Tánc

Az Arthur-mondakör nyomában

2014.12.13. 08:55
Ajánlom
Játsszon a Fidelióval és legyen ott Ön is a Coincidance december 21-i előadására.

Az angolszász mondakör kezdete Máb királynő hatalmának, az úgynevezett "régi vallásnak" a hanyatlásához vezethető vissza. Niniane, a Tó tündére - akit bizonyos források a királynő testvéreként is emlegetnek - a jó és az igazság szolgálatában áll, Mábbal ellentétben. Ha küzdelmüket lecsupaszítjuk a puszta tényekre, akkor valójában nincs itt másról szó, mint a "jó" és a "rossz" számtalanszor feldolgozott, mégis kivesézhetetlen, örökös küzdelméről.

Máb és Niniane gyakorlatilag a két ősidők óta létező, egymással szembenálló, de mégis egymást kiegészítő kozmikus erő, amelyek megtalálhatóak mindennapjaink legapróbb mozzanataiban is. Egyik sem létezhet a másik nélkül, nem választhatóak szét és csak együtt, egymáshoz viszonyítva értelmezhetőek.

Ebben a történetben e két erőnek, istennőnek az egységét egyetlen szereplő teremtheti meg: Merlin.

Merlin az a varázsló, akit Máb a maga erejének megvédelmezésére hozott létre, ám Merlin mégis az igazságot fogja szolgálni. Merlin a sötétség teremtménye, és mégis a fény úttörőjévé válik: Merlin az egyensúly fenntartója.

A címszerepben Stefkó István, a Coincidance művésze látható. A jelmezek ezúttal is Székács Zsófia munkáját dícsérik, aki más Coincidance produkciókhoz hasonlóan e darabban is vezető táncosként lép színpadra, Máb szerepében.

Az ír sztepp Európa bajnokként jegyzett Potornai Norbert a látvány- és arculattervezés mellett két szerepre is készül: először Uther királyt jeleníti meg, a második felvonásban pedig Arthur királyt alakítja. Ez a rendezői húzás Primon Ágnes sminkmester munkájával nyer igazán értelmet, hiszen Uther király Arthur édesapja - így a megfelelő smink és maszk használatával apa és fia élethű megjelenítését látjuk majd.

A darab rendező-koreográfusa, Gyulai Júlia Arthur hitvesét, Guinivere szerepét táncolja el, akinek Sir Lancelot iránt fellobanó szerelme vezet a darab végkifejlettjéhez. Lancelotot a Szentivánéji Álom Demetriusa és a Széttáncolt Cipellők sötét hercege, Ungi Krisztián formálja meg.

A már ismert főszereplők mellett Bencze Judit táncművész mutatkozik be Niniane, a tó tündérének alakjában. Balla Alexandra Uther király szerelmét, Lady Ygraint formálja meg, míg kislányukat, a darab meghatározó személyiségévé váló Morgana La Fayt Albert Réka jeleníti meg.

Az ír sztepp első sorban a lovag világ formanyelve - rendkívül látványos ír tánc jelenetek koreografálására ad lehetőséget a kor és a közeg maga - hiszen az ír táncból ismert, úgynevezett ceili táncok jól összehozhatóak az angolszász báli táncokkal. Mindezt a társulat már megszokott extravagáns stílusával, valamint izgalmas, modern zenei világával párosítva: a végeredmény önmagáért beszél.

A kortárs tánc a mágikus szereplők formanyelve. Mozgásviláguk balett alapú modern táncként határozható meg, amely izolációs technikák jellegzetesen egyedi használatával vált a társulat kortárs tánc részlegének védjegyévé.

"A Coincidance stílusa, formanyelve, világa valóban egyedülálló, itthon és külfödön egyaránt - ebben a produkcióban rendezőként azonban még sokkal több falat szeretnék lebontani, még több határon szeretnék átlépni. Ez egy táncszínházi előadás, rendkívül erős látványvilággal - varázslatos kosztümökkel és kellékekkel, nagyon erős és hatásos táncjelenetekkel. Mindemellett azonban rendkívül szigorúan és fegyelmezetten igyekeztem előtérbe helyezni a darab szövevényes és összetett történeti síkját, illetve a tánc nyelvére interpretálni annak dramaturgiáját. Ebben Hegedűs Sándor dramaturg igen nagy segítségemre volt (és van), hiszen a darab egyik legfontosabb szereplője a Hajdú Péter által megformált Frikk, aki prózai szereplőként lép színpadra. Frikk nem narrátor, hanem egy olyan szereplő, aki a darab aktív résztvevőjeként olyankor szólal meg, amikor a tánc már kevés ahhoz, hogy tényeket, információkat közöljön. Ez a táncelőadás tehát végtelenül összetett és sokrétű, amely egyszerre lesz képes hatni, mesélni, lenyűgözni és elgondolkodtatni."

Kérdésünk:  kicsoda Niniane?

A helyesen válaszolók közül tízen partnerükkel ellátogathatnak a Vidám Színpadra a Coincidance december 21-i előadására.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.