Tánc

„Az a legjobb, ha az ember a szívével érez, hiszen a szív okos”

A világ egyik legsikeresebb kortárs balettegyüttesét vezető Alonzo King alapvető létkérdésekről beszél, amikor művészetről kérdezik. Koreográfiáiban ugyanez az egyetemesség jelentkezik: ember és természet kapcsolatát elemzi és tárja elénk. A Budapest Táncfesztiválon fellépő Alonzo King LINES Ballet társulatvezetőjét a Nemzeti Táncszínház munkatársai kérdezték.
Alonzo King és Lauren Keen

Alonzo King és Lauren Keen (Fotó/Forrás: Katerina Wong / Wikimedia Commons)

- 35 év, több mint száz koreográfia, táncosok nemzedékei és egy jól felismerhető, unikális, a klasszikus balettet új, expresszív elemekkel ötvöző formanyelv– így lehetne jellemezni az Alonzo King Lines Ballet társulatot. Ez volt az álma annak idején?

- Álmom egy olyan társulatot létrehozása volt, amely a világon szinte mindenkit megszólít, és megismerteti az emberekkel a művészet ezen formáját. Hálás vagyok, és hihetetlenül szerencsés, hogy ez az álom valóra vált.

- A San Francisco Chronicle írta Önről, hogy olyan a mozgásstílusa, mint a társulat otthona, San Francisco: egyszerre elegánsan kozmopolita, csavartan örvénylő és aszimmetrikusan klasszikus. Hogyan talált rá a saját hangjára?

A stílus maga nem érdekel. Ha valamire alaposan oda kell figyelnem, akkor az a megjelenés, amelyet viszont jól meg kell tervezni. Szerintem az embereknek nem kellene mások véleményére hagyatkozniuk, nekik maguknak kell átélni egy előadást, és kialakítani a saját véleményüket a produkcióról.

Van egy pont, ami után az ember kénytelen a saját hangját követni, és felhagyni mások utánzásával.

Az életben az egyik fő célunk, hogy felismerjük, kik is vagyunk valójában. A balett technikájának vizuális nagyszerűsége, ahogy a táncosok szinte leküzdik a gravitációt, és ahogy felszabadítják a rejtett feszültségeket.

Számomra a koreográfia nyelve adja az emberi természet metaforáját.

Biophony

Biophony

- Kivételesen szép, jaguár testű táncosok alkotják a csapatát. Mi a legfontosabb Önnek egy táncművész kiválasztásánál?

- Olyanok vagyunk, ahogy gondolkodunk. Az emberek a maguk stílusában táncolnak, és engem azok a táncosok vonzanak, akik őrülten szeretik a művészetet, és úgy gondolják, hogy a tánc életük része. Valami olyasmi, amit nekik nem csak csinálniuk kell, de minden pillanatát élvezik, és a tánc világában vannak igazán otthon. Vonzanak azok, akik testük minden sejtével isszák a zenét, és izgatottak lesznek tőle.

A félelemnélküliség nagyon komoly tényező.

Fontos még a megértés, a humor, az erő, az alázat, a bátorság és a hősiesség is.  Legyen kialakult véleményük, de arra is legyenek képesek, hogy engedelmesen kövessenek másokat. A hallgatás képessége is rendkívül fontos, valamint nagyon vonzanak azok a művészek, akik már feltették maguknak a kérdést, hogy kik is ők valójában, és milyen céljuk van az életben.

Alonzo King

Alonzo King (Fotó/Forrás: Franck Thibault)

A táncos megválasztása szempontjából a legfontosabb, hogy miképp tud teljesen világosan megjeleníteni egy gondolatot. Gyakran elfelejtjük, hogy a gondolat születik meg először, és csak utána alkalmazzuk a különböző technikákat annak megjelenítéséhez. Páran még mindig azt gondolják, hogy a művészek kizárólag csak saját magukat akarják kifejezni. Ez nem így van. A legtöbb művész célja az, hogy a közönség úgy érezze, a lehető legjobb döntést hozta meg, amikor a szóban forgó előadásra váltott jegyet.

Pusztán önmagunk kifejezése veszélyesen közel áll az érzelmi sekélyességhez.

- Ez lesz az első magyarországi fellépésük. Mit láthat a Budapest Táncfesztivál közönsége?

Tíz napnyi totális táncőrület

Kapcsolódó

Tíz napnyi totális táncőrület

A San Francisco-i kortárs balett-társulat, az Alonzo King Lines Ballet lesz a díszvendége az idei Budapest Táncfesztiválnak, amit február 20. és március 1. között rendeznek meg a fővárosban.

- Az egész társulat számára ez lesz az első fellépés Magyarországon, amit mindnyájan izgatottan várunk. Számunkra ez hatalmas megtiszteltetés. A közönség olyan páratlan művészeket fog látni, akik nemcsak tudásuk legjavát adják, de azonosulnak is azzal, amit ki szeretnének fejezni. A táncosok minden szinten a pontosságra, az érthetőségre és az egyértelműségre törekszenek.

LINES Ballet: SAND

LINES Ballet: SAND (Fotó/Forrás: Chris Hardy)

Azt üzenem a közönségnek, hogy úgy jöjjenek el az előadásra, mintha először találkoznak valakivel, ne legyenek elvárásaik. Engedjék, hogy érzéseik vegyék át az irányítást gondolataik felett, és amit éreznek, azt higgyék is el!

A LINES-nál egyik fő alapelvünk annak érzékeltetése, hogy a művészet mindenkié.

Ebben az értelemben a közönség minden egyes tagja művész, és nekik is hozzá kell adniuk saját érzéseiket mindenhez, amit tapasztalnak – ugyanúgy, mint ahogy mi is tesszük. Az a legjobb, ha az ember a szívével érez, hiszen a szív okos. 

Az Alonzo Kings LINES Ballet két előadással érkezik február 28-án a Müpába a Budapest Táncfesztivál keretében. A Biophony Richard Blackford zeneszerzővel és a természeti hangképek művészével, Bernie Krause-szal együttműködve készült. Krause több mint negyven éven át járta a világot mikrofonjával, hogy felvételeket készítsen a Föld és a Föld teremtményeinek hangjairól. Az előadásban ezek a hangképek élő zenekarként szólalnak meg. A táncosok mozdulatait többek közt a kardszárnyú delfin és a levelibéka hangja kíséri, s izzadságuk is mintha ennek az új hangkörnyezetnek a sarával, sójával és porával keveredne. A klasszikus technika kikristályosodása arra emlékeztet minket, hogy a Föld minden teremtményével valamilyen kapcsolatban vagyunk. A Biophony nem a civilizáció és az ősi világ határán van, hanem ott, ahol két olyan világ találkozik, amelynek sosem kellene egymástól elkülönülnie.

A Sand az Alonzo King és az amerikai jazz nagyjai, Charles Lloyd és Jason Moran közötti együttműködés eredménye. „A homok jelentéktelen szemcsékből áll, ám hatalmas energiát rejt magában. A homok mindenütt megtalálható, a tengerpartokon, a dűnékben, a sivatagban, az óceánok fenekén. Amikor belemarkolunk, ujjaink között kipereg. A parányi szemek pergése a homokórában az idő múlását érzékelteti, és azt is szemlélteti, hogy tánc közben a test is lassan változtatja formáját. A homokot ezért sokan hasonlítják az emberekhez, mondván, mi is olyanok vagyunk, mint az apró kavicsok, amelyek addig súrlódnak egymáshoz, amíg a széleik simák nem lesznek” - fogalmazott az előadás kapcsoán Alonzo King.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

85 évesen is filmet forgat Sophia Loren

Születésnapját ünnepli az olasz film egyik legnagyobb sztárja, akit szókimondó, határozott nőként ismerünk a filmvásznon. Sophia Loren hatvanéves karrierje mögött egy fegyelmezett, tudatos nő áll.
Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

Mi minden nem lett Mészáros Márta?

88. születésnapját ünnepli szeptember 19-én Mészáros Márta, a női sorsok bemutatója, a magyar és az egyetemes filmtörténet meghatározó alakja. Tiszteletére fotókiállítás nyílt a Filmes Házban, ahol meghitt születésnapi köszöntésen találkoztunk vele.
Klasszikus

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Jelentkezz az első urban dance vs. kortárs tánc párbajra!

Első alkalommal találkozik a két műfaj a Trafóban október 4-én. Ezen a napon nem a különbségek számítanak, csak a mozgás szenvedélyes szeretete. Bár versenyre kelnek a táncosok, a párbaj célja a tanulás és a tudásmegosztás.
Tánc ajánló

A zsonglőrködés forradalmára a Trafóban játszik az érzékeinkkel

A világ egyik legnagyobb zsonglőrjeként számontartott Jérôme Thomas és társulata a Magnétic című előadással mutatkozik be a Trafóban szeptember 20-án és 21-én.
Tánc kulturális örökség napjai

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.
Tánc magazin

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.