Tánc

„Az a legjobb, ha az ember a szívével érez, hiszen a szív okos”

A világ egyik legsikeresebb kortárs balettegyüttesét vezető Alonzo King alapvető létkérdésekről beszél, amikor művészetről kérdezik. Koreográfiáiban ugyanez az egyetemesség jelentkezik: ember és természet kapcsolatát elemzi és tárja elénk. A Budapest Táncfesztiválon fellépő Alonzo King LINES Ballet társulatvezetőjét a Nemzeti Táncszínház munkatársai kérdezték.
Alonzo King és Lauren Keen

Alonzo King és Lauren Keen (Fotó/Forrás: Katerina Wong / Wikimedia Commons)

- 35 év, több mint száz koreográfia, táncosok nemzedékei és egy jól felismerhető, unikális, a klasszikus balettet új, expresszív elemekkel ötvöző formanyelv– így lehetne jellemezni az Alonzo King Lines Ballet társulatot. Ez volt az álma annak idején?

- Álmom egy olyan társulatot létrehozása volt, amely a világon szinte mindenkit megszólít, és megismerteti az emberekkel a művészet ezen formáját. Hálás vagyok, és hihetetlenül szerencsés, hogy ez az álom valóra vált.

- A San Francisco Chronicle írta Önről, hogy olyan a mozgásstílusa, mint a társulat otthona, San Francisco: egyszerre elegánsan kozmopolita, csavartan örvénylő és aszimmetrikusan klasszikus. Hogyan talált rá a saját hangjára?

A stílus maga nem érdekel. Ha valamire alaposan oda kell figyelnem, akkor az a megjelenés, amelyet viszont jól meg kell tervezni. Szerintem az embereknek nem kellene mások véleményére hagyatkozniuk, nekik maguknak kell átélni egy előadást, és kialakítani a saját véleményüket a produkcióról.

Van egy pont, ami után az ember kénytelen a saját hangját követni, és felhagyni mások utánzásával.

Az életben az egyik fő célunk, hogy felismerjük, kik is vagyunk valójában. A balett technikájának vizuális nagyszerűsége, ahogy a táncosok szinte leküzdik a gravitációt, és ahogy felszabadítják a rejtett feszültségeket.

Számomra a koreográfia nyelve adja az emberi természet metaforáját.

Biophony

Biophony

- Kivételesen szép, jaguár testű táncosok alkotják a csapatát. Mi a legfontosabb Önnek egy táncművész kiválasztásánál?

- Olyanok vagyunk, ahogy gondolkodunk. Az emberek a maguk stílusában táncolnak, és engem azok a táncosok vonzanak, akik őrülten szeretik a művészetet, és úgy gondolják, hogy a tánc életük része. Valami olyasmi, amit nekik nem csak csinálniuk kell, de minden pillanatát élvezik, és a tánc világában vannak igazán otthon. Vonzanak azok, akik testük minden sejtével isszák a zenét, és izgatottak lesznek tőle.

A félelemnélküliség nagyon komoly tényező.

Fontos még a megértés, a humor, az erő, az alázat, a bátorság és a hősiesség is.  Legyen kialakult véleményük, de arra is legyenek képesek, hogy engedelmesen kövessenek másokat. A hallgatás képessége is rendkívül fontos, valamint nagyon vonzanak azok a művészek, akik már feltették maguknak a kérdést, hogy kik is ők valójában, és milyen céljuk van az életben.

Alonzo King

Alonzo King (Fotó/Forrás: Franck Thibault)

A táncos megválasztása szempontjából a legfontosabb, hogy miképp tud teljesen világosan megjeleníteni egy gondolatot. Gyakran elfelejtjük, hogy a gondolat születik meg először, és csak utána alkalmazzuk a különböző technikákat annak megjelenítéséhez. Páran még mindig azt gondolják, hogy a művészek kizárólag csak saját magukat akarják kifejezni. Ez nem így van. A legtöbb művész célja az, hogy a közönség úgy érezze, a lehető legjobb döntést hozta meg, amikor a szóban forgó előadásra váltott jegyet.

Pusztán önmagunk kifejezése veszélyesen közel áll az érzelmi sekélyességhez.

- Ez lesz az első magyarországi fellépésük. Mit láthat a Budapest Táncfesztivál közönsége?

Tíz napnyi totális táncőrület

Kapcsolódó

Tíz napnyi totális táncőrület

A San Francisco-i kortárs balett-társulat, az Alonzo King Lines Ballet lesz a díszvendége az idei Budapest Táncfesztiválnak, amit február 20. és március 1. között rendeznek meg a fővárosban.

- Az egész társulat számára ez lesz az első fellépés Magyarországon, amit mindnyájan izgatottan várunk. Számunkra ez hatalmas megtiszteltetés. A közönség olyan páratlan művészeket fog látni, akik nemcsak tudásuk legjavát adják, de azonosulnak is azzal, amit ki szeretnének fejezni. A táncosok minden szinten a pontosságra, az érthetőségre és az egyértelműségre törekszenek.

LINES Ballet: SAND

LINES Ballet: SAND (Fotó/Forrás: Chris Hardy)

Azt üzenem a közönségnek, hogy úgy jöjjenek el az előadásra, mintha először találkoznak valakivel, ne legyenek elvárásaik. Engedjék, hogy érzéseik vegyék át az irányítást gondolataik felett, és amit éreznek, azt higgyék is el!

A LINES-nál egyik fő alapelvünk annak érzékeltetése, hogy a művészet mindenkié.

Ebben az értelemben a közönség minden egyes tagja művész, és nekik is hozzá kell adniuk saját érzéseiket mindenhez, amit tapasztalnak – ugyanúgy, mint ahogy mi is tesszük. Az a legjobb, ha az ember a szívével érez, hiszen a szív okos. 

Az Alonzo Kings LINES Ballet két előadással érkezik február 28-án a Müpába a Budapest Táncfesztivál keretében. A Biophony Richard Blackford zeneszerzővel és a természeti hangképek művészével, Bernie Krause-szal együttműködve készült. Krause több mint negyven éven át járta a világot mikrofonjával, hogy felvételeket készítsen a Föld és a Föld teremtményeinek hangjairól. Az előadásban ezek a hangképek élő zenekarként szólalnak meg. A táncosok mozdulatait többek közt a kardszárnyú delfin és a levelibéka hangja kíséri, s izzadságuk is mintha ennek az új hangkörnyezetnek a sarával, sójával és porával keveredne. A klasszikus technika kikristályosodása arra emlékeztet minket, hogy a Föld minden teremtményével valamilyen kapcsolatban vagyunk. A Biophony nem a civilizáció és az ősi világ határán van, hanem ott, ahol két olyan világ találkozik, amelynek sosem kellene egymástól elkülönülnie.

A Sand az Alonzo King és az amerikai jazz nagyjai, Charles Lloyd és Jason Moran közötti együttműködés eredménye. „A homok jelentéktelen szemcsékből áll, ám hatalmas energiát rejt magában. A homok mindenütt megtalálható, a tengerpartokon, a dűnékben, a sivatagban, az óceánok fenekén. Amikor belemarkolunk, ujjaink között kipereg. A parányi szemek pergése a homokórában az idő múlását érzékelteti, és azt is szemlélteti, hogy tánc közben a test is lassan változtatja formáját. A homokot ezért sokan hasonlítják az emberekhez, mondván, mi is olyanok vagyunk, mint az apró kavicsok, amelyek addig súrlódnak egymáshoz, amíg a széleik simák nem lesznek” - fogalmazott az előadás kapcsoán Alonzo King.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István filmje nyitja a ma kezdődő Magyar Mozgókép Szemlét

A szombatig tartó rendezvényen 59, Magyar Filmdíjra jelölt művet, valamint számos versenyen kívüli filmet vetítenek a Corvin moziban.
Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Klasszikus

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.
Klasszikus

A mi Kodályunk – Zenés ismeretterjesztő film a mozikban

Március 6-a Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző és népzenekutató halálának évfordulója. A 20. század korszakalkotó zenetudósa előtt tisztelegve, március 11-től érkezik a mozikba A mi Kodályunk című rendhagyó dokumentumfilm, amely Kodály kevéssé ismert fiatalkorát dolgozza fel két kimagaslóan tehetséges ifjú muzsikus szemszögéből, egy 1910-es szerzői estet állítva középpontba.
Színház

Három alkotás szerzői kaptak idén Kortárs Magyar Dráma-díjat

Székely Csaba, Schwechtje Mihály, valamint Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya szövegét díjazták a Radnóti Zsuzsa által alapított elismeréssel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Élet és a halál közti lebegés – Újra színpadon Feledi János Rekviemje

A felújított előadás március 4-én látható a Nemzeti Táncszínházban, a Budapest Táncfesztivál programjában.
Tánc magazin

Elbűvölte a Jacqueline du Pré életéről szóló balett Daniel Barenboim karmestert

Bemutatták a legendás csellista életéről szóló balettelőadást a brit Királyi Operaházban. Özvegye, Daniel Barenboim is pozitívan nyilatkozott a produkcióról.
Tánc hír

Névtelen vádak miatt felfüggesztették a Berlini Állami Balettiskola két vezetőjét

A bejelentés a tanítványokkal való rossz bánásmódról szól. A két vezetőt a kivizsgálás idejére felmentették a munkavégzés alól.
Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.