Tánc

Átadták a balett "Oscar-díjait"

2013.05.24. 16:50
Ajánlom
Olga Szmirnovát, a moszkvai Nagyszínház fiatal szólistáját találta az elmúlt szezon legjobb női balettművészének a nemzetközi zsűri május 21-én este Moszkvában. A legjobb férfitáncosnak járó Benois de la Danse-díjat a dán Alban Lendorfnak és az orosz Vagyim Muntagirovnak ítélték oda.

Az "Oscar-díjas" fiatal balerina főleg klasszikus táncművekben lépett fel, így a Bajadérban, A fáraó lányában, a Rettegett Ivánban és a Drágakövek című Balanchine-balettben. A díjat nem tudta személyesen átvenni, mert éppen Japánban vendégszerepel. A díjazott férfiszólisták közül Lendorf a Dán Királyi Balett társulatának tagja, az orosz Muntagirov pedig jelenleg az Angol Nemzeti Balettben táncol. A koreográfusok kategóriájában idén a Holland Nemzeti Balett két mesterét, a 80 éves Hans van Manent, illetve az angol Christopher Wheeldont tüntették ki a balett világának legrangosabb nemzetközi elismerésével, az előbbit a Variációk két párra című művéért, utóbbit pedig a Hamupipőkéért.

Életműdíjat adtak át a Bolsojban tartott kedd esti gálán Pierre Lacotte 81 éves francia balettmesternek, akinek díjazását már a tavalyi gálán bejelentették. Mint most közölték, jövőre John Neumeier világhírű amerikai koreográfus életművét ismerik el a Benois de la Danse-díjjal, amelyet Moszkvában szívesen emlegetnek úgy, mint a balettművészet Oscar-díját. Az Alexandre Benois (1870-1960) orosz származású francia művészről, az Orosz Balett Gyagilev alatti díszlettervezőjéről elnevezett díjat 1991-ben alapította Moszkvában orosz kezdeményezésre a Nemzetközi Táncszövetség. A balettművészet nagyjaiból álló zsűri összetétele változó, csak az elnöke, Jurij Grigorovics kiemelkedő kortárs koreográfus, a Szovjetunió népművésze állandó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.