Tánc

Anna Pavlova is megirigyelné ezt A hattyú halála-szólót

2017.08.21. 14:01
Ajánlom
Elképesztő hajlékonyság, hihetetlen légiesség, győzelem a gravitáció felett – ezek a nagy szavak nemcsak Anna Pavlováról mondhatók el, de a street dance koronázatlan királyáról, Lil Buckról is, aki a maga képére formálta az orosz balerina egyik leghíresebb szerepét.

Annak idején Mihail Fokin egyenesen Anna Pavlova számára koreografálta A hattyú halála című szóló tánckölteményt Camille Saint-Saëns zenéjére (Az állatok farsangja – zoológiai fantázia No.13 – A hattyú). A szerep a gyönyörű orosz balerina védjegyévé vált, több mint négyezer alkalommal adta elő. Azóta is etalon a balerinák számára, ahogy ő képes volt a haldokló hattyú bőrébe (tollába) bújni. És akkor jön egy memphisi srác az utcáról, és azt mondja, ez neki is megy, csak másképp.

Lil Bucktól már megszokhattuk, hogy mindig meglepetéseket okoz azzal, hogy szokatlan kontextusba hozza a sokak által alacsonyrendűnek bélyegzett, sportcipős, utcai táncstílust.

Volt, hogy Barisnyikov oldalán ruhákat reklámozott, volt, hogy a Párizsi Opera Balettet népszerűsítette, máskor pedig a Louis Vuitton Alapítvány párizsi székházában nyílt kiállításon vezette végig folyékony mozgásával a nézőt. A most 28 éves Lil Bucknak (született: Charles Riley) is van védjegye: ő az, aki a tipikusan memphisi táncot, a jookint, másnéven Gangsta walking stílust felemelte a világot jelentő deszkákra. A videó, amire most bukkantunk, nem friss:

Egy memphisi srác, akire a teljes sztárvilág rámozdult

Kapcsolódó

Egy memphisi srác, akire a teljes sztárvilág rámozdult

Lil Buck, egyszerű név, érdemes megjegyezni. Nem csak cseppfolyós, valószerűtlen mozgása, egyéni tánctechnikája miatt érdekes a 26 éves street dance tehetség. Hanem azért is, mert olyan hírességek csináltak már közös projektet vele, mint Mihail Barisnyikov, Benjamin Millepied, Yo-Yo Ma, Madonna, a Cirque de Soleil és a New York City Balett társulata. Buck ma komoly tényező a nemzetközi művészvilágban. MAGAZIN

2011-ben óriási sikert aratott ezzel a szólóval, a híres csellistával, Yo-Yo Mával is előadták.

A szokatlan ötvözetű komolyzenei-street dance performansz nem csak egyszeri sikert hozott: kettősüket a több ezer férőhelyes Pekingi Nemzeti Nagyszínház színpadán is bemutatták. Bármilyen „régi” is legyen tehát ez a szóló, annyira korszerű, hogy 6 év elteltével sem vesztett hatásából. Győződjön meg róla saját szemével!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.
Tánc gyász

Elhunyt Kristó Annamária, a Győri Balett alapító tagja

Elhunyt Dr. Kristó Annamária táncművész, a Győri Balett alapító tagja – tudatta a tánctársulat. „Emlékét megőrizzük, s nem feledjük!” – írják. Dr. Kristó Annamária táncosként indult, végül jogászként végzett, de aktívan fotózott, elsősorban táncot.
Tánc interjú

Fekete Péter: „Nem szabad feladni”

„Hosszú távú, tudatos építkezés zajlik” – fogalmaz Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója arról a munkáról, amely a cirkuszművészet újradefiniálását tűzte ki célul. De miről is van szó pontosan, kiből lesz ma artista, milyen formában zajlik az utánpótlásnevelés, és lesz-e új épülete a Fővárosi Nagycirkusznak?
Tánc interjú

Takashima Kentaro, a Mariinszkij Színház korábbi művésze visszatért a Magyar Táncművészeti Egyetemre

2016-ban végzett a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész BA képzés klasszikus balett szakirányán Takashima Kentaro, aki korábban a Mariinszkij Színház balett-társulatában is táncolt. A kiváló művész januárban visszatért az Alma materba.
Tánc interjú

A Magyar Táncművészeti Egyetem támogatásra érdemes csodavilág – vallja az új rektorhelyettes

Két hónapja dolgozik a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár mellett rektorhelyettesként Salát Magdolna. Az intézmény korábbi tanulmányi igazgatója, aki 2008 óta tevékenykedik egyetemi pályán.