Tánc

Apám ezt hogy képzelte?

2014.03.24. 16:45
Ajánlom
A 2012-ben MU Színházban bemutatott Ahogy azt az apám elképzelte, illetve a Basse Danse című Európa-szerte ismert Hodworks-darabok április 4-5-én ismét láthatók.

Négy táncos, négy test civil ruhában a végtelenül lecsupaszított térben. A testek ütközésének, súrlódásának hangját csak tizedmásodpercekre tompítja a beúszó zene. A táncosok pedig vetkőznek és öltöznek, olykor csak egyikük, máskor mindegyikük meztelenül vagy félmeztelenül táncol. Az előadást 2013-ban Lábán Rudolf-díjra jelölte a szakmai zsűri.

Az Ahogy azt az apám elképzelte című előadásban Hód Adriennt és alkotótársait (Molnár Csaba, Marco Torrice) a ruhátlan és a felruházott test közötti különbség abból a szempontból érdekelte, hogy milyen konkrét képeket, tartalmakat hordozhat a különböző testrészek felfedése és eltakarása, illetve ezek a képek miket idézhetnek fel a nézőkben.

A zenével, pontosabban a zene szüneteltetésével kapcsolatban pedig a hiány foglalkoztatta az alkotókat. A foszlányos zene hatására hiányt érzünk, mintha hiányozna egy réteg az előadásról. A csönd pedig ezzel párhuzamosan felerősíti a testek mozgása által keltett hangokat.

A gyakran csupasz, egymással csak ritkán kapcsolatot teremtő testekkel szemben pedig ott ül a néző, aki egy idő után ettől a közvetlenségtől maga is lecsupaszítva érezheti magát. Mert Hód Adrienn szándékosan játszik a komfortérzetünkkel. Szembesít a meztelen test látványával, annak minden esendőségével együtt, és percek alatt képes megteremteni az intimitás légkörét a nézőtéren.

A Hód Adrienn munkáját nyomon követő kritikusok Adrienn tavaly készített, legfrissebb előadásával, a Pirkaddal, illetve a 2011-ben bemutatott Basse danse-szal együtt egy trilógia részeként értelmezik az Ahogy azt az apám elképzelte című előadást. Míg a XV. századi főúri udvari tánc kötött mozgásvilágát modern improvizációs technikával ötvöző Basse danse-ban a szabályos struktúra határozza meg a koreográfiát, addig az Ahogy azt az apám elképzelte című előadásban az elszabadulás és szétbontás egy új, absztrakt mozdulatnyelvet teremt. Utóbbi során minden, ami mesterséges szisztematikusan és szándékoltan cselekvésekre bontódik fel. Mindhárom előadást Lábán Rudolf-díjra jelölte a szakmai zsűri, a legfrissebb produkció, a Pirkad jelölése éppen a napokban derült ki.

A Basse danse a szabad improvizációs mozgás és zene újszerű kapcsolatából született.  A dús és dinamikus mozgást aláfestő zene kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a zene mind szerkezetében, mind az építkezésében összhangban legyen a mozgással. A Basse danse egyszerre jelenti a XV. század legelterjedtebb táncformáját és a hozzá társuló improvizatív hangszeres zenét is. Ahogy a zene, úgy építkezik a mozgás is: az egzaltált szólókból közösség fejlődik, a szimultán mozdulatok szinkronná válnak, a mozgás szétbomlott elemei új formákat alkotnak.

A meztelenség kérdésének szempontjából is nyomon követhetjük a koreográfusi koncepció változásának folyamatát. Az Ahogy azt az apám elképzelte című előadásban az időről időre felbukkanó csupasz testekkel kezdődött az a merész kísérlet, amelyet Hód Adrienn 2013 tavaszán bemutatott előadásával, a Pirkaddal folytatott. Utóbbiban már mindvégig anyaszült meztelenül táncolnak a táncosok, a padlón nyomot hagy izzadságuk, az ütközések és súrlódások pedig bőrpírt rajzolnak a testükre. A Pirkad című előadást a szakmai zsűri meghívta az idei Aerowaves Spring Forward fesztiválra is, ahová 419 európai jelentkező közül választották ki a programon fellépő 24 társulatot.

A MU színházban április 4-én látható Ahogy azt az apám elképzelte, illetve a másnap este megtekinthető Basse danse remek alkalom lehet a nézőknek a koreográfusi koncepció fejlődésének nyomon követésére.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Plusz

Ez a 9 éves autista kisfiú fél a hangos zajoktól, de gyönyörűen énekli a Hallelujah-t

A 9 éves Justin Kiely-May videóját azután kapta fel az internet, hogy tökéletesen tisztán elénekelte Leonard Cohen ‘Hallelujah’ című dalát.
Vizuál

Viselnéd ezeket az ékszereket?

Idén szeptemberben ötödik alkalommal rendezik meg a kortárs ékszereket bemutató programsorozat, az Ékszerek Éjszakája, ahol hazai és külföldi ékszertervezők alkotásaival is találkozhatnak az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Tánc hír

Jelentkezz az első urban dance vs. kortárs tánc párbajra!

Első alkalommal találkozik a két műfaj a Trafóban október 4-én. Ezen a napon nem a különbségek számítanak, csak a mozgás szenvedélyes szeretete. Bár versenyre kelnek a táncosok, a párbaj célja a tanulás és a tudásmegosztás.
Tánc ajánló

A zsonglőrködés forradalmára a Trafóban játszik az érzékeinkkel

A világ egyik legnagyobb zsonglőrjeként számontartott Jérôme Thomas és társulata a Magnétic című előadással mutatkozik be a Trafóban szeptember 20-án és 21-én.
Tánc kulturális örökség napjai

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.