Tánc

Apám ezt hogy képzelte?

2014.03.24. 16:45
Ajánlom
A 2012-ben MU Színházban bemutatott Ahogy azt az apám elképzelte, illetve a Basse Danse című Európa-szerte ismert Hodworks-darabok április 4-5-én ismét láthatók.

Négy táncos, négy test civil ruhában a végtelenül lecsupaszított térben. A testek ütközésének, súrlódásának hangját csak tizedmásodpercekre tompítja a beúszó zene. A táncosok pedig vetkőznek és öltöznek, olykor csak egyikük, máskor mindegyikük meztelenül vagy félmeztelenül táncol. Az előadást 2013-ban Lábán Rudolf-díjra jelölte a szakmai zsűri.

Az Ahogy azt az apám elképzelte című előadásban Hód Adriennt és alkotótársait (Molnár Csaba, Marco Torrice) a ruhátlan és a felruházott test közötti különbség abból a szempontból érdekelte, hogy milyen konkrét képeket, tartalmakat hordozhat a különböző testrészek felfedése és eltakarása, illetve ezek a képek miket idézhetnek fel a nézőkben.

A zenével, pontosabban a zene szüneteltetésével kapcsolatban pedig a hiány foglalkoztatta az alkotókat. A foszlányos zene hatására hiányt érzünk, mintha hiányozna egy réteg az előadásról. A csönd pedig ezzel párhuzamosan felerősíti a testek mozgása által keltett hangokat.

A gyakran csupasz, egymással csak ritkán kapcsolatot teremtő testekkel szemben pedig ott ül a néző, aki egy idő után ettől a közvetlenségtől maga is lecsupaszítva érezheti magát. Mert Hód Adrienn szándékosan játszik a komfortérzetünkkel. Szembesít a meztelen test látványával, annak minden esendőségével együtt, és percek alatt képes megteremteni az intimitás légkörét a nézőtéren.

A Hód Adrienn munkáját nyomon követő kritikusok Adrienn tavaly készített, legfrissebb előadásával, a Pirkaddal, illetve a 2011-ben bemutatott Basse danse-szal együtt egy trilógia részeként értelmezik az Ahogy azt az apám elképzelte című előadást. Míg a XV. századi főúri udvari tánc kötött mozgásvilágát modern improvizációs technikával ötvöző Basse danse-ban a szabályos struktúra határozza meg a koreográfiát, addig az Ahogy azt az apám elképzelte című előadásban az elszabadulás és szétbontás egy új, absztrakt mozdulatnyelvet teremt. Utóbbi során minden, ami mesterséges szisztematikusan és szándékoltan cselekvésekre bontódik fel. Mindhárom előadást Lábán Rudolf-díjra jelölte a szakmai zsűri, a legfrissebb produkció, a Pirkad jelölése éppen a napokban derült ki.

A Basse danse a szabad improvizációs mozgás és zene újszerű kapcsolatából született.  A dús és dinamikus mozgást aláfestő zene kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a zene mind szerkezetében, mind az építkezésében összhangban legyen a mozgással. A Basse danse egyszerre jelenti a XV. század legelterjedtebb táncformáját és a hozzá társuló improvizatív hangszeres zenét is. Ahogy a zene, úgy építkezik a mozgás is: az egzaltált szólókból közösség fejlődik, a szimultán mozdulatok szinkronná válnak, a mozgás szétbomlott elemei új formákat alkotnak.

A meztelenség kérdésének szempontjából is nyomon követhetjük a koreográfusi koncepció változásának folyamatát. Az Ahogy azt az apám elképzelte című előadásban az időről időre felbukkanó csupasz testekkel kezdődött az a merész kísérlet, amelyet Hód Adrienn 2013 tavaszán bemutatott előadásával, a Pirkaddal folytatott. Utóbbiban már mindvégig anyaszült meztelenül táncolnak a táncosok, a padlón nyomot hagy izzadságuk, az ütközések és súrlódások pedig bőrpírt rajzolnak a testükre. A Pirkad című előadást a szakmai zsűri meghívta az idei Aerowaves Spring Forward fesztiválra is, ahová 419 európai jelentkező közül választották ki a programon fellépő 24 társulatot.

A MU színházban április 4-én látható Ahogy azt az apám elképzelte, illetve a másnap este megtekinthető Basse danse remek alkalom lehet a nézőknek a koreográfusi koncepció fejlődésének nyomon követésére.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Újra színpadon - Így élték meg a művészek a visszatérést

A pandémia miatti leállás során nemcsak mi, nézők szoktunk el a személyes kulturális élményektől, de bizony a művészeknek is újra kellett tanulniuk a színpadi jelenlétet és a közönséggel történő találkozást. Ennek a folyamatnak a lelki oldaláról kérdeztük őket.
Vizuál

75 év után újra Magyarországon Courbet festménye

Magyar magángyűjtő vásárolta meg, így 75 év után újra Magyarországra került az egykori Hatvany-gyűjtemény jeles darabja, Gustave Courbet Fürdőzők az erdőben című festménye. Rövidesen a magyar közönség is láthatja az értékes alkotást.
Jazz/World

Kizökkenés a mából – Megjelent Orbán Bori első albuma

A Kaláka Kiadó gondozásában látott napvilágot Orbán Bori első lemeze Ma chanson címmel. Az album készüléséről, terveiről és vágyairól faggattuk a fiatal énekesnőt.
Plusz

A nyugalom fesztiválja vár a Káli-medencében

Pál István Szalonna és Bandája, Nagy Feró, Ferenczi György és a Pesti Rackák, a Szent Efrém Férfikar, a Fonó zenekar, de Pély Barna is ott lesz a Kőfeszten, aminek idén is a Káli-medence ad otthont augusztus 4. és 8. között. A fesztivál tíz településen, ingyenes programokkal várja az érdeklődőket.
Klasszikus

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc hír

Új korszakot nyit a cirkuszművészetben a Recirquel

Az Európai Cirkuszművészeti Szövetség (ECA) elsőként választott tagjai közé olyan társulatot, amely nem a konvencionális cirkuszi műfajt képviseli. A Recirquel Társulat felvételével a szervezet a tradicionális és kortárs cirkuszi irányzatok közötti együttműködést szeretné erősíteni.
Tánc ajánló

Véletlenszerű találkozások a tranzit világában

TRANZIT TRIP címmel július 21-én mutatja be a TranzDanz legújabb, a magyar néptáncból ihletet merítő kortárs táncelőadását a TRIP WebSzínházában.