Tánc

"Az életünk egy fekete humorral teli rajzfilm"

2017.03.31. 09:16
Ajánlom
Fiatalok, dinamikusak, nem félnek változtatni még az újcirkusz eszköztárán sem. A Recirquel új, Adieu! címmel április 18-án a Müpában bemutatásra kerülő darabja kapcsán faggattuk a két bohóc karaktert, Lakatos Leonettát és Pintér Áront a műfajról, a darab keletkezéséről, humor és dráma állandó összefonódásáról, és arról, hogy az újcirkusz bohóca miért vedli le a „piros orrot”.

Az újcirkusz formanyelve rendkívül nagy érdeklődést váltott ki az utóbbi években mind a nemzetközi, mind pedig a hazai befogadókban. Mit jelent ez a műfaj számotokra?

Pintér Áron: Az artistaképzőbe jártunk, ahol hagyományos képzést kaptunk; az újcirkusz abszolút ismeretlen volt számunkra. Akkoriban nem tudtam volna elképzelni, hogy színházban fogok dolgozni.

Eredendően klasszikus bohócnak készültem: sátorcirkuszban, piros orral, ugyanakkor az újcirkusz színházi bohóc karaktere teljesen más.

Öt éve vagyunk a társulat tagjai, és bár nem volt zökkenőmentes az új műfajba való belerázódás, személy szerint már nem tudnék a korábban tanult vonalba beilleszkedni.

Lakatos Leonetta: Az artistaképzőből nagyon erős technikát hoztunk magunkkal, az iskola – amelyet a legtöbb tanuló 10 évesen kezd – 8 plusz 1 éves képzést ad igen komoly fizikai tréninggel. Kevesebb idő jut viszont a színészet és azon kompetenciák fejlesztésére, amelyek az újcirkusznak fontos összetevői.

Hiányzott belőlünk az a képesség, hogy a trükkökön túl másféle módon is meg tudjon szólalni a testünk a színpadon.

- Mennyire nyitott a közönség erre a kevert művészeti formára? Történt valamiféle változás az utóbbi években ezen a téren?

: A hazai közönség a tradicionális színházi formákhoz van szokva, végigülik az előadást, a végén van a vastaps, három visszataps, és aztán kimennek. A cirkusz ehhez képest másféle befogadót kíván, hiszen trükkorientált.

A magyar nézők viszont nem mernek beletapsolni az előadásba,

pedig a cirkusz ezt vonzaná magával. Külföldön ebből a szempontból sokkal lazábbak. Azt viszont határozottan lehet állítani, hogy itthon is komoly rajongótábora lett az utóbbi években ennek a műfajnak.

- Az Adieu ! című új darab viszont még ebben a közegben is formabontó lesz. Hogyan lett a kezdeti ötletekből konkrét előadás?

PÁ: Nekünk mindig kicsit nehezebb komikusként érvényesülni ebben a társulatban, mivel az újcirkusz nem igazán tud mit kezdeni az olyan klasszikus dolgokkal, mint a bohóc karakter. Így a bohóc szerep áttranszformálódik ebben a közegben, sokkal árnyaltabb lesz, és a játéknak többfajta humorból kell összeállnia.

LL: Nem elég csupán a könnyen fogyasztható angol humort adni: játékstílusban és küllemben is le kell vedleni a „piros orrot”.

Nem székeket rúgunk ki egymás alól, hanem nagyon intelligens humort kell közvetítenünk, aminek minden pillanatát ki kell találni.

: 2016-ban voltunk Dél-Franciaoszágban turnézni, ott volt egy beszélgetésünk Vági Bencével, a társulat művészeti vezetőjével. Akkor meséltünk neki az ötleteinkről, és annyi minden felmerült, hogy Bence azt mondta, készíthetnénk akár egy teljes darabot is, ahol „kiélhetjük” magunkat. Elhívta segítségül Neil Fisher angol rendezőt, aki nagyon otthon van a humorban és ebben az excentrikus világban, amit mi képviselünk. Ebből a közös munkából alakult ki a darab.

LL: Nyolc év után tudatosult bennem, hogy Áront zseninek tartom. Olyan hajmeresztő ötletei voltak velem együtt, hogy Bence meg is fogalmazta: úgy gondolkodunk, mintha egy film lenne az életünk. És valóban: a mi életünk egy fekete humorral teli rajzfilm. Szürreális és kifelé forduló ez a világ, amit felvázolunk.

Az a célunk, hogy a színpadon semmi ne az legyen, mint aminek látszik.

Minden, ami a térben elhelyezkedik, meg fog mozdulni, és egészen más módon, mint ahogyan a néző várná. Primer emberi szituációkra épül a mű egy házaspárral a középpontban: a férfi meghal a háborúban, az idős nő pedig belekeseredik abba, hogy elvesztette élete szerelmét. Ezek a szituációk bármelyik hálószobában előfordulhatnak. Szeretünk fricskát mutatni, hogy nevetni tudjanak az emberek egyszerű, hétköznapi dolgokon.

- A darab alaphelyzetében viszont nem csupán a komikum, hanem a dráma is nagyon erősen sejthető.

PÁ: A humor mindig kétoldalú dolog.

A bohóc archetípusokban is benne van a fájdalom. Ott van például Dummer August, a nagy cipős, piros orrú nevettető és partnere, a fehér bohóc, a clown, aki finomabb, konszolidáltabb, szomorúbb karakter. A kettejük ellentmondásos lénye adja ki azt, ami maga a humor.

LL: Egyetlen aranyszabály van: a legegyszerűbb dolgot a lehető legbonyolultabb úton kell megközelíteni. Ha ezt betartod, biztos, hogy humor kerekedik belőle. Azért is választottunk ilyen drámai témát, mint egy társ elvesztése, hogy meg tudjuk mutatni, a tragédia ellenére az élet mindig megy tovább. Könnyű a darab szerkezete, bárki bele tudja képzelni magát. Jó lenne, ha a nézők a végén megfognák egymás kezét.

- Hogyan működtök együtt a darab létrehozása során? Előny a régi ismeretség, a közös múlt?

LL: Áronnal egy olyan belső világban élünk együtt és külön is, ami sokszor távol áll a realitástól. Ő elképesztően kreatív, én pedig lírikus, szentimentális típus vagyok. Ennek ellenére, vagy pont ezért nagyon jól tudunk együtt dolgozni.

PÁ: Az is hozzátartozik az Adieu!-höz, hogy más, amikor egy társulat egészén oszlanak el a terhek, és más, amikor kettőnkre épül az egész darab. Nem könnyű ezzel megbirkózni.

Ráadásul ezek nagyon személyes karakterek, belőlünk jönnek.

Persze amellett, hogy erősen saját magunkból táplálkozunk, sok dolog inspirál minket. Egy-egy utazás során is rendkívüli mennyiségű impulzus ér bennünket, amelyek aztán később beépülnek a darabba. Most a díszlet is hihetetlenül lényeges, soha nem volt még ilyen kellékorientált előadásunk. Folyamatosan reagálnak ránk a tárgyak és mi is rájuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Vizuál

Nézze meg ingyenesen az európai film legjobbjait a Lux-díj online csatornáján

A Lux Közönségdíj online mozicsatornáján május 16-ig ingyenesen megtekinthető három sokszorosan díjazott európai film: az Oscar- és Európa-díjas Még egy kört mindenkinek, az Oscar-jelölt Kollektíva és a Corpus Christi című alkotás. A közönség szavazatait is várják.
Klasszikus

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Színház

Lehoczky Zsuzsa a Nemzet Színésze

Május 11-én új tagot választottak a Nemzet Színésze cím birtokosai. A Törőcsik Mari halálával megüresedett helyre Lehoczky Zsuzsát választotta a jelenlegi tizenegy tag.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Továbbra is nyitva tart a Táncszínház virtuális színpada

Izgalmas hetek várnak a táncművészet iránt érdeklődőkre májusban és júniusban is. Új előadásokkal és műsoron tartott repertoár darabokkal továbbra is házhoz jön a táncművészet a Nemzeti Táncszínház online színpadán. 
Tánc ajánló

Balettpremierek és ősbemutatók az első Bartók Tavasz programján

Az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek igazi különlegességeket tartogat a táncrajongók számára, hiszen május 7. és 24. között a hazai táncszcéna számtalan jelentős együttese megmutatja magát, legyen szó néptáncról vagy balettről. Az előadásokat pedig a világ bármely részéről ingyenesen követhetik a nézők a fesztivál honlapján.
Tánc hír

Újra látható a Recirquel nagy sikerű előadása

Egy hónappal a Festspielhaus St. Pölten online közvetítése után május 2-án a Müpa is virtuális műsorára tűzi a Recirquel Társulat Non Solus című előadását.
Tánc magazin

A „balett Shakespeare-je”, aki újra divatba hozta a táncot

„A tánc zene nélkül annyi, mint az éneklés szavak nélkül” – vallotta Jean-Georges Noverre, akinek a neve talán ma már kevésbé cseng ismerősen, ám korának egyik legnagyobb balettmestereként méltán érdemelte ki, hogy a születésnapján ünnepeljük a Tánc Világnapját.
Tánc hír

Ingyenes előadások a Tánc Világnapja alkalmából

A TRIP WebSzínházában a Tánc Világnapja alkalmából, április 29-én ingyenesen megtekinthetők lesznek a TáncKedd sorozat keretében bemutatott előadások.