Tánc

Az elengedés élménye

2013.04.25. 07:04
Ajánlom
A hazai művészeti élet különös színfoltja Batarita. Szobrászattal foglalkozott, énekelt, most hangokkal kísérletezik, koreografál, rendez, táncol, tanít. Egy újabb, a butoh filozófiájára épülő szólóesttel tért vissza fél éves dél- koreai útjáról. A Hangok a széllel... legközelebb május 2-án látható a Nemzeti Táncszínházban, majd Tokióban és Yokohamában kerül bemutatásra. INTERJÚ

- Milyen előzményei vannak a Hangok a széllel című produkciónak?

- 2009 óta kísérletezek táncosként hangok használatával. Nagyon erős a zenei kötődésem, hét évig voltam kórusban szólista énekes. Ezért sem véletlen, hogy Kovalik Balázs a Zeneakadémiára hívott tanítani, majd az Operaházba rendezni. Butoh-val tizenharmadik éve foglalkozom. Ko Murobushi, Yoshito Ohno mesterektől tanultam, tanulok a mai napig, de az elmúlt években már közösen koreografáltunk, duókat adtunk elő. Kialakítottam tehát a saját stílusomat, amiről mégsem mondom azt, hogy "tisztán" butoh.

- Problémát jelent a számodra akár idehaza, akár külföldön, ha egy "vonalon" ismernek el?

- A butoh filozófiája kezdetektől az alapja az alkotásaimnak, amikor is, a teljes üresség állapotában az én megszűnik, csatornává válik a test, mely képes lesz mindent átengedni és mindenné átalakulni. De a magyar mozdulatművészet, P. Berczik Sára, E. Kovács Éva tanításai, éppúgy jelen vannak a táncomban. A Hangok a széllel ezen az úton keresztül az elengedés élményét dolgozza fel.

- Az anyagi világtól, az érzelmi függésektől való elengedését?

- Nem kategorizálnám, általában az elengedést. Hiszen elengedésre van szükség a halállal való kapcsolatban, barátunk vagy szerelmünk elengedésekor, de el kell engedni akkor is, amikor nyomják az embert a társadalmi konvenciók, elvárások, vagy ha már nem akar tovább megfelelni az anyagi világ követelményeinek. A legmélyebb, legszemélyesebb dologtól a társadalmi, gazdasági kérdésekig minden szerepel ezen a skálán.

- Batarita milyen elengedési állapotot szeretne létrehozni a közönségben?

- Azt szeretném, ha minden néző, személyiségétől függően a saját feladatát találná meg az elengedéssel kapcsolatban. Az, hogy nekem mi okoz problémát, nem érdekes és nincs is jelen.

- Személyesség helyett az univerzális tartalomra helyezed a hangsúlyt?

- Igen, univerzális, a világ bármely országában létező témákat dolgozok fel, kulturális vonatkozások nélkül. Olyan mélyen gyökerező pontból indulok ki, ami mindenhol "érthető". Bár nagyon fontos, hogy nem megérteni kell ezeket a darabokat, hanem metafizikálisan, érzékeken túli módon magunkon átereszteni, befogadni.

- 2012-ben több nemzetközi projektben is részt vettél Dél-Koreában. Milyen élményekkel gazdagodtál?

Jelenleg Ázsiában a koreai táncplatform a legerősebb, ezért nagyon örülök, hogy a szöuli SIDance Nemzetközi Táncfesztivál igazgatója, Yokohamában látta az Évszakok című szólóestemet, amit azután meghívott. Ezzel egy időben a koreai Kulturális Minisztérium meghívottja is voltam. Négy, számukra érdekes koreográfust választottak ki a világ négy szögletéből, köztük engem is, azzal a feladattal, hogy egy koprodukciót hozzunk létre koreográfus-táncosként. Emellett egy másik darabot is elkészítettünk, a kulturális csere jegyében három koreai koreográfussal. Ezeknek a munkáknak az eredményeként aztán újabb felkérést kaptam koreográfusként a Busan Táncszínházba.

- Prózai színészként is szerepeltél a Magic Afternoon című kortárs darabban. Hogyan találtak meg?

- Kicsit beszélek koreaiul, és amikor egy színész kollégámmal találkoztam Szöulban, arra jött egy rendező, aki szinte azonnal közölte, hogy velem akar dolgozni. Másfél hónapig fűztek, hogy vegyek részt az előadásban. Egy olyan nőt játszottam, aki semmilyen álmát nem tudja megvalósítani az életben, és ahhoz, hogy pénzt keressen, egy bárban rúdtáncosként kell dolgoznia. A párja viszont meg van győződve arról, hogy tehetséges, de ennek ellenére véresre veri. Nagyon brutális, kemény, odamondós, kortárs felfogásban készült előadás született.

- A fájdalmas testiség nálad is megjelenik a táncban. Miben jelentett a színészi alakítás határátlépést számodra?

- Filmekben már játszottam, de az teljesen más, mert ott sokszor megismétlünk egy jelenetet, más energiákat használunk. Végül, a téma miatt tartottam fontosnak  elvállalni a szerepet. Az emberek manapság nem hisznek magukban, behúzódnak a szobáikba, a számítógépükhöz, elvannak a keservükkel és csak álmodoznak teljesen elszigetelten. Egy ilyen radikális színházzal, talán ki lehet őket mozdítani. Nagyon örültem, hogy rengeteg fiatal megnézte, akik felébredhetnek és megváltoztathatják az életüket.

- A nemzetközi tánc- és koreográfusi meghívásaidon túl mi a helyzet jelenleg a Batarita Társulattal?

- Reménytelin várjuk az NKA pályázat eredményeit, mind a társulat, mind az Érintéspont Művészeti Alapítvány, mely 2009 óta szervezi a Butoh Fesztivált, amiben önkéntesként dolgozunk. Emellett most kezdtem el a társulattal próbálni a butoh-operát, ami, ha megkapjuk a támogatást, novemberben bemutatásra kerül az Átriumban.

- Mitől számít a Szerelem a világ első butoh-operájának?

- Koreografáltak már meglévő operára butoh táncot, de olyan még nem volt, hogy minden részletében, alkotói útvonalában a butoh filozófiájára épüljön egy mű. Nincs librettó, történeti füzér, a japán szerelmi költészetből, elsősorban haikukból és wakákból indultam ki. A zeneszerző Kerek István és három kiváló operaénekest, Balatoni Évát, Szegedi Csabát és Kiss Tivadart kértem fel, akiket korábban már rendeztem az Operaházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Zenés színház

Csábító francia dallamok a Benczúr Kertben

Három fiatal, de a startvonalon már túl járó művész, madarak kórusától kísért estjét élvezhetik augusztus 16-án a lombok alatt. Offenbachtól Delibes-ig, a zenés színházi irodalom legjavából válogatva tíz népszerű operaária, illetve duett szólal meg Horti Lilla és Lusine Sahakyan előadásában.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Táncgála, mesék és flamenco a XIV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozón

Tizenhét magyar táncegyüttes művészeinek gálája, a Recirquel újcirkusz-társulat előadása, mesék táncadaptációja és flamenco-előadás is szerepel a XIV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó műsorán, amelyet szeptember 12. és 15. között rendeznek meg.
Tánc gyász

Elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus

Hetvenkilenc éves korában elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus, a Magyar Táncművészeti Egyetem professor emeritusa, a Magyar Állami Operaház egykori balettigazgatója - tudatta az egyetem kedden.
Tánc portré

Pina Bausch, a modern tánc úttörője 80 éves lenne

A német koreográfus a tánc, a színház, az érzelmek, a nyelv és a dal összekapcsolásával forradalmasította a táncszínházat. Hitvallása ez volt: "nem úgy akarok mozogni, mint egy táncos, azt akarom megmutatni, ami mozgat".
Tánc mank

Eleven alkotások - Mozdulat- és képzőművészet egy helyen

Táncművészeti és mozdulatszínházi produkciókkal indít új kezdeményezést a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. Az Eleven alkotások című programsorozat júliustól a MANK kiállításaihoz és összművészeti programjaihoz kapcsolódóan kínál tánc-és képzőművészeti programokat.
Tánc hír

Van humora Mona Lisának? – Cirkuszi tárlatvezetés egy kislány szemével

Különös, a klasszikus cirkusz határait kitágító, egyedi hangulatú előadást mutat be július 18-án a Fővárosi Nagycirkusz.