúrában – magas színvonalon alkossunk, éppen ezért a két szegmens bennem nem sem válik szét élesen. A fiatal tehetségekkel is értékek és minőség mentén dolgozom, és ügyelek rá, hogy mindig építően és ösztönzően hassak rájuk.

- A Freelusiont az öcséddel és egy barátoddal közösen hoztad létre. De hogy állt össze a video mapping dance műfaja, amivel először Londonban figyeltek fel rátok?

- Papp Gábor, az öcsém és Gyöngyösi Balázs már előtte is foglalkoztak video mappinggel, vagyis különböző vetítéstechnikával, ehhez jöttem én a magam táncos tapasztalatával és nyitottságával, és szép lassan összeállt a fejemben egy új előadás ötlete. Ők bíztattak rá, hogy jelentkezzünk a Britain's Got Talent tehetségkutató-versenyen, de addig toltam magam előtt a feladatot, míg a semmiből egyszer csak a Britain's Got Talent szervezői jelentkeztek nálunk, hogy nem akarunk-e indulni a versenyen. A műsor szervezői ugyanis folyamatosan keresik az újdonságokat, és megtaláltak minket a Youtube-on. A londoni fellépés után a német és az orosz műsorokban is szerepeltünk, ez pedig nekünk is elég nagy reklámot csinált. 2013-ban aztán először indultunk az America's Got Talenten, csak akkor még SensEtion néven, de már akkor is hívtunk a produkcióba amerikai táncosokat. Mi mint kreatívok, szervezők a háttérben dolgozunk, nem is mindig tudják a Freelusionről, hogy magyar együttesről van szó.

Papp Tímea - Fake Off

Papp Tímea - Fake Off

- Mi jelentette a nagyobb kihívást: az előadás technikai kivitelezése vagy a sikergépezet beindítása?

  - Az animáció egy nagyon összetett és költséges technika, ezen felül a vetítésre megtervezett mozgás és az animáció összehangolása, megvalósítása is sok időt vesz igénybe, mert oda-vissza kell próbálgatni és tesztelni, hogy a látvány és a mozgás összhangba kerüljön. A talentshow ráadásul egy külön műfaj, amit mi akkor még nem ismertünk annyira. Nem biztos, hogy ugyanaz működik a Broadway színpadán, mint a tévéshow-ban.

  - A siker pedig nem maradt el. Idén júniusban az America's Got Talentben még Heidi Klum is állva tapsolt nektek.

  -A boldogság, amikor megtudtam, hogy az új előadásunk mindenkinek tetszett a zsűriben, leírhatatlan. Amit legvadabb álmaimban elképzeltem a versenyről, az valóra vált. Pontosan azokat a dicsérő mondatokat hallottuk vissza, amikre mindig is vágytam.

Papp Tímea

Papp Tímea (Fotó/Forrás: Vojcehovszkij Richárd)

- Milyen visszaigazolások és felkérések jönnek egy-egy ilyen nagy verseny után?

  - Például a Cirque du Soleil látványtervezője is meghívott minket egy produkció megtervezéséhez. Az érezhető, hogy az interaktív táncműsorainkat jobban keresik, mint önmagában a video mappinget. A kettő ötvözésével mi tényleg kuriózumnak számítunk. Nehéz azokban a helyzetekben dönteni, amikor egy csapat megkeres minket azzal, hogy készítsünk nekik animációt az előadáshoz. Az anyagiak miatt nagy a kísértés, de a technikai tudásunkat mégsem szeretnénk kiárusítani és konkurenciát nevelni.

  - Azokat a sikereket elnézve, amit az elmúlt pár évben külföldön arattál, különösen adódik a kérdés, miért nem Amerikában dolgozol?

  - Éppen az a tervem, hogy odaköltözöm, mert elég nagy az érdeklődés a Freelusionre. Valakinek képviselnie kell a csapatot kint Los Angelesben. Mindemellett azért vannak sokkal kevésbé hangos, de erősen vágyott alkotói ötleteim, amit itthon, egy olyan színházban tudok elképzelni, mint például a Trafó, ahol nem kell a showműsoroknak megfelelni. Ha az a háromszáz ember azért jönne be, mert kifejezetten a darabomat akarja megnézni, akkor az egyik legnagyobb vágyam teljesülne.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Barátom nem volt a sötét nyomor napjaiban” – Izsó Miklós színházi szabadságharcai

Trianon után sok erdélyi magyar művész menekült a román üldöztetések elől az anyaországba. De arra is volt példa, hogy egy magyar állampolgárságú színész-rendező önként vállalta, hogy Kolozsvárott marad és a magyarság szellemi fennmaradásáért küzd. Izsó Miklós nevét mégsem őrzik sem szobrok, sem emléktáblák. Pedig színészpedagógusként olyan nagyságokat adott a magyar színháztörténetnek, mint Kiss Manyi vagy Tompa Pufi.
Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Gálaműsorral és premierrel ünnepel a 70 éves Magyar Állami Népi Együttes

Nagyszabású programsorozattal ünnepli fennállásának 70. évfordulóját a Magyar Állami Népi Együttes, amely a jubileum alkalmából könyvbemutatóval, szabadtéri kiállítással és premierrel is kedveskedik nézőinek. Az ünnepet gálaműsor koronázza meg a Szegedi Szabadtéri Játékokon.
Tánc ajánló

Sokszínűség, közös tánc, interaktív programok a TáncParkban

Az országos trendhez igazodva teraszt nyit a táncművészet is! Újra könnyed nyári élményt ígér a magyar táncművészet otthona, a Nemzeti Táncszínház a kulturális tartalomra vágyó közönségnek július 14–22. között.
Tánc hír

Ismét élőben játszik a Recirquel Társulat

A Solus Amor című produkcióval nyitja meg kapuit június 25-én a Müpa Fesztivál Színháza. Nem ez lesz az egyetlen újcirkusz-produkció a színházteremben: a trilógia egy másik darabja, a My Land is színre kerül.
Tánc hír

Átadták a Magyar Táncművészek Szövetségének kitüntetéseit

A szövetség hagyományosan április 29-én adja át a díjakat, a járványhelyzet miatt azonban a tavalyi és idei díjátadót is el kellett halasztani. A négy díjazott végül június 5-én vehette át a kitüntetést.
Tánc ajánló

Körbetáncolja a Földet a Góbi Rita Társulat

Az univerzum nagyságát és a magányosan létező egyén folyamatos útkeresését tematizálja a Góbi Rita Társulat legújabb produkciója, melyet június 19-én mutatnak be az online térben.