Tánc

Az apák tartanák vissza a fiúkat a balettól?

2018.05.26. 10:23
Ajánlom
Érdekes véleménycikk jelent meg a Huffington Post oldalán a napokban, amelyet egy olyan újságíró írt, akinek fia balett-táncos, ő maga pedig a producere volt egy, a fiú balett-növendékek mindennapjait bemutató dokumentumfilmnek.

Mint Scott Gormley írja, az ő családjukban természetes volt, hogy miután felismerték fiuk tánc iránti elkötelezettségét - és miután a hip-hop nem vált be -, azonnal javasolták neki a balettot, ami végül hivatásává vált. A szerző maga is tisztában van vele, hogy ezzel a kisebbséghez tartoznak: Amerikában például három és fél millió fiatal tanul balettot, de mindössze 10 százalékuk fiú. Fia is egyedül képviselte a férfi nemet a saját osztályában annak idején, mígnem átiratkozott egy speciálisan fiúk számára fenntartott balett-iskolába. A helyzet Magyarországon is hasonlóan aránytalan:

míg néhány évtizeddel korábban több száz fiú jelentkezett az akkori Állami Balettintézetbe, addig ez mára kétjegyű számokban mérhető.

Kovács Kristóf és társai, a MTE tavaly végzett balettnövendékei (képünk illusztráció)

Kovács Kristóf és társai, a MTE tavaly végzett balettnövendékei (képünk illusztráció) (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

A szerző szerint a legtöbb fiú balett-növendék óriási ellenállással küzd a társadalom, a család vagy barátok részéről. Doug Risner, a detroiti Wayne Állami Egyetem tánctudományi professzorának tanulmánya szerint

a férfi táncosoknak mindössze 32 %-a élvezi apja támogató hozzáállását a táncosi pályán, így a siker nagyban függ attól, hogy az anya hogyan viszonyul a balett-táncosi hivatáshoz.

Scott Gormey beszámol arról, amit saját filmje, a Danseur  forgatása alatt tapasztalt, amikor hónapokig figyelemmel követte a fiatal férfi táncosok napjait. Mint írja, erősen megtapasztalta azokat az éles határvonalakat, amit a társadalom aközött húz, amit szerinte egy fiúnak illik és amit nem tanácsos csinálni. Több tucat férfi táncossal készített interjút, akiknek történetei félelmetes hasonlóságot mutattak egymással: a legtöbben a verbális sértegetést és a fizikai bántalmazást is megtapasztalták, de

a Risner-féle felmérés is azt mutatta, hogy a fiú táncosok közel 96 %-a szembesül verbális vagy fizikai bántalmazással.

És – mint Scott Gormey írja – a legtöbbször apák, nevelőapák, nagybácsik, idősebb fiútestvérek részéről érkezik az „aggodalom” és feltételezés, hogy aki balettozik, az előbb-utóbb saját neméhez kezd vonzódni. Emiatt a balettvilágban rendkívül gyakori, hogy a férfi táncosok megszakítják a kapcsolatot apjukkal.

A balett feminimnek való bélyegzésének alapja az is, hogy sokan továbbra sincsenek tisztában azzal, hogy ez a műfaj a művészi aspektus mellett jelentős fizikai igénybevételt is jelent, ami egy sportoló teljesítményéhez teszi hasonlatosság a balettot. A balett-táncosi kvalitások között tehát  az érzékenység mellett a fizikai és mentális erő is legalább annyira fontos tulajdonságok. 

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Az erős fizikai és lelki igénybevétel azonban a fiatal táncosok szempontjából áldozathozatalként kerül a latba. Így valóban hatalmas elkötelezettség és lelki erő kell ahhoz, hogy valaki az esetleges társadalmi, családi ellenállással szembe menve is vállalja mindezeket egy gyönyörű hivatás, a szépség egyik utolsó mentsvárát jelentő balett érdekében. 

(forrás: huffingtonpost.com)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Meghívást kapott a Hodworks a Velencei Biennáléra

A Sunday című előadást mutatják be július folyamán és mesterkurzust is tartanak.
Tánc ajánló

Az első élőben közvetített táncprodukció a Fonó Online műsorán

A Kedvemre való című táncprodukció az Angyalföldi Vadrózsa Táncegyüttes legsikeresebb táncműsorainak részleteiből nyújt válogatást 2021. április 17.-én, szombaton este 19:30-kor.
Tánc videó

Duda Éva: „Az ember megérzi, hogy mire való”

2020 novemberében online programsorozatot indított a TEDX, melynek Szabadság? Másképp című konferenciáján olyan nők és férfiak kaptak megszólalási lehetőséget, akik munkájukkal, hivatásukkal vagy küldetéstudatukkal példát mutatnak másoknak. Duda Éva – aki Test-Tánc-Alkotás címmel tartott rövid előadást – a táncban rejlő lehetőségekről és a mozdulat szabadságáról beszélt. Az előadás most bárki számára megtekinthető.
Tánc videó

Megható táncfilmet készített a járvány miatt bezárt színházakról az Impermanence Táncegyüttes

A színház kulisszái mögé kalauzolja a nézőt Roseanna Anderson, Joshua Ben-Tovim, az Impermanence Táncegyüttes és a Birmingham Royal Ballet filmje, az Empty Stage (Üres Színpad). Az alig ötperces alkotás tiszteletadás és fohász azokért a művészekért, akik a mindennapokban élő előadásokban dolgoznak.
Tánc hír

Óriási sikerrel debütált Virginia Woolf klasszikusa a Moszkvai Nagyszínházban

Virginia Woolf halálának 80. évfordulójára emlékezve a Moszkvai Nagyszínház műsorára tűzte az írónő Orlando című regénye alapján készült balettet, melyet a közönség kitörő ovációval fogadott.