Tánc

Artisták és kortárs táncosok mutatták meg a magyar virtust

2017.07.31. 13:53
Ajánlom
Csodaszarvas-óriásbáb, levegőakrobaták és kortárs táncosok varázsolták el a FINA záró ceremóniájának nézőit vasárnap éjjel. Bár csak két aranyat hoztunk el a VB-ről, egy harmadikat szimbolikusan megszavazhatunk a produkciónak, ahol a fizikai teljesítmény a legmagasabb fokú művészi ízléssel és kivitelezéssel találkozott.

Mindig fennáll a veszélye a propagandaművészetnek és a giccsnek, ha arról van szó, hogy a magyar kultúrát látványos módon és mégis modern „köntösben” kell demonstrálni a világ felé. A vizes VB záró ceremóniáján sikerült elkerülni ezt a hibát: felemelő volt az élmény – szó szerint. Vági Bence, a Recirquel társulat vezetője, a gála rendezője ugyanis a levegőbe álmodta a csodaszarvas mondát.

Mindezt úgy, hogy nem Hunorról és Magorról kezdett szájbarágós dicshimnuszt mesélni, hanem egészen finom képekkel jelenítette meg a történet költőiségét.

Már a kezdőkép megadja a produkció légiességét. „Mikor mentem hazafelé, nyílott az ég háromfelé” – szól az angyali Navratil Andrea népdalénekes erőteljes éneke az égboltról és a csillagokról, miközben több mint száz gyönyörű testű artista és táncos kíséri útját ék alakú hadrendben. Így kell a hagyományból ízléses show-t csinálni – mit nekünk Emeli Sandé, ami szép, az szép, akkor is, ha hazai.

A finom pátoszt játékos kép oldja: „Fecskerajzás eső előtt” a jelenet címe, amiben a Madách Tánc- és Színművészeti Iskola növendékei rajzanak be fecskebábbal a vállukon Sárik Péter zenéjére, ami az eső előtti levegő feszültségét idézi. Tényleg ámulok, hogy a rendezőnek eszébe jut és bevállalja, hogy egy olyan indirekt képet, mint „az újjáéledő természet” ilyen finoman allegorikus képpel jelenítsen meg, és ennek kerek három percet szánjon egy olyan produkcióban, amire egyébként 740 millió állt rendelkezésre. Arról nem is beszélve, mennyire jó látni a gyerekek arcát, akik óriási lelkesedéssel mutatták be ezt a koreográfiát – valószínűleg életük egyik legfontosabb három percében. A következő kép az „istenek erdeje”, amit Szabó Anikó és Zsíros Gábor koreografált. Megint egy izgalmas csavart visznek a sztoriba azzal, hogy az erdő nem egy horizontális rengeteg, hanem

vertikális dzsumbuj

– egy függőleges kötélrendszer, amit táncosok és levegőakrobaták keltenek életre. Egyetlen bánatom, hogy az Aréna túlfeléből alig tudtam kivenni a táncosok mozgását, mert a jelmezük annyira beleolvadt a homogén háttérbe. Persze gondolom koncepció volt, hogy ne individuumokat lássunk, hanem egy éledő anyagot. Aztán persze megtörik ez az egységesség is, amikor kínai rúd artisták és rúdtáncosok formájában megjelennek a vadászok, akik a

függőleges tengelyen győzik le újra és újra a gravitációt – ezzel az elképesztő erővel és dinamizmussal, amit itt mutatnak, elhiszem nekik, hogy képesek „új hazát” is találni.

Itt jegyezném meg: dicsérendő, hogy Vági Bence a fiatal alkotóknak is lehetőséget adott a koreografálásra, ezt a képet például Holoda Péter, a Frenák Pál társulat tagja, háromszoros Pole Art magyar bajnok készítette.

Jön a produkció egyik csúcspontja, a lény, akinek érkezését egész vasárnap Facebook-posztok hirdették, a várva várt csodaszarvas-óriásbáb, amit Masa Richárd tervezett, a vezető konstruktőr pedig Deák Attila volt.

Tényleg hatalmas és tényleg gyönyörű, belülről fénylik, mint egy igazi hírhozó.

Egyelőre nincs túl sok funkciója azon túl, hogy fantasztikus látványt nyújt, de később ennek is elérkezik az ideje. "Az élet forrása" című kép a következő: az egyik legnagyobb bravúrja ez a gálának, ugyanis a táncosok, kézegyensúlyozó művészek, és rúdartisták úgy jelenítik meg a vizet pusztán a mozgásukkal – és Sárik Péter fluid zenéjével - hogy közel s távol egyetlen csepp víz sincs a színpadon. A fehér és halványkék tónusba öltöztetett táncosok látványa gyönyörű, a kézegyensúlyozók pedig lehetetlen módokon csavarják ki magukat, mindezt úgy, hogy egész testsúlyuk a kezükön pihen. A koreográfia Várnagy Kristóf érdeme, aki most Frenák Pállal és a MaZe társulattal dolgozik, de a Cirque Du Soleilnél eltöltött ideje alatt bőven volt lehetősége ellesni műhelytitkokat a gigamega újcirkusz produkciókról.

Az izgalom tovább "emelkedik", már valóban a levegőbe: „az ősi menyegző” címet viselő színben a leírás szerint tündérek és vadászok egyesülnek és „termékenyítik meg” a földet, ez a haza megtalálásának pillanata. Ha nem olvasnám, nem tudnám, hogy erről van szó, mert – bár van némi finom erotikája annak, hogy a férfi és női levegőakrobaták a levegőben egymásba kapaszkodnak és összegabalyodnak, az egész mégis annyira áttetszően sejtelmes, hogy nem a szexualitás ösztönös ereje jut róla az eszembe. Cirkuszi balettként aposztrofálják a jelenet műfaját, ami itt annyit jelent, hogy a piruettek forgáspontját nem a spicc-cipő jelenti, hanem fejüknél felfüggesztve végeznek a halandó néző számára elképesztően sok forgást a levegőben, máskor pedig nem a férfi emeli a nőt magasba, hanem a női artista egyik lábánál fogva lóg a gurtnin, a másikon pedig férfi társát tartja. Leírni is képtelenség a bámulatba ejtő attrakciókat, amik itt nem különálló számként, hanem egy egységes koncepciónak alárendelve jelennek meg. A nagyszerű jelenetet a Recirquel artistája, Illés Renátó és Vági Bence jegyzik.

A záró képben új értelmet nyer a csodaszarvas, hátára felmászik a világhírű koreai énekes, So Hyang – ez már a Világbajnokság stafétájának jelképes átadása. A produkciót persze a szokásos, unalmas protokolláris beszédek követték beszédhibás és gyenge angollal bíró politikusokkal,

de az ünnep élményét megkaptuk az artisták és táncosok sportolói teljesítményével egyenrangú alakítása által.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.
Klasszikus

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Jazz/World

Libabőrösek lettünk Freddie Mercury elveszettnek hitt felvétele hallatán

A Time című dal egyetlen zongorával előadott, elveszettnek hitt változata Time Waits For No One címen jelent meg csütörtökön.
Klasszikus

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A tánc a legjobb kulturális immunerősítő – elkezdődött a 15. Magyar Táncfesztivál

Két tánctechnikai bravúr-darabbal nyitott hétfőn este Győrben a Magyar Táncfesztivál.
Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.