Tánc

Az elengedés élménye

2013.04.25. 07:04
Ajánlom
A hazai művészeti élet különös színfoltja Batarita. Szobrászattal foglalkozott, énekelt, most hangokkal kísérletezik, koreografál, rendez, táncol, tanít. Egy újabb, a butoh filozófiájára épülő szólóesttel tért vissza fél éves dél- koreai útjáról. A Hangok a széllel... legközelebb május 2-án látható a Nemzeti Táncszínházban, majd Tokióban és Yokohamában kerül bemutatásra. INTERJÚ

- Milyen előzményei vannak a Hangok a széllel című produkciónak?

- 2009 óta kísérletezek táncosként hangok használatával. Nagyon erős a zenei kötődésem, hét évig voltam kórusban szólista énekes. Ezért sem véletlen, hogy Kovalik Balázs a Zeneakadémiára hívott tanítani, majd az Operaházba rendezni. Butoh-val tizenharmadik éve foglalkozom. Ko Murobushi, Yoshito Ohno mesterektől tanultam, tanulok a mai napig, de az elmúlt években már közösen koreografáltunk, duókat adtunk elő. Kialakítottam tehát a saját stílusomat, amiről mégsem mondom azt, hogy "tisztán" butoh.

- Problémát jelent a számodra akár idehaza, akár külföldön, ha egy "vonalon" ismernek el?

- A butoh filozófiája kezdetektől az alapja az alkotásaimnak, amikor is, a teljes üresség állapotában az én megszűnik, csatornává válik a test, mely képes lesz mindent átengedni és mindenné átalakulni. De a magyar mozdulatművészet, P. Berczik Sára, E. Kovács Éva tanításai, éppúgy jelen vannak a táncomban. A Hangok a széllel ezen az úton keresztül az elengedés élményét dolgozza fel.

- Az anyagi világtól, az érzelmi függésektől való elengedését?

- Nem kategorizálnám, általában az elengedést. Hiszen elengedésre van szükség a halállal való kapcsolatban, barátunk vagy szerelmünk elengedésekor, de el kell engedni akkor is, amikor nyomják az embert a társadalmi konvenciók, elvárások, vagy ha már nem akar tovább megfelelni az anyagi világ követelményeinek. A legmélyebb, legszemélyesebb dologtól a társadalmi, gazdasági kérdésekig minden szerepel ezen a skálán.

- Batarita milyen elengedési állapotot szeretne létrehozni a közönségben?

- Azt szeretném, ha minden néző, személyiségétől függően a saját feladatát találná meg az elengedéssel kapcsolatban. Az, hogy nekem mi okoz problémát, nem érdekes és nincs is jelen.

- Személyesség helyett az univerzális tartalomra helyezed a hangsúlyt?

- Igen, univerzális, a világ bármely országában létező témákat dolgozok fel, kulturális vonatkozások nélkül. Olyan mélyen gyökerező pontból indulok ki, ami mindenhol "érthető". Bár nagyon fontos, hogy nem megérteni kell ezeket a darabokat, hanem metafizikálisan, érzékeken túli módon magunkon átereszteni, befogadni.

- 2012-ben több nemzetközi projektben is részt vettél Dél-Koreában. Milyen élményekkel gazdagodtál?

Jelenleg Ázsiában a koreai táncplatform a legerősebb, ezért nagyon örülök, hogy a szöuli SIDance Nemzetközi Táncfesztivál igazgatója, Yokohamában látta az Évszakok című szólóestemet, amit azután meghívott. Ezzel egy időben a koreai Kulturális Minisztérium meghívottja is voltam. Négy, számukra érdekes koreográfust választottak ki a világ négy szögletéből, köztük engem is, azzal a feladattal, hogy egy koprodukciót hozzunk létre koreográfus-táncosként. Emellett egy másik darabot is elkészítettünk, a kulturális csere jegyében három koreai koreográfussal. Ezeknek a munkáknak az eredményeként aztán újabb felkérést kaptam koreográfusként a Busan Táncszínházba.

- Prózai színészként is szerepeltél a Magic Afternoon című kortárs darabban. Hogyan találtak meg?

- Kicsit beszélek koreaiul, és amikor egy színész kollégámmal találkoztam Szöulban, arra jött egy rendező, aki szinte azonnal közölte, hogy velem akar dolgozni. Másfél hónapig fűztek, hogy vegyek részt az előadásban. Egy olyan nőt játszottam, aki semmilyen álmát nem tudja megvalósítani az életben, és ahhoz, hogy pénzt keressen, egy bárban rúdtáncosként kell dolgoznia. A párja viszont meg van győződve arról, hogy tehetséges, de ennek ellenére véresre veri. Nagyon brutális, kemény, odamondós, kortárs felfogásban készült előadás született.

- A fájdalmas testiség nálad is megjelenik a táncban. Miben jelentett a színészi alakítás határátlépést számodra?

- Filmekben már játszottam, de az teljesen más, mert ott sokszor megismétlünk egy jelenetet, más energiákat használunk. Végül, a téma miatt tartottam fontosnak  elvállalni a szerepet. Az emberek manapság nem hisznek magukban, behúzódnak a szobáikba, a számítógépükhöz, elvannak a keservükkel és csak álmodoznak teljesen elszigetelten. Egy ilyen radikális színházzal, talán ki lehet őket mozdítani. Nagyon örültem, hogy rengeteg fiatal megnézte, akik felébredhetnek és megváltoztathatják az életüket.

- A nemzetközi tánc- és koreográfusi meghívásaidon túl mi a helyzet jelenleg a Batarita Társulattal?

- Reménytelin várjuk az NKA pályázat eredményeit, mind a társulat, mind az Érintéspont Művészeti Alapítvány, mely 2009 óta szervezi a Butoh Fesztivált, amiben önkéntesként dolgozunk. Emellett most kezdtem el a társulattal próbálni a butoh-operát, ami, ha megkapjuk a támogatást, novemberben bemutatásra kerül az Átriumban.

- Mitől számít a Szerelem a világ első butoh-operájának?

- Koreografáltak már meglévő operára butoh táncot, de olyan még nem volt, hogy minden részletében, alkotói útvonalában a butoh filozófiájára épüljön egy mű. Nincs librettó, történeti füzér, a japán szerelmi költészetből, elsősorban haikukból és wakákból indultam ki. A zeneszerző Kerek István és három kiváló operaénekest, Balatoni Évát, Szegedi Csabát és Kiss Tivadart kértem fel, akiket korábban már rendeztem az Operaházban.

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc hír

Új korszakot nyit a cirkuszművészetben a Recirquel

Az Európai Cirkuszművészeti Szövetség (ECA) elsőként választott tagjai közé olyan társulatot, amely nem a konvencionális cirkuszi műfajt képviseli. A Recirquel Társulat felvételével a szervezet a tradicionális és kortárs cirkuszi irányzatok közötti együttműködést szeretné erősíteni.