Tánc

Az arcukkal is táncolnak

Közép-Európa Táncszínház: Special Society
2018.11.19. 20:55
Ajánlom
Anton Lachky szlovák koregoráfus paradigmát váltott a Közép-Európa Táncszínházzal közös munkafolyamatban. Bebizonyította, hogy a táncos test nem ér véget a végtagok és a törzs mozgásánál. Arcot, hangot, konkrét gesztusokat adott nekik.
46346638_2551717971520005_8201804788371816448_n-185906.jpg

Közép-Európa Táncszínház: Special Society (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

Az idei évadtól Feledi János művészeti vezetésével működő Közép-Európa Táncszínházhoz még a társulat előző művészeti direktora, Kun Attila hívta meg a szakmájában világklasszisnak számító Anton Lachky szlovák koreográfust, és milyen jól tette. Anton tavaly a Mellékhatások című darabjával szerepelt a Trafóban, akkor egy neurotikus anya árnyékában élő családról mesélt (benne Varga Csaba kiváló táncosunkkal), és nem riadt vissza a tudatalattiban lappangó tartalmak felszínre hozatalától sem. Már ott is érződött, hogy komplexen, színházi szemmel gondolkodik a táncról, szeret őrült karaktereket láttatni és emellett extrém fontosabb számára a fizikalitás. Most, első magyarországi munkája során sem volt ez másképp:

az általa puzzle work névvel illetett munkamódszerrel dolgozott, ami a koordináció és a tudatosság felébresztéséről szól a legmagasabb fokú dinamizmus, gyorsaság és pontosság mellett.

A nyílt próba tanulsága és a táncosok elmondása szerint ez azt jelenti, hogy nála a hangsúly nem a mit, hanem a hogyan kérdésén van. Nem mozdulatsorokban gondolkodik, mégcsak nem is egy előzetes koncepcióhoz igazítja az előadókat, hanem egy feszített munkatempóban igyekszik kihozni mindenkiből a maximáis fizikai jelenlétet, kiterjesztve a figyelmet a test összes porcikájára, az organikusság mellőzésével, szokatlan mozdulatok felfedezésével.

Tehát ott kezdi a munkát a táncosokkal, ahol sokan befejezik: jóval a komfortzónájukon túl, a lehetetlenen innen, a fizikai teljesítőképességük határánál.

Így aztán nem csoda, hogy a darab alapminőségét tekintve az őrület és a szürrealitás világában játszódik.

46405276_1930622920351988_5147716413917495296_o-185415.jpg

Közép-Európa Táncszínház: Special Society (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

Anton Lachky nem óvatoskodik: már a nyitó jelenetben is egy olyan seregszemlét látunk, mintha csak Homérosz venné sorra az isteni tulajdonsággal felruházott szereplőket. Mindenki bemutatja a szupererejét, a legkülönlegesebb képességét, trükkjét. A nem különösebben exponált, sürgető dobzenére dobott spárgaszaltókban (Szilvási Anna), vagy a cirkuszi mutatványba hajló hajlékonysági bemutatóban (Nyeste Adrienn) a táncosok szándékosan "elmennek a falig", időnként bátran önmaguk paródiájává válnak, ami egyszerre zavarbaejtő és felszabadító annak tudatában, hogy mennyi vér és verejték, munka van egy-egy ilyen mozdulat elsajátításában. Kicsit mintha a klasszikus balett komolyságát is megkérdőjeleznék ezzel. Zseniális például a lassú klasszikus zenére spárgában, üveges tekintettel csúszó-mászó "pókasszony", Nyeste Adrienn, és az őt áhitattal figyelő táncosok, vagy amilyen méltóságteljesen Hargitai Mariann és Dunai Bettina terpeszülésben végigügetnek a színpadon. Az ellenpontozás mint színpadi eszköz láthatóan jó barátja Antony Lachkynak. Játszik a komolyzene és a profán képek kontrasztjával, a klasszikus és a modern zene ellentétével, a ritmikai szélsőségekkel, és a néző-nézett viszonnyal. Ez utóbbi adja a legtöbb feszültséget és helyzetkomikumot, ami pedig igazán ritka vendég a kortárs táncelőadásokban.

46507791_1930621210352159_1203232051432521728_o-185415.jpg

Közép-európa Táncszínház: Special Society (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

Elképesztően szituatív képek sorjáznak, mint amikor Mádi László ezüst flitteres frakkjában mutatja be „A Nagy Légyfogást” a neki szurkoló férfitáncosok körében, amikor ugyancsak ő tudatmódosító porral ejti kábulatba a mit sem sejtő nőket, cinkostársa, a szintén végig brillírozó Dunai Bettina társaságában. Vagy amikor a társulat új tagja, Szilvási Anna a bálványimádók tárgyaként szőke haja kibontásával vált ki orgazmust a többiekből, a lassan felépített mirákulum végén pedig ugrásból spárgába érkezve, hátravetett fejjel arat le további babérokat.

Senki nem maradt arctalan az előadásban: a színpadon felállított néző-nézett viszonyban sokszor éppen az adja a jelenet erősségét, amilyen színészi jelenléttel figyeli és erősíti föl a csoport az egyén teljesítményét.

Így például Hargitai Mariann az egyik abszolút főszereplővé avanzsált végig vibráló jelenlétével annak ellenére, hogy nem volt különösebben „kiemelt” szerepe. Talán csak a sokszoros Lábán-díjas Hód Adriennél és a Hodworksnél tapasztalhattunk ehhez hasonló komplex színpadi jelenlétet a táncosok részéről, azonban itt teljesen más minőségben, szigorúbb dramaturgiai keretek között használja a koreográfus a humort és a színészi eszközöket.

Az előadás erénye az is, hogy több szinten élvezhető: akkor is beszippant, ha csak a játékot akarjuk élvezni, akkor is, ha látványos mozdulatokra éhezünk, és akkor is kielégítő, ha cinkos összekacsintásra vágyunk, a jelenre reflektáló mondanivalót keresünk. Megtalálhatjuk itt a fogyasztói társadalom és a szexizmus kritikáját, intelmet a tömegpszichózis veszélyeivel szemben, a klasszikus értékrend és a modern kori értékvesztettség kontrasztját, és a hamis testképek veszélyeit. 

Azt hiszem, ezen a ponton a társulat meghaladta a nevében foglalt öndefiníciót, nemcsak Közép-Európában, de a világon bárhol érvényes lenne ez az előadás.

Földön és pokolban - Interjú Feledi Jánossal

Kapcsolódó

Földön és pokolban - Interjú Feledi Jánossal

Feledi János élőzenés Orfeusz balettje hangos sikert aratott a CAFé Budapest fesztiválon. Erről, valamint a Közép Európa Táncszínházról és készülő, Hullámok című előadásáról is beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-al. 
Klasszikus

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Alicia Alonso kubai táncosnő, minden idők egyik legnagyobb balettművésze

A legendás balett-táncosnő csütörtökön halt meg egy havannai kórházban, 98 évesen - közölte az általa alapított Kubai Nemzeti Balett.
Tánc magazin

Balettal próbálják jó útra téríteni egy női börtön lakóit

Szögesdrótkerítések, betoncellák és kemény testi fenyítés helyett nyitott terek, klasszikus zene és balett jellemzi az új-zélandi Aucklandben található női korrekciós intézetet.
Tánc videó

Bach és a hiphop találkozása olyan lágy, mint az őszi napfény

Pontosan egy éve született az a táncvideó, amelyben Benjamin Millepied koncepcióját követve Bach I. (G-dúr) csellószvitjének Prelude tételét ülteti át mozgásba a hiphop háttérrel rendelkező kortárs táncos, Aïden Carberry.
Tánc ajánló

Jön a hónap legzsúfoltabb tánchétvégéje!

Siri Larbi Cherkaoui és az Eastman, Feledi Project, Mészáros Máté, Juhász Péter és a Közép-Európa Táncszínház is fellép a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál záróhétvégéjén.
Tánc magazin

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.