Az idei évadtól Feledi János művészeti vezetésével működő Közép-Európa Táncszínházhoz még a társulat előző művészeti direktora, Kun Attila hívta meg a szakmájában világklasszisnak számító Anton Lachky szlovák koreográfust, és milyen jól tette. Anton tavaly a Mellékhatások című darabjával szerepelt a Trafóban, akkor egy neurotikus anya árnyékában élő családról mesélt (benne Varga Csaba kiváló táncosunkkal), és nem riadt vissza a tudatalattiban lappangó tartalmak felszínre hozatalától sem. Már ott is érződött, hogy komplexen, színházi szemmel gondolkodik a táncról, szeret őrült karaktereket láttatni és emellett extrém fontos számára a fizikalitás. Most, első magyarországi munkája során sem volt ez másképp:
az általa puzzle work névvel illetett munkamódszerrel dolgozott, ami a koordináció és a tudatosság felébresztéséről szól a legmagasabb fokú dinamizmus, gyorsaság és pontosság mellett.
A nyílt próba tanulsága és a táncosok elmondása szerint ez azt jelenti, hogy nála a hangsúly nem a mit, hanem a hogyan kérdésén van. Nem mozdulatsorokban gondolkodik, mégcsak nem is egy előzetes koncepcióhoz igazítja az előadókat, hanem egy feszített munkatempóban igyekszik kihozni mindenkiből a maximáis fizikai jelenlétet, kiterjesztve a figyelmet a test összes porcikájára, az organikusság mellőzésével, szokatlan mozdulatok felfedezésével.
Tehát ott kezdi a munkát a táncosokkal, ahol sokan befejezik: jóval a komfortzónájukon túl, a lehetetlenen innen, a fizikai teljesítőképességük határánál.
Így aztán nem csoda, hogy a darab alapminőségét tekintve az őrület és a szürrealitás világában játszódik.
Anton Lachky nem óvatoskodik: már a nyitó jelenetben is egy olyan seregszemlét látunk, mintha csak Homérosz venné sorra az isteni tulajdonsággal felruházott szereplőket. Mindenki bemutatja a szupererejét, a legkülönlegesebb képességét, trükkjét. A nem különösebben exponált, sürgető dobzenére dobott spárgaszaltókban (Szilvási Anna), vagy a cirkuszi mutatványba hajló hajlékonysági bemutatóban (Nyeste Adrienn) a táncosok szándékosan "elmennek a falig", időnként bátran önmaguk paródiájává válnak, ami egyszerre zavarbaejtő és felszabadító annak tudatában, hogy mennyi vér és verejték, munka van egy-egy ilyen mozdulat elsajátításában. Kicsit mintha a klasszikus balett komolyságát is megkérdőjeleznék ezzel. Zseniális például a lassú klasszikus zenére spárgában, üveges tekintettel csúszó-mászó "pókasszony", Nyeste Adrienn, és az őt áhitattal figyelő táncosok, vagy amilyen méltóságteljesen Hargitai Mariann és Dunai Bettina terpeszülésben végigügetnek a színpadon. Az ellenpontozás mint színpadi eszköz láthatóan jó barátja Antony Lachkynak. Játszik a komolyzene és a profán képek kontrasztjával, a klasszikus és a modern zene ellentétével, a ritmikai szélsőségekkel, és a néző-nézett viszonnyal. Ez utóbbi adja a legtöbb feszültséget és helyzetkomikumot, ami pedig igazán ritka vendég a kortárs táncelőadásokban.
Elképesztően szituatív képek sorjáznak, mint amikor Mádi László ezüst flitteres frakkjában mutatja be „A Nagy Légyfogást” a neki szurkoló férfitáncosok körében, amikor ugyancsak ő tudatmódosító porral ejti kábulatba a mit sem sejtő nőket, cinkostársa, a szintén végig brillírozó Dunai Bettina társaságában. Vagy amikor a társulat új tagja, Szilvási Anna a bálványimádók tárgyaként szőke haja kibontásával vált ki orgazmust a többiekből, a lassan felépített mirákulum végén pedig ugrásból spárgába érkezve, hátravetett fejjel arat le további babérokat.Senki nem maradt arctalan az előadásban: a színpadon felállított néző-nézett viszonyban sokszor éppen az adja a jelenet erősségét, amilyen színészi jelenléttel figyeli és erősíti föl a csoport az egyén teljesítményét.
Így például Hargitai Mariann az egyik abszolút főszereplővé avanzsált végig vibráló jelenlétével annak ellenére, hogy nem volt különösebben „kiemelt” szerepe. Talán csak a sokszoros Lábán-díjas Hód Adriennél és a Hodworksnél tapasztalhattunk ehhez hasonló komplex színpadi jelenlétet a táncosok részéről, azonban itt teljesen más minőségben, szigorúbb dramaturgiai keretek között használja a koreográfus a humort és a színészi eszközöket.
Az előadás erénye az is, hogy több szinten élvezhető: akkor is beszippant, ha csak a játékot akarjuk élvezni, akkor is, ha látványos mozdulatokra éhezünk, és akkor is kielégítő, ha cinkos összekacsintásra vágyunk, a jelenre reflektáló mondanivalót keresünk. Megtalálhatjuk itt a fogyasztói társadalom és a szexizmus kritikáját, intelmet a tömegpszichózis veszélyeivel szemben, a klasszikus értékrend és a modern kori értékvesztettség kontrasztját, és a hamis testképek veszélyeit.
Azt hiszem, ezen a ponton a társulat meghaladta a nevében foglalt öndefiníciót, nemcsak Közép-Európában, de a világon bárhol érvényes lenne ez az előadás.