1956-ban Arthur Mitchell balett-történelmet írt, amikor mindössze 22 évesen, első afroamerikai táncosként egy vezető balett-társulat, a New York City Ballet vezetőtáncosa lett. 13 évvel később, 1969-ben újabb fejezetet nyitott a tánctörténelemben, amikor Martin Luther King egy évvel korábbi halál által cselekvésre sarkallva megalapította a világ első „fekete” balettiskoláját és -társulatát. A Dance Theatre of Harlem ars poeticája azóta sem változott –
A Dance Theatre of Harlem kisebb-nagyobb megszakításokkal idestova fél évszázada képviseli az egyediséget és a sokszínűséget. Bár 2004-ben financiális okok miatt kénytelenek voltak beszüntetni működésüket, 2012-ben kisebb létszámmal, új táncosokkal újrakezdték a munkát, és viszik tovább Arthur Mitchell vízióját: a 21. században is építeni, inspirálni és erőt adni a közönségnek a művészet erejével. Változatlan elkötelezettséggel ragaszkodnak az évek során elért magas színvonalhoz, emellett új és új rétegeket igyekeznek megszólítani az önállóságról, önkifejezésről és egyéni felelősségről szóló üzenetükkel.
Kapcsolódó
Megváltozhat-e a balett színe?
A balett színe a fehér – ez egy olyan sztereotípia, amit eszünkbe sem jut megkérdőjelezni, pedig miért ne táncolhatná fekete, vagy - ne adj Isten- roma balerina a Hattyúk tavát? Utánajártunk a jelenségnek.
A Fesztivál Színházban bemutatott, két estére elosztott nyolc mű is ezt az újjászületést illusztrálja. De felidéznek néhány elemet a „régi időkből” is, mint José Limón 1942-es szólódarabját, a Chaconne-t és a világhírű koreográfus, Ulysses Dove Arvo Pärt zenéjére megálmodott művét, a Dancing on the Front Porch of Heavent, amely egy szeretett ember elvesztésének felemelő feldolgozása. Az újabb alkotások közül a leginkább „afroamerikai” stílusú munkáiról ismert Dianne McIntyre első spicc-cipőre koreografált darabját (Change), és a Broadwayen is sikeres Darrell Grand Moultier kifejezetten a társulatnak koreografált rafinált, játékosan virtuóz etűdjeit (Equilibrium és Vessels) láthatja többek közt a hazai közönség.
Dance Theatre of Harlem - Színpompás Harlem
2017. november 23. 19:00, Müpa, Fesztivál Színház
Virginia Johnson – művészeti vezető
Brahms Variations
Robert Garland – koreográfia
Johannes Brahms – zene
Roma Flowers – fény
Pamela Allen Cummings – jelmez
Equilibrium (Brotherhood)
Darrell Grand Moultrie – koreográfia
Kenji Bunch – zene
Will Cotton – fény
Eric Winterling – jelmez
Change
Dianne McIntyre – koreográfia
Spelman College Glee Club („By and By”, „Don't Let Nobody Turn You Round”), Eli Fountain – zene
Dr. Kevin Johnson, B. E. Boykin – rendező
Alex Fabozzi – fény
Oran Bumroongchart – jelmez
Harlem On My Mind
Darrell Grand Moultrie – koreográfia
Jesse Stone, Fats Waller, Duke Ellington, Richard Rogers & Lorenz Hart, Wynton Marsalis – zene
Jason Banks – fény
Rebecca Turk – jelmez
További információk itt.
Dance Theatre of Harlem - Ritmusperspektívák
2017. november 24. 19:00, Müpa, Fesztivál Színház
Virginia Johnson – művészeti vezető
Vessels
Darrell Grand Moultrie - koreográfia
Ezio Bosso - zene
George Hudačko - jelmezterv és -kivitelezés
Clifton Taylor - fény
Chaconne
Jose Limón - koreográfia
J. S. Bach - zene
Gary Masters - színpad
Dancing on the Front Porch of Heaven (Odes to Love and Loss)
Ulysses Dove - koreográfia
Arvo Pärt (Cantus Benjamin Britten emlékére) - zene
Björn Nilsson - fény
Jorge Gallardo - jelmez
Return
Robert Garland - koreográfia
Aretha Franklin, James Brown - zene
Roma Flowers - fény
Pamela Allen - jelmez
További információk itt.