Tánc

Analóg színek szédülése

2014.04.20. 11:40
Ajánlom
Az idén húsz éves izraeli Vertigo vendégjátéka fanyarédes táncművészeti árnyalatokkal gazdagította a Budapesti Tavaszi Fesztivált. Az együttes színpadra teremtett emberi társadalma még nem született meg, vagy már nem létezik, de motívumaiban életünk jelenét rajzolja elénk. KRITIKA

A tel-avivi székhelyű társulat megalapítása Noa Wertheim és Adi Sha'al szerzőpáros személyéhez köthető. Első koreográfiájuk, a Vertigo a Sha'al légierőnél szerzett személyes élményein túl az emberi kapcsolatokat járja körbe, „szédülésig". A Vertigo20 két évtized alkotása előtti tiszteletből létrehozott darab kiindulópontja nem változott: továbbra is az emberi kapcsolatok jelentik a mozdulatok bölcsőjét.

Megszokhattuk már, hogy a kortárstánc-koreográfiák előszeretettel táplálkoznak az emberi társadalom viszonyrendszereiből: szociális különbségek, társadalmi elvárások, szerelem, kiábrándultság, közöny, elfogadás, kirekesztettség, előítéletek, konfliktusok, vad szexualitás, egyszóval mindazon árnyalatai annak, amelyek mi magunk vagyunk. A Vertigo20 annyiban más, hogy mindezt különös atmoszférába helyezve kiszakítja az időből, és nem hagyja, hogy a jelenben, vagy bármely más történelmi korban érezzük magunkat. Világáról mégsem állítható egyértelműen, hogy elrugaszkodott fantáziavilág, mindent megtesz, hogy hangulatában életünk valóságát formálja. Noa jelen darabja, rá jellemző módon egy megfakult, analóg fotópapírt idézve a fehér-fekete elegáns színskálájában mozog. A csipkével gazdagított modern szabású anyagok, a szürke dominanciája és a luftballon használata szintén nem idegen az alkotótól, ahogy tőlünk sem. Szívesen mártózunk meg a letisztított játékos környezetben, ahol a drámai éleket, rideg árnyalatokat elpuhítja a gyermeki ösztön és a humor.

A színpadkép egy sávot jelöl ki a koreográfia eseményeinek, és a frontálisan nyitott szürke keret teremt hátteret a darabnak. A színpadi szürkeséget a világítás is támogatja, a fehér fényen kívül az alkotó egy-egy jelenet erejéig kizárólag a kék színt engedi be és a látványhoz intelligensen használja fel a művészek árnyékait.  koreográfia apró fejezetei új ablakokat nyitnak, amelyen keresztül a néző egy különös társadalom formálódó életébe leshet be. A szükséges mértékig teret enged a szürreális látványelemeknek, meglepő öltözékeknek, frizuráknak.

A közösség interakciója középen zajlik, míg a többiek csendes kívülmaradók: a díszlet falain elhelyezett vékony párkányokon ülnek, várakoznak. A várakozók személye folyamatosan változik, ahogy az élet eseményei is más pozícióba sodorják az embert: sors által kijelölt különböző karokba, eltérő helyzetekbe. A véletlenszerűség dönt az ölelő karokról, ugyanez igaz akkor is, amikor ártó kezek közé kerülünk. Alapigazság az, hogy hajlamosak vagyunk ignorálni más ember tragédiáját, melyet remekül érzékeltet a táncosok támadásra adott csöndes reakciója, egy nemi erőszakkal szembeni teljes közöny.

A koreográfia alakzatait egyértelműen az emberi kapcsolatok rajzolják ki, a közösséghez kézenfogással illeszkednek be, a kiközösítés vagy szerelmesek egymásra találása eltérő motívumokba rendezi a hat lányból és eggyel kevesebb fiútáncosból felépülő társulatot. A történések gyorsan zajlanak, a koreográfia dinamikáját remek érzékkel törik meg a lassabb fejezetek, meglepő váltások: például amikor két férfi közötti rivalizálást, hatalmi harcot „bizalmi" játék zárja.

A tömbben egyszerre mozgó, néhol egymás között sebesen rohanó, ugró táncművészek szimbolikus mozdulatsorait, a darab filmszerű jelenetei teszik cselekményessé, utóbbiak pedig mélyen az emlékünkbe ágyazzák magukat. Ilyen például a közösség által erősen támogatott házasságkötés, a fiatalok szertartásra való felkészítése, mely utalhat egy fiktív közösség törzsi hagyományaiban fellelhető, társadalmi presszióra. Jelen eseményről egyszerű, de annál látványosabb szckenikai eszközökkel esküvői csoportkép is készül, amely visszaránt minket a hétköznapiságba. Hatásos, mégsem meglepő eszköz az újra és újra megjelenő szimbolikus fehér luftballon: néhol világító égitest, néhol a színpadot benépesítő rét.

A zene a koreográfiához igazodva jelöli ki a fejezetek határvonalait. A fúvoshangszerek a vásári zene játékosságát idézik, és a hangzás jól egyensúlyozik a könnyed vicc és drámaiság metszéspontján. A magas technikai nehézségű tánc mozgásvilágába áttetsző szálakkal szövi Noa humort. A táncosok kiváló felkészültségén, hiteles előadásmódján túl a karakteres mozdulatokat komoly szinkronitással prezentálják, és a társulat összhangja szintén példaértékű. Az előttünk zajló stiliztált élet szereplői egytől egyik karakteresek, együtt élve a mozdulatokkal a világuk valós szereplőivé válnak.

A darab stilizált látvány- és hangulatvilága, a drámával vegyített humor, egyszóval minden, ami az előadást keserű-édessé teszi, sem a magyar, sem a közép-európai kulturális hagyományoktól nem áll távol. Mindezt jól jelzi, hogy a közönség négyszeri visszatapsolás ellenére sem akarta elengedni a táncosokat. A társulat hajszálvékony eszközökkel operál, és kifejezésmódja olyannyira egyedi, hogy talán nehezebben nyeri el a különös ízt kevésbé befogadó nézőközönség kegyeit, azonban, ha teljesen átadjuk magunkat az élménynek, és hagyjuk elszédíteni magunkat, a Vertigoval sosem látott helyekre juthatunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Táncgála, mesék és flamenco a XIV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozón

Tizenhét magyar táncegyüttes művészeinek gálája, a Recirquel újcirkusz-társulat előadása, mesék táncadaptációja és flamenco-előadás is szerepel a XIV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó műsorán, amelyet szeptember 12. és 15. között rendeznek meg.
Tánc gyász

Elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus

Hetvenkilenc éves korában elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus, a Magyar Táncművészeti Egyetem professor emeritusa, a Magyar Állami Operaház egykori balettigazgatója - tudatta az egyetem kedden.
Tánc portré

Pina Bausch, a modern tánc úttörője 80 éves lenne

A német koreográfus a tánc, a színház, az érzelmek, a nyelv és a dal összekapcsolásával forradalmasította a táncszínházat. Hitvallása ez volt: "nem úgy akarok mozogni, mint egy táncos, azt akarom megmutatni, ami mozgat".
Tánc mank

Eleven alkotások - Mozdulat- és képzőművészet egy helyen

Táncművészeti és mozdulatszínházi produkciókkal indít új kezdeményezést a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. Az Eleven alkotások című programsorozat júliustól a MANK kiállításaihoz és összművészeti programjaihoz kapcsolódóan kínál tánc-és képzőművészeti programokat.
Tánc hír

Van humora Mona Lisának? – Cirkuszi tárlatvezetés egy kislány szemével

Különös, a klasszikus cirkusz határait kitágító, egyedi hangulatú előadást mutat be július 18-án a Fővárosi Nagycirkusz.