Tánc

Az apák tartanák vissza a fiúkat a balettól?

2018.05.26. 10:23
Ajánlom
Érdekes véleménycikk jelent meg a Huffington Post oldalán a napokban, amelyet egy olyan újságíró írt, akinek fia balett-táncos, ő maga pedig a producere volt egy, a fiú balett-növendékek mindennapjait bemutató dokumentumfilmnek.

Mint Scott Gormley írja, az ő családjukban természetes volt, hogy miután felismerték fiuk tánc iránti elkötelezettségét - és miután a hip-hop nem vált be -, azonnal javasolták neki a balettot, ami végül hivatásává vált. A szerző maga is tisztában van vele, hogy ezzel a kisebbséghez tartoznak: Amerikában például három és fél millió fiatal tanul balettot, de mindössze 10 százalékuk fiú. Fia is egyedül képviselte a férfi nemet a saját osztályában annak idején, mígnem átiratkozott egy speciálisan fiúk számára fenntartott balett-iskolába. A helyzet Magyarországon is hasonlóan aránytalan:

míg néhány évtizeddel korábban több száz fiú jelentkezett az akkori Állami Balettintézetbe, addig ez mára kétjegyű számokban mérhető.

Kovács Kristóf és társai, a MTE tavaly végzett balettnövendékei (képünk illusztráció)

Kovács Kristóf és társai, a MTE tavaly végzett balettnövendékei (képünk illusztráció) (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

A szerző szerint a legtöbb fiú balett-növendék óriási ellenállással küzd a társadalom, a család vagy barátok részéről. Doug Risner, a detroiti Wayne Állami Egyetem tánctudományi professzorának tanulmánya szerint

a férfi táncosoknak mindössze 32 %-a élvezi apja támogató hozzáállását a táncosi pályán, így a siker nagyban függ attól, hogy az anya hogyan viszonyul a balett-táncosi hivatáshoz.

Scott Gormey beszámol arról, amit saját filmje, a Danseur  forgatása alatt tapasztalt, amikor hónapokig figyelemmel követte a fiatal férfi táncosok napjait. Mint írja, erősen megtapasztalta azokat az éles határvonalakat, amit a társadalom aközött húz, amit szerinte egy fiúnak illik és amit nem tanácsos csinálni. Több tucat férfi táncossal készített interjút, akiknek történetei félelmetes hasonlóságot mutattak egymással: a legtöbben a verbális sértegetést és a fizikai bántalmazást is megtapasztalták, de

a Risner-féle felmérés is azt mutatta, hogy a fiú táncosok közel 96 %-a szembesül verbális vagy fizikai bántalmazással.

És – mint Scott Gormey írja – a legtöbbször apák, nevelőapák, nagybácsik, idősebb fiútestvérek részéről érkezik az „aggodalom” és feltételezés, hogy aki balettozik, az előbb-utóbb saját neméhez kezd vonzódni. Emiatt a balettvilágban rendkívül gyakori, hogy a férfi táncosok megszakítják a kapcsolatot apjukkal.

A balett feminimnek való bélyegzésének alapja az is, hogy sokan továbbra sincsenek tisztában azzal, hogy ez a műfaj a művészi aspektus mellett jelentős fizikai igénybevételt is jelent, ami egy sportoló teljesítményéhez teszi hasonlatosság a balettot. A balett-táncosi kvalitások között tehát  az érzékenység mellett a fizikai és mentális erő is legalább annyira fontos tulajdonságok. 

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Az erős fizikai és lelki igénybevétel azonban a fiatal táncosok szempontjából áldozathozatalként kerül a latba. Így valóban hatalmas elkötelezettség és lelki erő kell ahhoz, hogy valaki az esetleges társadalmi, családi ellenállással szembe menve is vállalja mindezeket egy gyönyörű hivatás, a szépség egyik utolsó mentsvárát jelentő balett érdekében. 

(forrás: huffingtonpost.com)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.