Tánc

Az ellentétek retorikája

2016.03.11. 08:23
Ajánlom
A Budapest Táncfesztivál keretén belül a Müpában mutatta be a Ballet Preljocaj a Spectral evidence, valamint a La Stravaganza című egyfelvonásosokat. A két darab ugyan különálló témakörök mentén bontakozik ki, de mindkettő hátterében egy jól érezhető és kitapintható kérdés artikulálódik: a világban létező bipolaritás.

Az Angelin Preljocaj által alapított Ballet Preljocaj története több mint harmincéves múltra nyúlik vissza. Az albán származású francia táncos-koreográfusnak ez év márciusában két előadását tekinhette meg egymás után a közönség. A rendkívül pontos és finom – elsősorban a klasszikus balett táncnyelvét használó – előadások már a mozgás szintjén is nagy élményt nyújtanak, köszönhetően a táncosok magas szintű felkészültségének és sallangmentesen pontos táncának. Noha két különálló koreográfiáról beszélünk, teljes mértékben érthető, hogy miért került egymás mellé e két mű.

Ballet Preljocaj: Spectral evidence

Ballet Preljocaj: Spectral evidence (Fotó/Forrás: Jean-Claude Carbonne)

A szerzői intenció szerint a Spectral evidence kiinduló élményét a 20. századi zenetörténet egyik kultikus és formabontó alkotójának egy zeneműve ihlette. Ezen darabban felbukkanó elem az emberi lélegzés hangja, tudott tény, hogy John Cage, a zeneszerző sokat kísérletezett a zene határaival, azon kérdéskörrel, hogy mikor tud valami zenei hangzásként, alkotásként értelmeződni. A koreográfust megragadta ezen lélegzés élménye, és ezt igyekezett a tánc nyelvére átültetni. Noha egy transzformációs szituációról beszélhetünk ezen esetben, a koreográfus egy konkrét történeti narratívát is hozzákapcsolt mindehhez, ez pedig nem volt más, mint az 1692-es salemi boszorkányper. A téma azért is bizonyult jó választásnak, hiszen e történetnek irodalmi és filmes reprezentációi is léteznek, így a koreográfia jó eséllyel számíthatott ezen élmények befogadóban létrejövő felidézésére.

Ballet Preljocaj: Spectral evidence

Ballet Preljocaj: Spectral evidence (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

Már a darab kezdetén jól látható a vizuális elkülönülés a táncosok öltözékében: a férfiak fekete színű elegáns ruháját a nők fehér viselete ellenpontozza, az ezen található vörös folt pedig finom didaxissal jeleníti meg a vér motívumot. Lényegi jelentősége van a színpadon megjelenő tereptárgyaknak, amelyek kizárólagos kellékként jelennek meg, és folyamatosan változnak át a szemünk előtt asztallá, kínzóeszközzé, börtönné vagy éppen koporsóvá. Noha a történet a régmúltba nyúlik vissza, a témakör amelyhez kapcsolódik, nagyon is aktuális. A boszorkánnyá kikiáltás, a társadalmi kirekesztés és megbélyegzés motívuma olyan topik, amely napjainkban – ugyan változó formában, de – tetten érhető. A darab pedig józan és olykor fájdalmas tükröt tart elénk, szembesítve minket önnön előítéleteinkkel, és ezek olykor radikális és kíméletlen formáival.

Ballet Preljocaj: La Stravaganza

Ballet Preljocaj: La Stravaganza (Fotó/Forrás: Jean-Claude Carbonne)

Az 1997-es La Stavaganza homlokterében szintén a múlt és az emlékezés motívuma áll. Ahogyan a másik koreográfia esetében észrevehettük a viselet szintjén megjelenő polaritást, az itt is lényegi jelentőséggel bír. A darab a táncosok két csoportra való elkülönülése mentén épül fel, ezt öltözködésük is nyilvánvalóvá teszi. A két csoport egymást felváltva táncol, a fluidabb mozgásformákat a megtörtebb, már-már robotszerű betétek ellenpontozzák. Ezt az elkülönülő jelleget erősíti a zene is, amely a barokk hangzásvilágot ütközteti napjaink elektronikus műfajaival. A darab során szemünk előtt zajlik a két világ párharca, amelyet időnként az egymásra való nyitottság és kíváncsiság élménye tör meg. Angelin Preljocaj, aki maga is bevándorlók gyermeke, egzisztenciális jelentőségűnek tartotta ezen élmény feldolgozását. Hogyan fogad valakit egy számára ismeretlen közeg? Be lehet-e illeszkedni egy másféle társadalomba, vagy az egyértelmű módon valamiféle identitásvesztéssel is jár? Hogyan viselkedik egy közösség az idegenséggel szemben? Érezzük a kérdések mögött húzódó zsigeri félelmet, amely éppúgy megfigyelhető a múlt történelmi helyzeteiben és a jelenkor eseményeiben. A koreográfia elképesztő pontossággal mutatja be az idegenséggel kapcsolatos elutasítást, a Másikkal szembeni félelmet csupán annak okán, hogy Ő más, mint amilyenek mi vagyunk. Az egyszeri történések folyamatos láncolatot alkotnak a történelemben, állandó jelleggel rámutatva az ember eredendő gyarlóságára, és a Másikkal szembeni zsigeri elutasítás évezredes jelenségére.

Két darab – két történelmi esemény – egyetlen fő kérdés.

Kit rekesztünk ki magunk közül?

És ennek nyomán kit látunk el valamiféle jellel, a lélekbe – vagy épp a testre írt – letörölhetetlen bélyeggel, amely kiáltó szóként, vagy épp mozdulatként mesél e kirekesztődésről? Preljocaj koreográfiái tűéles képet nyújtanak ezen tapasztalatról és nagy érdemük, hogy egyszerre kötik konkrét történeti tapasztalathoz, és ugyanakkor el is emelik attól, hogy univerzalizálhassák és minden korban érvényessé tehessék. A befogadó pedig kijőve a darabról fel kell tegye magának ezen kérdéseket. És ha elég őszinte önmaga előtt, meg is kell, hogy válaszolja. És ami még ennél is nehezebb, adott esetben el kell hogy szégyellje magát.

"A saját migrációs történetemre utalok"

A Nemzeti Táncszínház Angelin Preljocaj-jal készült interjúját ide kattintva olvashatja az előadás kapcsán. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Ezeket a könyveket vásárolták legtöbben karácsonyra

A könyv az egyik legjobb dolog, ami a fa alá kerülhet – legalábbis szerintünk. A decemberi eladási adatokból az is kiderül, hogy melyik kötetekkel lepték meg szeretteiket a vásárlók.
Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Klasszikus

Mit játszhat egy fagottista a tévémacin túl?

A kérdésre a választ Stefán Zsófia koncertje adhatja meg, aki a Concerto Zeneházban lép fel január 14-én.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Könyv

Rovarokkal, penésszel, idővel való küzdelem a corvinák védelmében

Vegyészek, restaurátorok, ötvös- és textilművészek is munkálkodtak azért, hogy Mátyás király világhírű kódexei fennmaradjanak.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc róna viktor

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Tánc szergei polunyin

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Tánc magazin

Tíz izgalmas adalék a Giselle című baletthez

Misztikum, borzongás, őrület és egy világokon átívelő szerelem – na meg elképesztő tánctechnika. Január 18-tól ismét műsorra tűzi a Magyar Nemzeti Balett az egyik legnépszerűbb romantikus balettet, Adolpe Adam Giselle-jét. Összeszedtük, miért is olyan izgalmas ez a mű.
Tánc hír

Fenyves Márk emlékének szentelik az idei SzólóDuó Fesztivált

A január 10-12. között zajló tánc fesztiválon összesen huszonkét koreográfiát láthat a közönség.
Tánc ajánló

Ismét hullámzik a Feledi Project

Január 12-én újra látható lesz a Bethlen Téri Színházban a Feledi Project Hullámok című produkciója.